D daVinci skrev:
Det är inte så att de som vill bygga datacenter i Sverige får en anslutning på momangen. Utan de som står sist i kön får väl vänta 20-30 år på anslutning.
Att sega lite med det är väl iofs inte en usel idé. Det finns ju en överhängande risk att alla datacenter ändå inte blir av eller bär sig, och utöver själva byggperioden så bidrar ju inte datacenter till det lokala området i någon större omfattning ändå.
D daVinci skrev:
Och det är inget unikt för Sverige. Likartat med statliga nätägare i andra länder. Det är detta som ger SpaceX ett business case för datacenter i rymden.
Känns ändå lite tvivelaktigt att ta minimum 5x capex för att få bygga något lite tidigare och få gratis el. Men det finns uppenbarligen investerare till allt nuförtiden.
D daVinci skrev:
Och andra med datacenter i havsbaserade vindkraftverk mm.
Det skulle iofs kunna fungera tillsammans med batterier, om man kan ta att ens datacenter inte alltid kan köra för fullt. Om man kör modellträning borde det kunna fungera att stänga ner hela eller delar om det blir lång period av stiltje som inte batterierna klarar. Plus att man slipper dra kabel till fastlandet och ansluta sig till elnätet, vilket väl sparar typ 30% av byggkostnaden för parken.

K krfsm skrev:
Att sega lite med det är väl iofs inte en usel idé. Det finns ju en överhängande risk att alla datacenter ändå inte blir av eller bär sig, och utöver själva byggperioden så bidrar ju inte datacenter till det lokala området i någon större omfattning ändå.
Det var inte sagt som en kritik utan mer as a matter at fact. SvK har inte högre tempo. Och dom får ju brottas med andra myndigheter också.

Och för att ansluta de 8 GW datacenterlast som är i kön och ansluta elproduktion så krävs det en hel del transmission. Det tar helt enkelt en del tid.

Och så är det i andra länder också.

K krfsm skrev:
Känns ändå lite tvivelaktigt att ta minimum 5x capex för att få bygga något lite tidigare och få gratis el. Men det finns uppenbarligen investerare till allt nuförtiden.
Tja, det kostar ca $1800 att lyfta ett kg till LEO. Dvs elektroniken, kylare, och solpaneler. Blir väl inte så tungt. Tittar man på vad AI-bolagen betalar för datacenter-kapacitet så är AI-satelliter lönsamma.

Det här handlar ju inte om känslor utan om att räkna ut vad som är lönsamt.

K krfsm skrev:
Det skulle iofs kunna fungera tillsammans med batterier, om man kan ta att ens datacenter inte alltid kan köra för fullt. Om man kör modellträning borde det kunna fungera att stänga ner hela eller delar om det blir lång period av stiltje som inte batterierna klarar. Plus att man slipper dra kabel till fastlandet och ansluta sig till elnätet, vilket väl sparar typ 30% av byggkostnaden för parken.
Det är väl det som är tanken antar jag. Man slipper kostnader för nätanslutning, fyller tomrummet med batterier och elektronik, och en starlinkantenn i toppen. Och så är det bara att tuta och köra.
Geo-redundancy har datacentren klarat i massor med år.

Kylningen ordnar det kalla havsvattnet.

Datacenter i vågkrafts-bollar finns också som ide.

D daVinci skrev:
Tja, det kostar ca $1800 att lyfta ett kg till LEO. Dvs elektroniken, kylare, och solpaneler. Blir väl inte så tungt. Tittar man på vad AI-bolagen betalar för datacenter-kapacitet så är AI-satelliter lönsamma.

Det här handlar ju inte om känslor utan om att räkna ut vad som är lönsamt.
Har du räknat på det?

Jag labbade lite med följande kalkylator: https://andrewmccalip.com/space-datacenters

Om man utgår från v2 mini optimized på 27 kW och 575 kg vikt, vilket väl är en rätt bra utgångspunkt om tanken är att det ska gå snabbt snarare än vara perfekt någon gång sen när marknaden är mättad, så hamnar du på en launch cost på typ 40 miljarder dollar för 1 GW.

Ett datacenter ligger i storleksordningen 38 miljarder dollar inklusive allt, där servrar (=GPUer) är typ hälften.

Dvs om satelliter och GPUer är gratis, så är du ändå inte billigare än datacentret på land.

D daVinci skrev:
Det är väl det som är tanken antar jag. Man slipper kostnader för nätanslutning, fyller tomrummet med batterier och elektronik, och en starlinkantenn i toppen. Och så är det bara att tuta och köra.
Geo-redundancy har datacentren klarat i massor med år.

