Zevv Zevv skrev:
Som jag har skrivit i tidigare inlägg. Tror batterier är den enklaste lösningen för gemene man. Självklart inte den billigaste. Men att ladda upp batteriet när det är billigt och använda när dygnet är dyrt, gör totalen av livspusslet så mycket enklare.
Ja fördelen med batteri också om man får till det så vet man vad det kommer kosta, blir inga överraskningar.

S Sir Duke skrev:
Det är i alla fall samma text som på Eons hemsida. Dock är det ju inte förklarat eller utvecklat vad det innebär i praktiken.

Jag som är lite skeptiskt lagd till Eon tänker att om det bara är månadsmedel så behöver man ju knappt ändra sin konsumtion. Det borde ju vara strängare än så.
Tvärtom. Eons modell är mycket bättre och träffsäker; med andras modeller spelar det ingen roll om jag badar bastu varje dag kl 18 eller endast 3 gånger i mpnaden, jag kan lika gärna skita i effektavgiften för jag har ingen chans att påverka ändp. Däremot med eons kommer varje dags topp påverka, vilket ger mycket mer incitament till att ändra konsumtionen.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
H hhallen skrev:
med elbil som måste laddas flera gånger i månaden. Om man antar att elbilen behöver laddas med normaleffekt (11 kW för de flesta laddboxar)
Jag tror det är väldigt få som kör så mycket att de måste ladda varje natt, hela natten, med 11 kW.
Så istället för att ladda på full fart då och då kan man istället ladda med lägre effekt vid fler tillfällen.
Laddar man med 6A trefas bidrar laddaren med knappt 4kW till en effekttopp, halvering av denna ger <2 kW.
Laddar man så 22-06 får man i bilen knappt 30kWh eller 10-15 mils räckvidd. Så om man inte ligger på över 3-400 mil i månaden kan man hålla sin effekttopp ganska låg även med Ellevios modell.

tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror det är väldigt få som kör så mycket att de måste ladda varje natt, hela natten, med 11 kW.
Så istället för att ladda på full fart då och då kan man istället ladda med lägre effekt vid fler tillfällen.
Laddar man med 6A trefas bidrar laddaren med knappt 4kW till en effekttopp, halvering av denna ger <2 kW.
Laddar man så 22-06 får man i bilen knappt 30kWh eller 10-15 mils räckvidd. Så om man inte ligger på över 3-400 mil i månaden kan man hålla sin effekttopp ganska låg även med Ellevios modell.
Men det räcker ju att man måste ladda med full effekt 3 nätter under samma månad för att det ska bli dimensionerande för effektavgiften. Visst, om det passar med ens körsträckebehov kan man sätta ner laddeffekten och ladda med mindre än 11 kW. Det har dock vissa nackdelar; det blir större laddförluster och batteriets livslängd kan påverkas negativt. Laddtiden blir också längre, vilket gör att man har sämre möjlighet att reglera övrig elanvändning - jag tänker då i första hand på uppvärmning. Om bilen behöver ladda t.ex. 3 timmar på full effekt kanske man kan se till att exempelvis en värmepump inte arbetar, eller arbetar med reducerad effekt den tiden. Men att avbryta uppvärmningen under 6 timmar kanske inte låter sig göras. Och om man har uppvärmningen igång så adderas ju dess effekt till billaddningen, så summan kanske ändå inte blir väsentligt lägre.

J Jodenmarck skrev:
Ja fördelen med batteri också om man får till det så vet man vad det kommer kosta, blir inga överraskningar.
Överraskningen kommer redan då leverantören talar om vad det kommer att kosta. Och det är inte någon positiv överraskning.

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Överraskningen kommer redan då leverantören talar om vad det kommer att kosta. Och det är inte någon positiv överraskning.
Nej det är inte rimliga kostnader längre. Den sk omställningen kommer nog av sig med div kreativa lösningar där det eldas spillolja ist av ren frustration.

