20 015 läst ·
92 svar
20k läst
92 svar
De bygger en box på 25 pelare vid Siljan – Grand Designs
Jag förstår ingenting! Ytterligare en opersonlig box. Och vilket utbroderat trams. Marks superlativ gör att tanken tveklöst går till Kejsarens nya kläder. En liknande ful låda som de bredvid. Men jag förstår att det tydligen finns många som gillar sånt, även om jag finner det helt oförståeligt.
Säg att du skojar? Detta hus och dessa personer är ju en parodi på fåniga "vågade arkitekt"-grejer. Helt otroligt!
P Pankow skrev:
Tomtom79 skrev:
Huddingebo skrev:
B BobbyMel skrev:
B BobbyMel skrev:
Beställarna driver galleri och äger säkert konst för husets värde. Denna konst har ingen som helst funktion ändå lägger de stora summor på det. Tänka sig att det finns människor som lägger hela sin förmögenhet på kultur. Fast de är ju rätt många. Bil och båtentusiaster tex.G Genoveva skrev:
De lägger dessa summor mest för husets kulturella värde och kanske chansen de får att vara med och möjliggöra det. De, som experter på konst, har valt Office som sina arkitekter. Förmodligen inte utifrån bang for buck, eller välplanerade kök eller glassigaste infinity poolen. De anser helt enkelt att att det Office håller på med är kulturellt/estetiskt bland det bästa de kan få. Det handlar som med konst inte bara om hur det "ser ut" eller hur det "fungerar". Jämför med bilar så förstår kanske fler.
Jag menar att Mark har fel, dags för en historielektion!V varpan1 skrev:
Maarten van Severen var Office Davids pappa. Maarten var inflytelserik formgivare av bla möbler. Han samarbetade länge med holländska arkitekten Rem Koolhas och hans kontor OMA . Maarten möblerade några av OMAs mest inflytelserika projekt. tex delar av
Villa dall'Ava (1991)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har träffat mannen med handuken i bakgrunden. Notera också säkerheten eller bristen av säkerhet. Det saknas räcke där hon dyker. Mannen är dock trygg bakom byggplastnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitekturinriktningen har en viss förkärlek för det surrealistiska. Smidigt att ha en giraff på plats när bygget fotas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OMA finns fortfarande och har varit på tapeten sedan åttiotalet. Holland blev under nittiotalet en arkitekturnation med fokus på en sorts punkig kollagemodernism. Den arkitekturinriktningen är fortfarande inflytelserik framförallt kanske med sin betoning av diagrammatiska ideer som utförs konsekvent.
Office är alltså ett andra vågen kontor vars arkitektur bygger på idéer ena grundarens pappa var med och tog fram. Så de är inte så orginella eller djärva som Mark säger.
Ett framträdande drag i arkitekturen är en sorts nonchalans där strikthet abrupt avbryts så att oväntade saker händer. Office har varit väldigt populärt bland arkitekturstudenter och unga arkitekter det kanske är det Mark avser.
Redigerat:
Snyggt stulet från Fogo Islandmakhno_ skrev:
Beställarna driver galleri och äger säkert konst för husets värde. Denna konst har ingen som helst funktion ändå lägger de stora summor på det. Tänka sig att det finns människor som lägger hela sin förmögenhet på kultur. Fast de är ju rätt många. Bil och båtentusiaster tex.
De lägger dessa summor mest för husets kulturella värde och kanske chansen de får att vara med och möjliggöra det. De, som experter på konst, har valt Office som sina arkitekter. Förmodligen inte utifrån bang for buck, eller välplanerade kök eller glassigaste infinity poolen. De anser helt enkelt att att det Office håller på med är kulturellt/estetiskt bland det bästa de kan få. Det handlar som med konst inte bara om hur det "ser ut" eller hur det "fungerar". Jämför med bilar så förstår kanske fler.
Jag menar att Mark har fel, dags för en historielektion!
Maarten van Severen var Office Davids pappa. Maarten var inflytelserik formgivare av bla möbler. Han samarbetade länge med holländska arkitekten Rem Koolhas och hans kontor OMA . Maarten möblerade några av OMAs mest inflytelserika projekt. tex delar av
Villa dall'Ava (1991)
[bild]
Jag har träffat mannen med handuken i bakgrunden. Notera också säkerheten eller bristen av säkerhet. Det saknas räcke där hon dyker. Mannen är dock trygg bakom byggplastnätet.
[bild]
[bild]
Arkitekturinriktningen har en viss förkärlek för det surrealistiska. Smidigt att ha en giraff på plats när bygget fotas.
[bild]
OMA finns fortfarande och har varit på tapeten sedan åttiotalet. Holland blev under nittiotalet en arkitekturnation med fokus på en sorts punkig kollagemodernism. Den arkitekturinriktningen är fortfarande inflytelserik framförallt kanske med sin betoning av diagrammatiska ideer som utförs konsekvent.
