Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du alltid duschar 17:00 innan matlagningen så kommer det bli dyrt, men bastubadet en gång varannan vecka kommer inte påverka på samma sätt med EONs modell.
Så avgiften beräknas inte på timmen med högst effekt varje månad? Utan på timmen med mest effekt varje dag? Blir avgiften sedan ett snitt av alla dessa?

K Kane skrev:
Jämför modeller där dina 3-5 värsta timmar i månaden ger effektavgiften så ger EONs modell att alla övriga dagar trycker ner effekten av de där 3-5 timmarna.
Ok för att avgiften är ett månadsmedel av typ 30 timmar?

S Sir Duke skrev:
Ok för att avgiften är ett månadsmedel av typ 30 timmar?
Japp, varje dags högsta timme. Om infon i artikeln stämmer.

K Kane skrev:
Japp, varje dags högsta timme. Om infon i artikeln stämmer.
Det är i alla fall samma text som på Eons hemsida. Dock är det ju inte förklarat eller utvecklat vad det innebär i praktiken.

Jag som är lite skeptiskt lagd till Eon tänker att om det bara är månadsmedel så behöver man ju knappt ändra sin konsumtion. Det borde ju vara strängare än så.

N
J Jodenmarck skrev:
Vi har vattenfall & det här blev inte bra alls.

Vid -3 går värmepumpen konstant , den drar ca 6kwh då , under den tempen behövs stöd av elpatroner dessutom.

Byggt om från direktverkande till vattenburet med VP, flyttade ifrån ett hus med pelletseldning och nu får vi göra om & komplettera med pellets igen.

Man bara förbättrar och minskar sin förbrukning , men kostnaderna skenar iaf.
Men blir det verkligen så farligt att det är värt att bygga om igen?
Samtidigt som effektavgiften införs sänks ju överföringskostnaden per kWh.
Ingen effektavgift alls april - oktober och ingen effektavgift 22-07 vardagar och ingen alls på helger och helgdagar november - mars.
Merkostnaden kan väl inte bli så jättestor?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Men blir det verkligen så farligt att det är värt att bygga om igen?
Samtidigt som effektavgiften införs sänks ju överföringskostnaden per kWh.
Ingen effektavgift alls april - oktober och ingen effektavgift 22-07 vardagar och ingen alls på helger och helgdagar november - mars.
Merkostnaden kan väl inte bli så jättestor?
Jo tyvärr , vattenfall väljer dels att inte sänka avgiften för huvudsäkringen som andra gjort. Sen det lilla överföringsavgiften gör blir inte några större belopp.

Vi har utan elpatroner peakar på 10 kw som det är nu. & elpatroner behövs
Effektavgiften ska bli 105kr/kwh.

Skulle ju vara trevligt att laga mat innan kl 21 utan komma ihåg att slå av värmen.

Men vi har även batteri , så det ska gå att ställa in peakshaving på den.

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Kan någon som förstår sig förklara Skellefteå krafts villkor för där står det ju något om dom två högsta värdena under hela året som jag inte förstår.
Du är inte ensam om det.. Extremt konstig formulering, och finns inget om det där på Skellefte Krafts hemsida:
==
Vad gäller för mig som är ansluten till Skellefteå Krafts elnät?

Skellefteå Kraft kommer att införa den nya prismodellen under 2026. Exakt datum och utformning av prismodellen kommer vi att informera dig om i god tid innan.
==
Källa: https://www.skekraft.se/privat/elna...-med-lagre-kostnader-det-har-ar-effektavgift/

Genomsnittet av de två mest energislukande timmarna under ÅRET... den första jag sett med det upplägget..

Det känns som mänga gör en höna av en fjäder av detta.

Vi 2vuxna+2barn som inte har en tanke på vad vi har igång samtidigt. Har hänt att våra 20A säkringar ploppat då vi haft igång två billaddare, tvättmaskin, torktumlare, ugn, spis etc samtidigt. Jag bad vårt elbolag räkna på vad vi hade fått betala i effektavgift baserat på historisk förbrukning. De tog då vår förbrukning under 2025 och applicerade 2026 års effekttariffer på det. (vi har effekttariff från 1/1 i år). Kostnaden blev TOTALT över året 283 kr. Då är inte de sänkta överföringsavgifterna med eller sänkta elskatten.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jodenmarck skrev:
Vid -3 går värmepumpen konstant , den drar ca 6kwh då , under den tempen behövs stöd av elpatroner dessutom.
Det låter som att den är feldimensionerad isåfall, rätt rejält.

Vad är det för värmepump och vad ska den värma?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter som att den är feldimensionerad isåfall, rätt rejält.

