Kvackatore Kvackatore skrev:
Det känns som mänga gör en höna av en fjäder av detta.

Vi 2vuxna+2barn som inte har en tanke på vad vi har igång samtidigt. Har hänt att våra 20A säkringar ploppat då vi haft igång två billaddare, tvättmaskin, torktumlare, ugn, spis etc samtidigt. Jag bad vårt elbolag räkna på vad vi hade fått betala i effektavgift baserat på historisk förbrukning. De tog då vår förbrukning under 2025 och applicerade 2026 års effekttariffer på det. (vi har effekttariff från 1/1 i år). Kostnaden blev TOTALT över året 283 kr. Då är inte de sänkta överföringsavgifterna med eller sänkta elskatten.
Verkligen intressant!

Vilket elnätbolag har ni?

Och vad hade ni för maxeffekt de olika månaderna?

P peo skrev:
Du är inte ensam om det.. Extremt konstig formulering, och finns inget om det där på Skellefte Krafts hemsida:
==
Vad gäller för mig som är ansluten till Skellefteå Krafts elnät?

Skellefteå Kraft kommer att införa den nya prismodellen under 2026. Exakt datum och utformning av prismodellen kommer vi att informera dig om i god tid innan.
==
Källa: [länk]

Genomsnittet av de två mest energislukande timmarna under ÅRET... den första jag sett med det upplägget..
BTEA har i många år haft årsvis effektavgift. Kändes rätt hopplöst att försöka påverka avgiften då.
Nu var den visserligen inte extremt hög.
Men lyckligtvis har de lagt om till månadsvis ganska nyligen.
Då finns en chans att påverka.

Fairlane Fairlane skrev:
Är det en äldre modell eller en icke-konsumentprodukt?

Jag har en från QA serien, den lilla på 9 kW. Den större är på 15 kW så jag antar att ni har en annan modell/serie.

Behöver ni hög temperatur på vattnet för att ni kör gamla radiatorer? Jag hade turen att alla mina radiatorer är tvåradiga så jag behöver inte särskilt hög temperatur på vattnet för att hålla vettig temperatur.

Vad ställer fönster så har jag stora, gamla fönster så där skulle jag kunna förbättra en hel del tänker jag.

Jag antar att ni gör av med över 40 kWh el om året?
Kör ni rörligt så landar nu på 18,5 öre/kWh (enligt 2025 år siffror) om Vattenfalls test blir det som även blir verklighet. Utan effektavgift så är motsvarande siffra 39 öre/kWh. Snabbt överslag så blir det en minskning av era kostnader på 8000 kr / år där med införande av effektavgifter.
Effektavgiften låg på 105 kr/kW så ligger vi på 15 i månaden skulle ge 1500 kr extra varje månad under 5 månader dvs 7500 kr högre kostnad. Totalt skulle ni då betala 500 mindre om året än innan, så kanske ingen större vits att bygga om systemet pga detta isåfall.
Ovanstående är med reservation för att det är mycket gissningar och vi faktiskt inte vet vilken modell Vattenfall kommer välja, bara vilken som gällde under testperioden.
Det är en fastighetspump / komersiell , just denna har utgått nu men kollar på komersiella på deras hemsida så ser du.
Den är från 2020.

Vi har solceller & solfångare, värmer en mindre pool med husets radiator system med och övrig tid på året är denna värmepump grym , så vi köpte bara 12 400 kwh 2025
Det blir dessa kalla dagar som stjälper.

Men hoppar vi över elpatroner och byter det mot pelletspanna så kan vi säkra ned och sparar där 4000kr på abonnemangsavgiften samt att vi inte åker på hög effektavgift om batteriet kan stå för viss peakshaving.
Om pelletspannan går 7-21 blir det då totalt sett billigaren än innan.

Vi har blandat sektionsradiatorer och golvvärme.
Raddarna är beg som jag fick från en skola som revs i närheten , hela systemet har jag och yngsta grabben dragit.

Edit : vände på siffrorna , vi köper 14 200 kwh/år

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P peo skrev:
Du är inte ensam om det.. Extremt konstig formulering, och finns inget om det där på Skellefte Krafts hemsida:
==
Vad gäller för mig som är ansluten till Skellefteå Krafts elnät?

Skellefteå Kraft kommer att införa den nya prismodellen under 2026. Exakt datum och utformning av prismodellen kommer vi att informera dig om i god tid innan.
==
Källa: [länk]

Genomsnittet av de två mest energislukande timmarna under ÅRET... den första jag sett med det upplägget..
Ja skönt veta man inte är ensam iaf! Dom hade tiden mellan 06-22 också o det var sämre än många andra vad jag förstår också 😏

S Sir Duke skrev:
Ja jo kanske det... Vi får väl vänta till februari och se den exakta beräkningsmodellen nedbruten i atomer. Den där kryptiska meningen säger ju nästan ingenting. Och skiljer ut sig på ett märkligt sätt gentemot andra aktörer.
Själv avvaktar jag tills Eon infört det och kan göra lite jämförelser i praktiken hur det påverkar. För oss är inte lägsta kostnad avgörande utan vi tar även hänsyn till enkelhet och bekvämlighet i det stora hela. Vi har heller inget problem att nyttja dagens timmar flexibelt.
Men jag kommer ändå att läsa deras information i februari.😉

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Jo tyvärr , vattenfall väljer dels att inte sänka avgiften för huvudsäkringen som andra gjort. Sen det lilla överföringsavgiften gör blir inte några större belopp.

