Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Står huset på träpålar? Hur är dom behandlade?🤔
Dom står under tak med god ventilation så det är nog inga större problem.
Rätt rejäla pjäser dessutom.

• Gilla
Zebulah och 1 till
  • Laddar…
Moderna arkitekter är ju ett skämt. 16M!?

Man gnäller över nåt bläck som knappt kommer synas men är helt ok med en fet industriell ståltrappa täcker hela fronten av huset? Ehh. Planlösningen? Köket mycket märkligt utförande. Badrummet med ett felplacerat badkar och hiskligt val av kakel.

Jag är 100% säker på att jag som hobby arkitekt hade gjort det dubbelt så vackert för halva priset.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 8 till
  • Laddar…
Kul avsnitt, äntligen lite ”grand” design 🥰

Ståltrappan var intressant, var den mot utsikten eller mot sidan av huset? 🤔

• Haha
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
Torbjärn Torbjärn skrev:
Kul avsnitt, äntligen lite ”grand” design 🥰

Ståltrappan var intressant, var den mot utsikten eller mot sidan av huset? 🤔
De flesta husen på gatan har en naturlig utsikt mot Siljan i det nedre högra hörnet. Sett från insidan så stör trappan inte alls men den ger en smart tillgång till nedre delen av trädgården samt taket. Utgången är nära köket så man kan lätt ta med sig morgonkaffet upp eller ner.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Zebulah och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
De flesta husen på gatan har en naturlig utsikt mot Siljan i det nedre högra hörnet. Sett från insidan så stör trappan inte alls men den ger en smart tillgång till nedre delen av trädgården samt taket. Utgången är nära köket så man kan lätt ta med sig morgonkaffet upp eller ner.
Misstänkte det var något sånt, praktiskt och bra! 👏

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Zebulah och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
får man igen pengarna om skulle sälja du måste ju ha lite koll?`

M maria01 skrev:
Råkar de träffa med rätt köpare, nyrik eller arkitekt så kan de säkert få ett bud.
Tvivlar på att så många andra skulle lägga samma summa på ett sådant här hus när man kan få något som är vackert och bättre passar in i omgivningen.

Själv tvivlar jag på att de får igen pengarna. Men pengar är inte allt här i världen. Är det ens dröm så har man ju gjort att bra val ändå, om man använder det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Råkar de träffa med rätt köpare, nyrik eller arkitekt så kan de säkert få ett bud.
Tvivlar på att så många andra skulle lägga samma summa på ett sådant här hus när man kan få något som är vackert och bättre passar in i omgivningen.

Själv tvivlar jag på att de får igen pengarna. Men pengar är inte allt här i världen. Är det ens dröm så har man ju gjort att bra val ändå, om man använder det.
jag håller med att det inte är viktigast och man har råd att bygga utan lån så går det ju bra

M maria01 skrev:
Aldrig i hela Hälsingland att dem får igen den pengarna.

• Gilla
Zebulah och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jag har inte kollat på detta program på flera år av olika anledningar; nu idag tittade jag på detta och kan bara konstatera att det "unika" huset har ju ett näst intill identiskt byggt på pålar som granne (hur unikt är det då? vilket flera tidigare påtalat) och om det saknas skönhetsråd i den kommun jag bor i så är det desto viktigare att det finns i en kommun som bjuder på dessa fantastiska vyer. Vilket det uppenbarligen inte gör.

• Gilla
  • Arg
Genoveva och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag har inte kollat på detta program på flera år av olika anledningar; nu idag tittade jag på detta och kan bara konstatera att det "unika" huset har ju ett näst intill identiskt byggt på pålar som granne (hur unikt är det då? vilket flera tidigare påtalat) och om det saknas skönhetsråd i den kommun jag bor i så är det desto viktigare att det finns i en kommun som bjuder på dessa fantastiska vyer. Vilket det uppenbarligen inte gör.
Grannhuset verkar vara ett traditionellt hus byggt PÅ pelare utan någon mer funktion än så.
Huset i Grand Design är byggt runt pelarna där de skapar rumsligheter i interiören, döljer glaskasetternas skarvar (vilket skapar en fin effekt interiört mot utsikten), och genom sin stora diameter och materialetet blir en dominerande del av hela husets uttryck.

Jag tyckte det var ett oerhört bra avsnitt och inspirerande hus. De invändiga skjutbara glasväggarna är en rolig lösning där glasväggarna är ljudisolerande och gardiner sedan kan reglera transparensen mellan rummen. Detaljutförandet tack vare att arkitekterna ritat igenom varenda detalj blev verkligen något helt annat än det mesta som byggs i Sverige. Detta märktes när dropplåtens omfattning diskuterades så ingående. Andra fina detaljer jag såg var husets undersida som var helt ren eller övergången från betongplintarna till träpelarna liksom aluminiumtaket som kändes svävande.