Kylningen ordnar det kalla havsvattnet.
Ja, det har åtminstone en rimlig chans att funka. Enda är väl att vindkraft till havs inte är så jäkla billigt att sätta upp, men det går förmodligen snabbare än att få en elanslutning.
D daVinci skrev:
Datacenter i vågkrafts-bollar finns också som ide.
Kul idé, men vågkraft är ju apdyrt per kW.

K krfsm skrev:
Har du räknat på det?
Jag har gjort ett överslag tidigare med data för SpaceX AI1 satellit. Och då landade jag på ca 150 kr/W.

Dvs 1 GW skulle bli 150 mdr kr. Säg 15 mdr USD.

Och givet vad hyr-priserna är per W för datacenter så har man en stor vinstmarginal för det.

Och det är också förklaringen till hysterin kring att bygga datacenter. Man tjänar in de snabbt.
Men de som vill bygga får ingen elanslutning.

Sedan går det inte bygga i alla länder. Man måste få exportera GPU'r dit man skall bygga. Men i de länder man får bygga är det nog full kö.

En ide vore väl att bygga datacenteret i t ex Portugal och dra en kabel till ett ökenområde i Marocko och smälla upp solpaneler där. Säkert någon som jobbar på det.

D daVinci skrev:
Jag har gjort ett överslag tidigare med data för SpaceX AI1 satellit. Och då landade jag på ca 150 kr/W.

Dvs 1 GW skulle bli 150 mdr kr. Säg 15 mdr USD.

Och givet vad hyr-priserna är per W för datacenter så har man en stor vinstmarginal för det.
Vad räknar du in i det priset?

Enligt data från Elons presentation så når AI1 70 kW/ton, dvs du behöver ungefär 14285 ton för att skicka upp 1 GW. Med $1800/kg så kostar det ungefär 25,7 miljarder USD att skicka upp satelliterna. Plus att de ska byggas också.

(Sen kan ju nämnas att SpaceX skickade upp ca 1600 ton payload totalt under 2025. Både det och priset per ton kommer troligen att förbättras med starship, men det är fortfarande en jäkla massa uppskjutningar för att få upp 1 GW.)
D daVinci skrev:
Och det är också förklaringen till hysterin kring att bygga datacenter. Man tjänar in de snabbt.
Men de som vill bygga får ingen elanslutning.
Då är ju frågan om det är lätt att tjäna in dem snabbt nu, när det är begränsad kapacitet tillgänglig, eller om det alltid kommer vara lätt att tjäna in dem även när alla som börjat bygga får sina datacenter online?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Vad räknar du in i det priset?

Enligt data från Elons presentation så når AI1 70 kW/ton, dvs du behöver ungefär 14285 ton för att skicka upp 1 GW. Med $1800/kg så kostar det ungefär 25,7 miljarder USD att skicka upp satelliterna. Plus att de ska byggas också.

(Sen kan ju nämnas att SpaceX skickade upp ca 1600 ton payload totalt under 2025. Både det och priset per ton kommer troligen att förbättras med starship, men det är fortfarande en jäkla massa uppskjutningar för att få upp 1 GW.)
Ja, jag missade att skriva ut en sak där och det är att det var per år. Det var ju ett överslag med årshyra.

K krfsm skrev:
Då är ju frågan om det är lätt att tjäna in dem snabbt nu, när det är begränsad kapacitet tillgänglig, eller om det alltid kommer vara lätt att tjäna in dem även när alla som börjat bygga får sina datacenter online?
Ja, om 30 år när alla som vill fått en el-anslutning till sina datacenter, så lär det vara låg marginal på att driva sådana. Det lär bli knivskarp konkurrens och anemiska vinster där som på det mesta annat.

Nu kan man nog tjäna in ett datacenter på ett år eller så. Amazon går ju bra. Har inte kollat i detalj men nog lär det vara deras datacenter som drar in vinsterna. Knappast försäljningen av kokböcker.
Amazon tar det ju ganska lugnt med egen LLM utveckling. Jag gissar att dom ser att dom kan profitera mer på att nasa datacenterkapacitet.

D daVinci skrev:
Ja, jag missade att skriva ut en sak där och det är att det var per år. Det var ju ett överslag med årshyra.

Ja, om 30 år när alla som vill fått en el-anslutning till sina datacenter, så lär det vara låg marginal på att driva sådana. Det lär bli knivskarp konkurrens och anemiska vinster där som på det mesta annat.

