1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nej, de studierna säger att resultaten är mycket osäkra. Du kan ju inte ta det ur sitt sammanhang...Ulltand skrev:
Eller hur. Mask gör absolut inte 15-20% skillnad. Det borde du veta om du läser raporter så mycket som du påstår. Det är precis tvärtom, rapporter är absolut inte entydiga, det är tvärtom en stor osäkerhet kring nyttan med maskerna utanför kontrollerad miljö och med outbildade användare.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 100 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 100 inlägg
Nej, jag håller inte med om storleken på vare sig spannet eller osäkerheten kring det men detta är nyhetstråden och inte en diskussionstråd om munskydd som har sin egen tråd.Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
Effekten har i vissa studier varit upp emot 40%
Munskydd hjälper och räddar därmed liv och sparar samhället stora pengar (om de används) Betänk gärna det när ni försöker så tvivel om munskdydd,
Kan det vara därför Tom Britton får så mycket stryk i tråden? Att han har sammanställt studier och uttalat detta offentligt?
BTW så var det du Birgit som nu lyfte in munskydd i nyhetstråden och sa det kunde öka smittan som jag tolkade det. Har du någon studie som visar det? Den platsar i så fall även i nyhetstråden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 100 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 100 inlägg
Jag diskuterar inte munskydd i den här tråden längre eftersom det finns en särskild tråd för det.Ulltand skrev:
Munskydd hjälper och räddar därmed liv och sparar samhället stora pengar (om de används) Betänk gärna det när ni försöker så tvivel om munskdydd,
Kan det vara därför Tom Britton får så mycket stryk i tråden? Att han har sammanställt studier och uttalat detta offentligt?
Rent generellt så har även jag länkat till studier som är sammanställningar av andra så jag har inget emot sådana i allmänhet, en del sammanställningar är bra gjorda och en del inte.
Förklara gärna hur Tjeckien kunde ha den värsta smittspridningen i hela Europa trots långvarigt munskyddstvång.Ulltand skrev:
Just det.
Din frågeställning saknar vetenskapligt infallsvinkel.Nissens skrev:
Svaret är dock att Tjeckien hade haft ännu högre smittal utan munskydd.
Munskydd är ingen universallösning som ensamt sätter stopp för pandemin. Det är ett viktigt verktyg bland många
Nu vet jag att vi omges av enfrågepartisaner här men om man tar ett steg bakåt så var ett av målen med åtgärderna att skydda våra sjukvårdsresurser och detta lyckades, vi har sett en stark minskning av andra sjukdomar som vinterkräksjuka, säsongsinfluensa och RS-infektioner. Dvs åtgärderna har inte bara riktats mot eller haft effekt på Coronaspridningen.Nissens skrev:
Det har forskare sagt länge, att kontaktsmitta är låg risk för Corona, den farliga smittvägen är från luftväg till luftväg. Även från luftvägar till ögonen tror jag.
Men du brukar ju förorda att man skall följa alla rekommendationer utan att tänka själv, så hur menar du nu, du är väl inte kritisk mot rekommendationerna? Att undergräva myndigheternas rekommendationer är illa, eller hur??![]()
Ja, i den tyska munskyddsstudien du så ofta gärna refererar till ökade smittspridningen efter införande av munskyddskrav i en av regionerna.Ulltand skrev:
Men det visste du ju redan eftersom du läst studien eller hur?
Nej har jag faktiskt missat. Men vilken slutsats kommer forskarna fram till? Jo att munskydd har en bra effekt och bör användas som verktyg att begränsa.tusenett skrev:
Man måste se till det samlade resultatet av forskningen och då är det tydligt.