37 911 läst ·
246 svar
38k läst
246 svar
Definition parkering? Krutkärringen fick p-bot när automaten var borttagen
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Man borde ju kunna argumentera att när man släpper av en gammal sjuk människa, så ingår det att hjälpa personen in i "släppa av". Och att 3 minuters kontroll inte är tillräckligt lång tid, oavsett. Även om jag skulle lasta prylar så ingår det i lastning att bära ut/in sakerna från huset, vilket helt klart kan ta mer än 3 minuter.
Håller med, men det tycker jag är relevant om det vore parkeringsförbud men inte stoppförbud på en gata. Nu var parkering tillåten men avgiftsbelagd och det säkra alternativet för att undvika böter är då att betala för några minuter.H hempularen skrev:Man borde ju kunna argumentera att när man släpper av en gammal sjuk människa, så ingår det att hjälpa personen in i "släppa av". Och att 3 minuters kontroll inte är tillräckligt lång tid, oavsett. Även om jag skulle lasta prylar så ingår det i lastning att bära ut/in sakerna från huset, vilket helt klart kan ta mer än 3 minuter.
Ja, det skulle ju bli total kollaps om en åkare bara hade möjlighet att förflytta godset mellan fordonet och trottoarkanten på t.ex. en lastplats.H hempularen skrev:
Varför är det så många som hävdar att man måste sitta kvar i bilen? När jag tog körkort fick jag lära mig att det var ok att ledsaga den person man släppte av utan att det räknas som parkering. Samma sak med lastning/lossning av gods. Det är ok att ta trappan upp till åttonde våningen och hämta det man ska lasta i bilen.
Allt man en gång har lärt sig är inte nödvändigtvis korrekt...useless skrev:
Det skulle jag vilja se någon form av stöd för. Är det då också OK att på den åttonde våningen ta några timmar på sig för att packa ihop det man ska lasta?useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Vem säger det? Det kan mycket väl vara parkering även om du sitter kvar i bilen.useless skrev:
Jag utökade mitt körkort nyligen så jag fick läsa teorin igen och när jag skummar igenom avsnittet om stanna och parkera finns inget sådant med.useless skrev:
Jag kan inte hitta något stöd för att man inte behöver betala parkeringsavgift om ställer bilen på en parkering, med motivering att man bara ska hämta/lämna något?!
Hittade 🙂Jarlingar skrev:
https://extra.skr.se/skr/tjanster/r...tningregleringochtillstandsgivning.65342.html
Om jag kommer ihåg rätt så direkt man stänger av bilen blir det parkerat.Fairlane skrev:
Vem säger det? Det kan mycket väl vara parkering även om du sitter kvar i bilen.
Jag utökade mitt körkort nyligen så jag fick läsa teorin igen och när jag skummar igenom avsnittet om stanna och parkera finns inget sådant med.
Jag kan inte hitta något stöd för att man inte behöver betala parkeringsavgift om ställer bilen på en parkering, med motivering att man bara ska hämta/lämna något?!
Men jag kan ju komma ihåg fel.
Jag har inte hunnit läsa dokumentet ännu, men Parkeringshandboken från SKR ger möjligen en väg framåt enligt citatet av @KaneFairlane skrev: