Jag förstår ingenting! Ytterligare en opersonlig box. Och vilket utbroderat trams. Marks superlativ gör att tanken tveklöst går till Kejsarens nya kläder. En liknande ful låda som de bredvid. Men jag förstår att det tydligen finns många som gillar sånt, även om jag finner det helt oförståeligt.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
RolfRolf och 10 till
  • Laddar…
Säg att du skojar? Detta hus och dessa personer är ju en parodi på fåniga "vågade arkitekt"-grejer. Helt otroligt!

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
P Pankow skrev:
Men hur kunde beställaren ge dessa arkitekter fri tillgång till obegränsad budget?
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Som grädde på moset sätter de upp en stor plåtskärm på taket för att sno ännu mer utsikt och folk inte ska se dem när de ålar runt på taket...
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag är samtidigt övertygad om att de kommer få mycket svårt att få igen pengarna den dagen detta spektakel behöver säljas.
B BobbyMel skrev:
ekter) tänkte när de smäller upp en stor ståltrappa längs med hela fasaden med utsikten. D
B BobbyMel skrev:
Man blir för övrigt nyfiken på både beställare och arkitekter som är så pass kompromisslösa när det ko
G Genoveva skrev:
Jag förstår ingenting! Ytterligare en opersonlig box. Och vilket utbroderat trams. Marks superlativ gör att tanken tveklöst går till Kejsarens nya kläder.
Beställarna driver galleri och äger säkert konst för husets värde. Denna konst har ingen som helst funktion ändå lägger de stora summor på det. Tänka sig att det finns människor som lägger hela sin förmögenhet på kultur. Fast de är ju rätt många. Bil och båtentusiaster tex.

De lägger dessa summor mest för husets kulturella värde och kanske chansen de får att vara med och möjliggöra det. De, som experter på konst, har valt Office som sina arkitekter. Förmodligen inte utifrån bang for buck, eller välplanerade kök eller glassigaste infinity poolen. De anser helt enkelt att att det Office håller på med är kulturellt/estetiskt bland det bästa de kan få. Det handlar som med konst inte bara om hur det "ser ut" eller hur det "fungerar". Jämför med bilar så förstår kanske fler.

V varpan1 skrev:
Mark säger om att dessa arkitekter är något riktigt särskilt, de är de djärvaste arkitekterna i världen!
Jag menar att Mark har fel, dags för en historielektion!

Maarten van Severen var Office Davids pappa. Maarten var inflytelserik formgivare av bla möbler. Han samarbetade länge med holländska arkitekten Rem Koolhas och hans kontor OMA . Maarten möblerade några av OMAs mest inflytelserika projekt. tex delar av

Villa dall'Ava (1991)

Modern villa vid skymning, med en takpool där en person dyker i. En annan person står i närheten på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har träffat mannen med handuken i bakgrunden. Notera också säkerheten eller bristen av säkerhet. Det saknas räcke där hon dyker. Mannen är dock trygg bakom byggplastnätet.

Modern byggnad svävande på höga pelare, med stort, belyst fönster där en person syns inomhus, omgiven av träd och belysning i en nattmiljö.
Skapa konto

Giraff vid modern byggnad med långa pelare och stora fönster.
Skapa konto

Arkitekturinriktningen har en viss förkärlek för det surrealistiska. Smidigt att ha en giraff på plats när bygget fotas.
Modernt vardagsrum med bokhylla, glasstolar och bord, stora fönster och minimalistisk design av Office arkitekter.
Skapa konto

OMA finns fortfarande och har varit på tapeten sedan åttiotalet. Holland blev under nittiotalet en arkitekturnation med fokus på en sorts punkig kollagemodernism. Den arkitekturinriktningen är fortfarande inflytelserik framförallt kanske med sin betoning av diagrammatiska ideer som utförs konsekvent.

Office är alltså ett andra vågen kontor vars arkitektur bygger på idéer ena grundarens pappa var med och tog fram. Så de är inte så orginella eller djärva som Mark säger.

