Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nu finns det ju ett flertal studier som visar på att användande av enkelt munskydd i samhället minskar smittspridningen.

Känner du till någon studie där smittspridningen har ökat med munskydd?
Nej, de studierna säger att resultaten är mycket osäkra. Du kan ju inte ta det ur sitt sammanhang...

• Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, de studierna säger att resultaten är mycket osäkra. Du kan ju inte ta det ur sitt sammanhang...
Nej det flesta säger att storleken av skyddet är osäkert inom ett spann.

Men även i den lägre änden av spannet 15-20% är det ett väldigt bra verktyg att minska R-talet.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Men även i den lägre änden av spannet 15-20% är det ett väldigt bra verktyg att minska R-talet.
Eller hur. Mask gör absolut inte 15-20% skillnad. Det borde du veta om du läser raporter så mycket som du påstår. Det är precis tvärtom, rapporter är absolut inte entydiga, det är tvärtom en stor osäkerhet kring nyttan med maskerna utanför kontrollerad miljö och med outbildade användare.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej, jag håller inte med om storleken på vare sig spannet eller osäkerheten kring det men detta är nyhetstråden och inte en diskussionstråd om munskydd som har sin egen tråd.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag håller inte med om storleken på vare sig spannet eller osäkerheten kring det men detta är nyhetstråden och inte en diskussionstråd om munskydd som har sin egen tråd.

Effekten har i vissa studier varit upp emot 40%

Munskydd hjälper och räddar därmed liv och sparar samhället stora pengar (om de används) Betänk gärna det när ni försöker så tvivel om munskdydd,

Kan det vara därför Tom Britton får så mycket stryk i tråden? Att han har sammanställt studier och uttalat detta offentligt?

BTW så var det du Birgit som nu lyfte in munskydd i nyhetstråden och sa det kunde öka smittan som jag tolkade det. Har du någon studie som visar det? Den platsar i så fall även i nyhetstråden.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Munskydd hjälper och räddar därmed liv och sparar samhället stora pengar (om de används) Betänk gärna det när ni försöker så tvivel om munskdydd,

Kan det vara därför Tom Britton får så mycket stryk i tråden? Att han har sammanställt studier och uttalat detta offentligt?
Jag diskuterar inte munskydd i den här tråden längre eftersom det finns en särskild tråd för det.

Rent generellt så har även jag länkat till studier som är sammanställningar av andra så jag har inget emot sådana i allmänhet, en del sammanställningar är bra gjorda och en del inte.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Förklara gärna hur Tjeckien kunde ha den värsta smittspridningen i hela Europa trots långvarigt munskyddstvång.
Just det.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Förklara gärna hur Tjeckien kunde ha den värsta smittspridningen i hela Europa trots långvarigt munskyddstvång.
Just det.
Din frågeställning saknar vetenskapligt infallsvinkel.

Svaret är dock att Tjeckien hade haft ännu högre smittal utan munskydd.

Munskydd är ingen universallösning som ensamt sätter stopp för pandemin. Det är ett viktigt verktyg bland många

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Just det.
Munskydd driver smitta!

• Wow
  • Haha
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
ta den diskussionen i munskyddstråden innan ni blir anmälda till moderatorn...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Munskydd driver smitta!
Det är en olämplig post då vi vet att munskydd räddar liv precis som vaccin gör.

D
Nissens Nissens skrev:
Det har forskare sagt länge, att kontaktsmitta är låg risk för Corona, den farliga smittvägen är från luftväg till luftväg. Även från luftvägar till ögonen tror jag.

Men du brukar ju förorda att man skall följa alla rekommendationer utan att tänka själv, så hur menar du nu, du är väl inte kritisk mot rekommendationerna? Att undergräva myndigheternas rekommendationer är illa, eller hur?? :rofl::rofl:
Nu vet jag att vi omges av enfrågepartisaner här men om man tar ett steg bakåt så var ett av målen med åtgärderna att skydda våra sjukvårdsresurser och detta lyckades, vi har sett en stark minskning av andra sjukdomar som vinterkräksjuka, säsongsinfluensa och RS-infektioner. Dvs åtgärderna har inte bara riktats mot eller haft effekt på Coronaspridningen.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nu finns det ju ett flertal studier som visar på att användande av enkelt munskydd i samhället minskar smittspridningen.

Känner du till någon studie där smittspridningen har ökat med munskydd?
Ja, i den tyska munskyddsstudien du så ofta gärna refererar till ökade smittspridningen efter införande av munskyddskrav i en av regionerna.

Men det visste du ju redan eftersom du läst studien eller hur?

• Gilla
  • Älska
Violina och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ja, i den tyska munskyddsstudien du så ofta gärna refererar till ökade smittspridningen efter införande av munskyddskrav i en av regionerna.

Men det visste du ju redan eftersom du läst studien eller hur?
Nej har jag faktiskt missat. Men vilken slutsats kommer forskarna fram till? Jo att munskydd har en bra effekt och bör användas som verktyg att begränsa.

Man måste se till det samlade resultatet av forskningen och då är det tydligt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Tyvärr har kollektivtrafikresandet börjat öka rejält sedan årsskiftet. Är det de nyvaccinerade som nu vågar sig ut och skapa trängsel åt sina stackars ovaccinerade medresenärer?

Skärmdump av en artikel som beskriver ökningen av personrörelser i svenska städer under inledningen av 2021.
(Skärmklipp från Telekomidag.se)

• Ledsen
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.