Kul när någon lägger riktigt mycket pengar på fina detaljer och inte bara bygger stort och dyrt.

• Gilla
Zebulah och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Har man byggt ett hus för 17 miljoner har man nog råd att byta ut en bräda om 10 år! 😂
Har man byggt ett hus för 17 miljoner skall man inte behöva byta en bräda om 10 år, och din generella inställning säger rätt mycket
makhno_ makhno_ skrev:
Jag har fortfarande inte sett programmet men ser plåten på bilden i artikteln. Svårt att förstå hur fasaden fungerar men det ser ut som att brädan är rejält luftad? Den har väl ungefär samma funktion som kanten på en altan, dvs 0? Vilka svåra problem ser du? Att panelen över tid blir "missfärgad" är inget problem som rör plåtslageri utan kan vara ett designbeslut.
Precis , det är ett desginbeslut , alltså estik går före funktion. Och en bra ide kan ju vara att titta på programmet innan man.
makhno_ makhno_ skrev:
OBS! du kan ha rätt att det är ett problem men innan jag sett hur det är gjort tvivlar jag. Jag misstänker att huset fungerar utmärkt helt utan träpanelen och att den endast är där för att dölja.

Jag har arbetat en del med plåtslagare som hävdat att detaljer är fel när dessa ritats av sveriges främsta experter på plåtdetaljer. Experterna tog fler faktorer i akt än vad man normalt gör på ett svenskt bygge. Sedan dess litar jag inte längre på folk som tror att AMA är nog i sig för att bedöma lösningar, det gäller bara för lägsta ambitionsnivån.
AMA gäller för all nyproduktion i Sverige som standard , om det inte står annat i kontrakt eller FU.
Dom främsta experterna på plåtdetaljer i Sverige anses ju allmänt vara Plåtkonsulterna ,
Det är ju dessutom dom som uppdaterar Plåt AMA varje år med Nya förbättrade plåtdetaljer .
Att Ama skulle vara den lägsta ambitionsnivån stämmer ju, dessutom är det den högsta ambitionsnivån man arbetar efter , eftersom det är den ENDA ambitionsnivån i princip hela plåt Sverige jobbar efter .

makhno_ makhno_ skrev:
Delen om garanti och avvikelse är också lite rolig. När jag arbetat utomlands har vi regelmässigt ändrat i tillverkarens lösningar och bedömt risken själva eller tagit in expertis. Att frångå standart är ett krav för bra resultat men man måste förstås ha kompetens att bedöma riskerna och ta det med beställaren. Avvikelser är mer regel än undantag men säkras i projektering och av kunniga hantverkare som står för sitt arbete.
Kul att du jobbat utomlands , Att frångå standard kanske man gör där , men inte i Sverige om du inte skriver avvikelse och får det godkänt av Beställare . Har du regelmässigt ändrat i tillverkarens lösningar , gäller ju inte deras garantier längre.

makhno_ makhno_ skrev:
Office måste vara roade av upplevelsen, eller så inte, men jag misstänker att de skrattar lite åt svenskarna. Svensk byggbranch saknar ofta kompetens för allt som inte är standard.
Då är väl tur att att HUS AMA finns så man kan luta sig mot det .

• Gilla
Zebulah och 2 till
  • Laddar…
Jag tror jag kan ana hur konflikten utspelades genom att läsa tråden :D

• Gilla
  • Haha
il_duce och 6 till
  • Laddar…
Bra avsnitt och fantastiskt hus. Något man borde varit tydligare med är att arkitekter på många ställen på kontinenten och världen i stort ses mer som konstnärer än konstruktörer. Deras uppgift är att tänka stort och kreativt. Att sedan realisera dessa visioner är upp till någon annan. Vårt kollektiva psyke i Sverige kanske hade mått bättre av mer konstnärlighet i svensk arkitektur som tyvärr präglas av kombinationer av lågbudgetlådor i olika konstellationer. Urtråkigt och fult, men väldigt praktiskt och jämförelsevis billigt.

• Gilla
  • Haha
il_duce och 5 till
  • Laddar…
engs
E erikjakan skrev:
Aldrig i hela Hälsingland att dem får igen den pengarna.
Tällberg är nerlusat med rika panschisar. Har lite koll på hus i Leksands kommun och i just Tällberg med omnejd så finns det ofta rejält stora hus men som ändå bara har 1 eller i nödfall 2 sovrum. Dyra är de också trots det, annars brukar priserna sjunka direkt när hus inte passar kundgruppen barnfamiljer.

Någon som hittat platsen där de placerat dessa lådor på google maps? Grannarna verkar ju ha lika så borde vara lätt att hitta bland alla faluröda stugor, men misslyckas nu.

Edit: Tror jag hittade nu - https://maps.app.goo.gl/1FoDV3Q5hFAC1rHf6

Redigerat:
  • Gilla
Zebulah och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.