optimum
Nissens Nissens skrev:
Intressant att ni tycker att det är ok att vara närmare varann än 2 meter med munskydd. Hur nära varann menar du att man kan vara varann med munskydd utan att smittas, och hur kom ni fram till det?
Du kan få lite mer fakta då du tycker om sådant.
Detta gäller din kritik om hur vi på företaget använder munskydd.
Vi, inklusive mig följer råden från Folkhälsomyndigheten.

Nu får du vad det står skrivet på Folkhälsomyndighetens sida

"Situationer där munskydd kan minska risken för smitta
Det finns dock situationer där munskydd är av värde. Sådana situationer kan uppstå i vissa miljöer där det kan uppstå nära kontakter under längre tid mellan personer, exempelvis i kollektivtrafiken och på vissa arbetsplatser. Dessa situationer bör identifieras av alla berörda verksamheter och arbetstagare gemensamt. Rutiner för användning av munskydd bör tas fram utifrån bedömt behov."

Vi har identifierat och riskbedömt de arbetsplatser det gäller och infört munskydd, helt enligt råden, för att minska risken för smittspridning. Givetvis där det varit praktiskt möjligt har vi genomfört förändringar för att öka avståndet mellan vår medarbetare. Men jag själv hade nog velat gå lite längre och för vissa arbetsplatser även haft med visir som krav. Jo som du säkert vet så håller jag säkerheten högt.

Nu är det upp till dig att sluta upp och kritisera alla för de gör rätt och som myndigheterna rekommenderar oss och själv också följa råden och sluta upp att försöka undergräva vad myndigheterna ger som råd. Munskydd är inget 100% skydd men hjälper till att minska smittspridningen. Det vet de flesta.

Om du inte hittar själv så är här länk till sidan där detta står på myndigheternas sidor.
Förstod du inte texten så läs den gärna igen.
Längre ned på den sidan finns även instruktioner så du kan lära dig hur man hanterar munskydd.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Detta gäller din kritik om hur vi på företaget använder munskydd.
Var är kritiken i det som Nissens skrev?
Nissens Nissens skrev:
Intressant att ni tycker att det är ok att vara närmare varann än 2 meter med munskydd. Hur nära varann menar du att man kan vara varann med munskydd utan att smittas, och hur kom ni fram till det?
Där finns ju ingen kritik.

Med tanke på hur du berömmer dig själv och företaget för utmärkta åtgärder är det ju konstigt att ni har satt gränsen just på 2 m och inte på något längre avstånd som 5 m. Det är ju trots allt inomhus det gäller och inte utomhus.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på hur du berömmer dig själv och företaget för utmärkta åtgärder är det ju konstigt att ni har satt gränsen just på 2 m och inte på något längre avstånd som 5 m. Det är ju trots allt inomhus det gäller och inte utomhus.
Om jag minns rätt är det samma företag som tog ett halvår på sig för att låta folk jobba hemifrån i någon större omfattning, så det är väl lite godtyckligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Var är kritiken i det som Nissens skrev?

Där finns ju ingen kritik.

Med tanke på hur du berömmer dig själv och företaget för utmärkta åtgärder är det ju konstigt att ni har satt gränsen just på 2 m och inte på något längre avstånd som 5 m. Det är ju trots allt inomhus det gäller och inte utomhus.
Men Birgit! Du som själv är så pigg på att feltolka de som inte håller med dig ("du menar alltså att ..."), kan väl inte ha några problem med att ana en "viss" kritik från "Nissens" sida? Är han rentav din son?:D

Naturligtvis hade fem eller hundra meter varit bättre. Säkerhetsavståndsrekommendationsutlåtandet är naturligtvis inte byggt på vetenskapliga fakta att det går en skarp smittgräns vid en eller ibland två meter. Det avståndet är satt för att folk skall kunna vara ute och hålla sammhället igång och minska smittspridningen, snarare än att förhindra densamma. Eller hur?

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men Birgit! Du som själv är så pigg på att feltolka de som inte håller med dig ("du menar alltså att ..."), kan väl inte ha några problem med att ana en "viss" kritik från "Nissens" sida? Är han rentav din son?

Naturligtvis hade fem eller hundra meter varit bättre. Säkerhetsavståndsrekommendationsutlåtandet är naturligtvis inte byggt på vetenskapliga fakta att det går en skarp smittgräns vid en eller ibland två meter. Det avståndet är satt för att folk skall kunna vara ute och hålla sammhället igång och minska smittspridningen, snarare än att förhindra densamma. Eller hur?

Staffan
Var inte löjlig.

Vad bra att du håller med om att det hade varit bättre med ett längre avstånd. För nu gällde det ju inte utomhus utan inne på en arbetsplats.

Jag har hittills inte stött på någon som anser att de har blivit smittade av förkylningsvirus av att vara ute och gå, även i städer med smala trottoarer, eller samtala en stund med en bekant utomhus på en m håll. Så det är nog väldigt liten risk, snudd på obefintlig, att bli smittad via droppsmitta utomhus på 2 m håll.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Var inte löjlig.

Vad bra att du håller med om att det hade varit bättre med ett längre avstånd. För nu gällde det ju inte utomhus utan inne på en arbetsplats.

Jag har hittills inte stött på någon som anser att de har blivit smittade av förkylningsvirus av att vara ute och gå, även i städer med smala trottoarer, eller samtala en stund med en bekant utomhus på en m håll. Så det är nog väldigt liten risk, snudd på obefintlig, att bli smittad via droppsmitta utomhus på 2 m håll.
Nu trixar du igen Birgit!

Vad är det som är löjligt?
När skulle jag förnekat att avstånd är bra?
Hur kan folk veta ifall de blivit smittade på bussen, i affären, på trottoaren, hos dominatrixen, tandläkaren, jobbet?

Staffan
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
För att utföra vissa jobb måste man vara närmare varandra än 2 meter.
Det är inte mitt beslut utan företagets.
Alternativet är att stoppa produktionen helt.
Detta gäller några arbetsplatser, typ 1 på 20
De är ibland typ en meter från varandra och företaget har valt då att de ska använda munskydd.
Faktiskt längre än vad FHM har som råd med en armlängd.
Och det verkar fungera med extra skydd då vi inte hittat någon smittspridning på arbetsplatsen.

Otur för dig att du inte nu heller kunde hitta något fel hos mig nu heller.

Kanske dags för dig att börja acceptera myndigheternas rekommendationer.
Vi gör det men inte du.
Nja, jag letar inte fel, men det är intressant att ni tycker att det är ok att man kan vara närmare varandra med munskydd än utan. Det är ju det jag och andra hävdat, att man invaggas i en falsk trygghet med munskydd. Enligt vetenskapliga studier är skyddseffekten tveksam. Det är fakta, inget tyckande.

Argumentet ”annars får vi stoppa produktionen” är inget vidare argument. Kolla hela restaurang och hotellbranscen tex. De har verkligen fått stoppa produktionen..

Jag har som sagt en kollega som blev smittad med munskydd på en affärskritisk tjänsteresa nyligen trots att hen var grymt noggrann med ”skyddet”.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu trixar du igen Birgit!

Vad är det som är löjligt?
När skulle jag förnekat att avstånd är bra?
Hur kan folk veta ifall de blivit smittade på bussen, i affären, på trottoaren, hos dominatrixen, tandläkaren, jobbet?

Staffan
När det gäller löjlighet så gällde det påstående om släktskap med Nissens.

Du har så vitt jag inte vet förnekat att avstånd är bra och det var ju just det som optimums inlägg handlade om. De hade satt gränsen för munskyddsanvändning till 2 m inomhus. Diskussionen gällde om de borde ha ett längre avstånd i stället.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag letar inte fel, men det är intressant att ni tycker att det är ok att man kan vara närmare varandra med munskydd än utan. Det är ju det jag och andra hävdat, att man invaggas i en falsk trygghet med munskydd. Enligt vetenskapliga studier är skyddseffekten tveksam. Det är fakta, inget tyckande.

