45 461 läst ·
1 224 svar
45k läst
1,2k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
idag, ligger det något högt men jag tror att det snabbt kommer förändras, det mesta tyder på det och även om det släpar lite så är tiden också en faktor, dvs det går att få på plats nu.pacman42 skrev:
Men om priserna på el drar iväg ordentligt på vintern, och på kvällstid, så kan det naturligtvis bli en bra lönsamhet i att lagra el. Men det förutsätter att vi accepterar mycket högre priser.D djac skrev:
Dyrare produktion medför oavsett att elen måste bli dyrare, det lär inte spela så stor roll. Sen kommer många lagra själv, i bilar och husbatterier.pacman42 skrev:
Som sagt så ser jag inte att något annat är realistiskt på sikt, priset är viktigt
Varför skulle elen bli dyrare??D Dilato skrev:
Ja, visst finns ett val:
A) privat sektor konkurrerar och pressar ned elpriset.
B) det offentliga reglerar, beskattar och sköter div aktiviteter och elpriset pressas inte ned eftersom inga sådana incitament finns.
packman42 kanske tänker att det är B) som gäller.
Menar du att jag kan välja vilket pris jag vill ha eller styrs priset av faktorer jag inte kan påverka?D daVinci skrev:
Du kan påverka. Genom att rösta.D Dilato skrev:
Eftersom överheten har tagit över detta är det genom att rösta du kan få till A). Ifall det nu är A) du vill få till. Kan ju vara så att du är komfortabel med B) och högre elpris.
Nja, valet att få handla, el eller andra varor, för under produktionskostnaden finns normalt inte och affärsidéen att sälja enligt den modellen kommer nog inte bli långlivad. Det är därför produktion som kostar mindre än försäljningspriset kommer vara vinnare.D daVinci skrev:
Eller varför inte C, staten äger all produktion och distribution och bestämmer ett bra subventionerat pris, typ som i Tanzania där elen i väggen kostar runt 1,05 kr / kWh inklusive allt, nät,el,skatt.
Om man vill går det, men eftersom viljan inte finns så får vi njuta av kapitalismens bästa sidor 😆
Om man vill går det, men eftersom viljan inte finns så får vi njuta av kapitalismens bästa sidor 😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden