Nissens Nissens skrev:
Jo, men det är ju samma sak med munskydden, ett råd utan något värde.

Här en mycket stor sammanfattande studie från januari där man slås fast ansiktsmasken betydelse för att begränsa smittan.

Ta hand om er och hjälp sjukvården, använd mask!

https://www.pnas.org/content/118/4/e2014564118

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte riktat just till optimum utan mer information i ämnet för alla som är intresserade.

Enligt Nature-artikeln [länk] som "nyheten" verkar komma ifrån tänkte och gjorde man så här förra året: Länge visste man inte om dessa virus-RNA som man hittade överallt på ytor kunde eller inte kunde göra någon sjuk.

Slutsats:
Mannen bakom studien är tydligen själv ganska relaxad vad gäller handtvätt men använder istället munskydd.

""Goldman continues to wear a cloth mask when he leaves home, but when it comes to the possibility of catching the coronavirus from a contaminated surface, he doesn’t take any special precautions. “One of the ways we protect ourselves is by washing our hands,” he says, “and that applies pandemic or no pandemic.”

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Mannen bakom studien är tydligen själv ganska relaxad vad gäller handtvätt men använder istället munskydd.
""Goldman continues to wear a cloth mask when he leaves home, but when it comes to the possibility of catching the coronavirus from a contaminated surface, he doesn’t take any special precautions. “One of the ways we protect ourselves is by washing our hands,” he says, “and that applies pandemic or no pandemic.”
Jag länkade till en artikel som är skriven av en journalist som heter Dyani Lewis och artikeln tar upp information från många studier och det enda som det står att Goldman har skrivit är en "pointed commentary" i Lancet, alltså ingen studie. Hur mycket läste du egentligen innan du började skriva?

Goldman är en amerikansk mikrobiolog och så vitt jag kan se står det att han tvättar händerna för att skydda sig men att han däremot inte bär handskar så fort han är utanför dörren längre så jag förstår inte varför du skriver att han är relaxed när det gäller handtvätt.

Munskydd i USA är en politisk fråga.

Redigerat:
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Här en mycket stor sammanfattande studie från januari där man slås fast ansiktsmasken betydelse för att begränsa smittan.

[länk]
Det är ju avslöjande. Du har uppenbarligen inte läst studien...
Det står bl.a. ”Det är viktigt att hälsomyndigheterna bidrar med tydliga riktlinjer för tillverkning, användning destruktion eller återanvändning av maskerna samt att säkerställa att nya är tillgängliga continuerligt.”

I bästa fall är en eller ett par av de punkterna uppfyllda.
Så, studien bekräftar att det inte hjälper att bara bära mask, det handlar om kunskap att hantera och använda dem också.

Så nu kan du sänka dina 40% till 0% igen.

Dessutom är det tydligen ingen vetenskaplig studie ens..

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så, studien bekräftar att det inte hjälper att bara bära mask, det handlar om kunskap att hantera och använda dem också. Så nu kan du sänka dina 40% till 0% igen.

Ingen jag har någonsin sagt ett det hjälper att bara bära munskydd. Men det tror jag vi har gått igenom ett flertal gånger vid det här laget.

Munskydd är en del av verktygslådan både WHO och sedan i augusti 2020 faktiskt också FHM rekommenderar.

Frågan om munskyddsrekommendationernas vara eller icke vara har däremot aldrig varit helt avgjord för Folkhälsomyndigheten. Redan i augusti öppnade generaldirektören Johan Carlson dessutom för den tolkning som råder på flera platser i dag.

""– Munskydd bör införas när man ser att andra åtgärder inte kan vidtas. Jag tänker på besök på vårdinrättningar, till optiker, inom tandvården och så vidare. Men också på platser där trängsel inte kan undvikas, sa Johan Carlson då.""

Sedan dess har vi fått ytterligare evidens för munskydd.

Egentligen skulle man nu ta frågeställningen till nästa nivå. Vad blir effekten av ett riktigt bra FFP2 skydd? Kanske kunde öppna upp olika verksamheter om sådana användes.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen jag har någonsin sagt ett det hjälper att bara bära munskydd. Men det tror jag vi har gått igenom ett flertal gånger vid det här laget.

