Staffans2000
trähandtag trähandtag skrev:
Nu antar jag du försökte vara rolig! Hi hi.
Din slutsats är inte min slutsats, utan jag bara vill förmedla något som gör mig konfundersam och har svårt att riktigt förstå. Som jag också skrev är detta anekdotisk och får tas med stor misstänksamhet.
Man bör ta med i beräkningen att ingen av de butiksanställda vinner på att jobba i "Coronaaffären". Så en underrapportering till dig, kan inte uteslutas.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Man bör ta med i beräkningen att ingen av de butiksanställda vinner på att jobba i "Coronaaffären". Så en underrapportering till dig, kan inte uteslutas.

Staffan
så kan det vara!
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Man bör ta med i beräkningen att ingen av de butiksanställda vinner på att jobba i "Coronaaffären". Så en underrapportering till dig, kan inte uteslutas.

Staffan
Själv skulle jag ju tycka att det vore väldigt bra om alla i affären skulle ha haft covid för då vore ju risken att någon av dem skulle smitta mig minimal.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Själv skulle jag ju tycka att det vore väldigt bra om alla i affären skulle ha haft covid för då vore ju risken att någon av dem skulle smitta mig minimal.
Men då är också risken stor att delar av personalen är symtomfria smittspridare.

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men då är också risken stor att delar av personalen är symtomfria smittspridare.

Staffan
Det verkar vara liten risk för att bli sjuk en gång till och symtomfria smittar mindre eftersom de har lägre halter virus i luftvägarna (hade de mer skulle de få symtom) så med övriga skyddsåtgärder som någorlunda avstånd och plexiglasskivor i kassan kan man nog betrakta risken som försumbar. Och om nu någon ändå skulle lyckas överföra några viruspartiklar så skulle de bli så få att man knappt skulle bli sjuk.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara liten risk för att bli sjuk en gång till och symtomfria smittar mindre eftersom de har lägre halter virus i luftvägarna (hade de mer skulle de få symtom) så med övriga skyddsåtgärder som någorlunda avstånd och plexiglasskivor i kassan kan man nog betrakta risken som försumbar. Och om nu någon ändå skulle lyckas överföra några viruspartiklar så skulle de bli så få att man knappt skulle bli sjuk.
Det är dina hypoteser. Men eftersom ingen med säkerhet vet, är de varken bättre eller sämre än någon annans.

Däremot kan naturligtvis även symtomfria ha höga halter virus i luftvägarna, Men ändå känna sig friska pga bättre motståndskraft.

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är dina hypoteser. Men eftersom ingen med säkerhet vet, är de varken bättre eller sämre än någon annans.
Däremot kan naturligtvis även symtomfria ha höga halter virus i luftvägarna, Men ändå känna sig friska pga bättre motståndskraft.

Staffan
Nej, det är inte bara mina hypoteser eftersom det regelbundet görs screening av alla inom t.ex. äldreomsorgen just för att man ska hitta symtomfria virusbärare. Inte bara heller i Sverige, om du nu tror att just Sverige skulle ha någon anledning att mörka det. Det har rapporterats om folk i Sverige som har haft positiva prover vid två olika tillfällen men det rör sig om ett mycket litet antal i förhållande till antalet fall, under senhösten rapporterades det om att man hade fått fram ung. 200 personer som närmare studerades för att se om de verkligen var just sådana fall och att det inte var samma virus som de fortfarande gick och bar på.

Har man antikroppar och blir smittad igen av det nya coronaviruset så tyder allt på att ens antikroppar i nästan samtliga fall fungerar väl och slår ner virusattacken innan viruspartiklarna har fått chansen att föröka sig i stor skala. Det är också så det fungerar vid alla andra vanliga virussjukdomar. Det är inte en massa symtomfria förkylningssmittade personer ute i samhället heller, mer än just typ dagen innan de blir sjuka. Är man immun mot ett visst förkylnings- eller influensavirus (alltså innan det har muterat så mycket att det har blivit en ny variant) så blir man inte heller en asymtomatisk smittspridare när man råkar andas in det på nytt.