Fairlane
H hhallen skrev:
Men det räcker ju att man måste ladda med full effekt 3 nätter under samma månad för att det ska bli dimensionerande för effektavgiften. Visst, om det passar med ens körsträckebehov kan man sätta ner laddeffekten och ladda med mindre än 11 kW. Det har dock vissa nackdelar; det blir större laddförluster och batteriets livslängd kan påverkas negativt. Laddtiden blir också längre, vilket gör att man har sämre möjlighet att reglera övrig elanvändning - jag tänker då i första hand på uppvärmning. Om bilen behöver ladda t.ex. 3 timmar på full effekt kanske man kan se till att exempelvis en värmepump inte arbetar, eller arbetar med reducerad effekt den tiden. Men att avbryta uppvärmningen under 6 timmar kanske inte låter sig göras. Och om man har uppvärmningen igång så adderas ju dess effekt till billaddningen, så summan kanske ändå inte blir väsentligt lägre.
Jag tror få verkligen har behovet att ladda med full effekt 3 nätter i veckan. Kommer man hem med tont batteri och behöver åka igen med fullt batteri inom 7 timmar så har man det behovet, men det är få som har det.

Kör man 60 mil i veckan så är man en av de som kör mycket mer än gemene man, men man snittar ändå under 10 mil om dagen och det laddar man snabbt varje natt även med lägre effekt än 11 kW.

Om man drar ner effekten på laddningen av bilen behöver man kanske inte röra värmepumpen alls.

Om man inte kan klara sig med långsammare laddning så finns ju alternativet att betala några hundralappar extra varje månad.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Som Fairlane skriver ovan, hur många tror du har det behovet?
Absolut kommer det att vara tillfällen för en del när det behövs, man kommer hem från fjällsemestern och ska iväg på lång resa dagen efter eller vad det nu må vara, men det är (enligt min uppskattning) ett fåtal gånger för ett fåtal personer.
Men ja, hamnar man i den situationen får man betala extra för det, antingen genom att man får ladda lite extra på en snabbladdare längs vägen någonstans eller genom att man får en något höjd effekttaxa den månaden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
jag ringde Eon och frågade om storleken på huvudräkningen inte längre kommer påverka.
De kunde inte svara på det 🤷‍♂️
-
Någon som redan har den här effekt avgiften som vet? Lönar det sig att byta från 25A till 20A nu, med tanke på den nya prissättningen från 1 sept för Eon kunder?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror få verkligen har behovet att ladda med full effekt 3 nätter i veckan. Kommer man hem med tont batteri och behöver åka igen med fullt batteri inom 7 timmar så har man det behovet, men det är få som har det.

Kör man 60 mil i veckan så är man en av de som kör mycket mer än gemene man, men man snittar ändå under 10 mil om dagen och det laddar man snabbt varje natt även med lägre effekt än 11 kW.

Om man drar ner effekten på laddningen av bilen behöver man kanske inte röra värmepumpen alls.

Om man inte kan klara sig med långsammare laddning så finns ju alternativet att betala några hundralappar extra varje månad.
Behöver man ladda elbilen massivt så är det billigare att göra det på stan än att göra det med effekttariff.

• Gilla
Naturnicklas och 2 till
  • Laddar…
Jag kör 15 mil 2-3 dagar i veckan. Den här veckan blev det onsdag och torsdag så jag tycker inte det är så konstigt scenario. Men möjligheten försvinner inte, men visst då får jag betala för det. Inte som att resten med min körning är gratis.

Trängselskatter är 90kr en sån dag, parkeringen 200kr. Sen såklart bränslet, högre försäkringsklass för många mil, slitage på bil, samt kostnader för bilen såklart, den som trumfar allt.

Det står inte och faller med en effektavgift som per månad kostar som 2 dagars parkering.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Hemingway Hemingway skrev:
Jag kör 15 mil 2-3 dagar i veckan. Den här veckan blev det onsdag och torsdag så jag tycker inte det är så konstigt scenario. Men möjligheten försvinner inte, men visst då får jag betala för det. Inte som att resten med min körning är gratis.