Nu kan man nog tjäna in ett datacenter på ett år eller så. Amazon går ju bra. Har inte kollat i detalj men nog lär det vara deras datacenter som drar in vinsterna. Knappast försäljningen av kokböcker.
Amazon tar det ju ganska lugnt med egen LLM utveckling. Jag gissar att dom ser att dom kan profitera mer på att nasa datacenterkapacitet.
Det är ju ingen tillfällighet att man i USA bygger egna gasturbiner till datacentren. Man planerar till och med att ha dem helt off-grid.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju ingen tillfällighet att man i USA bygger egna gasturbiner till datacentren. Man planerar till och med att ha dem helt off-grid.
Även där skall man ha tillstånd. xAI körde väl lite för många till ett av sina datacenter och fick problem med det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är den befängda idén att vi ska kunna exportera oss till lägre elpriser.
Det finns väl bara två situationer vi överhuvudtaget kan ha låga elpriser.
  1. Alla i närheten har överskott på el och behöver någonstans att göra av den.
  2. Vi exporterar redan så mycket det går till de som har högre pris.
Vad menas ens med "exportera oss till lägre elpriser"?

K krfsm skrev:
Det finns väl bara två situationer vi överhuvudtaget kan ha låga elpriser.
  1. Alla i närheten har överskott på el och behöver någonstans att göra av den.
  2. Vi exporterar redan så mycket det går till de som har högre pris.
Det där förutsätter att producenterna inte går med förlust. Dvs att elpriset är ganska högt. Blir elpriset väl lågt så kommer producenterna lägga ned. Det är bättre än att producera till förlust.

Man kan ha billig elproduktion. Det kommer hålla ned priserna då det är skäligt att anta att producenter inte är roade av att gå med förlust. Och produktionen kommer anpassa sig så att producenterna iaf går runt. Dvs billig byggs och dyr läggs ned.

Så runt 40-50 öre/kWh på Nordpool borde vara möjligt.

K krfsm skrev:
Vad menas ens med "exportera oss till lägre elpriser"?
Det kan man sannerligen fråga sig.

För många produkter där fasta kostnader är stora är stora volymer viktigt för att få ned pris. Har man t ex stora utvecklingskostnader och kan ha stor försäljning kan man säga att man exporterar sig till låga priser. Men det är ju inte riktigt så för elproduktion.

D daVinci skrev:
Det där förutsätter att producenterna inte går med förlust. Dvs att elpriset är ganska högt. Blir elpriset väl lågt så kommer producenterna lägga ned. Det är bättre än att producera till förlust.

Man kan ha billig elproduktion. Det kommer hålla ned priserna då det är skäligt att anta att producenter inte är roade av att gå med förlust. Och produktionen kommer anpassa sig så att producenterna iaf går runt. Dvs billig byggs och dyr läggs ned.

Det är väl kärnkraftverken som ligger mest risigt till där, då de har inte obetydliga driftskostnader.

Vind och sol är jag inte särskilt orolig för även om vindkraftbolagen visar på papperet usla siffror. Driftskostnaden är låg, så parken har ett värde även om det inte är lika stort som vad den som uppförde parken betalade. Om en park skulle kursa så kommer det troligen finnas någon som vill köpa den och driva den vidare - det blir bara en fråga om hur mycket de vill köpa parken för. Och konkursförvaltaren vill ju få så mycket pengar som möjligt till fordringsägarna, och där är ju att sälja parken ett givet alternativ.

(För alltför gamla parker finns förstås risken att ingen köpare vill stå med avvecklingskostnaderna, men där är vi ju inte med större delen av vindkraften i Sverige.)

Det blir förstås ingen ny produktion byggd i såna lägen, dock.

K krfsm skrev:
Det är väl kärnkraftverken som ligger mest risigt till där, då de har inte obetydliga driftskostnader.
Nya kkv finns det bara förluster med. Men gamla kan väl överleva ekonomiskt även om reparationskostnader och intäktsbortfall blir mer förekommande. Antar jag.

K krfsm skrev:
Vind och sol är jag inte särskilt orolig för även om vindkraftbolagen visar på papperet usla siffror.
Det där handlar nog mer om rent lurendrejeri från en del personer som bär på irrationellt hat mot vindkraft. Investerarna måste ha en juridisk person i Sverige och skapar att 50 kSEK bolag för det. Men det finns exakt ingen fördel med att låta vinst uppstå i det bolaget. Den vinsten skulle bli mer förlorade pengar. Men då tar belackarna och är alldeles hysteriska över att det inte uppstår en vinst i 50 kSEK bolagen. Man tycker att när ett 50k bolag äger vindkraft för 3 mdr borde även lurendrejarna skämmas. Men det verkar dom inte göra.

