44 664 läst ·
1 202 svar
45k läst
1,2k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Nu hittar du själv på innebörden. Uttrycket kvartalsekonomi kommer ifrån att bolagen rapporterar en gång i kvartalet och att man vill ha så bra resultat som möjligt i dessa rapporter. Det leder till kortsiktighet i många beslut. Det innebär dock inte att man inte kan ta beslut som har en längre horisont också. Men det innebär definitivt att man lägger mer fokus på mer kortsiktiga förtjänster än på långsiktiga förtjänster.D daVinci skrev:Ja, det är just det. De som gaggar om kvartalsekonomi bär på föreställningar om att den ekonomiska horisonten är 3 månader. I deras bisarra värld måste payofftid vara max 3 månader annars görs inte investeringen.
Men i verkligheten kan investeringar vara mycket långsiktiga. Att man samplar av ekonomin var 3:e månad och redovisar status hindrar inte långsiktighet. Men de som gaggar om "kvartalsekonomi" förstår ju inte det.
Nej så är det inte.pacman42 skrev:
Nu hittar du själv på innebörden. Uttrycket kvartalsekonomi kommer ifrån att bolagen rapporterar en gång i kvartalet och att man vill ha så bra resultat som möjligt i dessa rapporter. Det leder till kortsiktighet i många beslut. Det innebär dock inte att man inte kan ta beslut som har en längre horisont också. Men det innebär definitivt att man lägger mer fokus på mer kortsiktiga förtjänster än på långsiktiga förtjänster.
Kvartalsekonomi är ett tramsbegrepp som folk som inte begriper något om företagende svänger sig med i sina fantasier.
Kvartalsrapporter finns för att ägarna skall ha bättre uppföljning på hur det går för företaget.
Det innebär inte att företagen har ett kortsiktigt fokus på investeringar.
Om detta hade varit sant hade man inte utvecklat produkter alls. Mycket av dagens produktutveckling tar många år.
T ex brände Scania ca 12 mdr på utveckling av en ny lastbilsplattform. Där det utvecklingsprojektet belastade kvartalsrapporterna under många år. Hade företagen fungerat som du fantiserar om hade man inte kunnat göra sådana projekt. Utan möjligen gjort kortsiktigt putsande på befintliga produkter. Och då hade det mesta av svenska företag varit borta nu.
Självklart agerar inte alla företag på detta sätt, och definitivt inte inom alla områden. Men man skall också vara medveten om att beslut normalt sett fattas inom den tid VDn har mandat (några år), det är baserat på denna tidsrymd de får sina bonusar.D daVinci skrev:Nej så är det inte.
Kvartalsekonomi är ett tramsbegrepp som folk som inte begriper något om företagende svänger sig med i sina fantasier.
Kvartalsrapporter finns för att ägarna skall ha bättre uppföljning på hur det går för företaget.
Det innebär inte att företagen har ett kortsiktigt fokus på investeringar.
Om detta hade varit sant hade man inte utvecklat produkter alls. Mycket av dagens produktutveckling tar många år.
T ex brände Scania ca 12 mdr på utveckling av en ny lastbilsplattform. Där det utvecklingsprojektet belastade kvartalsrapporterna under många år. Hade företagen fungerat som du fantiserar om hade man inte kunnat göra sådana projekt. Utan möjligen gjort kortsiktigt putsande på befintliga produkter. Och då hade det mesta av svenska företag varit borta nu.
Detta förhindrar inte långsiktighet, men besluten tenderar att bli mer kortsiktiga, delvis för att garantera pengar till långsiktigheten också (så det behöver inte vara fel). Men det är tydligt att företag med privata ägare har en bättre långsiktighet pga att de inte finns på börsen och de har ofta VDar som har längre mandat också (vilket inte hindrar att de får sparken om de missköter sig).
Kan konstatera fördelen med solel. Laddade just elbilen full tank för tre kronor.
Det hade inte jag kunnat göra då jag är på jobbet. När jag kommer hem så skulle en eventuell solenergianläggning inte längre producera så mycket. Batterier bär sig inte (ännu) om man köper solpaneler och batterier samtidigt.M MickeMörkö skrev:
Elpriset har legat runt 7 öre/kWh idag. Hade jag varit hemma och laddat så hade jag laddat för 69,50 öre/kWh inklusive alla skatter och avgifter. Det gör att mitt batteri på runt 60 kWh (utrymmet mellan 10-90%) skulle kostat mig under 42 kr. Fortfarande väldigt billigt! Och jag har inte behövt investera i en anläggning för att få det priset. Jag laddade dock inatt för ungefär detta priset (runt 8 öre/kWh + moms).
Då är det bättre att vi importerar el istället.pacman42 skrev:
Om det gick bra att exportera så enormt mycket som vi gjort sedan 2010, så måste det gå bra att importera istället.
Ja. Här handlar det om vad som blir billigast för oss. Tyska elpriser eller subventioner. Och om vi skall ha subventioner så skall de göras så att de ger maximal nytta.Mikael_L skrev:
Subventioner blir absolut dyrast för oss, men inte på elräkningen, utan bara högre skatter och sämre välfärd och sämre samhällsekonomi.
Allt medan dansken och tysken skrattar gott och köper billig el som du och jag subventionerar.
Allt medan dansken och tysken skrattar gott och köper billig el som du och jag subventionerar.
Troligen, men inte nödvändigtvis. Det beror helt på hur mycket el man får för subventionen och hur kraftiga ledningarna söderut är.Mikael_L skrev:
Utan att diskutera kraftslag så skulle mer elproduktion i SE4 minska flaskhalsarna i Sverige, detta skulle i sin tur leda till större möjligheter att exportera el till Tyskland utan att elpriserna i SE4, men främst i SE3 skulle påverkas så mycket. Så subventioner till såg dan produktion kan sänka priserna mer än de kostar faktiskt.
Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar. Genom att ha mer elproduktion i söder så minskar falskhalsarna.Mikael_L skrev:
Många tycks tro att priset på ett elområde sätts av priset på kablarna, men det stämmer inte. Priset urvattnas om det finns gott om produktion i området. Det är bara om ett område i huvudsak importerar och exporterar el som kablarna sätter priset.
Jag tror nog att ni i så fall inte riktigt förstått hur det fungerar i praktiken. Men låt oss lämna det där. Jag kanske orkar förklara det senare idag.Mikael_L skrev: