161 989 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Kan jag gissa att du heller inte tror att användandet av munskydd har en betydande påverkan på R-talet? Eller att det ger ett skydd mot att smittas?tusenett skrev:
För det är väl den viktigaste frågeställningen i tråden?
Frågan om munskydd minskar smittan är väl ungefär lite kontroversiell som frågan om den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. Det finns alltid några som har en annan uppfattning.
Saknas fakta kan man ju alltid ifrågasätta budbäraren. Nu är det ett "exjobb" i publicerat i Nature enligt dig
Redigerat:
Du får gissa hur mycket du vill om min syn på munskydd.Ulltand skrev:
Kan jag gissa att du heller inte tror att användandet av munskydd har en betydande påverkan på R-talet? Eller att det ger ett skydd mot att smittas?
Frågan om munskydd minskar smittan är väl ungefär lite kontroversiell som frågan om den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. Det finns alltid några som har en annan uppfattning.
Du får också låta bli att påstå att en narrative review är en studie om du vill.
Ulltand, kämpar du fortfarande med dina munskydd. Fast det ju står klart att det inte har hjälpt någon utanför sjukhuset.Ulltand skrev:
Kan jag gissa att du heller inte tror att användandet av munskydd har en betydande påverkan på R-talet? Eller att det ger ett skydd mot att smittas?
Saknas fakta kan man ju alltid ifrågasätta budbäraren. Nu är det ett "exjobb" i publicerat i Nature enligt dig![]()
Dessa pensionärer med munskydd som springer på shoppingcentrum dagarna i ända och påstår att den som var där för första gången på ett kvartal och hämtade ut medicin utan munskydd var egoisten.
Ungdomarna som springer runt med munskydden på hakan, även de på shoppingcentra dagarna ända.
Det här är ett perfekt "ben" som populister har slängt åt folket, -låt de tjafsa om något som inte har någon egentlig betydelse så märker de inte när vi gör stora ingrepp i deras demokratiska rättigheter.Ulltand skrev:
En väldigt vanlig taktik som används av politiker, oftast på den populistiska flanken, vid varje större katastrof. En starkt förenklad Joe Labero, men det funkar för det mesta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Men om du har sett ljuset. -varför tjafsar du då?D djac skrev:Det här är ett perfekt "ben" som populister har slängt åt folket, -låt de tjafsa om något som inte har någon egentlig betydelse så märker de inte när vi gör stora ingrepp i deras demokratiska rättigheter.
En väldigt vanlig taktik som används av politiker, oftast på den populistiska flanken, vid varje större katastrof. En starkt förenklad Joe Labero, men det funkar för det mesta.
För en stor delen av jordens befolkning, är munskydd en ickefråga, precis som att vatten hindrar uttorkning! Tjafset och rökridåerna, (nåja) skall inte överskattas. Samhällpåverkan av en liten grupp fanatiska munskyddsförnekares högjudda desinformationskampanj på ett byggforum, torde vara försumbar.
Utanför er lilla bubbla, är det få som diskuterat i termerna, antingen avstånd eller munskydd, utan både och.
Det vet naturligtvis även ni. Så varför fortsätta och argumentera mot något som inte finns? Halmgubbetaktiken måhända?
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nej, jag undrade om det var en studie, eller om man satt ihop en applikation där man satte olika invärden för olika parametrar och visade hur det då skulle se ut, om de satta värdena var korrekta.Ulltand skrev:
Eftersom sidan är låst och jag inte letat rätt på originalet så undrar jag om det var en ny studie
Du får bläddra tillbaka och se om du kan hitta att jag har startat en antimunskyddskampanj, själv kan jag inte minnas det.Staffan2000 skrev:
Men om du har sett ljuset. -varför tjafsar du då?
För en stor delen av jordens befolkning, är munskydd en ickefråga, precis som att vatten hindrar uttorkning! Tjafset och rökridåerna, (nåja) skall inte överskattas. Samhällpåverkan av en liten grupp fanatiska munskyddsförnekares högjudda desinformationskampanj på ett byggforum, torde vara försumbar.
Utanför er lilla bubbla, är det få som diskuterat i termerna, antingen avstånd eller munskydd, utan både och.
Det vet naturligtvis även ni. Så varför fortsätta och argumentera mot något som inte finns? Halmgubbetaktiken måhända?
Staffan
Däremot anser jag att det som framkommit, och har väl därför nämnt det, pekar på att allmänt munskyddsbärande är som bäst neutralt vad det gäller coronasmitta. Däremot anser jag att det är negativt därför att det håller en del sysselsatta med en kass sak, det ger legitimitet åt en parallel fejkdebatt och fejkåtgärder och tar därmed kraft och uppmärksamhet från de långt viktigare frågorna.
Sen behöver du inte hålla med om detta, eller ens förstå det heller, jag kan däremot förstå att man går på munskyddsivern, starka krafter vill positionera detta och det är lätt att åka med.
Du är rolig iblandD djac skrev:Du får bläddra tillbaka och se om du kan hitta att jag har startat en antimunskyddskampanj, själv kan jag inte minnas det.
Däremot anser jag att det som framkommit, och har väl därför nämnt det, pekar på att allmänt munskyddsbärande är som bäst neutralt vad det gäller coronasmitta. Däremot anser jag att det är negativt därför att det håller en del sysselsatta med en kass sak, det ger legitimitet åt en parallel fejkdebatt och fejkåtgärder och tar därmed kraft och uppmärksamhet från de långt viktigare frågorna.
Sen behöver du inte hålla med om detta, eller ens förstå det heller, jag kan däremot förstå att man går på munskyddsivern, starka krafter vill positionera detta och det är lätt att åka med.
Men en väldigt viktig fråga försvinner i den allmänna hysterin. Nämligen det som i praktiken blir en tvångsvaccinering av befolkningen pga. "Passen" som, är det tänkt, skall behövas för alltifrån frisörer till utlandsresor. Man kan dessutom undra om det är lagenligt.
Staffan
Passen är väl bara tillfälliga under tiden pandemin pågår.Staffan2000 skrev:
Du är rolig ibland. Saker och ting blir inte som du vill, bara för att du vill det. Tro mig, för jag har provat.
Men en väldigt viktig fråga försvinner i den allmänna hysterin. Nämligen det som i praktiken blir en tvångsvaccinering av befolkningen pga. "Passen" som, är det tänkt, skall behövas för alltifrån frisörer till utlandsresor. Man kan dessutom undra om det är lagenligt.
Staffan
Det är väl onödigt att de vaccinerade får ha samma restriktioner som de ovaccinerade.
Mmm, jo jag fick också igenom tonåren, då fick man lära sig det.Staffan2000 skrev:
Du är rolig ibland. Saker och ting blir inte som du vill, bara för att du vill det. Tro mig, för jag har provat.
Staffan
Jag tror det är tveksamt om dessa pass kommer kunna införas i de demokratiska länderna inom EU, jag tror de har skyddsfunktioner som kommer stoppa det, möjligheten finns väl i några stycken.
För övrigt övertygad om att många viktiga saker missas och att det kommer komma många kallduschar framöver, det genomförs säkert förändringar under radarn nu som kommer plåga oss framöver.
En liten detalj i vårt eget Sverige är att väldigt många kommuner passat på att ytterliggare montera ner skolan under pandemin, utan att detta fått den uppmärksamhet som jag tror det annars hade fått.
Men de som har antikroppar efter sjukdom istället för vaccin. Varför kan inte de få ett "pass". Samt vem bestämmer när pandemin är över och vaccinationerna skall upphöra.G gaidin skrev:
Staffan