K krfsm skrev:
Driftskostnaden är låg, så parken har ett värde även om det inte är lika stort som vad den som uppförde parken betalade. Om en park skulle kursa så kommer det troligen finnas någon som vill köpa den och driva den vidare - det blir bara en fråga om hur mycket de vill köpa parken för. Och konkursförvaltaren vill ju få så mycket pengar som möjligt till fordringsägarna, och där är ju att sälja parken ett givet alternativ.
Ja, det är ju en vinstaffär med rätt inköpspris. Och det lär finnas flera intresserade köpare så priset hamnar nog ganska högt. Dom lär titta på vägt snittpriset dom kan få ut. Och betala därefter.

K krfsm skrev:
(För alltför gamla parker finns förstås risken att ingen köpare vill stå med avvecklingskostnaderna, men där är vi ju inte med större delen av vindkraften i Sverige.)
Gamla parker lär sitta på bra siter. Så det betalar men nog för. Och sätter dit större och mer lönsamma verk.

K krfsm skrev:
Det blir förstås ingen ny produktion byggd i såna lägen, dock.
Det lär mest bero på att det offentliga hindrar en 90% eller så av all ny elproduktion.

Så länge det går att sälja el till lönsamma priser så lär producenter vilja bygga.

D daVinci skrev:

Det kan man sannerligen fråga sig.

För många produkter där fasta kostnader är stora är stora volymer viktigt för att få ned pris. Har man t ex stora utvecklingskostnader och kan ha stor försäljning kan man säga att man exporterar sig till låga priser. Men det är ju inte riktigt så för elproduktion.
För det första kan man diskutera vad som är låga priser. Jag ser allt under 80 öre som väldigt låga priser.

Men det är klart man kan exportera sig till låga priser, om priset för att producera energin är lägre i Sverige än i grannländerna så kan vi lägga oss mellan grannländernas "pris" och det pris det kostar att producera i Sverige, under förutsättningen att kablarna är fulla hela tiden.

Nu varierar dock priset i grannländerna kraftigt, mycket pga sol och vind. Detta gör att vi inte kan upprätthålla detta utan att produktionskostnaden är mycket låg.

Det som nu händer är att låga produktionskostnader, sol och vind, spår undan lönsamheten på andra energikällor. De lägger ned till dess att de tjänar så mycket att de går runt på intäkterna de får när som/vind inte producerar. Det ger också incitament för att bygga lagring, om denna kan leverera el med rimlig avkastning på investeringen till ett lägre pris än exempelvis kärnkraften.

Det är det sista här som diskussionen om kärnkraft egentligen handlar om. Oavsett så måste planerbar "elproduktion" finnas i söder, via lagring eller via planerbara energikällor. Men naturliga platser och metoder för lagring är det ont om i södra delen av landet (pumpkraft exempelvis), vätgas är väl nästan dött numera (pga diverse problem), så i praktiken är det batterier mot kärnkraft vi pratar om (eftersom vi inte vill ha fossilt och bioenergi inte skalar tillräckligt).

Man kan här påstå att batterier skall klara detta inom en snar framtid, men jag har inte sett några kalkyler som säger att några veckors dunkelflaute kan hantera med batterier på ett investeringsmässigt lönsamt sätt. Jag betvivlar.

Så alternativen vi har är att bli beroende av andra länders fossilkraft (även om vi importerar vattenkraft från Norge så importerar vi typiskt fossilkraft indirekt), eller så måste vi bygga kärnkraft. Där är vi idag.

• Gilla
mBard
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För det första kan man diskutera vad som är låga priser. Jag ser allt under 80 öre som väldigt låga priser.
Låga priser är väl den lägsta kvartilen, medelpris de 2 mellersta kvartilerna å högra priser den högsta kvartilen.
(Allt beroende av hur normalfördelningen ser ut)

MEN…
Att kalla priser som är högre än årsmedel för väldigt låga rimmar mycket illa med läran om statistik…
Jag hade definitivt struket på statistik-tentan om jag claimat nåt sån🤣

S
Z Zodde skrev:
MEN…
Att kalla priser som är högre än årsmedel för väldigt låga rimmar mycket illa med läran om statistik…
Jag hade definitivt struket på statistik-tentan om jag claimat nåt sån🤣
Så är det väl kanske.. men jag är mer intresserad av medelpris nov-mars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.