Byggahus.se
optimum
R Rkarlsson skrev:
Men absolut. Jag poängterar fortfarande det fhm säger och myndigheterna, infon finns hos dem. Tyvärr är ju deras sidor sönderbunkrade med hundratals länkar.
Om din frisör vill att du har det på dig så tar du ju på dig det.
Lite jobbigare för sådana som mig, helskägg så det täcker inte så värst mycket men jag hade inte sagt nej om jag gått till frillan.

Använder inte munskydd alls och är friskare än någonsin ;)
Nej det är sällan jag använder munskydd.
Har anpassat mitt liv så det är social distans till det mesta.
Men när det inte går säkerställa så är det ett skydd man använder.
Precis som tiden jag var ungkarl och ofta hade tillfälliga förbindelser så var kondom ett bra skydd.
Men det var länge sedan sådant var aktuellt och lyckligt gift sedan drygt 30 år.
Jag är av säkerhetstänk och använder alltid säkerhetsbälte i bilen även om jag aldrig hittills krockat, även när jag är uppe på taket på huset och givetvis har säkerhetssele med lina.

Men som 20 åring var det inte så bra, men det är tur att förståndet ökar med åren. Därför förstår jag yngre som inte ta detta på allvar. Dock ofattbart att de som passerat 30 ofta inte fattar bättre utan envisas med att ifrågasätta allt.
Livet blir så mycket enklare om man bygger in ett enkelt tänka själv och lite längre än näsan räcker.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Precis som tiden jag var ungkarl och ofta hade tillfälliga förbindelser så var kondom ett bra skydd.
Men det var länge sedan sådant var aktuellt och lyckligt gift sedan drygt 30 år.
Jag är av säkerhetstänk och använder alltid säkerhetsbälte i bilen även om jag aldrig hittills krockat, även när jag är uppe på taket på huset och givetvis har säkerhetssele med lina.

Men som 20 åring var det inte så bra, men det är tur att förståndet ökar med åren. Därför förstår jag yngre som inte ta detta på allvar. Dock ofattbart att de som passerat 30 ofta inte fattar bättre utan envisas med att ifrågasätta allt.
Livet blir så mycket enklare om man bygger in ett enkelt tänka själv och lite längre än näsan räcker.
Det är ok att ifrågasätta. Nu hoppar ingen på mig för att jag inte har det, men jag hade ifrågasatt då inga situationer jag hamnar i kräver närgånget. Varken i arbete, affär eller någon annanstans som tur är.
Men det är samtidigt bra att undvika folk i allmänhet. Senaste tiden är det nästintill gamla gubbar och kärringar som inte bryr sig här nere. Var in på jula i helgen, väldigt lite folk och alla under 60 höll gott om avstånd. Den som stack ut var en gubbe i 70+ som hade munskydd men stog i ryggen på ett yngre par i kassan, varför man nu skulle göra det i normaltillstånd fattar jag inte det heller. Hatar folk som står tätt intill.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Dock ofattbart att de som passerat 30 ofta inte fattar bättre utan envisas med att ifrågasätta allt.
Är det inte just för att de tänker själva som de ifrågasätter allt?
Att bara gör som man blir tillsagd är väl direkt motsatsen mot att tänka själv.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
galento
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
galento galento skrev:
Moderaternas Anna Kindberg Batra menade att stockholmare är smartare
än lantisar , i verkligheten visar det sej vara tvärtom.
Dumhet är universell. Stockholmarna är bara fler, så det märks mer när de dummar sig.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
galento
Såg att Johan Bratt , hälso och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm
menar att tredje vågen var här nu med en fördubbling av antalet av
antalet konstaterade fall på tre veckor :sweat: Man undrar hur länge
pandemin ska hålla på.

Vi i Värmland håller ju lite koll på Osloregionen eftersom hundratals
norrmän från denna regionen har feriehus på svenska sidan.

Coronaviruset: Status i Oslo kommune og Norge (vg.no)

Men man har nu stängt 19 vägar till Norge med bommar för att
försöka hindra smittan i Norge att spridas i Värmland.

19 vägar stängs från Norge – får vägbom | SVT Nyheter

Dagens munskydds-anekdot.