Argumentet ”annars får vi stoppa produktionen” är inget vidare argument. Kolla hela restaurang och hotellbranscen tex. De har verkligen fått stoppa produktionen..

Jag har som sagt en kollega som blev smittad med munskydd på en affärskritisk tjänsteresa nyligen trots att hen var grymt noggrann med ”skyddet”.
Jag tolkar det mer som att:
”Ni två ska stå här 1 meter från varandra och jobba. Det finns ingen annan vettig lösning. Men eftersom det är pandemitider så på med munskydden så kanske ni har lite skydd iaf”.

Alternativet är inte att hitta på något annat, för de anser att det inte finns något annat. Alternativet är att jobbet inte blir gjort, firman förlorar pengar och alla blir till slut av med jobbet.

Sen kan man alltid fundera på om det *verkligen* inte finns några alternativ utan att det är kanske snarast en kostnadsfråga men det är en annan grej.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller löjlighet så gällde det påstående om släktskap med Nissens.

Du har så vitt jag inte vet förnekat att avstånd är bra och det var ju just det som optimums inlägg handlade om. De hade satt gränsen för munskyddsanvändning till 2 m inomhus. Diskussionen gällde om de borde ha ett längre avstånd i stället.
När Nissens skriver, som Nissens skriver, kommer du ofta till undsättning för att rädda det som räddas kan. Därav min Freudianska lapsus.:)

Det här med avstånd och munskydd har plötsligt fått en ny vändning, när Tegnell kom med den nya hypotesen att munskydd ger ett slarvigt beteende.
Hade biltillverkarna haft samma ovetenskapliga inställning, skulle all skyddsutrustning åkt ur bilarna. Skillnaden är att biltillverkarna vet att en god säkerhet övertrumfar ett ev. ökat risktagande, medans Tegnell bara gissade när han såg att beredskaplagren var tomma.
Vissa arbetsmoment kräver att avståndet mellan två personer är mindre än två meter. Vid tunga lyft, operationer och resor i samma bil till exempel. Dessa moment kan vara helt avgörande för att skydda stora sammhällsvärden och därför gör man det bästa av situationen. Det är väl det många här påstår att Sverige är så bra på?

Sista frågan förblev obesvarad.
Hur kan folk veta var de fått sitt förkylningsvirus ifrån?

Staffan

P.s.
På mitt jobb uppstår det någon enstaka gång, att jag står mitt emot en okänd person som jag tillsammans med lyfter tung utrustning. Då går det inte att hålla avstånd, så därför har jag med mig munskyd (PPF3) till både mig och medlyftaren. För övrigt jobbar jag helt ensam genom att avsäga mig alla andra uppdrag där det är flera inblandade.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Jag tolkar det mer som att:
”Ni två ska stå här 1 meter från varandra och jobba. Det finns ingen annan vettig lösning. Men eftersom det är pandemitider så på med munskydden så kanske ni har lite skydd iaf”.

Alternativet är inte att hitta på något annat, för de anser att det inte finns något annat. Alternativet är att jobbet inte blir gjort, firman förlorar pengar och alla blir till slut av med jobbet.

Sen kan man alltid fundera på om det *verkligen* inte finns några alternativ utan att det är kanske snarast en kostnadsfråga men det är en annan grej.
Roligt! Här är vi helt överens.:p

När det gäller kostnader, är det nästan alltid så att det tillslut är pengarna som styr och gör det möjliga, omöjligt. Förutom operationer kanske.

Mitt tidigare nämnda exempel skulle kunna undvikas om det pyttsades in en massa millioner, men det anses inte värt den summan.

Staffan
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag letar inte fel, men det är intressant att ni tycker att det är ok att man kan vara närmare varandra med munskydd än utan. Det är ju det jag och andra hävdat, att man invaggas i en falsk trygghet med munskydd. Enligt vetenskapliga studier är skyddseffekten tveksam. Det är fakta, inget tyckande.