Munskydd är en del av verktygslådan både WHO och sedan i augusti 2020 faktiskt också FHM rekommenderar.

Frågan om munskyddsrekommendationernas vara eller icke vara har däremot aldrig varit helt avgjord för Folkhälsomyndigheten. Redan i augusti öppnade generaldirektören Johan Carlson dessutom för den tolkning som råder på flera platser i dag.

""– Munskydd bör införas när man ser att andra åtgärder inte kan vidtas. Jag tänker på besök på vårdinrättningar, till optiker, inom tandvården och så vidare. Men också på platser där trängsel inte kan undvikas, sa Johan Carlson då.""

Sedan dess har vi fått ytterligare evidens för munskydd.

Egentligen skulle man nu ta frågeställningen till nästa nivå. Vad blir effekten av ett riktigt bra FFP2 skydd? Kanske kunde öppna upp olika verksamheter om sådana användes.
Du läste tydligen inte ens citatet jag översatte åt dig.
Myndigheterna har ju inte utbildat användarna så det hela faller med det.
Dessutom är det inte en vetenskaplig studie.
Känns märkligt att du inte tar till dig det som du själv förmedlar..

• Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du läste tydligen inte ens citatet jag översatte åt dig.
Myndigheterna har ju inte utbildat användarna så det hela faller med det.
Dessutom är det inte en vetenskaplig studie.
Känns märkligt att du inte tar till dig det som du själv förmedlar..
Det är en review a 141 studier relaterade i ansiktsmask och smittspridning etc.

Så klart att myndigheterna inte behöver utbilda användaren av munskydd och det säger ju inte heller Johan Carlsson på FHM något om. Han säger helt enkelt att munskydd bör användas när det är risk för trängsel.

Otaliga studier har publicerats i tråden och kan lätt sökas upp på nätet. Jag skulle säga att det råder vetenskaplig konsensus om att munskydd är bra. Exakt hur bra är dock inte helt fastställt.

Jag har inget behov av att övertyga just dig om detta men det är inte bra för de som kanske tror dig att munskydd inte har effekt.

Redigerat:
D
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inget behov av att övertyga just dig om detta men det är inte bra för de som kanske tror dig att munskydd inte har effekt.
Jag håller med om att det nog är lönlöst att försöka övertyga varandra om detta, vetenskapen har inte lyckats slå fast om det handlar om svagt positiv eller negativ effekt, förmodligen för att det ligger så nära nollan i verkligheten.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tänkte tipsa om ett mycket bekvämt och ergonomiskt munskydd framtaget för Covid19 på apoteket.

Nu när tillgången på munskydd är hög i olika klasser hade det varit intressant med studier för lite bättre munskydd på smittspridningen. Om R-talet sjunker med tex 20% av ett otätt kirurgskydd kunde man ju tänka sig väldigt bra skydd med FFP2

[länk]
Fattar inte varför de envisas att tillverka skitskydd som man har bak öronen. Mina öron funkar inte med något sådant jag får ont på riktigt.
Har fått munskydd som sitter perfekt och band bakom huvudet så det inte drar sönder öronen. I med jag totalvägrar sjukhusens blåa mög som är än värre som jag inte kan få funka ihop med öron och glasögon hur jag än gör.

Tillverkningskostnaden handlar knappt om ören för nån cm band till. Och att de tar 25 kr per munskydd talar ju bara om vilken enorm vinst de får per st. Tur jag får de vettiga gratis för sjukhusbesöken =)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en review a 141 studier relaterade i ansiktsmask och smittspridning etc.

Så klart att myndigheterna inte behöver utbilda användaren av munskydd och det säger ju inte heller Johan Carlsson på FHM något om. Han säger helt enkelt att munskydd bör användas när det är risk för trängsel.

Otaliga studier har publicerats i tråden och kan lätt sökas upp på nätet. Jag skulle säga att det råder vetenskaplig konsensus om att munskydd är bra. Exakt hur bra är dock inte helt fastställt.

Läs studien du länkade till. Om du själv inte tror på det som står i den så kan man ju undra vad som fick dig att posta den... :rolleyes:
och det är inte jag som påstår att munskydd inte har effekt. Bl.a den reviewn du länkade till sade samma sak. Saknas rätt förutsättningar så fungerar inte munskydden.
De förutsättningarna de räknade upp tror jag inte finns någonstans publikt, så då fungerar munskydden inte heller. Den informationen länkade du själv till...

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Fattar inte varför de envisas att tillverka skitskydd som man har bak öronen. Mina öron funkar inte med något sådant jag får ont på riktigt.
Har fått munskydd som sitter perfekt och band bakom huvudet så det inte drar sönder öronen. I med jag totalvägrar sjukhusens blåa mög som är än värre som jag inte kan få funka ihop med öron och glasögon hur jag än gör.

Tillverkningskostnaden handlar knappt om ören för nån cm band till. Och att de tar 25 kr per munskydd talar ju bara om vilken enorm vinst de får per st. Tur jag får de vettiga gratis för sjukhusbesöken =)
De fungerar för mig och familjen men det blir lite Mickey Mouse varning på locken ;)

Det verkar som vissa har känsligare öron än andra. Jag saknar i princip känsel i mina.

Nissens Nissens skrev:
Läs studien du länkade till. Om du själv inte tror på det som står i den så kan man ju undra vad som fick dig att posta den... :rolleyes:
och det är inte jag som påstår att munskydd inte har effekt. Bl.a den reviewn du länkade till sade samma sak. Saknas rätt förutsättningar så fungerar inte munskydden.
De förutsättningarna de räknade upp tror jag inte finns någonstans publikt, så då fungerar munskydden inte heller. Den informationen länkade du själv till...

Vi får väl nöja oss med att konstatera att WHO, FHM (AT undantaget så Carlossn fick sätt ner foten) och resen av världen inser värdet av munskydd. Det på grundval av alla studier som gjorts. Det kommer nya löpande hela tiden. Den senaste jag postade här såg att enkla munskydd var bättre än 2 m avstånd i klassrum. Det svider tydligen för vissa.

Jag kommer ihåg alla hobbyspanare som rapporterade om att man sett folk pilla på munskydden i tråden. Nu vet vi ännu mer säkert att det saknar betydelse. Det var en AT hypotes som inte höll.

Redigerat:
  • Gilla
hampouspous
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vi får väl nöja oss med att konstatera att WHO, FHM (AT undantaget så Carlossn fick sätt ner foten) och resen av världen inser värdet av munskydd. Det på grundval av alla studier som gjorts. Det kommer nya löpande hela tiden. Den senaste jag postade här såg att enkla munskydd var bättre än 2 m avstånd i klassrum. Det svider tydligen för vissa.

Jag kommer ihåg alla hobbyspanare som rapporterade om att man sett folk pilla på munskydden i tråden. Nu vet vi ännu mer säkert att det saknar betydelse. Det var en AT hypotes som inte höll.
Ok, det betyder att du sågar den sammanställningen du själv länkade till. Märkligt eftersom du lyfte fram den som tillförlitlig... men det var den tydligen bara så länge som du trodde att den stödde de märkliga procenttalen du lyft fram...

• Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, det betyder att du sågar den sammanställningen du själv länkade till. Märkligt eftersom du själv lyfte fram den som tillförlitlig...
Nej jag orkar bara inte bemöta ditt inlägg som jag inte ser som seriöst försök att förstå rapporten.

Posta några studier istället där man inte sett något resultat av munskydd eller att det kan öka smittan som Birgit var inne på tidigare idag i nyhetstråden.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:

[länk]
Fast det är ingen riktig studie utan en ”Narrative review”.

”A narrative review is the type first-year college students often learn as a general approach. Its purpose is to identify a few studies that describe a problem of interest. Narrative reviews have no predetermined research question or specified search strategy, only a topic of interest. They are not systematic and follow no specified protocol. No standards or protocols guide the review. Although the reviewers will learn about the problem, they will not arrive at a comprehensive understanding of the state of the science related to the problem.”

https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/narrative-review

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.