Byggahus.se

Covid-19, munskydd och smittspridning

1. blackarrow
    Elektroniktokig · 2 896 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Det är väl inte förbjudet att diskutera munskydd och smittspridning, bara vi inte fastnar i kategoriska ja eller nej diskutioner som upprepar sig.

Jag börjar med en fråga gällande en bekant.
    Är det rätt av en arbetsgivare att inte tillåta en 60+are att använda munskydd på sin arbetsplats?

En annat person på en mer utsatt arbetsplats får ha visir men står på immunhämmande behandling.

Kanske problemet är om vem som skall betala, budget vägt mot nytta etc?
    Var ska man dra gränsen för riskgrupp?

Skrämmer ”kunderna” med munskydd sade arbetsgivaren i första fallet ovan men det tycker jag är en dålig ursäkt.

• Laddar…
  2. T
    Allvetare · Skåne · 5 241 inlägg

tank77

Allvetare
    Ja, personligen blir jag också "rädd" för personer som springer runt med munskydd då jag tror att dessa är sjuka och smittar. Om så vore fallet så borde dom ju ha vett och hålla sig i hemmet och skicka någon annan att handla åt dom.

Ja, det är rätt att arbetsgivaren bestämmer om du ska ha munskydd eller inte.

3. B
    Allvetare · Stockholm · 7 143 inlägg

b8q

Allvetare
    Och jag tycker det är fel att arbetsgivaren har rätt att förbjuda personlig skyddsutrustning. Däremot tycker jag inte att arbetsgivaren ska behöva betala för det, om man inte jobbar inom vård och omsorg.

4. T
    Medlem · 1 918 inlägg

tergo

Medlem
    om jag går till barberaren för att klippa mej och ser att han inte har munskydd då vänder jag i dörren

• Laddar…
  5. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 091 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    När inga munskydd fanns, bestämde sig FHM att de inte behövdes. Det får vi lida för nu, när munskydden ses som en paria istället för ett skydd av de indoktrinerande Svenskarna. Eftersom ingen kan veta om man sprider smitta eller inte, är munskydd ett tecken på omtanke. Inte tvärs om!

Staffan

6. E
    Medlem · 3 226 inlägg
    Intressant fråga.

Använde denne arbetstagare munskydd före 2019 av rädsla för influensa eller det är nu efter 60 hen blivit mer orolig?

Kanske hade varit en poäng att skicka denne person på någon utbildning i ämnet.

Jag hade själv kunnat bli lite orolig ifall jag skulle på möte med någon med mask på grund av riskerna med att man även missförstått övriga skyddsåtgärder och exempelvis inte håller rätt avstånd, har för långa möten med för många deltagare, symtomfria och så vidare.

För personen förstår väl att det ger, i bästa fall, ytterst marginell minskning av smittspridning såvida inte motparten även har mask/munskydd?

Om övriga åtgärder inte respekteras blir det garanterat en riskökning istället för.

Men det gäller att göra hur personen i fråga resonerar, har hen minsta symtom så ska personen bli hemma, inget annat, spelar ingen roll med munskydd, visir osv.

Har arbetsplatsen i fråga rutiner för munskydd så kan det mycket väl ge en teoretisk fördel, men mest troligt kommer det missbrukas i många fall för att minska sjukfrånvaron.

7. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    Jag tycker du får tänka igenom dina synpunkter en gång till. Du har ju en hel del rätt, men det hänger inte ihop med frågan.

Jag vänder inte i dörren om jag går in på en asiatisk restaurang bara för att personalen har latexhandskar och munskydd på sig.

Det är skillnad om någon vill skydda sig själv lite extra, befogat eller ej, och om man tror att smittspridningen minskar om bara ”jag” har munskydd.

Om jag tex äter immunhämmande medicin kanske jag skulle vilja använda FFP3 filter med ventil och vara egoistisk nog att skydda mig lite extra, även om jag följer restriktionerna exemplariskt i övrigt. FFP3 med ventil skyddar inte andra utan det gör restriktionerna ”statistiskt” precis som utan mask, men den masken kan jag ha i många timmar utan att den blir fuktig och behöver inte bytas så ofta.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 1 055 inlägg
    • Laddar…
  9. B
    Allvetare · Stockholm · 7 143 inlägg

b8q

Allvetare
  10. E
    Medlem · 3 226 inlägg
    Hej @blackadder ser att du visst svarade mig, jag måste ha missat detta.

Ja, det är möjligt jag har fel, egentligen kastade jag bara fram lite påståenden om någon sen misstolkar detta för ett asiatiskt kök, ja då kan jag nog bara anta att jag varit otydlig.

Låt mig då försöka vara lite tydligare efter du inte besvarade mina felaktiga argument.

Jag tror inte på något allmänt munskyddstvång. Har du varit i dessa länder som har det kan du märka att stämningen blir ganska otrevlig om man inte skulle ha.

Man är då en egoistisk idiot med mål att smitta andra.

Detta är hjärntvätt.

Vilket är nödvändigt för att få massorna att lyda i stora länder.

Men allt det å sidan. Forskning, undersökningar samt teoretiska fall.

Visa mig @blackadder - nu när munskyddstvånget varat så pass länge i många länder - var det haft någon som helst mätbar effekt.

Jag börjar istället bli alltmer övertygad om att östasiaterna burit detta i alla år eller decennier till väldigt ringa nytta.

Visar respekt, sa någon?

Men än mer om den sjuke stannar hemma väl.
    Vilket av olika skäl inte kan vara möjligt i en mängd samhällen.

Vi bor i ett av topp-10, kanske topp-5 länder vad gäller dessa möjligheter som sociala skyddsnät kan ge.

Betalt sjuk, VAB, smittbärarpeng, föräldraledighet, semester och så vidare.

11. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    Det är lätt att missförstå. Jag trodde du kommenterade min fråga i tråden början om en person som ska "förbjudas" använda munskydd/mask på jobbet.
    Sen var det du som hävdade att om någon bär munskydd så är det nog för att de är smittade och då kontrade jag med att om jag går in på en lunchrestaurang och personalen bör munskydd så tror inte jag de är slarviga ned hygienen eller rent av sjuka.

Jag kan också bekräfta att jag inte blev smittad på den omnämnda restauranen.

Jag kanske missförstod ditt inlägg. Ber då om ursäkt.
    Å du, Blanda inte in @blackadder i detta. ;)
    Mvh Blackarrow

12. E
    Medlem · 3 226 inlägg
    Tycker du verkar lite partisk i frågan.

Som att du redan har din åsikt klar och bara behöver bränsle i spisen för att angripa arbetsgivaren.

Om så är fallet tillför naturligtvis mitt inlägg ingenting, då finns det inget att debattera om och mina inlägg kan strykas.

13. A
    Anonym
    Tycker personligen det är helt absurt att en arbetsgivare kan förbjuda en anställd att bära munskydd, framför allt under en PENDEMI. Om något borde det ju uppmuntras. Skulle vara glad om jag hade sådana anställda. Vet inte hur många gånger man tvingats stå ut med snörvlande och hostande kollegor som inte har vett att vara hemma när de är sjuka.

14. E
    Medlem · 3 226 inlägg
    Bedrövlig arbetsplats du har, svag ledning.

Inofficiellt gillar såklart alla chefer att folk jobbar sjuka sålänge ingen farlig smitta sprids men nu år 2019 bör man kunna skicka hem dessa utan problem tycker jag.

Eller där är endast ynglingar på din arbetsplats kanske..

• Laddar…
  15. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 245 inlägg

nino

Renoverare
    Det är väl 2020 hoppas jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.