Vad är det för värmepump och vad ska den värma?
Qvantum luft/vatten 20 kw , värmer 405m2 byggt -68

S Sir Duke skrev:
Det borde ju vara strängare än så.
Varför? Syftet som det "hävdas" är att inte överbelasta delar av elnätet och utifrån det har de krav på sig att införa effektavgift. Så har Eon ett hyfsat robust elnät kanske deras beräkningsmodell löser uppgiften.

Fairlane
J Jodenmarck skrev:
Qvantum luft/vatten 20 kw , värmer 405m2 byggt -68
Stort hus förvisso. Jag har också luft/vatten (mindre modell), hus från samma tidsperiod, men bara 185 kvm och jag har slagit av elpatronerna och har ändå värme och varmvatten även när det är 15 minus. Känns som att det antingen är en för lite värmepump trots allt eller något fel om elpatronerna måste kopplas in vid -3

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stort hus förvisso. Jag har också luft/vatten (mindre modell), hus från samma tidsperiod, men bara 185 kvm och jag har slagit av elpatronerna och har ändå värme och varmvatten även när det är 15 minus. Känns som att det antingen är en för lite värmepump trots allt eller något fel om elpatronerna måste kopplas in vid -3
Vad som händer är att tempen i systemet sjunker & då finns inte tillräckligt att hämta för avfrostning, det blir då en nedåtgående spiral värmemässigt och utedelen fryser ihop.

Den är lite okonventionell på det sättet att utedelen är som de till kylaggegaten du ser till matbutiker
Står på 4 ben med 2 fläktar som drar genom luft och det cirkulerar brinevätska i systemet , innedelen är iprincip samma som en jord/bergvärmepump.
Resten av året är den väldigt effektiv.

Nu är detta en on/off pump , så visst hade en med frekvensstyrning på 30 kw funkat bättre

Sedan kommer den givetvis orka bättre om vi byter fönster , men en sak i taget.

Fairlane
J Jodenmarck skrev:
Vad som händer är att tempen i systemet sjunker & då finns inte tillräckligt att hämta för avfrostning, det blir då en nedåtgående spiral värmemässigt och utedelen fryser ihop.

Den är lite okonventionell på det sättet att utedelen är som de till kylaggegaten du ser till matbutiker
Står på 4 ben med 2 fläktar som drar genom luft och det cirkulerar brinevätska i systemet , innedelen är iprincip samma som en jord/bergvärmepump.
Resten av året är den väldigt effektiv.

Nu är detta en on/off pump , så visst hade en med frekvensstyrning på 30 kw funkat bättre

Sedan kommer den givetvis orka bättre om vi byter fönster , men en sak i taget.
Är det en äldre modell eller en icke-konsumentprodukt?

Jag har en från QA serien, den lilla på 9 kW. Den större är på 15 kW så jag antar att ni har en annan modell/serie.

Behöver ni hög temperatur på vattnet för att ni kör gamla radiatorer? Jag hade turen att alla mina radiatorer är tvåradiga så jag behöver inte särskilt hög temperatur på vattnet för att hålla vettig temperatur.

Vad ställer fönster så har jag stora, gamla fönster så där skulle jag kunna förbättra en hel del tänker jag.

Jag antar att ni gör av med över 40 kWh el om året?
Kör ni rörligt så landar nu på 18,5 öre/kWh (enligt 2025 år siffror) om Vattenfalls test blir det som även blir verklighet. Utan effektavgift så är motsvarande siffra 39 öre/kWh. Snabbt överslag så blir det en minskning av era kostnader på 8000 kr / år där med införande av effektavgifter.
Effektavgiften låg på 105 kr/kW så ligger vi på 15 i månaden skulle ge 1500 kr extra varje månad under 5 månader dvs 7500 kr högre kostnad. Totalt skulle ni då betala 500 mindre om året än innan, så kanske ingen större vits att bygga om systemet pga detta isåfall.
Ovanstående är med reservation för att det är mycket gissningar och vi faktiskt inte vet vilken modell Vattenfall kommer välja, bara vilken som gällde under testperioden.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför? Syftet som det "hävdas" är att inte överbelasta delar av elnätet och utifrån det har de krav på sig att införa effektavgift. Så har Eon ett hyfsat robust elnät kanske deras beräkningsmodell löser uppgiften.
Ja jo kanske det... Vi får väl vänta till februari och se den exakta beräkningsmodellen nedbruten i atomer. Den där kryptiska meningen säger ju nästan ingenting. Och skiljer ut sig på ett märkligt sätt gentemot andra aktörer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.