8 891 läst ·
174 svar
9k läst
174 svar
Då inför de 12 största elnätsbolagen effektavgift och så funkar den
Ja effekttariffen gör det billigare om du har fjärrvärme och dyrare om du varit duktig och använder miljövänlig el. Smart va. Som vanligt har politikerna huvet under armen. Enligt uppgift påstås att 3% mindre el ska förbrukas med denna effekttariffmodellen. I min värld är det helt idiotiskt att införa en sån här modell med sparmål 3%. Dessutom kommer den besparingen bara ge en högre energi avgift p.g.a att 3% mer kan då bli ledigt för export. Jag tror Magica De Häx i Kalle Anka är bättre på matte än Energimyndigheten. Ei.P Pligg85 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
3% mindre el är det nog inget som påstår, däremot minskade topparna med 3% (elen förbrukades vid en annan tidpunkt istället).P Peter__1 skrev:Ja effekttariffen gör det billigare om du har fjärrvärme och dyrare om du varit duktig och använder miljövänlig el. Smart va. Som vanligt har politikerna huvet under armen. Enligt uppgift påstås att 3% mindre el ska förbrukas med denna effekttariffmodellen. I min värld är det helt idiotiskt att införa en sån här modell med sparmål 3%. Dessutom kommer den besparingen bara ge en högre energi avgift p.g.a att 3% mer kan då bli ledigt för export. Jag tror Magica De Häx i Kalle Anka är bättre på matte än Energimyndigheten. Ei.
Efter vad jag läst i en annan tråd där du trodde att effektavgiften gav skatteintäkter, så är jag inte helt övertygad om att du förstått.
Effektavgiften blir snarare en börda vid fjärrvärme. Eller alternativ värme över lag.P Peter__1 skrev:Ja effekttariffen gör det billigare om du har fjärrvärme och dyrare om du varit duktig och använder miljövänlig el. Smart va. Som vanligt har politikerna huvet under armen. Enligt uppgift påstås att 3% mindre el ska förbrukas med denna effekttariffmodellen. I min värld är det helt idiotiskt att införa en sån här modell med sparmål 3%. Dessutom kommer den besparingen bara ge en högre energi avgift p.g.a att 3% mer kan då bli ledigt för export. Jag tror Magica De Häx i Kalle Anka är bättre på matte än Energimyndigheten. Ei.
De som eldar ved förlorar ganska ofta på det.
De kanske har toppar på 4kw vid matlagning och gör av med 450 kw på en månad.
De skulle förlora 200kr på nya modellen.
De som har värmepump i villa och gör av med 2000kw och kan hålla topparna på 5.5kw går varken plus eller minus på nya modellen.
Det är bara låta bli att laga mat (onödigt att laga sånt som inte är sönder).. För ett par dagar sen gjorde jag den helt onödiga tillagningen av fläsklägg.. Första bilden (som namnet beskriver) visar hur min förbrukning brukar se ut (ca 24-25 kWh/dygn, har fjärrvärme så det syns ju inte här)..P Pligg85 skrev:Effektavgiften blir snarare en börda vid fjärrvärme. Eller alternativ värme över lag.
De som har värmepump i villa och gör av med 2000kw och kan hålla topparna på 5.5kw går varken plus eller minus på nya modellen.
Den andra bilden visar effekterna av att jag lagade mat en dag (nej, jag lagar normalt inte maten, äter den i sin naturliga form)..
Kortast möjliga förklaring av databas-skärmdumpen.. Första kolumnen är tidpunkten för mätvärdena.. andra är aktuell mätarställning. Sen följer oviktiga momentanvärden: totalt effektuttag och ström per fas.
De två sista kolumnerna visar det viktiga:
Energiförbrukning den senaste timmen (rullande värde från tidpunkt vid mätning och en timme bakåt)
Energiförbrukning det senaste dygnet (på samma sätt, fast rullande 24h)
Så från mina vanliga 24-25 kWh/dygn till närmare 29..
Nu andra dygnet efter har dygnsvärdet återgått till det normala (3:e bilden)
Bildnamnen visades såklart inte (iallafall inte väl synligt):
Bild 1: el-20260219-innan-matlagning-och-under
Bild 2: el-20260220-påverkan-av-gårdagens-matlagning
Bild 3: el-20260221-påverkan-av-matlagning-för-2-dygn-sen
Om vi nu ska vara någorlunda neutrala i våra bedömningar, så måste vi erkänna att mycket beror på exakt hur effekttariffen utformas av de enskilda nätbolagen.P Pligg85 skrev:Effektavgiften blir snarare en börda vid fjärrvärme. Eller alternativ värme över lag.
