20 015 läst ·
92 svar
20k läst
92 svar
De bygger en box på 25 pelare vid Siljan – Grand Designs
Mark pratar i ord som nytänkande, unikt och ensamt i sin stil. Jag tyckte det var litet av en "dussinvilla". Man hittar ju exepevis ett som närmsta granne. Att det huset sen råkade ha plåtdetaljer som faktist skyddade träet, såg jag inte som en typ 10miljoners nackdel. Sen dessa pelare...de yttersta raderna förstörde ju hela panoramakänsan. Usch, hela programmet påminde mig om när jag jobbade som byggadskonstruktör, och hur jäkligt det är att jobba med blåögda arkitekter.
Jag gillar ambitionen och idén angående "trädgården" men de lyckades ju inte riktigt exekvera på det. Ytan runt huset kommer växa igen och återgå till att vara natur om man vårdar den rätt, men svårt att få en yta an makadam och sprängsten som inte nås av något regn att se naturlig ut. Kanske om man hade återfört matjord och byggt ett system för att fördela takavvattningen under huset. Betongfundamenten borde väl klara det? Sen är det lite tråkigt med sprängsten. Jag hade velat ha runda, skandinaviska bumlingar med mossa på.makhno_ skrev:
Sen tycker jag nog inte att det är god arkitektur att klänga sig fast vid visuella detaljer på ett sånt sätt att det riskerar byggnadens hållbarhet på medellång sikt. Arkitektur handlar väl om att bemästra mötet mellan form och funktion och få båda att fungera samtidigt?
Men ska man tolka beställarnas kommentar så verkar de nästan fine med att byta panel vart tionde år och vi Svenskar är lite fåniga som vill att det ska hålla längre. Det är ju iofs en ganska radikal ståndpunkt här i Svedala. I andra kulturer firar och förskönar man den oundvikliga förgängligheten, här är vi besatta av att motarbeta den.
Men ska man tolka beställarnas kommentar så verkar de nästan fine med att byta panel vart tionde år och vi Svenskar är lite fåniga som vill att det ska hålla längre. Det är ju iofs en ganska radikal ståndpunkt här i Svedala. I andra kulturer firar och förskönar man den oundvikliga förgängligheten, här är vi besatta av att motarbeta den.
Det handlar om vilken nivå man vill nå. Det gäller ju i princip allting. För att bli riktigt bra på en idrott måste man göra saker som är helt orimliga. Skall du vinna Classic car week funkar det inte att bara göra konstnadseffektiva och funktionella lösningar. Office är som Mark säger en av de mest framstående kontoren så du spelar inte i korpenligan utan vm-slutspel.S Staffan-N skrev:
Tyvärr fick vi ju aldrig veta vad plåttjafset handlade om så vi vet inte om arkitekten eller konstruktören hade fel.
För att nå riktig verkshöjd måste man hålla fast vid detaljer med järnnäve. Jämför om galleristen skulle dra de sista penseldragen på konstnärens målning med de färger den gillade eller om verkstaden insisterade att fabrikslacken på motorhuven var mycket bättre trots avvikande färg. Arkitektur är också en lagsport där många är medskapande med de måste arbeta mot samma mål. Givetvis måste det lösas rimligt funktionellt men det är ingen hård linje utan en bedömning. Tänk på alla gamla hus som är 70+ år gamla som saknar eller har med dagens mått underdimensionerade plåtar och har ändå stått längre än alla dagens garantier. När dessa hus renoveras efter så lång tid monteras groteska plåtar för att man nu anser att 70år är för kort livslängd? Det är ett överdrivet riskundvikande beteende när beviset för bra plåt sitter på plats.
Som jag antytt tidigare i tråden är arkitektens angrepssätt och resultatet inte något som gör mig entusiastisk men jag kan ändå se att det når betydligt längre än det mesta som byggs.
Redigerat:
Problemet verkade vara att hålet fylldes igen? De måste planerat/budgeterat för väldigt basic lösning och bytte till annan basic lösning som de kunde hantera med vanliga maskiner, produkter och hantverkare. Såklart inte fel men resultatet hade kanske blivit bättre om de skiftat till pålar eller andra lösningar. Ingen aning om prisbilden men det blev ju inte billigt att tjorva på med stenar och utgrävningar.richardtenggren skrev:
Ja lite snävt att hävda att god arkitektur ska vara praktisk och hållbar kanske. Haute Couture rymmer ju både vardagskläder och konceptuella plagg för catwalken som faller sönder efter en användning. Det reflekterar väl mer min värdering att jag skulle vilja anlita arkitekter som håller fast vid detaljer istället för standardlösningar men samtidigt ser till att de är hantverksmässiga och hållbara i längden.makhno_ skrev:
Det handlar om vilken nivå man vill nå. Det gäller ju i princip allting. För att bli riktigt bra på en idrott måste man göra saker som är helt orimliga. Skall du vinna Classic car week funkar det inte att bara göra konstnadseffektiva och funktionella lösningar. Office är som Mark säger en av de mest framstående kontoren så du spelar inte i korpenligan utan vm-slutspel.