Trängselskatter är 90kr en sån dag, parkeringen 200kr. Sen såklart bränslet, högre försäkringsklass för många mil, slitage på bil, samt kostnader för bilen såklart, den som trumfar allt.

Det står inte och faller med en effektavgift som per månad kostar som 2 dagars parkering.
Exakt, det försvinner rätt mycket i andra kostnader och de rör ju egentligen inget problem att ladda fullt på onsdagskvällen heller även om man inte kör 11 kW. Med 11 jW på laddningen så är det laddar på cirka 3 timmar så halverar man till 5,5 kW så är de ändå laddat på 6 timmar, möjligen plus lite för förluster ytterliggare lite för att bilen drar mer på vintern. Man behöver ju inte ens ladda bilen fullt till på torsdagen om man inte har en bil som har kort räckvidd, men det är ju mindre troligt att man köpt en sådan om man regelbundet har lite längre resor.

P peo skrev:
Jag skickade meddelande till Skellefteå Kraft igår när jag upptäckte det här påhittet om hur vår effektavgift skulle utformas. Fick svar nu i morse:
==
Tack för ditt meddelande och tack för att du uppmärksammade oss på detta.
Uppgiften är helt felaktig och verkar vara tagen helt ur luften.
Sidan är nu uppdaterad och anger att för vår del så återstår det att se.
[länk]
Vi kommer, som vi tidigare sagt, att informera alla våra nätkunder i god tid innan effektavgifterna träder i kraft hos oss.
==

Hade ju vart lite konstigt om snittet av årets två värsta timmar skulle användas som debiteringsgrundande effekt..
Nja. För SkeKrafts nät ja då skulle det vara konstigt, men om du tar Jämtkrafts Elnät (som innefattar Åre) eller Härjeåns Nät (som har funäsdalen) skulle det inte alls vara lika konstigt.

Tänkt dig alla Sthlm:are som åker dit nyår o sportlov med elbilar och ska ha alla bekvämlighter inkl elvärmd bastu i sina stugor. Då måste elnätsbolaget anpassa nätet för att klara de två extrema topparna som blir pga vinterturismen. Såg ett förslag från tror det var Härjeåns elnät att alla fastigheter där nån är permenent skriven får en taxa medan fritidsfastighter skulle få en annan med den värsta timmen per månad som grunande. Vet inte hur det blev med det förslaget dock

Fairlane
C Christofe skrev:
jag ringde Eon och frågade om storleken på huvudräkningen inte längre kommer påverka.
De kunde inte svara på det 🤷‍♂️
-
Någon som redan har den här effekt avgiften som vet? Lönar det sig att byta från 25A till 20A nu, med tanke på den nya prissättningen från 1 sept för Eon kunder?
Är det någon hos EON som har avgiften menar du?
Eller menar du någon som har effektavgift hos en annan nätägare? Om det är det senare så lär du inte kunna dra någon slutsats av det.

• Gilla
Spaken
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Exakt, det försvinner rätt mycket i andra kostnader och de rör ju egentligen inget problem att ladda fullt på onsdagskvällen heller även om man inte kör 11 kW. Med 11 jW på laddningen så är det laddar på cirka 3 timmar så halverar man till 5,5 kW så är de ändå laddat på 6 timmar, möjligen plus lite för förluster ytterliggare lite för att bilen drar mer på vintern. Man behöver ju inte ens ladda bilen fullt till på torsdagen om man inte har en bil som har kort räckvidd, men det är ju mindre troligt att man köpt en sådan om man regelbundet har lite längre resor.
Nu när det är kallt så drar huset runt 5 kW för uppvärmning så då blir det ändå effektoppar på 11 kW även om billaddaren bara går på 6 kW. Plus att min bil är törstig och extra så när det är kallt ute så det kan behövs 45 kWh, vilket gör att 3h på 11 kW inte hade räckt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.