162 046 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Nu hittar jag den inte igen sådär snabbt men här är en länk till en sammanfattning av forskningsläget som europeiska hälsomyndigheter har tagit fram.tusenett skrev:
De skriver klart och tydligt att munskydd ger ett visst skydd mot att få smidda och ett mycket bättre skydd mot att sprida smitta. https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...armaceutical-interventions-september-2020.pdf
Ett nyare dokument:
https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ovid-19-face-masks-community-first-update.pdf
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Den rapporten du länkar till är från september men det finns en nyare från februari: https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ovid-19-face-masks-community-first-update.pdfH heimlaga skrev:
Några citat från den rapporten:
Most, but not all, studies show a favourable effect for medical face masks for protecting against COVID-19. However, this effect was not statistically significant in several studies, and the quality of the evidence was assessed as low in several studies, so the results should be interpreted with caution
Där Low certainty innebär:
Effekten när det gäller visir anges som Cannot be assessed med Certainty som Very low.
FFP2-skydd: Effect estimate Small to moderate med Certainty Low.
Tillägg: Började skriva detta inlägg innan uppdateringen gjordes.
Anser du att vi skall göra ingenting för att det i nuläget är svårt att fastställa hur stor effekten blir av det vi gör? Med det resonemanget borde vi inte göra någonting åt någonting.
Rapporten drar slutsatsen att munskydd ger en minskad smittspridning!
Rapporten drar slutsatsen att munskydd ger en minskad smittspridning!
Det är rent önsketänkande. Det är inte den slutsatsen man drar i rapporten.H heimlaga skrev:
Någon sade att ”det hjälper inte att springa om man springer åt fel håll”.
Det är samma sak med detta, det hjälper inte om man gör något som inte hjälper. Munskydd har ingen tydlig effekt, allt annat är önsketänkande - alternativt populism om det kommer från politiker...
Den rapporten har diskuterats i forumet rätt flitigt sen någon vecka tillbaka så det kanske inte finns så mycket mening med att köra den ett varv till. Men du skrev att "Statistiken visar att flitig munskyddsanvändning i samhället minskar smittspridningstalet R med ungefär 0,4 i samhället i stort."H heimlaga skrev:
Den rapporten ger väl inte stöd för det påståendet såvitt jag kan se?
Redigerat av moderator:
Lär ta åratal innan en rapport som tar hänsyn till alla bakomliggande faktorer kommer ut. Att munskydd är bra på sjukhus visste. I samhällen finns ingen mätbar effekt. Så troligen är det vad framtidens rapporter kommer att visa också.tusenett skrev:Den rapporten har diskuterats i forumet rätt flitigt sen någon vecka tillbaka så det kanske inte finns så mycket mening med att köra den ett varv till. Men du skrev att "Statistiken visar att flitig munskyddsanvändning i samhället minskar smittspridningstalet R med ungefär 0,4 i samhället i stort."
Den rapporten ger väl inte stöd för det påståendet såvitt jag kan se?
Men jag tror heller inte det är någon skada skedd med att folk har dessa på sig, sant att de andas in någon slags partiklar från masken 8h dagligen som de inte gjort sen innan men de stora tillverkarna bör ha koll på detta hoppas jag.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1682075
Intressant program om munskydd och annan Coronastrategi i Europa.
Staffan
Intressant program om munskydd och annan Coronastrategi i Europa.
Staffan
S
Och om ni nu har läst och diskuterat EU rapporten på forumet hur kommer det sig då att ni inte accepterar slutsatsen att munskydd minskar smittspridningen?
Då ställer jag frågan.
Varför minskar munskydd smittrisken för en hälsovårdsanställd på arbetstid men inte på fritid?
Det är det ni påstår när ni hävdar att munskydd gör nytta inom vården men inte ute i samhället.
Som sagt så kom den siffran från en annan rapport som ofta har hänvisats till i Finland men som jag inte har hittat på nätet ännu. Kan det ha varit Roslingarna på Gapminder som hade räknat ut det?tusenett skrev:Den rapporten har diskuterats i forumet rätt flitigt sen någon vecka tillbaka så det kanske inte finns så mycket mening med att köra den ett varv till. Men du skrev att "Statistiken visar att flitig munskyddsanvändning i samhället minskar smittspridningstalet R med ungefär 0,4 i samhället i stort."
Den rapporten ger väl inte stöd för det påståendet såvitt jag kan se?
Och om ni nu har läst och diskuterat EU rapporten på forumet hur kommer det sig då att ni inte accepterar slutsatsen att munskydd minskar smittspridningen?
Då ställer jag frågan.
Varför minskar munskydd smittrisken för en hälsovårdsanställd på arbetstid men inte på fritid?