Jag har (efter en idiotisk ledare av redaktören för den lokala gratistidningen) haft anledning att kolla upp hur några nätbolag (främst mitt lokala bolag och Ellevio) har lagt upp det, och skillnaderna är faktiskt rätt stora:
- Ellevio tillämpar effekttariff året runt. Mitt lokala nätbolag, Södra Hallands Kraft, tillämpar den bara fr.o.m. november t.o.m. mars.
- Ellevio tillämpar effekttariff dygnet runt (alla dagar i veckan), dock med 50% nedsättning av effekt som används mellan kl 22 och kl 06. SHK tillämpar effekttariff endast vardagar mellan kl 06 och kl 21.
- Ellevio beräknar effektavgiftsunderlaget som medelvärdet av de tre timmar under månaden som gett högst effektvärde. SHK gör likadant. Men effektvärdena baseras ju på olika förutsättningar, se punkten ovan.
- Ellevio tar ut 81,25 kr/kW i effektavgift på det resulterande effektvärdet. SHK tar 125 kr/kW. Båda siffrorna inklusive moms.
För att se hur den nya avgiftsmodellen slår på ett helt år måste man förstås också ta hänsyn till den fasta avgiften och elöverföringsavgiften, eftersom dessa ändras i samband med att effekttariffen införs.
- Ellevio tar en abonnemangsavgift om 395 kr/månad (gäller villaabonnemang med huvudsäkring på max 25A). SHK tar 335, 415 och 505 kr/månad för respektive 16A, 20A och 25A huvudsäkring. Alla priser inklusive moms.
- Ellevio tar 7 öre/kWh i överföringsavgift. SHK tar 21,15 öre/kWh. Båda siffrorna inklusive moms, och tagna från resp. webbsajt. SHK har dock sedan effekttariffen infördes tagit ut varierande överföringsavgift månad för månad; jag vet inte om detta är normalt för alla nätbolag och jag vet inte vad variationerna beror på. Vanligen har avgiften varit mindre än 21,15 öre inkl. moms, men jag använder ändå denna siffra i exemplet nedan.
Utifrån ens egen huvudsäkring och elförbrukning kan man ju dels jämföra vad man hade fått betala om man hade haft en annan nätleverantör, dels hur den nya prismodellen utfaller jämfört med den gamla. Tyvärr har jag inga uppgifter om hur det var hos Ellevio innan effekttariffen infördes, men jag kan ta mig själv som exempel och se hur jag hade haft det som Ellevio-kund, och hur utfallet hade blivit med den tidigare prismodellen hos SHK.
Jag har uppvärmning med bergvärmepump i en villa, byggd 1966. Jag värmer upp 120 kvm boyta och 120 kvm biyta (källare). Huset är inte tilläggsisolerat, utan i originalskick från byggåret vad isoleringen beträffar.
Om inte resten av februari plus mars månad blir brutalt mycket kallare än förra året kan jag i sort sett förutsäga hur effekttariffen kommer att falla ut för mig personligen, på helårsbasis. Tiden april - oktober, då ingen effektavgift tas ut av SHK, har ju bara liten variation år från år eftersom förbrukningen för uppvärmning är liten och temperaturvariationerna från ett år till ett annat under den tiden är små.
Jag har haft 2,48 kW, 2,67 kW och 3,26 kW i effektvärde för de hittills fakturerade månaderna sedan effekttariffen infördes. För februari ser det ut att bli ca 3,38 kW, och om jag tar förra årets siffror för mars så skulle effektvärdet bli ca 2,80 kW. Det sista är nog en uppskattning i överkant, eftersom jag vid den tiden inte brydde mig om vid vilken tid på dygnet jag laddade min elhybrid, och det är inte så lätt att i efterhand sortera bort effekttoppar p.g.a. billaddning.
Alltnog, fr.o.m. 2025-04-01 t.o.m. 2026-01-31 förbrukade jag 8956 kWh. Jag beräknar min förbrukning för februari 2026 till att bli ca 1450 kWh och för mars ca 1180 kWh. Totalt för ett helt år alltså ca 11586 kWh.
Nu kan jag räkna ut en helårskostnad för elöverföring (undantaget energiskatt; den är ju samma oavsett nätägare och spelar därför ingen roll i jämförelsesyfte). En svårighet är att jag inte vet hur elöverföringsavgiften hade fallit ut under den tid på året då ingen effekttariff hade tillämpats. Jag har ändå räknat med det nuvarande värdet 21,15 öre/kWh i exemplet nedan. I verkligheten tror jag nog att överföringsavgiften kommer att vara lägre under sommaren, så min beräkning överskattar kostnaden med effekttariff lite grann.
SHK med effektavgift:
12 * 335 = 4020 kronor i fast avgift.
(2,48 + 2,67 + 3,21 + 3,38 + 2,80) * 125 = 1817 kronor i effektavgift.
11586 * 0,2115 = 2450 kronor i elöverföringsavgift.
