tusenett skrev:
Fast det är ingen studie utan en ”Narrative review”.
Kan jag gissa att du heller inte tror att användandet av munskydd har en betydande påverkan på R-talet? Eller att det ger ett skydd mot att smittas?

För det är väl den viktigaste frågeställningen i tråden?

Frågan om munskydd minskar smittan är väl ungefär lite kontroversiell som frågan om den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. Det finns alltid några som har en annan uppfattning.

Saknas fakta kan man ju alltid ifrågasätta budbäraren. Nu är det ett "exjobb" i publicerat i Nature enligt dig :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Kan jag gissa att du heller inte tror att användandet av munskydd har en betydande påverkan på R-talet? Eller att det ger ett skydd mot att smittas?

För det är väl den viktigaste frågeställningen i tråden?

Frågan om munskydd minskar smittan är väl ungefär lite kontroversiell som frågan om den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. Det finns alltid några som har en annan uppfattning.
Du får gissa hur mycket du vill om min syn på munskydd.

Du får också låta bli att påstå att en narrative review är en studie om du vill.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Kan jag gissa att du heller inte tror att användandet av munskydd har en betydande påverkan på R-talet? Eller att det ger ett skydd mot att smittas?

För det är väl den viktigaste frågeställningen i tråden?

Frågan om munskydd minskar smittan är väl ungefär lite kontroversiell som frågan om den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. Det finns alltid några som har en annan uppfattning.

Saknas fakta kan man ju alltid ifrågasätta budbäraren. Nu är det ett "exjobb" i publicerat i Nature enligt dig :)
Ulltand, kämpar du fortfarande med dina munskydd. Fast det ju står klart att det inte har hjälpt någon utanför sjukhuset.

Dessa pensionärer med munskydd som springer på shoppingcentrum dagarna i ända och påstår att den som var där för första gången på ett kvartal och hämtade ut medicin utan munskydd var egoisten.

Ungdomarna som springer runt med munskydden på hakan, även de på shoppingcentra dagarna ända.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fast det ju står klart att det inte har hjälpt någon utanför sjukhuset.
Total hängivenhet går tydligen inte att bemöta.

Hoppas du inte lurar allt för många i fråga som kan handla om liv och död i stora tal
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Total hängivenhet går tydligen inte att bemöta.

Hoppas du inte lurar allt för många i fråga som kan handla om liv och död i stora tal
Håll er isolerade istället. Är mitt råd.
Fundera själv vad som är mest effektivt.
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag orkar bara inte bemöta ditt inlägg som jag inte ser som seriöst försök att förstå rapporten.

Posta några studier istället där man inte sett något resultat av munskydd eller att det kan öka smittan som Birgit var inne på tidigare idag i nyhetstråden.
Det här är ett perfekt "ben" som populister har slängt åt folket, -låt de tjafsa om något som inte har någon egentlig betydelse så märker de inte när vi gör stora ingrepp i deras demokratiska rättigheter.

En väldigt vanlig taktik som används av politiker, oftast på den populistiska flanken, vid varje större katastrof. En starkt förenklad Joe Labero, men det funkar för det mesta.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det på grundval av alla studier som gjorts. Det kommer nya löpande hela tiden. Den senaste jag postade här såg att enkla munskydd var bättre än 2 m avstånd i klassrum. Det svider tydligen för vissa.
Syftar du på kalkylatorn på Aftonbladet nu?
Var det verkligen en studie?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Syftar du på kalkylatorn på Aftonbladet nu?
Var det verkligen en studie?
Du menar trots att AB publicerade den :)

Visst är det överraskande att munskyddens största förtjänst kan vara riktningen på luftströmmen i utandningsluften och att passformen kan vara sekundärt.
 
Staffans2000
D djac skrev:
Det här är ett perfekt "ben" som populister har slängt åt folket, -låt de tjafsa om något som inte har någon egentlig betydelse så märker de inte när vi gör stora ingrepp i deras demokratiska rättigheter.

En väldigt vanlig taktik som används av politiker, oftast på den populistiska flanken, vid varje större katastrof. En starkt förenklad Joe Labero, men det funkar för det mesta.
Men om du har sett ljuset. -varför tjafsar du då?
För en stor delen av jordens befolkning, är munskydd en ickefråga, precis som att vatten hindrar uttorkning! Tjafset och rökridåerna, (nåja) skall inte överskattas. Samhällpåverkan av en liten grupp fanatiska munskyddsförnekares högjudda desinformationskampanj på ett byggforum, torde vara försumbar.