Office är alltså ett andra vågen kontor vars arkitektur bygger på idéer ena grundarens pappa var med och tog fram. Så de är inte så orginella eller djärva som Mark säger.
Ett framträdande drag i arkitekturen är en sorts nonchalans där strikthet abrupt avbryts så att oväntade saker händer. Office har varit väldigt populärt bland arkitekturstudenter och unga arkitekter det kanske är det Mark avser.
https://www.cntraveler.com/hotels/fogo-island/fogo-island-inn
Nåja, Tod Saunders grundade sin design baserat på regionens traditionella sätt att bygga. ( vill jag minnas) Alltså under lång tid tillbaka i historien.PeterFalun skrev:
Lite om Tod Saunders
https://fogoislandinn.ca/our-inn/our-radical-approach/architecture-design/
ps. vill inte ta fokus från bygget i Leksand eller från dom anlitade och hyllade arkitekterna, men ... detta är klart intressantare
Fortsätt gärna ni tråden ;-)
Redigerat:
makhno_ skrev:
Beställarna driver galleri och äger säkert konst för husets värde. Denna konst har ingen som helst funktion ändå lägger de stora summor på det. Tänka sig att det finns människor som lägger hela sin förmögenhet på kultur. Fast de är ju rätt många. Bil och båtentusiaster tex.
De lägger dessa summor mest för husets kulturella värde och kanske chansen de får att vara med och möjliggöra det. De, som experter på konst, har valt Office som sina arkitekter. Förmodligen inte utifrån bang for buck, eller välplanerade kök eller glassigaste infinity poolen. De anser helt enkelt att att det Office håller på med är kulturellt/estetiskt bland det bästa de kan få. Det handlar som med konst inte bara om hur det "ser ut" eller hur det "fungerar". Jämför med bilar så förstår kanske fler.
Jag menar att Mark har fel, dags för en historielektion!
Maarten van Severen var Office Davids pappa. Maarten var inflytelserik formgivare av bla möbler. Han samarbetade länge med holländska arkitekten Rem Koolhas och hans kontor OMA . Maarten möblerade några av OMAs mest inflytelserika projekt. tex delar av
Villa dall'Ava (1991)
[bild]
Jag har träffat mannen med handuken i bakgrunden. Notera också säkerheten eller bristen av säkerhet. Det saknas räcke där hon dyker. Mannen är dock trygg bakom byggplastnätet.
[bild]
[bild]
Arkitekturinriktningen har en viss förkärlek för det surrealistiska. Smidigt att ha en giraff på plats när bygget fotas.
[bild]
OMA finns fortfarande och har varit på tapeten sedan åttiotalet. Holland blev under nittiotalet en arkitekturnation med fokus på en sorts punkig kollagemodernism. Den arkitekturinriktningen är fortfarande inflytelserik framförallt kanske med sin betoning av diagrammatiska ideer som utförs konsekvent.
Office är alltså ett andra vågen kontor vars arkitektur bygger på idéer ena grundarens pappa var med och tog fram. Så de är inte så orginella eller djärva som Mark säger.
Ett framträdande drag i arkitekturen är en sorts nonchalans där strikthet abrupt avbryts så att oväntade saker händer. Office har varit väldigt populärt bland arkitekturstudenter och unga arkitekter det kanske är det Mark avser
Jag tycker inte det finns något som sticker ut mer än att det är lika smaklöst som andra lådor. Och att höra M's lovsång om ytterligare en låda är rent nonsens. I övrigt, vad som gäller investeringar eller kostnader, bryr jag mig inte. Alltså om de slänger pengar i sjön eller får god avkastning. Vad jag bryr mig om är att det byggs ytterligare hus som förfular landskapet och att de snackar om att de ska göra så lite avtryck som möjligt vilket är rent skitprat. Dessa hus smälter aldrig in i landskapet.makhno_ skrev:
Beställarna driver galleri och äger säkert konst för husets värde. Denna konst har ingen som helst funktion ändå lägger de stora summor på det. Tänka sig att det finns människor som lägger hela sin förmögenhet på kultur. Fast de är ju rätt många. Bil och båtentusiaster tex.
De lägger dessa summor mest för husets kulturella värde och kanske chansen de får att vara med och möjliggöra det. De, som experter på konst, har valt Office som sina arkitekter. Förmodligen inte utifrån bang for buck, eller välplanerade kök eller glassigaste infinity poolen. De anser helt enkelt att att det Office håller på med är kulturellt/estetiskt bland det bästa de kan få. Det handlar som med konst inte bara om hur det "ser ut" eller hur det "fungerar". Jämför med bilar så förstår kanske fler.
Jag menar att Mark har fel, dags för en historielektion!
Maarten van Severen var Office Davids pappa. Maarten var inflytelserik formgivare av bla möbler. Han samarbetade länge med holländska arkitekten Rem Koolhas och hans kontor OMA . Maarten möblerade några av OMAs mest inflytelserika projekt. tex delar av
Villa dall'Ava (1991)
[bild]
Jag har träffat mannen med handuken i bakgrunden. Notera också säkerheten eller bristen av säkerhet. Det saknas räcke där hon dyker. Mannen är dock trygg bakom byggplastnätet.