Totalt 8287 kronor inklusive moms för helåret 2025-04-01 - 2026-03-31.
SHK utan effektavgift (elöverföringsavgiften var 19,88 öre/kWh innan effektavgiften infördes):
12 * 400 = 4800 kronor i fast avgift.
0 kronor i effektavgift.
11586 * 0.1988 = 2303 kronor i elöverföringsavgift.
Totalt 7103 kronor inklusive moms för helåret.
Det är rätt besvärligt att beräkna hur det skulle bli om jag vore Ellevio-kund med deras effekttariff, eftersom jag inte vet vad de dimensionerande effektvärdena skulle bli. Jag gissar dock att det är elbilsladdningen som fäller utslaget där. Den måste laddas mer än tre gånger i månaden (det är en hybrid som bara kan gå ca 100 km på en laddning). Varje gång den laddas drar den 11 kW i mer än en timme. Eftersom SHK inte tar effektavgift nattetid så har detta ingen betydelse; som Ellevio-abonnent skulle jag eventuellt kunna sänka den maximala laddeffekten och i stället ladda längre tid. Att sänka laddeffekten medför lite större laddförluster och dessutom en negativ effekt på batteriets livslängd som är svår att kvantifiera. Men säg att jag ändå skulle sänka max laddeffekt till 6 kW; det skulle i alla fall bli dimensionerande större delen av året; alltså 3 kW med 50% "rabatt" för nattetid. Vintertid skulle ju dessutom den normala förbrukningen för uppvärmning läggas ovanpå billaddningen. Jag antar därför 3 kW för perioden april - oktober och 5 kW för perioden november - mars. Detta är antagligen en underskattning av det verkliga utfallet.
Ellevio med effektavgift:
12 * 395 = 4740 kronor i fast avgift.
(7 * 3 + 5 * 5) * 81,25 = 3738 kronor i effektavgift.
11586 * 0,07 = 811 kronor i elöverföringsavgift.
Totalt 9289 kronor inklusive moms för helåret.
Sammanfattningsvis kan man säga att trots att det till synes finns stora skillnader i t.ex. effektavgiftens storlek mellan olika nätägare, så blir det totala utfallet ändå inte dramatiskt olika. Inte heller blir skillnaden stor gentemot den tidigare avgiftsmodellen. I fallet Ellevio är det dessutom så, att den fasta avgiften är densamma för alla abonnemang mellan 16A och 25A huvudsäkring, vilket gör att en jämförelse mellan SHK och Ellevio för en abonnent med 25A huvudsäkring (jag har 16A) hade visat en mindre skillnad till Ellevios nackdel.
De som förlorar på effektavgiftsmodellen är antagligen framför allt de som har elbil och kör långa sträckor varje månad. De måste antagligen ladda med full effekt (11 kW för de flesta hem-laddboxar) flera gånger per månad, och hos nätägare med Ellevio-liknande effekttariffer blir det kännbart.
I andra hand blir de med stora, eluppvärmda hus och/eller hus med omodern (direktverkande) eluppvärmning förlorare.
Vinnare - med avseende på avgifter till elnätsägarna - blir de som har uppvärmning med andra energislag än el (ved, pellets, fjärrvärme). Deras abonnemangsavgifter sänks mer än vad effektavgifterna kostar, i alla fall hos de flesta nätägare.
Det där pratet om toppar på 4 kW för matlagning är rent nonsens. Ingen använder kontinuerligt 4 kW i en timme till matlagning, inte för ett privat hushåll i alla fall. En ugn eller en spisplatta har visserligen en hög märkeffekt, men den kommer man bara i närheten av under uppvärmningsfasen. Att hålla en ugn på 200 grader när den redan är uppvärmd drar inte särskilt mycket, och spisplattor sänker man ju värmen på när det kokat upp eller rätt stektemperatur uppnåtts.
Disk- och tvättmaskiner är liknande fall; de drar mycket effekt bara under den tid då de värmer vatten, inte under hela gångtiden.
Den värsta boven när det gäller vitvarorna är nog torktumlare. De drar i stort sett samma effekt hela gångtiden.
För de allra flesta abonnenter behövs det inga drastiska åtgärder för att hålla elnätskostnaderna i schack när nätägarna övergår till effekttariff:
- Se till att ladda elbilen vid tidpunkter på dygnet som inte är effektavgiftsgrundande, eller som har "rabatt" på maxeffekten.
- Sänk eventuellt max laddeffekt till elbilen, om det är acceptabelt med avseende på laddbehov och förmodad negativ effekt på batteriets livslängd.
- Undvik att samtidigt köra matlagning, diskmaskin och tvättmaskin/torktumlare.
Detta är enkelt att implementera utan stora krumbukter. Mer än så behövs inte, om man inte har extremt små marginaler i sin ekonomi.
