161 989 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Jag har lätt för att läsa. Men det är inte det detta handlar om.optimum skrev:
Du brukar alltid säga att du alltid är noga med minst två meters avstånd. Nu säger du plötsligt att det är ok att dina medarbetare sitter med kortare avstånd för att de har mask. Man undrar ju förstås varför du gör skillnad på dig och dem?
Alltså att du tycker att det är ok oavsett vad arbetsgivaren tycker.
Du säger att ni inte sett någon smittspridning på jobbet... man undrar ju hur du kom fram till det. Många smittade har ju inga symtom, testar ni personalen?
Jag håller alltid bra avstånd, så jag behöver aldrig använda mask elingt myndigheternas råd. Och när man vet hur dåligt maskerna skyddar så är det bäst att hålla avstånd.
Jag är ju påläst, men jag selekterar inte informationen, jag ser över hela spektrumet och drar slutsatser av det. Det är därför jag begripit att munskydd är oerhört opålitliga i allmän miljö.
Det är ju typ så, dels för att du inte ska få salivdroppar på dig och för att tandläkaren inte ska få allt skvätt på sig. Om det inte kommit något från tandläkarens mun varför ska han egentligen ha det från början ?Igen skrev:
Mitt svar och jämförelsen gällde ett (BirgitS) påstående om att tandläkare droppar saliv ner på patienter, och att de (tandläkarna) därför bär munskydd
Det är lika dumt som att de riktigt droppar svett, tårar eller mjäll.
Fast de inte bär huva för att skydda patienten mot detta droppande.
Men ajjabajja, vi skulle ju inte mata trollen
Luftburet är det som gäller, så håll avstånd och håll flabben.
Minns iallafall att min tandläkare inte hade något på sig när han drog ut en visdomstand, det tog förvisso 2 minuter men ändå.
Det är ju större risk för saliv än svett och tårar eller kanske snorkråkor.
Det måste varit längesedan tandvårdspersonal jobbade utan munskydd.Rkarlsson skrev:Det är ju typ så, dels för att du inte ska få salivdroppar på dig och för att tandläkaren inte ska få allt skvätt på sig. Om det inte kommit något från tandläkarens mun varför ska han egentligen ha det från början ?
Minns iallafall att min tandläkare inte hade något på sig när han drog ut en visdomstand, det tog förvisso 2 minuter men ändå.
Det är ju större risk för saliv än svett och tårar eller kanske snorkråkor.
Jag har aldrig upplevt det och är ändå född på 90-talet.
Utdragningen skedde typ 2010-11Igen skrev:
Ja, och det var just detta Folkhälsomyndigheten (Johan Carlsson) tog upp angående munskydd i kollektivtrafiken tidigt. Han var av åsikten att skulle man införa munskyddstvång så skulle de som driver kollektivtrafik kunna sluta bry sig om att fixa tätare turer och förhindra trängsel och istället bara be alla resenärer att ha på sig munskydd när det är trångt.Staffan2000 skrev:
Roligt! Här är vi helt överens.
När det gäller kostnader, är det nästan alltid så att det tillslut är pengarna som styr och gör det möjliga, omöjligt. Förutom operationer kanske.
Mitt tidigare nämnda exempel skulle kunna undvikas om det pyttsades in en massa millioner, men det anses inte värt den summan.
Staffan
Jag är böjd att hålla med om att risken finns att pengarna nog kan lockas väga tyngre än smittskyddet för en sån bransch som kollektivtrafik med låg lönsamhet och ständiga sparkrav.
Det finns nog ett antal företag som gärna undviker lägga ner de pengar som behövs för smittskydd om de istället kan komma loss billigt genom att hänvisa till munskyddskrav, som för övrigt någon annan många gånger tar hela kostnaden för.
Tror inte att jag sett tandvårdpersonal använda munskydd föreIgen skrev:
pandemin faktiskt.Lite OT kan ju vara att man kommer ihåg att
man låg och kollade de gamla borrarna som drevs av remmar
och ingen vattenkylning så man kommer ihåg lukten och värmen.