Utanför er lilla bubbla, är det få som diskuterat i termerna, antingen avstånd eller munskydd, utan både och.
Det vet naturligtvis även ni. Så varför fortsätta och argumentera mot något som inte finns? Halmgubbetaktiken måhända?:p

Staffan
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Du menar trots att AB publicerade den :)

Visst är det överraskande att munskyddens största förtjänst kan vara riktningen på luftströmmen i utandningsluften och att passformen kan vara sekundärt.
Nej, jag undrade om det var en studie, eller om man satt ihop en applikation där man satte olika invärden för olika parametrar och visade hur det då skulle se ut, om de satta värdena var korrekta.
Eftersom sidan är låst och jag inte letat rätt på originalet så undrar jag om det var en ny studie
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men om du har sett ljuset. -varför tjafsar du då?
För en stor delen av jordens befolkning, är munskydd en ickefråga, precis som att vatten hindrar uttorkning! Tjafset och rökridåerna, (nåja) skall inte överskattas. Samhällpåverkan av en liten grupp fanatiska munskyddsförnekares högjudda desinformationskampanj på ett byggforum, torde vara försumbar.

Utanför er lilla bubbla, är det få som diskuterat i termerna, antingen avstånd eller munskydd, utan både och.
Det vet naturligtvis även ni. Så varför fortsätta och argumentera mot något som inte finns? Halmgubbetaktiken måhända?:p

Staffan
Du får bläddra tillbaka och se om du kan hitta att jag har startat en antimunskyddskampanj, själv kan jag inte minnas det.

Däremot anser jag att det som framkommit, och har väl därför nämnt det, pekar på att allmänt munskyddsbärande är som bäst neutralt vad det gäller coronasmitta. Däremot anser jag att det är negativt därför att det håller en del sysselsatta med en kass sak, det ger legitimitet åt en parallel fejkdebatt och fejkåtgärder och tar därmed kraft och uppmärksamhet från de långt viktigare frågorna.

Sen behöver du inte hålla med om detta, eller ens förstå det heller, jag kan däremot förstå att man går på munskyddsivern, starka krafter vill positionera detta och det är lätt att åka med.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Du får bläddra tillbaka och se om du kan hitta att jag har startat en antimunskyddskampanj, själv kan jag inte minnas det.

Däremot anser jag att det som framkommit, och har väl därför nämnt det, pekar på att allmänt munskyddsbärande är som bäst neutralt vad det gäller coronasmitta. Däremot anser jag att det är negativt därför att det håller en del sysselsatta med en kass sak, det ger legitimitet åt en parallel fejkdebatt och fejkåtgärder och tar därmed kraft och uppmärksamhet från de långt viktigare frågorna.

Sen behöver du inte hålla med om detta, eller ens förstå det heller, jag kan däremot förstå att man går på munskyddsivern, starka krafter vill positionera detta och det är lätt att åka med.
Du är rolig ibland:D. Saker och ting blir inte som du vill, bara för att du vill det. Tro mig, för jag har provat.:D
Men en väldigt viktig fråga försvinner i den allmänna hysterin. Nämligen det som i praktiken blir en tvångsvaccinering av befolkningen pga. "Passen" som, är det tänkt, skall behövas för alltifrån frisörer till utlandsresor. Man kan dessutom undra om det är lagenligt.

Staffan
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du är rolig ibland:D. Saker och ting blir inte som du vill, bara för att du vill det. Tro mig, för jag har provat.:D
Men en väldigt viktig fråga försvinner i den allmänna hysterin. Nämligen det som i praktiken blir en tvångsvaccinering av befolkningen pga. "Passen" som, är det tänkt, skall behövas för alltifrån frisörer till utlandsresor. Man kan dessutom undra om det är lagenligt.

Staffan
Passen är väl bara tillfälliga under tiden pandemin pågår.
Det är väl onödigt att de vaccinerade får ha samma restriktioner som de ovaccinerade.
 
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du är rolig ibland:D. Saker och ting blir inte som du vill, bara för att du vill det. Tro mig, för jag har provat.:D
Men en väldigt viktig fråga försvinner i den allmänna hysterin. Nämligen det som i praktiken blir en tvångsvaccinering av befolkningen pga. "Passen" som, är det tänkt, skall behövas för alltifrån frisörer till utlandsresor. Man kan dessutom undra om det är lagenligt.

Staffan
Mmm, jo jag fick också igenom tonåren, då fick man lära sig det.

Jag tror det är tveksamt om dessa pass kommer kunna införas i de demokratiska länderna inom EU, jag tror de har skyddsfunktioner som kommer stoppa det, möjligheten finns väl i några stycken.

För övrigt övertygad om att många viktiga saker missas och att det kommer komma många kallduschar framöver, det genomförs säkert förändringar under radarn nu som kommer plåga oss framöver.

En liten detalj i vårt eget Sverige är att väldigt många kommuner passat på att ytterliggare montera ner skolan under pandemin, utan att detta fått den uppmärksamhet som jag tror det annars hade fått.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
G gaidin skrev:
Passen är väl bara tillfälliga under tiden pandemin pågår.
Det är väl onödigt att de vaccinerade får ha samma restriktioner som de ovaccinerade.
Men de som har antikroppar efter sjukdom istället för vaccin. Varför kan inte de få ett "pass". Samt vem bestämmer när pandemin är över och vaccinationerna skall upphöra.

Staffan
 
  • Wow
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.