8 891 läst ·
174 svar
9k läst
174 svar
Då inför de 12 största elnätsbolagen effektavgift och så funkar den
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
3 timmar hade inte räckt för fullt, men det hade kanske räckt för att du skulle kunna köra 15 mil dagen efter också?Hemingway skrev:
Så är det. VI har nyligen köpt ett batteri, och om allt fungerar som förväntat så kommer vi att kunna ignorera effektavgifter och timpriser (kvartspriser numera) och helt enkelt använda elektricitet när vi behöver den.Zevv skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Man baserar det på förbrukning under en timme i grunden. Dvs det blir samma om du förbrukar 10 kW i 30 minuter eller 5 kW i 60 minuter.P pmd skrev:
Sen skiljer det mellan bolagen när man mäter och hur många toppar under en månad som man använder för att beräkna avgiften.
Avgiften baseras på medeleffekt över en timme (eller flera, beroende på prismodell), så det är inte absolut momentan toppeffekt man betalar för, utan för den eller de timmar med högst total effekt.P pmd skrev:
Man kan ju då lika gärna säga att det är den timme med högst elanvändning som är avgiftsgrundande, eftersom energi är effekt per tidsenhet, och nu räknas alltså en hel timme.
Som många säger så blir det till att läsa villkoren när de kommer ut, men framför allt lära sig hur det funkar när avgiften verkligen är införd i praktiken sedan.
Är väl redan så idag med nätavgifter.Sommartorparn skrev:
Det jag efterfrågar istället skulle vara krav på att förnya och utöka kapacitet utifrån gjorda vinster, då skulle vi snart kunna avveckla effekttaxan.
Tvärtom skulle jag säga.S Sir Duke skrev:
Om dom exempelvis bara mäter en topp i månaden och jag har kört bastun en dag så har jag redan sabbat månaden och kan fläska på så mycket jag vill utan att det kostar extra.
I och med att dom som jag tolkar det tar ett snitt av toppen varje dag så innebär det att även om jag råkat maxa effekten några dagar så har det fortfarande betydelse hur jag förbrukar el resten av månaden.
Dvs även om jag använt bastun den 1:a i månaden så kan jag inte fläska på sedan då det fortfarande har betydelse hur mycket effekt jag använder resten av månadens dagar.
Dvs man får ett incitament att hålla nere toppeffekten och har en möjlighet att påverka kostnaden.
Mäter man bara 1 eller 3 toppar i månaden så blir ju resultatet att man får små möjligheter att påverka effektavgiften då det är lätt hänt att man råkar eller kanske måste köra flera saker samtidigt någon gång i månaden. Så då är det ingen mening att bry sig speciellt mycket.
Ja jo. Det finns en poäng där. Tror dock vi måste vänta och lusläsa det som kommer ut. Ingen annan kör ju snitt på alla dagar, så det avviker mycket. Jag trodde nästan det var felformulerat.S steffo_b skrev:Tvärtom skulle jag säga.
Om dom exempelvis bara mäter en topp i månaden och jag har kört bastun en dag så har jag redan sabbat månaden och kan fläska på så mycket jag vill utan att det kostar extra.
I och med att dom som jag tolkar det tar ett snitt av toppen varje dag så innebär det att även om jag råkat maxa effekten några dagar så har det fortfarande betydelse hur jag förbrukar el resten av månaden.
Dvs även om jag använt bastun den 1:a i månaden så kan jag inte fläska på sedan då det fortfarande har betydelse hur mycket effekt jag använder resten av månadens dagar.
Dvs man får ett incitament att hålla nere toppeffekten och har en möjlighet att påverka kostnaden.
Mäter man bara 1 eller 3 toppar i månaden så blir ju resultatet att man får små möjligheter att påverka effektavgiften då det är lätt hänt att man råkar eller kanske måste köra flera saker samtidigt någon gång i månaden. Så då är det ingen mening att bry sig speciellt mycket.
Jag håller med.K Kane skrev:
Att köra på ett snitt av toppeffekten alla månadens dagar innebär ju att även om man råkat ta ut hög effekt en dag så har man fortfarande ett incitament att hålla nere toppeffekten de resterande 29 dagarna.
Så den delen tycker jag är utmärkt om det faktiskt är så man ska tolka texten på deras hemsida.
Återstår att se vilka förändringar dom gör på den fasta avgiften och överföringsavgiften.
Typiskt sett så verkar många nätbolag ha sänkt överföringsavgiften och satt samma abbonemangsavgift oavsett huvudsäkring upp till 25A.
Det känns logiskt att dom gör så eftersom huvudsäkringens storlek tidigare har varit det som styrt hur hög effekt du tar ut och med effektavgiften så får dom ju ut dom pengarna om du använder effekten
en person med 16A huvudsäkringar kan ju inte dra på sig lika höga effektavgifter som en med 25A huvudsäkringar eftersom säkringarna då kommer att gå.
Jag hoppas att dom kör flätrate på huvudsäkringarna. I så fall så kommer jag att bli vinnare. Jag har 25A säkringar eftersom det var direktverkande el tidigare. Nu har jag BVP och ganska jämn förbrukning över dygnet. Skulle egentligen kunna klara mig med 16A normalt sett men jag har valt att inte lägga pengar på att säkra ner med förhoppning att dom gör så.
Till stor del för att ha säkerheten om BVP packar ihop och den går över på elpatron så är det bra att ha större säkringar så att den kan hålla huset varmt utan att säkringarna går. I normalfallet så går inte elpatronen alls eftersom BVP ska klara värmebehovet ner till kring -30.
Ja. Det kan ju hända att den dom kommit ut med nu inte överensstämmer med vad det faktiskt blir i slutändan.S Sir Duke skrev:
Dom har ju visserligen utvärderat det med ett tusental abonnenter fram till nu enligt vad dom skriver men det kan mycket väl hända att dom kommer fram till att det blir hög belastning på servrar eller annat om dom ska räkna på alla effekttoppar under månaden för alla abonnenter eller att dom av annan anledning gör ett annat val.
Informationen är ju dessutom inte komplett eftersom dom inte säger något om hur dom kommer att förändra den fasta avgiften eller överföringssavgiften.
Mjo, exemplet jag har sett är de områden där vinterfjällturism ingår.S steffo_b skrev:Tvärtom skulle jag säga.
Nätbolagen där har problem med folk som äger fjällstuga men inte bor där.
De kommer dit till nyår och sportlov.
Drar igång bastu sätter elbilen på laddning, värmer upp stugan med el samt börjar laga mat alla ungefär samtidigt. Detta är inte elnäten designade för.
Varvid de de då inför den timme som drar mest el under månaden avgör avgiften den månaden och den kan vara väldigt hög.
Men är man permanent boende så blir totalen på året lägre ändå än det skulle vara om man betalar säkringsavgift för 20A säkringar.
De som får betala är de med fjällstugor. De blir mer eller mindre tvingade att se över när de laddar sin elbil, när de slår på bastun etc etc.