K Kane skrev:
Kanske denna text kan ge lite hopp.
Jag är skeptisk. Lagtexten som hänvisas till säger "Undantagen i första stycket gäller endast om omständigheterna kräver det" och jag har svårt att se att det inte var möjligt att erlägga avgift.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är skeptisk. Lagtexten som hänvisas till säger "Undantagen i första stycket gäller endast om omständigheterna kräver det" och jag har svårt att se att det inte var möjligt att erlägga avgift.
"Lite hopp" som sagt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Man borde ju kunna argumentera att när man släpper av en gammal sjuk människa, så ingår det att hjälpa personen in i "släppa av". Och att 3 minuters kontroll inte är tillräckligt lång tid, oavsett. Även om jag skulle lasta prylar så ingår det i lastning att bära ut/in sakerna från huset, vilket helt klart kan ta mer än 3 minuter.

• Gilla
  • Wow
Lokalisa och 18 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man borde ju kunna argumentera att när man släpper av en gammal sjuk människa, så ingår det att hjälpa personen in i "släppa av". Och att 3 minuters kontroll inte är tillräckligt lång tid, oavsett. Även om jag skulle lasta prylar så ingår det i lastning att bära ut/in sakerna från huset, vilket helt klart kan ta mer än 3 minuter.
Håller med, men det tycker jag är relevant om det vore parkeringsförbud men inte stoppförbud på en gata. Nu var parkering tillåten men avgiftsbelagd och det säkra alternativet för att undvika böter är då att betala för några minuter.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Även om jag skulle lasta prylar så ingår det i lastning att bära ut/in sakerna från huset, vilket helt klart kan ta mer än 3 minuter.
Ja, det skulle ju bli total kollaps om en åkare bara hade möjlighet att förflytta godset mellan fordonet och trottoarkanten på t.ex. en lastplats.

• Gilla
Sebastian94 och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kanske denna text kan ge lite hopp.
Strålande 👍

Men vart kommer dokumentet ifrån?
Känner att jag vill ha lite mer kött på benen än en länk bara..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Varför är det så många som hävdar att man måste sitta kvar i bilen? När jag tog körkort fick jag lära mig att det var ok att ledsaga den person man släppte av utan att det räknas som parkering. Samma sak med lastning/lossning av gods. Det är ok att ta trappan upp till åttonde våningen och hämta det man ska lasta i bilen.

• Gilla
  • Wow
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Ja jag är enig i att bara för att du lämnar fordonet så är det inte per definition parkerat.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
helrob och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När jag tog körkort fick jag lära mig att det var ok att ledsaga den person man släppte av utan att det räknas som parkering.
Allt man en gång har lärt sig är inte nödvändigtvis korrekt...

useless useless skrev:
Det är ok att ta trappan upp till åttonde våningen och hämta det man ska lasta i bilen.
Det skulle jag vilja se någon form av stöd för. Är det då också OK att på den åttonde våningen ta några timmar på sig för att packa ihop det man ska lasta?

• Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
useless useless skrev:
Varför är det så många som hävdar att man måste sitta kvar i bilen?
Vem säger det? Det kan mycket väl vara parkering även om du sitter kvar i bilen.
useless useless skrev:
När jag tog körkort fick jag lära mig att det var ok att ledsaga den person man släppte av utan att det räknas som parkering. Samma sak med lastning/lossning av gods. Det är ok att ta trappan upp till åttonde våningen och hämta det man ska lasta i bilen.
Jag utökade mitt körkort nyligen så jag fick läsa teorin igen och när jag skummar igenom avsnittet om stanna och parkera finns inget sådant med.
Jag kan inte hitta något stöd för att man inte behöver betala parkeringsavgift om ställer bilen på en parkering, med motivering att man bara ska hämta/lämna något?!

• Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vem säger det? Det kan mycket väl vara parkering även om du sitter kvar i bilen.

Jag utökade mitt körkort nyligen så jag fick läsa teorin igen och när jag skummar igenom avsnittet om stanna och parkera finns inget sådant med.
Jag kan inte hitta något stöd för att man inte behöver betala parkeringsavgift om ställer bilen på en parkering, med motivering att man bara ska hämta/lämna något?!
Om jag kommer ihåg rätt så direkt man stänger av bilen blir det parkerat.
Men jag kan ju komma ihåg fel.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inte hunnit läsa dokumentet ännu, men Parkeringshandboken från SKR ger möjligen en väg framåt enligt citatet av @Kane

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
direkt man stänger av bilen blir det parkerat.
Nja det tvivlar jag på.
Du skall väll inte behöva ha bilen på tomgång medans du lastar flyttmöbler i en timma..

• Gilla
  • Haha
Radhussemlan och 4 till
  • Laddar…
Än så länge så ser jag inte att det presenterats några fakta i tråden som ger definitivt besked.

• Gilla
  • Wow
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.