Tyvärr fick vi ju aldrig veta vad plåttjafset handlade om så vi vet inte om arkitekten eller konstruktören hade fel.
För att nå riktig verkshöjd måste man hålla fast vid detaljer med järnnäve. Jämför om galleristen skulle dra de sista penseldragen på konstnärens målning med de färger den gillade eller om verkstaden insisterade att fabrikslacken på motorhuven var mycket bättre trots avvikande färg. Arkitektur är också en lagsport där många är medskapande med de måste arbeta mot samma mål. Givetvis måste det lösas rimligt funktionellt men det är ingen hård linje utan en bedömning. Tänk på alla gamla hus som är 70+ år gamla som saknar eller har med dagens mått underdimensionerade plåtar och har ändå stått längre än alla dagens garantier. När dessa hus renoveras efter så lång tid monteras groteska plåtar för att man nu anser att 70år är för kort livslängd? Det är ett överdrivet riskundvikande beteende när beviset för bra plåt sitter på plats.
Som jag antytt tidigare i tråden är arkitektens angrepssätt och resultatet inte något som gör mig entusiastisk men jag kan ändå se att det når betydligt längre än det mesta som byggs.
Något som jag verkligen gillade med dessa var att de var på plats och tog ansvar även för terrängen. Detta ser man för lite av i dessa program tycker jag. Skulle jag bygga nytt själv så skulle jag nog vilja att trädgård och hus ritas tillsammans.
Arkitektrollen i Sverige är rätt tight skuren. För länge sedan gjorde arkitekter allt för att sedan krympa till bara hus vilket kanske peakade för 10 år sedan. Nu kanske det utvidgas lite igen för många har erfarenhet från utlandet och den växande miljardärklassen vill ha helhetsgrepp på sina projekt. Tyvärr upphandlas större projekt väldigt indelat vilket märks på resultatet. Landskap interiör och hus är sällan perfekt tillpassade varandra utan upphandlas separat utan att säkerställa att de är kompatibla.S Staffan-N skrev:
Själv tycker jag landskap är halva projektet och måste gestaltas av arkitekten eller någon som arkitekten valt. Det går inte att lösa som två separata projekt och förvänta sig bra resultat.
Och om det inte var nog finns det tydligen sjukhusavdelningar där det är lika varmt... På sjukhus! Där det finns äldre och sjuka...RoTe skrev:
Detta har jag fått se senast idag!
Hej Farstatjej90Farstatjej90 skrev:
Som jag skrev i inlägg #29 här i tråden så förstår jag att många (som t.ex. gällande upphovet till denna tråd) i första hand satsar på ”ögonfägnad”.
Har man råd så varsågod, det är deras satsningar.
Däremot så saknar jag mera information (och TV-program) hur man satsar på funktion, lång hållbarhet, låga driftskostnader etcetera när det till exempel gäller boende.
Att skaffa bostad är för många en av de största investeringarna som de gör, ändå har många ingen bra förståelse eller utbildning gällande hus och lägenhet, dess funktioner och kostnader.
När jag, till exempel, ser innehållet i ”Grand Designs” så får jag den uppfattningen att det hjälper till att ge dåliga förebilder och en dålig kunskap gällande hus och lägenhet. Det är snarare underhållning, som det finns nog av.
När det gäller kyla för äldre människor så kan jag nu, som pensionär, hålla 21–23 grader i huset med hjälp av frikylan kopplad till min bergvärme, när det varit ca 30 grader på dagarna ute. Elbehovet för frikylan är ca 25 W för att kyla ca 2,3 kW. Den laddar samtidigt borrhålen inför vinterns värmebehov. 😊
Frikylan har uppskattats av hela familjen inklusive katterna🐈
Redigerat:
jag har kikat på de flesta avsnitten men detta var ett av de bättre. När arkitekten är med i hela processen får man fram det lilla extra. Plåtgrejen var dock fånig. Jag gillade dock starkt deras önskan om att huset skall sväva över marken och gillar genomförandet med träpålarna. Blev fint tillsammans med furu golvet och glasfasaden. Praktiskt? Nej, snyggt, ja!
Jag tror arkitekterna passade på att pungslå kunden på några 100tusen extra med plåt detaljen och stenblocken.
3000-4000kr/tim för att resa till sverige för att tjafsa om några mm plåtdetaljerna eller peka ut var en grävmaskin ska placera några stenblock
3000-4000kr/tim för att resa till sverige för att tjafsa om några mm plåtdetaljerna eller peka ut var en grävmaskin ska placera några stenblock
Håller med. Onödigt mycket surmagade kommentarer i tråden.S surfarn skrev:jag har kikat på de flesta avsnitten men detta var ett av de bättre. När arkitekten är med i hela processen får man fram det lilla extra. Plåtgrejen var dock fånig. Jag gillade dock starkt deras önskan om att huset skall sväva över marken och gillar genomförandet med träpålarna. Blev fint tillsammans med furu golvet och glasfasaden. Praktiskt? Nej, snyggt, ja!