Vi har utan elpatroner peakar på 10 kw som det är nu. & elpatroner behövs
Effektavgiften ska bli 105kr/kwh.

Skulle ju vara trevligt att laga mat innan kl 21 utan komma ihåg att slå av värmen.

Men vi har även batteri , så det ska gå att ställa in peakshaving på den.
Som jag har skrivit i tidigare inlägg. Tror batterier är den enklaste lösningen för gemene man. Självklart inte den billigaste. Men att ladda upp batteriet när det är billigt och använda när dygnet är dyrt, gör totalen av livspusslet så mycket enklare.

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Ja skönt veta man inte är ensam iaf! Dom hade tiden mellan 06-22 också o det var sämre än många andra vad jag förstår också 😏
Jag skickade meddelande till Skellefteå Kraft igår när jag upptäckte det här påhittet om hur vår effektavgift skulle utformas. Fick svar nu i morse:
==
Tack för ditt meddelande och tack för att du uppmärksammade oss på detta.
Uppgiften är helt felaktig och verkar vara tagen helt ur luften.
Sidan är nu uppdaterad och anger att för vår del så återstår det att se.
https://www.byggahus.se/da-infor-de-12-storsta-elnatsbolagen-effektavgift-och-sa-funkar-den
Vi kommer, som vi tidigare sagt, att informera alla våra nätkunder i god tid innan effektavgifterna träder i kraft hos oss.
==

Hade ju vart lite konstigt om snittet av årets två värsta timmar skulle användas som debiteringsgrundande effekt..

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Helt obegripligt för mig som är normalkorkad! Hur många tror ni aktivt kommer att ändra sin elförbrukning?

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Helt obegripligt för mig som är normalkorkad! Hur många tror ni aktivt kommer att ändra sin elförbrukning?
Några gör det då snittförbrukningen sjunkit med 6% i något exempel i artikeln. Själv bryr jag mig inte. Det lär gå på ett ut faktiskt eller någon hundring mer. Dock ser det ofta ut som om folk ska behöva sälja sina hus för att en skyhög räkning inte kommer att kunna betalas. Själv tillhör jag Eon och de verkar gå varsamt fram med avgiften enbart dagtid och på vintern när de inför den till hösten 2026.

Billaddning med höga effekttoppar på natten kommer ju då inte att påverkas alls. Vad många inte tänker på är att när effektavgifter införs så sänks andra avgifter samtidigt. Ellevio är ju ett bra exempel som sänkt överföringsavgifter och gör ingen skillnad i abonnemangskostnad för 16, 20 eller 25 amp huvudsäkringar. Om Eon gör samma ökar jag gladeligen till 25 A från 16 A för då behöver jag inte bry mig i mitt hus för det kvittar vad jag slår på för förbrukare, det kommer att fungera och aldrig överbelastas. Nu kostar det typ 900 kr varje månad om jag vill gå upp till 25A vilket det inte är värt.

Jag som också normalkorkad ser inte effektavgifter som något problem för mig.

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
N
J Jodenmarck skrev:
Jo tyvärr , vattenfall väljer dels att inte sänka avgiften för huvudsäkringen som andra gjort. Sen det lilla överföringsavgiften gör blir inte några större belopp.

Vi har utan elpatroner peakar på 10 kw som det är nu. & elpatroner behövs
Effektavgiften ska bli 105kr/kwh.

Skulle ju vara trevligt att laga mat innan kl 21 utan komma ihåg att slå av värmen.

Men vi har även batteri , så det ska gå att ställa in peakshaving på den.
Om ni har dagar där ni har peakar på 10 kW kan jag förstå om ni känner viss oro.
Fast 10 kW i effektavgift motsvarar ju ändå inga astronomiska belopp även om det givetvis inte är kul.

Vi har också Vattenfall men ligger inte alls så högt i effektuttag.
Har inte varit över 3,3 kW hittills denna vinter.
För mig med låg årsförbrukning (runt 6000 kWh) gör den sänkta överföringsavgiften inte så stor skillnad.
Håller med om att det hade varit bättre med en sänkning av abonnemangskostnaden men den vill de givetvis hålla kvar på en hög nivå då det är en garanterad intäkt.
Det är ju ändå svindyra Vattenfall vi talar om...

