M MrDizzy skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så direkt man stänger av bilen blir det parkerat.
Men jag kan ju komma ihåg fel.
Du kommer ihåg fel.

• Gilla
  • Wow
fribygg och 6 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så direkt man stänger av bilen blir det parkerat.
Men jag kan ju komma ihåg fel.
Det stämmer inte. I så fall skulle man "aldrig" bara kunna stanna då dagens bilar oftast stänger av motorn vid minsta stopp.

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Än så länge så ser jag inte att det presenterats några fakta i tråden som ger definitivt besked.
Definitivt besked i ditt (grannens) fall får vi nog först när domstolarna har sagt sitt och överklagandetiden gott ut.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är det så många som hävdar att man måste sitta kvar i bilen? När jag tog körkort fick jag lära mig att det var ok att ledsaga den person man släppte av utan att det räknas som parkering. Samma sak med lastning/lossning av gods. Det är ok att ta trappan upp till åttonde våningen och hämta det man ska lasta i bilen.
Jag fick lära mig samma sak, men att det gällde om det var ok att göra det där det var parkeringsförbud. Inte att det var ok att göra gratis på en betalparkering. Alltså det där om det var ok att hjälpa någon vid avsläppning, inte att kånka saker till åttonde våningen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Jag fick lära mig samma sak, men att det gällde om det var ok att göra det där det var parkeringsförbud. Inte att det var ok att göra gratis på en betalparkering.
På en betalparkering är det parkeringsförbud. Med tillägget att parkering är tillåten enligt angivna villkor.

• Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
På en betalparkering är det parkeringsförbud. Med tillägget att parkering är tillåten enligt angivna villkor.
Det stämmer säkert. Jag ville bara kommentera vad jag fick lära mig då det handlade om vad som skiljde stoppförbud och p-förbud, men det är ju säkert lika överspelat som alla andras gagiga minnen från en svunnen tid.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Där är du inne på något betydande.
Det är inte alls säkert att trafikförordningens definition av parkering stämmer överens med villkoren på en privat parkering.....

P-lisan har observerat bilen på en parkeringsplats i de 3min det tog att skriva ihop boten. P-lisan vet ingenting om bilen ställdes där bara nån minut innan eller om den stått i flera dagar, det behöver h*n heller inte veta.
Det enda som betyder något är att bilen har stod där utan att ha betalat när p-lisan var där.
Det finns inget i någon juridik som säger att det är fritt att parkera på en privat betalparkering 5, 8, 10 eller 15min.

• Gilla
  • Arg
Staffan_V och 9 till
  • Laddar…
C
K Kasken skrev:
Det finns inget i någon juridik som säger att det är fritt att parkera på en privat betalparkering 5, 8, 10 eller 15min.
Inte på en offentlig betalparkering heller för den delen, min poäng var att det däremot (normalt) är tillåtet att stanna (för t.ex. av/påstigning och lastning) eftersom parkeringsplatser normalt inte är skyltade med stoppförbud, utan parkeringsförbud med undantag.

• Gilla
  • Wow
Lennstorm och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är inte alls säkert att trafikförordningens definition av parkering stämmer överens med villkoren på en privat parkering.....
Jo för att kontrollavgift ska kunna tas ut ska villkoren anges genom ett korrekt nyttjande av vägmärken. Dessa ska naturligtvis ha samma innebörd som på "allmänna platser".

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...8-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318/

Text om lag gällande kontrollavgift vid olovlig parkering.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?

Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?

Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.

Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅

Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..

Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?

Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
Det är bara att betala. Bilen var parkerad. Ingen människa i närheten och säkert låst.
Om ni nu skulle överklaga och så kommer frågan varför hon inte betalde, vad ska ni säga då? Att hon inte gillar appar? Då kommer dom ju stänga ärendet direkt.
Skulle man skita i allt man inte gillar vad skulle hända då? Tänk dig alla skulle göra så. Då vore det en gratis parkering där ingen behöver betala längre för att det räcker att man inte gillar appar.
En parkeringsvakt kan ju inte heller hålla på att kontrollera om någon hjälpte en person ur bilen in i huset eller bara skulle lämna ett brev eller vad som helst. Det skulle ju också alla kunna påstå. Hur ska det då funka att kontrollera?

