D
pacman42 pacman42 skrev:
Kostnaderna för lagringen är dock fortfarande alldeles för höga. Det kommer att ta väldigt många år innan vi är där med batterier.
idag, ligger det något högt men jag tror att det snabbt kommer förändras, det mesta tyder på det och även om det släpar lite så är tiden också en faktor, dvs det går att få på plats nu.

D djac skrev:
idag, ligger det något högt men jag tror att det snabbt kommer förändras, det mesta tyder på det och även om det släpar lite så är tiden också en faktor, dvs det går att få på plats nu.
Men om priserna på el drar iväg ordentligt på vintern, och på kvällstid, så kan det naturligtvis bli en bra lönsamhet i att lagra el. Men det förutsätter att vi accepterar mycket högre priser.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men om priserna på el drar iväg ordentligt på vintern, och på kvällstid, så kan det naturligtvis bli en bra lönsamhet i att lagra el. Men det förutsätter att vi accepterar mycket högre priser.
Hur räknar du för att det skall bli en förutsättning?

D
pacman42 pacman42 skrev:
Dyrare produktion medför oavsett att elen måste bli dyrare, det lär inte spela så stor roll. Sen kommer många lagra själv, i bilar och husbatterier.

Som sagt så ser jag inte att något annat är realistiskt på sikt, priset är viktigt

pacman42 pacman42 skrev:
Men det förutsätter att vi accepterar mycket högre priser.
Menar du att vi har ett val?

D Dilato skrev:
Menar du att vi har ett val?
Varför skulle elen bli dyrare??

Ja, visst finns ett val:
A) privat sektor konkurrerar och pressar ned elpriset.
B) det offentliga reglerar, beskattar och sköter div aktiviteter och elpriset pressas inte ned eftersom inga sådana incitament finns.

packman42 kanske tänker att det är B) som gäller.

D daVinci skrev:
Varför skulle elen bli dyrare??

Ja, visst finns ett val:
A) privat sektor konkurrerar och pressar ned elpriset.
B) det offentliga reglerar, beskattar och sköter div aktiviteter och elpriset pressas inte ned eftersom inga sådana incitament finns.

packman42 kanske tänker att det är B) som gäller.
Menar du att jag kan välja vilket pris jag vill ha eller styrs priset av faktorer jag inte kan påverka?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Menar du att jag kan välja vilket pris jag vill ha eller styrs priset av faktorer jag inte kan påverka?
Du kan påverka. Genom att rösta.
Eftersom överheten har tagit över detta är det genom att rösta du kan få till A). Ifall det nu är A) du vill få till. Kan ju vara så att du är komfortabel med B) och högre elpris.

D
D daVinci skrev:
Du kan påverka. Genom att rösta.
Eftersom överheten har tagit över detta är det genom att rösta du kan få till A). Ifall det nu är A) du vill få till. Kan ju vara så att du är komfortabel med B) och högre elpris.
Nja, valet att få handla, el eller andra varor, för under produktionskostnaden finns normalt inte och affärsidéen att sälja enligt den modellen kommer nog inte bli långlivad. Det är därför produktion som kostar mindre än försäljningspriset kommer vara vinnare.

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Eller varför inte C, staten äger all produktion och distribution och bestämmer ett bra subventionerat pris, typ som i Tanzania där elen i väggen kostar runt 1,05 kr / kWh inklusive allt, nät,el,skatt.

Om man vill går det, men eftersom viljan inte finns så får vi njuta av kapitalismens bästa sidor 😆

IMG_20260804_201746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.