tusenett skrev:
Var kan man läsa den statistiken?
Nu hittar jag den inte igen sådär snabbt men här är en länk till en sammanfattning av forskningsläget som europeiska hälsomyndigheter har tagit fram.
De skriver klart och tydligt att munskydd ger ett visst skydd mot att få smidda och ett mycket bättre skydd mot att sprida smitta. https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...armaceutical-interventions-september-2020.pdf
Ett nyare dokument:
https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ovid-19-face-masks-community-first-update.pdf
 
Redigerat:
BirgitS
H heimlaga skrev:
Nu hittar jag den inte igen sådär snabbt men här är en länk till en sammanfattning av forskningsläget som europeiska hälsomyndigheter har tagit fram.
De skriver klart och tydligt att munskydd ger ett visst skydd mot att få smidda och ett mycket bättre skydd mot att sprida smitta. [länk]
Den rapporten du länkar till är från september men det finns en nyare från februari: https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ovid-19-face-masks-community-first-update.pdf

Några citat från den rapporten:
Most, but not all, studies show a favourable effect for medical face masks for protecting against COVID-19. However, this effect was not statistically significant in several studies, and the quality of the evidence was assessed as low in several studies, so the results should be interpreted with caution
Tabell ur rapport som visar effektiviteten av medicinska ansiktsmasker mot COVID-19, med effektskattning och evidenssäkerhet.
Där Low certainty innebär:
This research provides some indication of the likely effect. However, the likelihood that it will be substantially different (a large enough difference that it might have an effect on a decision) is high.
Effekten när det gäller visir anges som Cannot be assessed med Certainty som Very low.

FFP2-skydd: Effect estimate Small to moderate med Certainty Low.

Tillägg: Började skriva detta inlägg innan uppdateringen gjordes.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Anser du att vi skall göra ingenting för att det i nuläget är svårt att fastställa hur stor effekten blir av det vi gör? Med det resonemanget borde vi inte göra någonting åt någonting.

Rapporten drar slutsatsen att munskydd ger en minskad smittspridning!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Rapporten drar slutsatsen att munskydd ger en minskad smittspridning!
Det är rent önsketänkande. Det är inte den slutsatsen man drar i rapporten.

Någon sade att ”det hjälper inte att springa om man springer åt fel håll”.

Det är samma sak med detta, det hjälper inte om man gör något som inte hjälper. Munskydd har ingen tydlig effekt, allt annat är önsketänkande - alternativt populism om det kommer från politiker...
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Anser du att vi skall göra ingenting för att det i nuläget är svårt att fastställa hur stor effekten blir av det vi gör? Med det resonemanget borde vi inte göra någonting åt någonting.

Rapporten drar slutsatsen att munskydd ger en minskad smittspridning!
Den rapporten har diskuterats i forumet rätt flitigt sen någon vecka tillbaka så det kanske inte finns så mycket mening med att köra den ett varv till. Men du skrev att "Statistiken visar att flitig munskyddsanvändning i samhället minskar smittspridningstalet R med ungefär 0,4 i samhället i stort."

Den rapporten ger väl inte stöd för det påståendet såvitt jag kan se?
 
Redigerat av moderator:
E
tusenett skrev:
Den rapporten har diskuterats i forumet rätt flitigt sen någon vecka tillbaka så det kanske inte finns så mycket mening med att köra den ett varv till. Men du skrev att "Statistiken visar att flitig munskyddsanvändning i samhället minskar smittspridningstalet R med ungefär 0,4 i samhället i stort."

Den rapporten ger väl inte stöd för det påståendet såvitt jag kan se?
Lär ta åratal innan en rapport som tar hänsyn till alla bakomliggande faktorer kommer ut. Att munskydd är bra på sjukhus visste. I samhällen finns ingen mätbar effekt. Så troligen är det vad framtidens rapporter kommer att visa också.

Men jag tror heller inte det är någon skada skedd med att folk har dessa på sig, sant att de andas in någon slags partiklar från masken 8h dagligen som de inte gjort sen innan men de stora tillverkarna bör ha koll på detta hoppas jag.
 
Staffans2000
S
tusenett skrev:
Den rapporten har diskuterats i forumet rätt flitigt sen någon vecka tillbaka så det kanske inte finns så mycket mening med att köra den ett varv till. Men du skrev att "Statistiken visar att flitig munskyddsanvändning i samhället minskar smittspridningstalet R med ungefär 0,4 i samhället i stort."

Den rapporten ger väl inte stöd för det påståendet såvitt jag kan se?
Som sagt så kom den siffran från en annan rapport som ofta har hänvisats till i Finland men som jag inte har hittat på nätet ännu. Kan det ha varit Roslingarna på Gapminder som hade räknat ut det?
Och om ni nu har läst och diskuterat EU rapporten på forumet hur kommer det sig då att ni inte accepterar slutsatsen att munskydd minskar smittspridningen?

Då ställer jag frågan.
Varför minskar munskydd smittrisken för en hälsovårdsanställd på arbetstid men inte på fritid?
Det är det ni påstår när ni hävdar att munskydd gör nytta inom vården men inte ute i samhället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Varför minskar munskydd smittrisken för en hälsovårdsanställd på arbetstid men inte på fritid?
Det är det ni påstår när ni hävdar att munskydd gör nytta inom vården men inte ute i samhället.
Nu har jag aldrig påstått att munskydd inte gör någon nytta ute i samhället utan bara att underlaget för att verkligen veta det är mycket osäkert med stora konfidensintervall etc.