Sen kan man såklart önska att en p-vakt kontrollerar och lämnar platsen och kommer tillbaka en halvtimme senare och utfärdar böter då. Men tyvärr så vill såväl privata som kommunen tjäna pengar på det. Jag tycker inte heller om det.

• Gilla
  • Älska
Staffan_V och 9 till
  • Laddar…
Skicka mig adressen för p området så ska jag kolla om skyltningen uppfyller lagkrav, för i annat fall har man ej rätt att ta ut kontrollavgift där. Jag har varit i tingsrätten och företrätt mig själv i dessa ärenden så jag har väldigt bra koll på reglerna. Det är extremt vanligt att det är felaktigt skyltat.

• Gilla
  • Wow
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Det här fallet verkar snarlikt: https://www.wislaw.se/viewcase?id=6570977ccde0534e9f8e1da4

HD:s avgörande

Med ändring av hovrättens beslut undanröjer HD betalningsansvaret för felparkeringsavgiften.

Sammanfattning:
Högsta domstolen menar att "på- och avlastning" ska tolkas funktionellt och innefattar tiden det tar att hämta eller lämna gods direkt vid dess slutgiltiga plats, förutsatt att verksamheten sker kontinuerligt utan avbrott för andra sysslor. Domskälen betonar att parkeringen måste vara objektivt motiverad av att godset är tungt eller skrymmande, men bekräftar samtidigt att korta tidsavbrott för att bära gods, exempelvis i trappor, räknas som lastning även om fordonet lämnas obevakat.

• Gilla
  • Wow
Jarlingar och 21 till
  • Laddar…
De enda gånger det INTE är parkering är när bilen stannas av trafikskäl, dvs rödljus, kö etc, eller vid i eller utlastning, avsigning/påstigning. Detta oavsett om motorn är igång, varningsblinkers är på eller att någon sitter bakom ratten..

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det här fallet verkar snarlikt: [länk]

HD:s avgörande

Med ändring av hovrättens beslut undanröjer HD betalningsansvaret för felparkeringsavgiften.

Sammanfattning:
Högsta domstolen menar att "på- och avlastning" ska tolkas funktionellt och innefattar tiden det tar att hämta eller lämna gods direkt vid dess slutgiltiga plats, förutsatt att verksamheten sker kontinuerligt utan avbrott för andra sysslor. Domskälen betonar att parkeringen måste vara objektivt motiverad av att godset är tungt eller skrymmande, men bekräftar samtidigt att korta tidsavbrott för att bära gods, exempelvis i trappor, räknas som lastning även om fordonet lämnas obevakat.
Som jag skrev tidigare...

• Wow
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
När övergår ett tillfälligt stopp av fordon till att juridiskt anses vara parkerat?

Jag sökte prejudikat på 10 minuter då det var vad jag fick lära mig en gång i tiden.
Men det kanske inte gäller längre?

Anledningen till att jag frågar är för att min granne, en riktig krutkärring, har frågat mig om råd.

Hon gillar inte appar eller smarttelefoner.. Så när parkeringsautomaten var borttagen så visste hon inte hur hon skulle göra.
Men då hon endast skulle hjälpa sin mamma in på hälsocentralen så "parkerade" hon sin bil på betalparkeringen.
Men naturligtvis så var kontrollavgiften ett faktum när hon kom ut.. 😅

Mellan 15:31 - 15:34 är kontrollen uppgiven till, dvs 3 minuter..

Så ska jag hjälpa henne att överklaga avgiften eller är det bara att slanta upp?

Min Google Fu svek mig tyvärr..
Så jag har inte, med säkerhet, kunnat bena ut vad som faktiskt gäller. 🤔
En polis sa till mig att efter 7 eller 8 min får p vakterna sätta bot

• Haha
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.