Såg att FHM vill häva inreseförbudet från Norge och Danmark :
FHM vill häva inreseförbudet från Norge och Danmark - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
"Risken att resande från våra grannländer skulle bidra till fortsatt spridning av den brittiska varianten av coronaviruset bedöms som liten, skriver Folkhälsomyndigheten i en hemställan till regeringen"
Samtidigt skriver VG om den skenande muterade smittan i Osloregionen :
Nye smitterekorder i Norge: - Vil nok fortsette å øke før det snur – VG
Nyheter fra Norges mest leste nettavis – VG.no
Får hoppas att inreseförbudet förlängs tills smittan avtar i Norge.
Redigerat:
Lite info som kanske ligger lite på sidan och möjligen anekdotiskt.
På närmaste mataffären, där det jobbar ca 20 personer och har vad jag kan bedöma 1000 besökare dagligen. Vi är ju själva där så där 2 ggr i veckan. Enligt de som jobbar där har endast en av de 20 haft corona, men smittades av släkting, ej på jobbet. Hur är detta möjligt? De måste ha träffat många med Corona under perioden, men ändå inte smittats. Det är nästan inga i personalen som använder munskydd i vår och sommar. Under hösten har jag sett några som använder. Det är samma sak på golfklubben där jag är aktiv. De som driver restaurangen/hotellet/reception har inte heller haft corona (ca 5 pers), trots 10 000-tals besökare sedan start på pandemin.
Jag får inte ihop detta? Det tycks ju som närmast omöjligt att bli smittad via möten i affär med mer eller mindre normal distans, som sällan är under en meter.
På närmaste mataffären, där det jobbar ca 20 personer och har vad jag kan bedöma 1000 besökare dagligen. Vi är ju själva där så där 2 ggr i veckan. Enligt de som jobbar där har endast en av de 20 haft corona, men smittades av släkting, ej på jobbet. Hur är detta möjligt? De måste ha träffat många med Corona under perioden, men ändå inte smittats. Det är nästan inga i personalen som använder munskydd i vår och sommar. Under hösten har jag sett några som använder. Det är samma sak på golfklubben där jag är aktiv. De som driver restaurangen/hotellet/reception har inte heller haft corona (ca 5 pers), trots 10 000-tals besökare sedan start på pandemin.
Jag får inte ihop detta? Det tycks ju som närmast omöjligt att bli smittad via möten i affär med mer eller mindre normal distans, som sällan är under en meter.
Det krävs ofta att man exponerad en stund (10-15 min har jag läst) annars är risken liten. Om alla med symptom är hemma och man lyckas hålla avstånd så mycket som möjligt och bara passerar förbi de asymptomatiska är risken mindre.trähandtag skrev:
Lite info som kanske ligger lite på sidan och möjligen anekdotiskt.
På närmaste mataffären, där det jobbar ca 20 personer och har vad jag kan bedöma 1000 besökare dagligen. Vi är ju själva där så där 2 ggr i veckan. Enligt de som jobbar där har endast en av de 20 haft corona, men smittades av släkting, ej på jobbet. Hur är detta möjligt? De måste ha träffat många med Corona under perioden, men ändå inte smittats. Det är nästan inga i personalen som använder munskydd i vår och sommar. Under hösten har jag sett några som använder. Det är samma sak på golfklubben där jag är aktiv. De som driver restaurangen/hotellet/reception har inte heller haft corona (ca 5 pers), trots 10 000-tals besökare sedan start på pandemin.
Jag får inte ihop detta? Det tycks ju som närmast omöjligt att bli smittad via möten i affär med mer eller mindre normal distans, som sällan är under en meter.
Det är därför som på arbetsplatser och hemmet den största spridningen sker.
Som jag fattat det iaf.
Sanningen är väl att man inte vet.trähandtag skrev:
Lite info som kanske ligger lite på sidan och möjligen anekdotiskt.
På närmaste mataffären, där det jobbar ca 20 personer och har vad jag kan bedöma 1000 besökare dagligen. Vi är ju själva där så där 2 ggr i veckan. Enligt de som jobbar där har endast en av de 20 haft corona, men smittades av släkting, ej på jobbet. Hur är detta möjligt? De måste ha träffat många med Corona under perioden, men ändå inte smittats. Det är nästan inga i personalen som använder munskydd i vår och sommar. Under hösten har jag sett några som använder. Det är samma sak på golfklubben där jag är aktiv. De som driver restaurangen/hotellet/reception har inte heller haft corona (ca 5 pers), trots 10 000-tals besökare sedan start på pandemin.
