20 451 läst ·
92 svar
20k läst
92 svar
De bygger en box på 25 pelare vid Siljan – Grand Designs
På konsumentens sida
· 3 627 inlägg
Idag är det premiär för Grand Designs Sverige, säsong 5. Först ut är konstgalleristerna Lise och Gian Giuseppe som har gett arkitekterna helt fria händer att rita ett sommarhus i Dalarna åt dem.
Du kan läsa artikeln här: De bygger en box på 25 pelare vid Siljan – Grand Designs
Du kan läsa artikeln här: De bygger en box på 25 pelare vid Siljan – Grand Designs
Inget speciellt hus och löjligt hur arkitekterna lekte med beställarens pengar. Flytta stenar under huset snacka om självförverkligande. Men hur kunde beställaren ge dessa arkitekter fri tillgång till obegränsad budget?
Tror faktiskt ingen har en obegränsad budget, men blev väldigt frågande till att en alu list som dem kunnat gjort i trä mot panelen kunde sinka bygget med flera månaderP Pankow skrev:
Kylsystem? Detta är Sverige! Jag sover en del på Scandic nu (ofrivilligt) och det ingår en bordsfläkt! Jag har hört turister klaga högljutt över de 30-gradiga svindyra rummen...Dennan4 skrev:
Hade irriterat mig på alla pelare som äter utsikt!
Nej då tror jag grannfastigheten har nyttjat läget bra mycket bättre. Med att ta in naturen på ett maffigare sätt. Bygger man på det läget så handlar väl allt om att vara "ett med naturen"?
Hade gärna sett lite bilder från grannen som jämförelse 🙂
Nej då tror jag grannfastigheten har nyttjat läget bra mycket bättre. Med att ta in naturen på ett maffigare sätt. Bygger man på det läget så handlar väl allt om att vara "ett med naturen"?
Hade gärna sett lite bilder från grannen som jämförelse 🙂
Ja, hänförande utsikt som grannarna ovanför också hade förr. Sen kom nån och byggde en jäkla låda på stolpar för att komma ovanför träden och sno utsikten. Som grädde på moset sätter de upp en stor plåtskärm på taket för att sno ännu mer utsikt och folk inte ska se dem när de ålar runt på taket...
Men men, det är väl en tidsfråga innan nästa dåre köper marken framför och smäller upp något ännu värre och vips är det inte drömhus längre.
Men men, det är väl en tidsfråga innan nästa dåre köper marken framför och smäller upp något ännu värre och vips är det inte drömhus längre.
Redigerat av moderator:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag tycker det borde gått borra, finns ju system med foderrör, så som Sandvik Tubex/Odex och liknande för just detta ändamål med dåligt berg.
Men det förutsätter väl också att det finns stabilt berg längre ner.
Jag hade velat veta mer om lösningarna som de hade tjaffs om, såg ju ändå ut som det blev fönsterbleck?
Sen hade jag nog velat ha bjälklaget och taket tunnare, tyckte det blev bulkigt?
Men det förutsätter väl också att det finns stabilt berg längre ner.
Jag hade velat veta mer om lösningarna som de hade tjaffs om, såg ju ändå ut som det blev fönsterbleck?
Sen hade jag nog velat ha bjälklaget och taket tunnare, tyckte det blev bulkigt?
Inspiterande med folk som följer sin dröm.
Antar att de planerar att leva och bo på platsen länge.
Jag är samtidigt övertygad om att de kommer få mycket svårt att få igen pengarna den dagen detta spektakel behöver säljas.
Antar att de planerar att leva och bo på platsen länge.
Jag är samtidigt övertygad om att de kommer få mycket svårt att få igen pengarna den dagen detta spektakel behöver säljas.