Redigerat:
Utav någon underlig anledning så hade jag i 30 års tid inga problem att , förbruka max av vad jag hade på inkommande säkring, någon kunnig påstod att vi förbrukar lika mycket idag som för 30 år sedan, ( värmepumpar tilläggsisolering nya fönster är den troliga orsaken ? Vart tog30 års framsteg vägen ?Redaktionen skrev:
Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsbolag ha infört effektavgiften som ska göra att vi sprider ut vår elanvändning. Modellerna fungerar lite olika, vissa införde den direkt och andra väntar. Här listar vi när de 12 största bolagen inför effektavgift och hur deras modeller fungerar, så att du kan förbereda dig i tid och minimera din elräkning.
Du kan läsa artikeln här: Då inför de 12 största elnätsbolagen effektavgift och så funkar den
Om man som exempelvis Ellevio har sänkt överföringsavgiften från dåvarande 30öre per kWh till 6,25 (7öre fr.o.m 2026)P pmd skrev:
Och sen infört effektavgiften för att i praktiken gå jämt upp.
Om man då sitter med fjärrvärme eller har uppvärmning som inte drar ström så har man sällan volymen att kunna dra nytta av nya debiteringen.
På 450kwh här skulle man spara 450x0,23 = 103,5kr. Sen "räcker" det bara att ta en effektavgift på inte ens 1,3kW i snitt (81,25kr kw) Vilket man inte klarar hålla. 3-4 kw kanske.
Så det blir lätt 2000kr om året I fördyring.
En som stadigt tar ut 4000kwh en kall vintermånad i dragig kåk har 920kr i sin motsvarighet och kan ha toppar på 11kw utan att straffas.
Rimligen klarar sistnämnda på 7-8 kw toppar och sparat 300kr per vintermånad på nya avgiften.
Men betalar så klart onödigt mycket uppvärmning och bör isolera eller effektivisera med värmepump
Ellevio har valt en effektavgiftsmodell som avviker på ett rätt markant sätt från nästan alla andra nätbolag. Som du säger har de sänkt överföringsavgiften kraftigt. Däremot har de inte sänkt abonnemangsavgiften för dem som har 16A huvudsäkring, utan i stället höjt den (från 345 till 395 kr/månad). De som har 20A eller 25A huvudsäkring har däremot fått en sänkning av abonnemangsavgiften, eftersom det nu är enhetsavgift 395 kr/månad för alla tre huvudsäkringsstorlekarna. Själva effektavgiften är varken särskilt hög eller särskilt låg.P Pligg85 skrev:
Sammantaget innebär detta att abonnenter som inte har särskilt stor elförbrukning och inte har stora effekttoppar faktiskt får lite högre elnätskostnader. Men detta är ovanligt om man ser på andra nätbolags prismodeller; vanligen är det just sådana abonnenter som får betala mindre med effektavgiftsmodellen.
Hos Ellevio blir det storkonsumenter av el, särskilt de som har större huvudsäkring än 16A, som tjänar på den nya modellen. För mig verkar det som om Ellevio har tänkt fel här. Men det är svårt att säga med säkerhet utan att veta hur deras abonnentkollektiv ser ut och vad de har för konsumtionsmönster.
Om vi talar om Ellevio, som tycks vara det nätbolag som Pligg85 refererar till, så är deras prismodell lite egendomlig, i och med att de har sänkt överföringsavgiften per kWh så kraftigt. De har dessutom sänkt abonnemangsavgiften för dem som har 20A och 25A huvudsäkring, men höjt den för dem som har 16A huvudsäkring. Det gynnar - relativt sett - storförbrukare.P pmd skrev:
Men jag tror inte Pligg85 menade att storförbrukare får betala mindre i absoluta siffror. Han avsåg nog den relativa förändringen jämfört med vad resp. förbrukare fick betala med den gamla prismodellen.
Nästan alla andra nätbolag har utformat sin effektavgift på ett sätt som gör att småförbrukare, typ lägenhetsboende, får betala lite mindre med den nya prismodellen jämfört med den gamla.
Idag kom info om EON's modell. Blir bra med "utsmetad" beräkningsmodell.K Kane skrev:Det här borde bli bra för oss EON-kunder om det blir så. Då behöver inte några ödesdigra timmar under månaden medföra att man åker på hög effektavgift. Mer info i februari har de sagt.
"Effektavgiften kommer att bygga på den timme du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten, enligt förhandsinformation från bolaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där (om det var allt) blev nog inte så många klokare av .. den mest förbrukade timmen mellan 6 och 22 under november-mars.. inget mer ? (inte för att jag har EON, men en annan eftersläntare)K Kane skrev:
Snittet av alla topptimmar 06-22 per dag under nov-mar. Mycket bättre än att t.ex. bara ta de 3 värsta timmarna under en månad som vissa elbolag gör.P peo skrev: