44 633 läst ·
1 201 svar
45k läst
1,2k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Och det vill man inte. Framkommer tydligt att kommuner och länstyrelser förbjuder ny elproduktion i södra sverige.pacman42 skrev:
Hade vi varit lite mer sovjetiska så hade du åkt dit på osvensk verksamhet när du skriver tvärtemot överhetens vilja. Och hamnat i en svensk motsvarighet till gulag.
Karlshamn vill ha kärnkraftverk.D daVinci skrev:
Edit: även Kävlinge vill ha
Redigerat:
Politikerna, kanske. Men inte befolkningen.pacman42 skrev:
De folkomröstade 14:e juni och valresultatet var en tydlig vinst för nej-sidan med ca 60% av rösterna.
Kommunstyrelsens ordförande meddelade att de ämnade följa utfallet i omröstningen.
Nej, det är den befängda idén att vi ska kunna exportera oss till lägre elpriser.S Snikholt skrev:
Det förvånar mig mycket stort att pacman inte ser hur fel del blev, för nog var jag rätt säker på att pacman hade koll på detta.
Har du också lite dålig koll? Även du har jag antagit helt har förstått prisbildningsmekanismerna numera.
Jag tycker inte att det ska behövas vevas ett varv till om hur priserna skapas på Nordpool, det har ju vevats så många varv redan.
Flaskhalsar ger priskillnad. Frågor på den?Mikael_L skrev:
Nej, det är den befängda idén att vi ska kunna exportera oss till lägre elpriser.
Det förvånar mig mycket stort att pacman inte ser hur fel del blev, för nog var jag rätt säker på att pacman hade koll på detta.
Har du också lite dålig koll? Även du har jag antagit helt har förstått prisbildningsmekanismerna numera.
Jag tycker inte att det ska behövas vevas ett varv till om hur priserna skapas på Nordpool, det har ju vevats så många varv redan.
Jag tror att jag släpper denna boll nu.S Snikholt skrev:
Antingen trollar du och pacman bara, och försöker få mig att skriva mer, eller så har ni (fortfarande) inte fattat, och då orkar jag inte dra allt en gång till, det finns så mycket info redan skriven i alla möjliga trådar här.
Ärligt talat så skiter jag i om ni trollar eller inte ...
Jag tror du feltolkade pacmans inlägg.Mikael_L skrev:
Jag tror att jag släpper denna boll nu.
Antingen trollar du och pacman bara, och försöker få mig att skriva mer, eller så har ni (fortfarande) inte fattat, och då orkar jag inte dra allt en gång till, det finns så mycket info redan skriven i alla möjliga trådar här.
Ärligt talat så skiter jag i om ni trollar eller inte ...
Och detta är ju också fundamentalt feltänk.pacman42 skrev:
Elen kommer ju att kosta exakt lika mycket, det är bara en allt större andel av priset som blir subventionerad om elpriset trycks ner.
Och fortfarande garvar danskar och tyskar, när de köper elen som jag betalat 25%, 50%, eller 90% av ... via skatten.
"Die dummen Schweden" kommer de att säga och sen skratta när de betalar sin elräkning.
Det bjuder jag på då eftersom deras land är förstört av vänsterblivna..Mikael_L skrev:
Och detta är ju också fundamentalt feltänk.
Elen kommer ju att kosta exakt lika mycket, det är bara en allt större andel av priset som blir subventionerad om elpriset trycks ner.
Och fortfarande garvar danskar och tyskar, när de köper elen som jag betalat 25%, 50%, eller 90% av ... via skatten.
"Die dummen Schweden" kommer de att säga och sen skratta när de betalar sin elräkning.
Ditt antagande bygger på att vi har dagens energiförbrukning med dagens producenter. SE1 har snart negativ energi balans pga stålindustrin. Sedan har vi datacentren. Detta går inte att hantera med sol och vind. Den enda lösningen för att hantera detta är att bygga mer planerbar produktion och i söder.Mikael_L skrev:
Och detta är ju också fundamentalt feltänk.
Detta gör att alternativen ut ett flaskhalsperspektiv är dyrt och dyrare.
De prischocker vi har idag kommer att vara små i jämförelse. De subventioner vi då gör kommer att inte slå in så ofta och de blir i praktiken subventioner av svensk industri genom att hålla nere elpriserna.
Folk verkar tydligen tro att 80 öre är dyr el, det är den inte. Inte när vi ser det kommande behovet.