Immunsystemet fungerar lika när man har varit sjuk och när man har blivit vaccinerad och rapporter från Israel visar klart att vaccinerade med Pfizers vaccin inte blir smittspridare på nytt utan smittspridningen avtar i samhället.
 
tusenett skrev:
Detsamma gäller ”den andra sidan”, - Munskydd funkar, munskydd funkar!, trots alla uttalanden från myndigheter och alla sammanställningarna om att effekten är väldigt osäker.

Lite mer ödmjukhet kring detta ämne från båda sidorna skulle vara klädsamt.
Kan väl flytta diskussionen till rätt tråd.

Min uppfattning är att i länder som har högre ambitioner att stoppa smittan tidigt genom smittspårning och karantän av smittade individer, där fungerar munskydden bättre.

Men i samhällen där man av olika skäl tillåtet lite större smittspridning, där har munskydden mindre effekt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Osäkerheten ligger i HUR bra munskydd funkar. Inte OM de funkar.

Och eftersom spannet är stor mellan 10-80% är osäkerheten stor.

Men även bara 10% är mycket välkommet
Nissens Nissens skrev:
Nu har du fel igen. Osäkerheten är så stor att det kan vara så att de inte funkar. Det är bara att läsa innantill.
Att @Nissens @Ulltand @Staffan2000 @optimum ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
Detta är visserligen en nyhet, men det handlar om munskydd och avstånd så jag tycker den passar bättre här.
Nu krymps avståndet till 1m för skolor med maskpolicy i USA.

CDC says three feet of distance between students is adequate, WasingtonPost
The health agency had previously recommended six feet of space but reversed some of its stance following newly published research that found limited coronavirus transmission in schools with mask requirements but not a full six feet of distance.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ytterligare en nyhet, men en vecka gammal.
Linus hade munskydd i skolan – skickades hem, SVT

Det kanske mer handlar om en viss skolors krav på disciplin än om övertygelsen om ifall munskydd fungerar eller ej? Lite märklig historia kan jag tycka.

Hur smittspridningen bland barn var i våras vet vi inte säkert, men nu finns data för vecka 5 och 10.ä
Har viruset muterar så det smittar mer bland barn?
Såg det ut så här förra året också?
Hur ska undervisningen ske efter sportlovet?
Kanske alla barn skulle haft hemundervisning efter sportlovet som en slags karantän?

Stor smittspridning av covid-19 bland barn i Stockholms län, SVT

Statistik som visar ökningen av covid-19 fall bland barn i Stockholms län mellan vecka 5 och 10, 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Tänkte tipsa om ett mycket bekvämt och ergonomiskt munskydd framtaget för Covid19 på apoteket.

Nu när tillgången på munskydd är hög i olika klasser hade det varit intressant med studier för lite bättre munskydd på smittspridningen. Om R-talet sjunker med tex 20% av ett otätt kirurgskydd kunde man ju tänka sig väldigt bra skydd med FFP2

https://www.apoteket.se/produkt/nutrinovate-andningsskydd-10-st-1409991/
 
Försöker flytta diskussionen hit där den hör hemma.
@Ulltand skrev https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-425#post-4171338 att "munskydd räddar liv precis som vaccin gör"

Det är iofs sant, men det finns också problem med att folk som vaccinerats släpper på restriktionerna vilket i sin tur bidrar till ökad smittspridning för andra (mer trängsel mm). Precis som många munskyddsbärare verkar invaggas i en falsk säkerhet att "nu är jag skyddad" och släpper försiktigheten och tar sig friheter man annars inte skulle gjort utan munskydd - t.ex. börja åka kollektivtrafik eller besöka affärer. Även det bidrar till mer trängsel och det blir svårare för alla att hålla avstånd - och det enda vi vet säkert är att avstånd är det allra bästa skyddet.

Så ja, både munskydd och vaccin räddar liv. Men det betyder inte att munskyddsbärare och vaccinerade gör det.
 
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
....sen kan jag inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser en ensam bilist med munskydd. Vem tror de att de ska smitta eller smittas av, där inlåst i sin bil i sin ensamhet?
 
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.