[bild]
[bild]
Arkitekturinriktningen har en viss förkärlek för det surrealistiska. Smidigt att ha en giraff på plats när bygget fotas.
[bild]
OMA finns fortfarande och har varit på tapeten sedan åttiotalet. Holland blev under nittiotalet en arkitekturnation med fokus på en sorts punkig kollagemodernism. Den arkitekturinriktningen är fortfarande inflytelserik framförallt kanske med sin betoning av diagrammatiska ideer som utförs konsekvent.
Office är alltså ett andra vågen kontor vars arkitektur bygger på idéer ena grundarens pappa var med och tog fram. Så de är inte så orginella eller djärva som Mark säger.
Ett framträdande drag i arkitekturen är en sorts nonchalans där strikthet abrupt avbryts så att oväntade saker händer. Office har varit väldigt populärt bland arkitekturstudenter och unga arkitekter det kanske är det Mark avser.
Är du säker? Ser ut som om det är glasskivor monterade i de där "klykpinnarna" i högerkant på gången.makhno_ skrev:
Du och jag har verkligen fundamentalt olika uppfattning om vad som gör en människa intressant.B BobbyMel skrev:Om du nu var ironisk så är jag relativt övertygad om att varken beställare, arkitekter eller Mark gör detta projekt för att vara märkvärdiga. Jag tror genuint att de känner att en plåtlist som int går över kanten och att flytta tillbaka stenblock är helt avgörande för hur de uppfattar det de skapat. Detta gör dom till intressanta människor enligt mig. Kanske för att jag själv aldrig hade gjort det. Dessutom blir det ju bra Tv för oss andra.
Inte helt oväntat fick man inte veta vad plåtdebaclet egentligen handlade om. De skulle visat vad arkitekt vs konstruktör ville göra. Det lät i delar som att det rörde sig om materialval. Beställaren pratade om vikten av att det var aluminium och trä, i andra segment pratades det om andra saker. Förvirrande. Man såg också att även det slutgilitiga utförandet av krönplåten hade rätt fula överlapp. Borde kunnat lösas bättre.
Det svängdes också lite oklart med ord som "svenska byggregler". Var svenska plåtdetaljer regleras skulle vara intressant att höra. Att det finns typdetaljer och att konstruktör är ovillig att frångå dessa är en helt annan sak.
Skoglunds referensprojekt ser minsta sagt mer vanliga ut så man förstår att det var kämpigt. Toleransgrejen med pelarna hade jag nog undvikit...
https://skoglunds.se/entreprenad/referensprojekt/bostader-och-hotell/
En av arkitekterna beskrev deras vanliga metodik som att de brukar lösa specialdetaljer och frågor tillsammans med experter vilket låter rimilgt. Att det blir tvärstopp på plåt måste vara förvirrande.
Marken under huset är nog faktiskt det som inte såg helt bra ut i slutet, även om gräs växer dåligt där under så vore det nog bättre än att gruset följer husets fotavtryck?
Det svängdes också lite oklart med ord som "svenska byggregler". Var svenska plåtdetaljer regleras skulle vara intressant att höra. Att det finns typdetaljer och att konstruktör är ovillig att frångå dessa är en helt annan sak.
Skoglunds referensprojekt ser minsta sagt mer vanliga ut så man förstår att det var kämpigt. Toleransgrejen med pelarna hade jag nog undvikit...
https://skoglunds.se/entreprenad/referensprojekt/bostader-och-hotell/
En av arkitekterna beskrev deras vanliga metodik som att de brukar lösa specialdetaljer och frågor tillsammans med experter vilket låter rimilgt. Att det blir tvärstopp på plåt måste vara förvirrande.
Marken under huset är nog faktiskt det som inte såg helt bra ut i slutet, även om gräs växer dåligt där under så vore det nog bättre än att gruset följer husets fotavtryck?
krillek skrev:
Yes nedsänkta konvektorer om de inte körde någon mer komplicerand ventilation/kyla/värme.richardtenggren skrev:
Färdigt golv var ju uppstolpat så man får gissa att hålrummet fyllts med isolering.
Belgien har varit arkitekturlandet nummer 1 i rätt många år nu. De gjorde någon satsning för 15? år sedan som verkligen betalade av sig. Belgiska arkitekter och byggnader i Belgien har haft oproportionerlig representation i internationel arkitekturpress. "Fulheten" har absolut varit del av attraktionen.M maria01 skrev:
har du kollat länken tror ingen gillar dom husen mer en ägarnamakhno_ skrev:
Belgien har varit arkitekturlandet nummer 1 i rätt många år nu. De gjorde någon satsning för 15? år sedan som verkligen betalade av sig. Belgiska arkitekter och byggnader i Belgien har haft oproportionerlig representation i internationel arkitekturpress. "Fulheten" har absolut varit del av attraktionen.