Det är det ni påstår när ni hävdar att munskydd gör nytta inom vården men inte ute i samhället.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Nu har jag aldrig påstått att munskydd inte gör någon nytta ute i samhället utan bara att underlaget för att verkligen veta det är mycket osäkert med stora konfidensintervall etc.H heimlaga skrev:
Men jag tror ingen anser att den hälsovårdsanställda missköter munskyddet mer privat utan det är ju frågan om hur de andra 90 % (eller vad det nu är) av befolkningen hanterar munskyddet. När man ser hur folk har munskyddet under näsan, vrider snörena, har skägg som lyfter munskyddet så det blir glipor, får imma på glasögonen osv. Men apropå hälsovårdsanställd så tycker jag inte att den som satt i receptionen hos tandläkaren kunde sköta munskyddet för det åkte ner så fort ingen var i närheten och åkte upp när en patient närmade sig. Det blev många gånger medan jag satt och väntade och ingen desinficering/tvätt under den tiden. Som tur var fanns det plexiglasskiva också.
Precis och hävdar man sådant om att munskydd är ett sätt att förtrycka folk ja då är man troligen konspiratorisk mot Sveriges myndigheter som rekommenderar munskydd i bl.a. kollektivtrafiken.Staffan2000 skrev:
Jag får en känsla av att vi har några motståndare till svenska myndigheter här. De som inte vill följa myndigheternas råd utan hävdar de är felaktiga eller att det är för att förtrycka svenska folket.
Det var väl en del sådant man demonstrerade om förra helgen i Stockholm.
Tänk vad enkelt det vore om alla vore som vi som följer allt och gärna lite extra skydd samt gärna låter oss vaccineras och inte ständigt rapporterar hur farligt vaccinet kan vara.
Det här har diskuterats tidigare, men det är väl dags igen. Som det verkar så när användningen av munskydd ökar, så ökar folks riskbeteende. T.ex. kanske någon närmar sig någon utan munskydd för att erbjuda ett dylikt, och bryter då mot avståndsrekommendationerna. Att avstånd är viktigare än munskydd tycks det råda konsensus kring.H heimlaga skrev:
Gör du så när du kör bil?B bakterie skrev:Det här har diskuterats tidigare, men det är väl dags igen. Som det verkar så när användningen av munskydd ökar, så ökar folks riskbeteende. T.ex. kanske någon närmar sig någon utan munskydd för att erbjuda ett dylikt, och bryter då mot avståndsrekommendationerna. Att avstånd är viktigare än munskydd tycks det råda konsensus kring.
Kör betydligt fortare om du har bälte på dig?
Om du tar på dig en reflex när du är ute och går. Kliver du då bara rakt ut i gatan och tror bilisterna ska hinna stanna för att du bär reflex?
Nej du den gick inte. Visst det finns säkert några som tror de är skyddade helt av munskydd men generellt är det nog tvärtom, folk går längre bort om den de möter har munskydd.
Du är rolig du.optimum skrev:
Precis och hävdar man sådant om att munskydd är ett sätt att förtrycka folk ja då är man troligen konspiratorisk mot Sveriges myndigheter som rekommenderar munskydd i bl.a. kollektivtrafiken.
Jag får en känsla av att vi har några motståndare till svenska myndigheter här. De som inte vill följa myndigheternas råd utan hävdar de är felaktiga eller att det är för att förtrycka svenska folket.
Det var väl en del sådant man demonstrerade om förra helgen i Stockholm.
Tänk vad enkelt det vore om alla vore som vi som följer allt och gärna lite extra skydd samt gärna låter oss vaccineras och inte ständigt rapporterar hur farligt vaccinet kan vara.
Munskyddspolicyn är en eftergift för de som tror att de hjälper. Politiker ger ett handlingskraftigt intryck.
Det är mycket bättre att tro på de vetenskapliga studierna som är gjorda.
Om du tänker själv som du brukar säga till andra, så är det ingen som har bättre fakta än studierna.
Hahaha du är roligast.Nissens skrev:
Du är rolig du.
Munskyddspolicyn är en eftergift för de som tror att de hjälper. Politiker ger ett handlingskraftigt intryck.
Det är mycket bättre att tro på de vetenskapliga studierna som är gjorda.
Om du tänker själv som du brukar säga till andra, så är det ingen som har bättre fakta än studierna.
Det spelar ingen roll vad vi anser om munskydd utan har myndigheterna beslutat att vi bör använda sådana så ska vi göra det.
Gå nu och köp några munskydd så kan du börja följa myndigheternas rekommendationer och inte trotsigt kämpa emot.
Kul att jag kan sprida lite glädje!optimum skrev:
Nja, jag föredrar att tänka själv istället för att bara göra som jag blir rådd att göra.
Du borde testa någon gång.