Men jag tror ingen anser att den hälsovårdsanställda missköter munskyddet mer privat utan det är ju frågan om hur de andra 90 % (eller vad det nu är) av befolkningen hanterar munskyddet. När man ser hur folk har munskyddet under näsan, vrider snörena, har skägg som lyfter munskyddet så det blir glipor, får imma på glasögonen osv. Men apropå hälsovårdsanställd så tycker jag inte att den som satt i receptionen hos tandläkaren kunde sköta munskyddet för det åkte ner så fort ingen var i närheten och åkte upp när en patient närmade sig. Det blev många gånger medan jag satt och väntade och ingen desinficering/tvätt under den tiden. Som tur var fanns det plexiglasskiva också.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om din teori stämmer, är den svenska munskyddstaktiken, än mer obegriplig.

Staffan
Precis och hävdar man sådant om att munskydd är ett sätt att förtrycka folk ja då är man troligen konspiratorisk mot Sveriges myndigheter som rekommenderar munskydd i bl.a. kollektivtrafiken.

Jag får en känsla av att vi har några motståndare till svenska myndigheter här. De som inte vill följa myndigheternas råd utan hävdar de är felaktiga eller att det är för att förtrycka svenska folket.

Det var väl en del sådant man demonstrerade om förra helgen i Stockholm.

Tänk vad enkelt det vore om alla vore som vi som följer allt och gärna lite extra skydd samt gärna låter oss vaccineras och inte ständigt rapporterar hur farligt vaccinet kan vara.
 
H heimlaga skrev:
Varför minskar munskydd smittrisken för en hälsovårdsanställd på arbetstid men inte på fritid?
Det är det ni påstår när ni hävdar att munskydd gör nytta inom vården men inte ute i samhället.
Det här har diskuterats tidigare, men det är väl dags igen. Som det verkar så när användningen av munskydd ökar, så ökar folks riskbeteende. T.ex. kanske någon närmar sig någon utan munskydd för att erbjuda ett dylikt, och bryter då mot avståndsrekommendationerna. Att avstånd är viktigare än munskydd tycks det råda konsensus kring.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
optimum
B bakterie skrev:
Det här har diskuterats tidigare, men det är väl dags igen. Som det verkar så när användningen av munskydd ökar, så ökar folks riskbeteende. T.ex. kanske någon närmar sig någon utan munskydd för att erbjuda ett dylikt, och bryter då mot avståndsrekommendationerna. Att avstånd är viktigare än munskydd tycks det råda konsensus kring.
Gör du så när du kör bil?
Kör betydligt fortare om du har bälte på dig?

Om du tar på dig en reflex när du är ute och går. Kliver du då bara rakt ut i gatan och tror bilisterna ska hinna stanna för att du bär reflex?

Nej du den gick inte. Visst det finns säkert några som tror de är skyddade helt av munskydd men generellt är det nog tvärtom, folk går längre bort om den de möter har munskydd.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Precis och hävdar man sådant om att munskydd är ett sätt att förtrycka folk ja då är man troligen konspiratorisk mot Sveriges myndigheter som rekommenderar munskydd i bl.a. kollektivtrafiken.

Jag får en känsla av att vi har några motståndare till svenska myndigheter här. De som inte vill följa myndigheternas råd utan hävdar de är felaktiga eller att det är för att förtrycka svenska folket.

Det var väl en del sådant man demonstrerade om förra helgen i Stockholm.

Tänk vad enkelt det vore om alla vore som vi som följer allt och gärna lite extra skydd samt gärna låter oss vaccineras och inte ständigt rapporterar hur farligt vaccinet kan vara.
Du är rolig du.
Munskyddspolicyn är en eftergift för de som tror att de hjälper. Politiker ger ett handlingskraftigt intryck.
Det är mycket bättre att tro på de vetenskapliga studierna som är gjorda.
Om du tänker själv som du brukar säga till andra, så är det ingen som har bättre fakta än studierna.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du.
Munskyddspolicyn är en eftergift för de som tror att de hjälper. Politiker ger ett handlingskraftigt intryck.
Det är mycket bättre att tro på de vetenskapliga studierna som är gjorda.
Om du tänker själv som du brukar säga till andra, så är det ingen som har bättre fakta än studierna.
Hahaha du är roligast.
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:


Det spelar ingen roll vad vi anser om munskydd utan har myndigheterna beslutat att vi bör använda sådana så ska vi göra det.

Gå nu och köp några munskydd så kan du börja följa myndigheternas rekommendationer och inte trotsigt kämpa emot.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Hahaha du är roligast.
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:


Det spelar ingen roll vad vi anser om munskydd utan har myndigheterna beslutat att vi bör använda sådana så ska vi göra det.

Gå nu och köp några munskydd så kan du börja följa myndigheternas rekommendationer och inte trotsigt kämpa emot.
Kul att jag kan sprida lite glädje! :)

Nja, jag föredrar att tänka själv istället för att bara göra som jag blir rådd att göra.

Du borde testa någon gång. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.