• Gilla
mfriman och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
För mig med låg årsförbrukning (runt 6000 kWh) gör den sänkta överföringsavgiften inte så stor skillnad.
Håller med om att det hade varit bättre med en sänkning av abonnemangskostnaden men den vill de givetvis hålla kvar på en hög nivå då det är en garanterad intäkt.
Det är ju ändå svindyra Vattenfall vi talar om...
Wow 6000 kWh, nästan passivhus då, bravo 😊

Har ni ändrat till lågnivåavtal? Då kan man få ner den fasta månadsavgiften. I alla fall med Eon, deras gräns är 8000.

P peo skrev:
Jag skickade meddelande till Skellefteå Kraft igår när jag upptäckte det här påhittet om hur vår effektavgift skulle utformas. Fick svar nu i morse:
==
Tack för ditt meddelande och tack för att du uppmärksammade oss på detta.
Uppgiften är helt felaktig och verkar vara tagen helt ur luften.
Sidan är nu uppdaterad och anger att för vår del så återstår det att se.
[länk]
Vi kommer, som vi tidigare sagt, att informera alla våra nätkunder i god tid innan effektavgifterna träder i kraft hos oss.
==

Hade ju vart lite konstigt om snittet av årets två värsta timmar skulle användas som debiteringsgrundande effekt..
Så bra då, tack för du informerade här!

N
S Sir Duke skrev:
Wow 6000 kWh, nästan passivhus då, bravo 😊

Har ni ändrat till lågnivåavtal? Då kan man få ner den fasta månadsavgiften. I alla fall med Eon, deras gräns är 8000.
Det är bara 70 m2 boyta så det kanske inte är så imponerande ända. Kåken är dåligt isolerad vilket märks inte minst när det blåser som det gör nu.

Förra året landade vi på 5814 kWh men det varierar men i snitt ligger vi runt 6000 kWh.

Håller 22 grader inne och har VVB som drivs av el. Bilen har motor- och kupévärmare men den körs bara någon gång i veckan.
Fast som sagt - boytan är ju liten jämfört med de flesta andra.

Det finns ett vattenburet system med kökspanna och elpatron men numera används det inte. Skönt att ha som backup dock.

Tyvärr erbjuder inte Vattenfall något lågnivåavtal på samma sätt som Eon.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag som är lite skeptiskt lagd till Eon tänker att om det bara är månadsmedel så behöver man ju knappt ändra sin konsumtion. Det borde ju vara strängare än så.
Nej, sitt i båten nu. Låter som ett utmärkt förslag....🙃

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag gjorde en ändring när vi fick effektavgiften införd i november 2025: jag konfigurerade om min laddbox för bilen, så att den bara laddar mellan kl 21 och 06 på vardagar. I övrigt lever jag på precis samma sätt som tidigare.

Mitt nätbolag, Södra Hallands Kraft, hade redan sen tidigare en bra webbsajt där man kan se sin förbrukning med timupplösning, och det var solklart att laddningen av bilen stod för de högsta effekttopparna (> 11 kW). Nu har vi haft två månader fakturerade med effektavgift, och min avgiftsgrundande effekt hamnade på 2.48 kW i november och 2.67 kW i december. Då var det ändå några hyggligt kalla dygn i december.

Jag bor i villa från 1966, 120 kvm boyta och 120 kvm uppvärmd biyta (källare), bergvärmepump och vattenradiatorer.

Som tur är har SHK en modell där effekttoppar bara registreras vardagar kl 06-21. Effektavgift räknas på medelvärdet av de tre högsta effekttopparna under månaden, och debiteras bara fr.o.m. november t.o.m. mars. Så fast själva effektavgiften, 100 kr/kW, är bland de högsta i landet, så blir den totala kostnaden utslaget på helåret inte särskilt betungande. Jag skulle tro att det för min del kommer att gå ungefär plus minus noll, jämfört med tidigare avgiftsmodell. Abonnemangsavgiften och överföringsavgiften har sänkts i och med att effektavgiften infördes.

Naturligtvis kan det bli kännbart för den som har ett väldigt stort hus och/eller ineffektiv uppvärmning. Men de allra flesta kan nog nöja sig med att, som jag, se till att ev. elbilsladdning flyttas till natten. Det där gnället om att man inte kommer att kunna laga mat på vettiga tider är ju bara trams.

Dock synes vissa elnätsbolag ha en aggressivare modell, där det inte finns någon "fridlyst" del av dygnet. Ellevio, till exempel, mäter effekt även på natten även om man "generöst" nog sätter ner natteffekten till hälften. De tycks dessutom tillämpa effektavgift året runt. Jag gjorde ett räkneexempel för ett hushåll liknande mitt, d.v.s. med måttlig elförbrukning men med elbil som måste laddas flera gånger i månaden. Om man antar att elbilen behöver laddas med normaleffekt (11 kW för de flesta laddboxar) så blir det mer än dubbelt så dyrt på årsbasis hos Ellevio jämfört med SHK! Delvis också för att Ellevios abonnemangsavgift är hutlös, men mest på grund av effektavgiftsmodellen.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.