pacman42 pacman42 skrev:
För det första kan man diskutera vad som är låga priser. Jag ser allt under 80 öre som väldigt låga priser.
Lågt är något relativt.

Men säg att kostnaden per kWh är 30 öre för sol och vind. Och dom vill iaf ha 33 öre för att vilja bygga.

Sedan kommer du säga att produktionen matchar inte efterfrågan. Och då svarar jag att det som inte vattenkraften fixar ordnar vi med lagring.

Och då såg jag nyss att CATL lanserat ett BESS med Na-jon batterier. Som klarar 15k laddcykler och har förbättrad kylning så slitage är nere på 1%. mm.
Och man bygger ut produktionskapaciteten till 200 GWh/år.
Om aktörer i Sverige köper bara 5% av deras årsproduktion blir det 10 GWh per år

Hur mycket kommer 10 GWh greja?
Tittar jag på variationer i produktionen så är den 3.2 GW peak to peak, för största rörelse under en vecka. NU. Lär väl vara mer på vintern.
Men dessa 10 GWh kommer eliminera en rörelse på 3.2GW.
Bara första årets köp räcker för att eliminera prisrörelserna under sommaren.

EDIT:
Gick igenom några vinterveckor och max p2p var 4 GW. Ser ut som 20 GWh plattar ut priskurvan tillräckligt

pacman42 pacman42 skrev:
Men det är klart man kan exportera sig till låga priser, om priset för att producera energin är lägre i Sverige än i grannländerna så kan vi lägga oss mellan grannländernas "pris" och det pris det kostar att producera i Sverige, under förutsättningen att kablarna är fulla hela tiden.
Då exporterar man sig inte till låga priser. Man bygger elproduktion som har låg produktionskostnad.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu varierar dock priset i grannländerna kraftigt, mycket pga sol och vind. Detta gör att vi inte kan upprätthålla detta utan att produktionskostnaden är mycket låg.
Säg istället att den som har låg produktionskostnad kommer vara mer lönsam.

Inläggen har är lite väl mycket VI och Sverige. Det är inte så utan det är privatkapitalistiska profitjägare.
Och det är tur. För det är dom som kan levererar till låg produktionskostnad.

pacman42 pacman42 skrev:
Det som nu händer är att låga produktionskostnader, sol och vind, spår undan lönsamheten på andra energikällor. De lägger ned till dess att de tjänar så mycket att de går runt på intäkterna de får när som/vind inte producerar. Det ger också incitament för att bygga lagring, om denna kan leverera el med rimlig avkastning på investeringen till ett lägre pris än exempelvis kärnkraften.
Nja, vissa timmar har man negativ lönsamhet. Men så är det för alla. Och för den som det inte går ihop för hela året får väl överväga att lägga ned.

Successivt lär den lönsamma produktionen vara den som finns kvar.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är det sista här som diskussionen om kärnkraft egentligen handlar om. Oavsett så måste planerbar "elproduktion" finnas i söder, via lagring eller via planerbara energikällor.
Ja, man om du nu har den föreställningen är det väl bara att du och alla med samma ideer tar och öppnar era plånböcker och tar och bygger kärnkraft då.
Varsågoda.

Men ni gör ju inte det. Eller hur. För ni har ingen lust att ta förlusterna. Det är någon annan som skall ta förlusterna. (Det är alltid så för kommunister).

pacman42 pacman42 skrev:
Man kan här påstå att batterier skall klara detta inom en snar framtid, men jag har inte sett några kalkyler som säger att några veckors dunkelflaute kan hantera med batterier på ett investeringsmässigt lönsamt sätt. Jag betvivlar.
Det byggs. CATL releasade Tanner Sodium för en månad sedan, och har redan order på 7 GWh i Europa.
Lönsamheten är tydlig. Det kommer ske. Handlar bara om att röja undan hinder som det offentliga sätter upp.

pacman42 pacman42 skrev:
Så alternativen vi har är att bli beroende av andra länders fossilkraft (även om vi importerar vattenkraft från Norge så importerar vi typiskt fossilkraft indirekt), eller så måste vi bygga kärnkraft. Där är vi idag.
Nej, det som händer är att man bygger den billiga produktionen, vilket är sol+ vind. Och så köper man BESS för att hantera prisvariationerna.

Detta är det lönsamma. Det står dig fritt att göra olönsamma saker. Men det är du väl inte så road av?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Så är det väl kanske.. men jag är mer intresserad av medelpris nov-mars
Det kan du få vara.
Jag hör dock till skaran som förbrukar och betalar för el året om, så jag är intresserad av årsmedelpris.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan du få vara.
Jag hör dock till skaran som förbrukar och betalar för el året om, så jag är intresserad av årsmedelpris.
Du har inte den traditionella U-kurvan mao?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.