Ett framträdande drag i arkitekturen är en sorts nonchalans där strikthet abrupt avbryts så att oväntade saker händer. Office har varit väldigt populärt bland arkitekturstudenter och unga arkitekter det kanske är det Mark avser.

Redigerat:
  • Gilla
il_duce och 11 till
  • Laddar…
S
makhno_ makhno_ skrev:
Beställarna driver galleri och äger säkert konst för husets värde. Denna konst har ingen som helst funktion ändå lägger de stora summor på det. Tänka sig att det finns människor som lägger hela sin förmögenhet på kultur. Fast de är ju rätt många. Bil och båtentusiaster tex.

De lägger dessa summor mest för husets kulturella värde och kanske chansen de får att vara med och möjliggöra det. De, som experter på konst, har valt Office som sina arkitekter. Förmodligen inte utifrån bang for buck, eller välplanerade kök eller glassigaste infinity poolen. De anser helt enkelt att att det Office håller på med är kulturellt/estetiskt bland det bästa de kan få. Det handlar som med konst inte bara om hur det "ser ut" eller hur det "fungerar". Jämför med bilar så förstår kanske fler.

Maarten van Severen var Office Davids pappa. Maarten var inflytelserik formgivare av bla möbler. Han samarbetade länge med holländska arkitekten Rem Koolhas och hans kontor OMA . Maarten möblerade några av OMAs mest inflytelserika projekt. tex delar av

Villa dall'Ava (1991)

[bild]
Jag har träffat mannen med handuken i bakgrunden. Notera också säkerheten eller bristen av säkerhet. Det saknas räcke där hon dyker. Mannen är dock trygg bakom byggplastnätet.

[bild]
[bild]
Arkitekturinriktningen har en viss förkärlek för det surrealistiska. Smidigt att ha en giraff på plats när bygget fotas.
[bild]

OMA finns fortfarande och har varit på tapeten sedan åttiotalet. Holland blev under nittiotalet en arkitekturnation med fokus på en sorts punkig kollagemodernism. Den arkitekturinriktningen är fortfarande inflytelserik framförallt kanske med sin betoning av diagrammatiska ideer som utförs konsekvent.

Office är alltså ett andra vågen kontor vars arkitektur bygger på idéer ena grundarens pappa var med och tog fram. Så de är inte så orginella eller djärva som Mark säger.

Ett framträdande drag i arkitekturen är en sorts nonchalans där strikthet abrupt avbryts så att oväntade saker händer. Office har varit väldigt populärt bland arkitekturstudenter och unga arkitekter det kanske är det Mark avser.
Snyggt stulet från Fogo Island
https://www.cntraveler.com/hotels/fogo-island/fogo-island-inn

PeterFalun
S styren skrev:
Snyggt stulet från Fogo Island
[länk]
Fogo Island Inn öppnade väl 2013?
Villa dall'Ava var färdigt 1991

S
PeterFalun PeterFalun skrev:
Fogo Island Inn öppnade väl 2013?
Villa dall'Ava var färdigt 1991
Nåja, Tod Saunders grundade sin design baserat på regionens traditionella sätt att bygga. ( vill jag minnas) Alltså under lång tid tillbaka i historien.

Lite om Tod Saunders
https://fogoislandinn.ca/our-inn/our-radical-approach/architecture-design/

ps. vill inte ta fokus från bygget i Leksand eller från dom anlitade och hyllade arkitekterna, men ... detta är klart intressantare

Fortsätt gärna ni tråden ;-)

Redigerat:
makhno_ makhno_ skrev:

Villa dall'Ava (1991)

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]

Ett framträdande drag i arkitekturen är en sorts nonchalans där strikthet abrupt avbryts så att oväntade saker händer. Office har varit väldigt populärt bland arkitekturstudenter och unga arkitekter det kanske är det Mark avser
makhno_ makhno_ skrev:

Villa dall'Ava (1991)

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]

Jag tycker inte det finns något som sticker ut mer än att det är lika smaklöst som andra lådor. Och att höra M's lovsång om ytterligare en låda är rent nonsens. I övrigt, vad som gäller investeringar eller kostnader, bryr jag mig inte. Alltså om de slänger pengar i sjön eller får god avkastning. Vad jag bryr mig om är att det byggs ytterligare hus som förfular landskapet och att de snackar om att de ska göra så lite avtryck som möjligt vilket är rent skitprat. Dessa hus smälter aldrig in i landskapet.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Villa dall'Ava (1991)

[bild]
Är du säker? Ser ut som om det är glasskivor monterade i de där "klykpinnarna" i högerkant på gången.

Inte sett hela än men hittills inte imponerad, är ut som fan rent ut sagt 😅

• Gilla
Genoveva
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Om du nu var ironisk så är jag relativt övertygad om att varken beställare, arkitekter eller Mark gör detta projekt för att vara märkvärdiga. Jag tror genuint att de känner att en plåtlist som int går över kanten och att flytta tillbaka stenblock är helt avgörande för hur de uppfattar det de skapat. Detta gör dom till intressanta människor enligt mig. Kanske för att jag själv aldrig hade gjort det. Dessutom blir det ju bra Tv för oss andra.
Du och jag har verkligen fundamentalt olika uppfattning om vad som gör en människa intressant.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Inte helt oväntat fick man inte veta vad plåtdebaclet egentligen handlade om. De skulle visat vad arkitekt vs konstruktör ville göra. Det lät i delar som att det rörde sig om materialval. Beställaren pratade om vikten av att det var aluminium och trä, i andra segment pratades det om andra saker. Förvirrande. Man såg också att även det slutgilitiga utförandet av krönplåten hade rätt fula överlapp. Borde kunnat lösas bättre.

Det svängdes också lite oklart med ord som "svenska byggregler". Var svenska plåtdetaljer regleras skulle vara intressant att höra. Att det finns typdetaljer och att konstruktör är ovillig att frångå dessa är en helt annan sak.

Skoglunds referensprojekt ser minsta sagt mer vanliga ut så man förstår att det var kämpigt. Toleransgrejen med pelarna hade jag nog undvikit...
https://skoglunds.se/entreprenad/referensprojekt/bostader-och-hotell/

En av arkitekterna beskrev deras vanliga metodik som att de brukar lösa specialdetaljer och frågor tillsammans med experter vilket låter rimilgt. Att det blir tvärstopp på plåt måste vara förvirrande.

Marken under huset är nog faktiskt det som inte såg helt bra ut i slutet, även om gräs växer dåligt där under så vore det nog bättre än att gruset följer husets fotavtryck?

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Undrar vad golvet/bjälklaget bestod av. Först Kl-trä och sen kragar som var fästade i stolparna, men dessa såg man ju inte alls i det färdiga huset. Värme (och kyla?) från ventiler i golvet så det kanske satt konvektorer i bjälklaget?
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man såg ”galler” i golvet, så satt nog konvektorer där :)
Yes nedsänkta konvektorer om de inte körde någon mer komplicerand ventilation/kyla/värme.

Färdigt golv var ju uppstolpat så man får gissa att hålrummet fyllts med isolering.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dom är ju kända för fula hus kan rekommendera boken

[länk]
Belgien har varit arkitekturlandet nummer 1 i rätt många år nu. De gjorde någon satsning för 15? år sedan som verkligen betalade av sig. Belgiska arkitekter och byggnader i Belgien har haft oproportionerlig representation i internationel arkitekturpress. "Fulheten" har absolut varit del av attraktionen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Belgien har varit arkitekturlandet nummer 1 i rätt många år nu. De gjorde någon satsning för 15? år sedan som verkligen betalade av sig. Belgiska arkitekter och byggnader i Belgien har haft oproportionerlig representation i internationel arkitekturpress. "Fulheten" har absolut varit del av attraktionen.
har du kollat länken tror ingen gillar dom husen mer en ägarna

• Haha
Genoveva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.