Jag får inte ihop detta? Det tycks ju som närmast omöjligt att bli smittad via möten i affär med mer eller mindre normal distans, som sällan är under en meter.
Många får inga eller lindriga symtom av viruset..
På vissa arbetsplatser sitter de närmare varann än två meter och tror att man inte bidrar till smittspridningen eftersom ingen blivit sjuk...
Man ger personalen munskydd och intalar dem att de är skyddade med dem...
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är ju inte frågan om att återgå till normaltillståndet utan att det blir samma regler med negativt test och karantän med ytterligare test som från andra länder. Stoppet infördes ju för att få långsammare takt på utbredningen av den brittiska varianten men den är ju nu dominerande eller har en stor andel i de flesta regioner så den anledningen finns ju inte längre.galento skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ja, eller att råka ut för väldigt många smittade under en kort period var under samma dag. Busschaufförer var ju extra hårt drabbade i våras i områden med hög smittspridning då. Det är nog därför som plexiglasskivor i kassan är viktiga för att skydda den som sitter i kassan.tusenett skrev:Det krävs ofta att man exponerad en stund (10-15 min har jag läst) annars är risken liten. Om alla med symptom är hemma och man lyckas hålla avstånd så mycket som möjligt och bara passerar förbi de asymptomatiska är risken mindre.
Det är därför som på arbetsplatser och hemmet den största spridningen sker.
Som jag fattat det iaf.
Låg medelålder och ovilja att erkänna att smitta förekommer i affären, kan vara svaret på "gåtan".trähandtag skrev:
Lite info som kanske ligger lite på sidan och möjligen anekdotiskt.
På närmaste mataffären, där det jobbar ca 20 personer och har vad jag kan bedöma 1000 besökare dagligen. Vi är ju själva där så där 2 ggr i veckan. Enligt de som jobbar där har endast en av de 20 haft corona, men smittades av släkting, ej på jobbet. Hur är detta möjligt? De måste ha träffat många med Corona under perioden, men ändå inte smittats. Det är nästan inga i personalen som använder munskydd i vår och sommar. Under hösten har jag sett några som använder. Det är samma sak på golfklubben där jag är aktiv. De som driver restaurangen/hotellet/reception har inte heller haft corona (ca 5 pers), trots 10 000-tals besökare sedan start på pandemin.
Jag får inte ihop detta? Det tycks ju som närmast omöjligt att bli smittad via möten i affär med mer eller mindre normal distans, som sällan är under en meter.
Staffan
Nope! Tvärtom skulle jag vilja påstå. 2 av 20 under 40 på närmaste matbutik. Golfklubben är personalen mellan 60 och 67.Avseende ovilja har jag svårt att bemöta!
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Där ser vi! Det ÄR inte smittsamt! Det uppstår liksom spontant i vissa individer.trähandtag skrev:
Lite info som kanske ligger lite på sidan och möjligen anekdotiskt.
På närmaste mataffären, där det jobbar ca 20 personer och har vad jag kan bedöma 1000 besökare dagligen. Vi är ju själva där så där 2 ggr i veckan. Enligt de som jobbar där har endast en av de 20 haft corona, men smittades av släkting, ej på jobbet. Hur är detta möjligt? De måste ha träffat många med Corona under perioden, men ändå inte smittats. Det är nästan inga i personalen som använder munskydd i vår och sommar. Under hösten har jag sett några som använder. Det är samma sak på golfklubben där jag är aktiv. De som driver restaurangen/hotellet/reception har inte heller haft corona (ca 5 pers), trots 10 000-tals besökare sedan start på pandemin.
Jag får inte ihop detta? Det tycks ju som närmast omöjligt att bli smittad via möten i affär med mer eller mindre normal distans, som sällan är under en meter.
Och därför behöver inte några munskydd heller!
Tack för den evidensen!
Nu antar jag du försökte vara rolig! Hi hi.T Thomas_Blekinge skrev:
Din slutsats är inte min slutsats, utan jag bara vill förmedla något som gör mig konfundersam och har svårt att riktigt förstå. Som jag också skrev är detta anekdotisk och får tas med stor misstänksamhet.