126 706 läst · 3 131 svar
127k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 455 inlägg
Jäger dricker man i skidliften 
Renoveringsnovis
· 3 455 inlägg
I den riktiga verkligheten har inte länder med munskydsskrav klarat sig bättre än andra, tvärtom ledde sådana länder smittspridningen i Europa ett tag.C Chippe skrev:@Nissens
Vad jag kan se i den artikeln säger de inget om minskad spridning men det kanske de tittade på också vilket är den främsta orsaken till att använda munskydd.
Kollar man tex vilka som använder munskydd i Sverige så är det främsta äldre och riskgrupper vilka har större risk att drabbas hårdare. Asien har större erfarenhet och där vet man sedan tidigare pandemier att munskydd begränsar spridning (enligt Koreas expert) och för mig är det självklart men det är förmodligen inte alltid det spelar så stor roll gällande detta virus. Om man bär på viruset och rör sig i en butik utan att säga något samt att hålla bra avstånd tror jag inte det spelar någon större roll. Folk pratar dock, ju mer och högre desto mer spridning, de hostar och nyser vilket sprider viruspartiklarna långt och länge och här begränsar ett munskydd spridning och smitta givetvis olika bra men allt skydd är bättre än inget, tex att nysa eller hosta under tröjan eller i armvecket istället för rakt ut som folk ofta gör. Ibland kommer det plötsligt och det är svårt att hinna reagera.
Såg Chalmers artikel i tråden om munskydd och de har även denna artikel om just covid och munskydd där de t.o.m avfärdar 2-metersregeln.
[länk]
Detta har vi haft uppe många gånger, och sanningen är att inte ens forskarna är överens. Munskydd kan både minska eller öka smittspridningen-beroende på vilen studie man läser…
Renoveringsnovis
· 3 455 inlägg
Renoveringsnovis
· 3 455 inlägg
Jag har enbart kört enklare tester då jag trott jag blivit smittad men negativt.[SKPG]Zamora skrev:
Hade feber för några veckor sedan men inte de symptom som är normala för omikron. Troligen förkylning.
Frugan som jobbar på sjukhus har testat med PCR test och alltid negativt.,
Misstänker ändå att vi haft covid utan symptom. då frugan jobbat nära flera som sedan visat sig haft covid. Eller så funkar vaccinen på oss som båda har 3 doser.
Jag ser nu covid som en vanlig förkylning och lever i stort sett som jag gjorde före pandemin.
Renoveringsnovis
· 3 455 inlägg
Min sambo, som jobbar inom hemsjukvård, och jag har alltid testat oss på VC pga våra jobb och risk att vi sprider vidare.optimum skrev:
Jag har enbart kört enklare tester då jag trott jag blivit smittad men negativt.
Hade feber för några veckor sedan men inte de symptom som är normala för omikron. Troligen förkylning.
Frugan som jobbar på sjukhus har testat med PCR test och alltid negativt.,
Misstänker ändå att vi haft covid utan symptom. då frugan jobbat nära flera som sedan visat sig haft covid. Eller så funkar vaccinen på oss som båda har 3 doser.
Jag ser nu covid som en vanlig förkylning och lever i stort sett som jag gjorde före pandemin.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 505 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 505 inlägg
I början av pandemin skrevs det om att de som hade haft en förkylning orsakad av något annat coronavirus relativt nyligen löpte mindre risk att bli smittade. Sen har vi ju det där med att vissa gener skyddar.[SKPG]Zamora skrev:
Liknande trådar
-
Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?
Övrigt Off Topic -
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Övrigt Off Topic -
Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?
Övrigt Off Topic -
Covid-19 och småglin... nervsammanbrottet är nära nu ;)
Övrigt Off Topic -
Covid-19, smittspridning, statistik, modellering
Övrigt Off Topic