P
S Sir Duke skrev:
Staten i det här fallet är EU.
Ja, givetvis. Var det någon av EU-medlemmarna som inte tyckte att effektavgift var en bra idé ?

S
M MrDizzy skrev:
Mjo, exemplet jag har sett är de områden där vinterfjällturism ingår.
Nätbolagen där har problem med folk som äger fjällstuga men inte bor där.
De kommer dit till nyår och sportlov.
Drar igång bastu sätter elbilen på laddning, värmer upp stugan med el samt börjar laga mat alla ungefär samtidigt. Detta är inte elnäten designade för.
Varvid de de då inför den timme som drar mest el under månaden avgör avgiften den månaden och den kan vara väldigt hög.
Men är man permanent boende så blir totalen på året lägre ändå än det skulle vara om man betalar säkringsavgift för 20A säkringar.
De som får betala är de med fjällstugor. De blir mer eller mindre tvingade att se över när de laddar sin elbil, när de slår på bastun etc etc.
Ja. Den typen av scenarion är ju svårt att komma åt riktigt.
Det är ju dessutom så att många som äger fjällstugor hyr ut dom en hel del. Åtminstone i attraktiva områden. Då är det hyresgäster där en vecka som inte är de som betalar elräkningen och därmed inte har något incitament att vara sparsamma med elen.
Men det fallet är ju svårt att komma åt med mindre än att de som hyr ut stugor vidaredebiterar sina gäster för förbrukad el och eventuell effektavgift men det känns inte som troligt att det kommer att ske.
Äger du en stuga som du har haft uthyrd och sedan kommer dit själv och du vet att förra hyresgästen redan toppat effektavgiften så har du som ägare inget incitament att spara på effekt eftersom du ändå kommer att få betala för den tidigare toppen.

Så det finns baksidor med det hur man än tänker. Det handlar bara om att man inte kan komma åt alla tänkbara scenarion. Speciellt inte när man har en massa folk som förbrukar el som någon annan betalar.

K
Inga besked från Fortum?

För Eskilstuna Energi och Miljö gäller effektavgift från första november till och med mars på vardagar mellan 7 och 19.
Avgiften kommer baseras på de högsta mätvärdena under tre olika dagar under månaden.
Systemet införs den första november i år.

P
Vilka tre dagar? 😉

P pmd skrev:
Vilka tre dagar? 😉
Det avgör du själv genom din förbrukning, de tre dagar du slösat som värst.😆

P
Det är helt enkelt en dåligt formulering att skriva "tre olika dagar", utan att uttryckligen specificera hur dessa dagar väljs ut. Slarvig svenska av Eskilstuna energi.

Man kan väl slösa mer energi någon dag som inte är en av dagarna med högsta effektmätvärden?

• Gilla
fsn
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är helt enkelt en dåligt formulering att skriva "tre olika dagar", utan att uttryckligen specificera hur dessa dagar väljs ut. Slarvig svenska av Eskilstuna energi.

Man kan väl slösa mer energi någon dag som inte är en av dagarna med högsta effektmätvärden?
Underförstått de tre dagarna med högst förbrukning.

P
B Bitterhetsakademin skrev:
Inte de tre dagarna med högsta effekttoppar, alltså?
Hur mycket av sånt här får elnätbolagen bestämma själva?

M MrDizzy skrev:
Mjo, exemplet jag har sett är de områden där vinterfjällturism ingår.
Nätbolagen där har problem med folk som äger fjällstuga men inte bor där.
De kommer dit till nyår och sportlov.
Drar igång bastu sätter elbilen på laddning, värmer upp stugan med el samt börjar laga mat alla ungefär samtidigt. Detta är inte elnäten designade för.
Varvid de de då inför den timme som drar mest el under månaden avgör avgiften den månaden och den kan vara väldigt hög.
Men är man permanent boende så blir totalen på året lägre ändå än det skulle vara om man betalar säkringsavgift för 20A säkringar.
De som får betala är de med fjällstugor. De blir mer eller mindre tvingade att se över när de laddar sin elbil, när de slår på bastun etc etc.
Nej det drabbar även mig som bor i singelhushåll och har kontoret hemma (ingen el-bil) så jag har i stort sett samma förbrukning varje dag/månad beroende på årstid (på sommaren stänger jag ju av värmen), men varje gång jag startar tvättmaskinen (ca 6 ggr/år) eller diskmaskinen (varannan vecka) blir det en effekttopp när det jämförs med min normala förbrukning. Och den som har ett litet fritidshus som man kanske bara vill titta till nån gång under vintern som normalt bara har underhållsvärme får ju en effekttopp bara av att tända några lampor.

P pmd skrev:
Inte de tre dagarna med högsta effekttoppar, alltså?
Hur mycket av sånt här får elnätbolagen bestämma själva?
B Bitterhetsakademin skrev:
Rörigt... Förbrukning associerar jag med energimängd, och då är det väl inte en effektavgift.

Antingen vet de själva vad de menar, men klarar inte att formulera det språkligt korrekt. Eller så vet de inte vad de menar, och då blir det förstås svårt att kommunicera det.

Jag tänker att om de vill ha mer pengar och har tagit så här lång tid på sig så tar jag gärna emot en tydlig beskrivning av prismodellen. Särskilt om de önskar och förväntar sig ett förändrat beteende av oss.

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kakelugnen566 skrev:
Inga besked från Fortum?
Fortum sålde sitt nät för 10+ år sen till Ellevio

Redigerat:
K
Fairlane Fairlane skrev:
Fortum sålde sitt bör för 10+ år sen till Ellevio
bör?

K Kakelugnen566 skrev:
bör?
Autofel kanske. Skulle nog stå "för"

Fairlane
K Kakelugnen566 skrev:
bör?
Nät skulle det stå. Autocorrect som slår till

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.