Argumentet ”annars får vi stoppa produktionen” är inget vidare argument. Kolla hela restaurang och hotellbranscen tex. De har verkligen fått stoppa produktionen..

Jag har som sagt en kollega som blev smittad med munskydd på en affärskritisk tjänsteresa nyligen trots att hen var grymt noggrann med ”skyddet”.
Vi följer FHM:s råd.
Har du svårt att läsa det jag skickade så läs gärna på sidan jag hänvisade till.

Hur gör du själv, följer du råden vi får?
Du verkar inte vara speciellt påläst på detta område.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Säkerhetsavståndsrekommendationsutlåtandet
Jisses, undrar om det där inte var iaf månadens längsta ord :thinking::surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När Nissens skriver, som Nissens skriver, kommer du ofta till undsättning för att rädda det som räddas kan. Därav min Freudianska lapsus.:)

Det här med avstånd och munskydd har plötsligt fått en ny vändning, när Tegnell kom med den nya hypotesen att munskydd ger ett slarvigt beteende.
Hade biltillverkarna haft samma ovetenskapliga inställning, skulle all skyddsutrustning åkt ur bilarna. Skillnaden är att biltillverkarna vet att en god säkerhet övertrumfar ett ev. ökat risktagande, medans Tegnell bara gissade när han såg att beredskaplagren var tomma.
Vissa arbetsmoment kräver att avståndet mellan två personer är mindre än två meter. Vid tunga lyft, operationer och resor i samma bil till exempel. Dessa moment kan vara helt avgörande för att skydda stora sammhällsvärden och därför gör man det bästa av situationen. Det är väl det många här påstår att Sverige är så bra på?

Sista frågan förblev obesvarad.
Hur kan folk veta var de fått sitt förkylningsvirus ifrån?

Staffan

P.s.
På mitt jobb uppstår det någon enstaka gång, att jag står mitt emot en okänd person som jag tillsammans med lyfter tung utrustning. Då går det inte att hålla avstånd, så därför har jag med mig munskyd (PPF3) till både mig och medlyftaren. För övrigt jobbar jag helt ensam genom att avsäga mig alla andra uppdrag där det är flera inblandade.

Staffan
Tycker nog Nissens är bra på att förklara själv och några undsättningar för att rädda ... behöver jag inte göra alls.

Nu börjar du ju prata om något helt annat. Frågan var om företaget borde ha munskydd på ett längre avstånd än 2 m för att minska riskerna, dvs. t.ex. när arbetet kräver att två personer står på 2,5 m avstånd.

Den sista frågan tyckte jag var för mycket off-topic. Men man kan ju säga så här, många är ute och går utan att samma dag träffa någon på nära håll inne under en lång stund utan att någonsin ha blivit förkylda efteråt utan alla förkylningar kommer efter att man har blivit smittad av någon hemma eller på jobbet eller efter att ha stått inklämda i tunnelbanan etc.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Den sista frågan tyckte jag var för mycket off-topic. Men man kan ju säga så här, många är ute och går utan att samma dag träffa någon på nära håll inne under en lång stund utan att någonsin ha blivit förkylda efteråt utan alla förkylningar kommer efter att man har blivit smittad av någon hemma eller på jobbet eller efter att ha stått inklämda i tunnelbanan etc.
"Off-topic". Skämtare där! Det var ju du själv som tog upp smittoriskscenariodiskutionen igen! Eller var det ännu en Birgitiansk undanmanöver?:D
Rent generellt tycker jag att försiktighetsprincipen skall gälla. Som jag tidigare påpekat finns det naturligtvis ingen gräns på två meter där viruset gör en tvärnit, så innomhus där större mångder virus kan sväva med luftsrömmarna, är munskydd mer motiverat än utomhus där en större utblandning förekommer.

Staffan
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.