Besökte igår en mataffär i staden där jag bor. Parkerade på en "familjeparkering" så det var lite mer plats än vanligt, kanske 1,20 meter till bilen bredvid. Väl inne i affären får jag flera gånger väja för ett par i tidig pensionsålder (inte äldre äldre direkt, runt 65) som munskyddsbeklädda armbågar sin väg fram. Jaja, det händer ju ganska ofta tyvärr. Jag handlar klart, och när jag kommer ut till min bil så står paret med sina kassar mellan min bils förarsida och bilen bredvid. I den parkerade bilen sitter ett par i samma ålder, utan munskydd. Gubben i det munskydds-beklädda paret lutar sig halvvägs in genom den nervevade rutan och ska visa tanten i bilen något på en mobiltelefon. Deras huvuden är ju nästan på Gerts kindpussavstånd. Tanten utanför står precis bredvid gubben och drar oförsiktigt ner munskyddet under hakan och tar fram en liten hopknycklat pappersnäsduk, som hon sedan snyter sig högljutt i, riktad rakt in i bilen ... Sen stoppar hon ned pappret i fickan och drog upp munskyddet igen.

• Haha
  • Ledsen
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dagens munskydds-anekdot.

Besökte igår en mataffär i staden där jag bor. Parkerade på en "familjeparkering" så det var lite mer plats än vanligt, kanske 1,20 meter till bilen bredvid. Väl inne i affären får jag flera gånger väja för ett par i tidig pensionsålder (inte äldre äldre direkt, runt 65) som munskyddsbeklädda armbågar sin väg fram. Jaja, det händer ju ganska ofta tyvärr. Jag handlar klart, och när jag kommer ut till min bil så står paret med sina kassar mellan min bils förarsida och bilen bredvid. I den parkerade bilen sitter ett par i samma ålder, utan munskydd. Gubben i det munskydds-beklädda paret lutar sig halvvägs in genom den nervevade rutan och ska visa tanten i bilen något på en mobiltelefon. Deras huvuden är ju nästan på Gerts kindpussavstånd. Tanten utanför står precis bredvid gubben och drar oförsiktigt ner munskyddet under hakan och tar fram en liten hopknycklat pappersnäsduk, som hon sedan snyter sig högljutt i, riktad rakt in i bilen ... Sen stoppar hon ned pappret i fickan och drog upp munskyddet igen.
Den sista idioten är inte född än. Det kommer fler:mad::sick:.

Staffan

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
galento
Nu ökar väl den brittiska mutationen av smittan i Oslo så vi hoppas
verkligen att den norska gränsen hålls stängd längre än till 31 mars.
Det vore absolut ingen höjdare att få en massa personer besök i hus
och affärer från Oslo området och att riskera smittspridningen in i landet.

Restriktioner i Norge – för 42:a gången: Spritstopp | Aftonbladet

Norska ägare till feriehus och campingvagnar har ju bildat en förening
då de tycker sej orättvist behandlade då de inte kan besöka sina norska
"egendomar" i Sverige.

Velkommen til Norske torpare! – Siden er under utvikling.

Norske Torpare - Startsida | Facebook

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den sista idioten är inte född än. Det kommer fler:mad::sick:.

Staffan
Det mesta idag är en tävling mellan ingenjörer & lagstiftare som försöker fixa nästa idiot-säkra sak, och universum som försöker producera bättre idioter.... Och Universum leder stort ;)

• Gilla
  • Haha
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Lite då och då kommer frågan om var folk smittas upp i denna och de andra covidtrådarna, och nu har forskningsprojektet Crush Covid i samarbete med smittspårarna i region Uppsala presenterat en graf över var folk uppger att de kan ha smittats.
Stapeldiagram över självrapporterade smittplatser för COVID-19 i Region Uppsala utan vårdpersonal.
Familj, arbetsplats och skola/universitet dominerar stort förutom under helgveckorna då de privata träffarna ökade markant i stället.
Det finns motsvarande diagram för var de tror de kan ha smittat någon annan samt för vårdpersonal dels i veckorapporten och dels på sidan för aktuell information.
https://www.uu.se/forskning/projekt/crush-covid/artikel?tarContentId=932688
https://crush-covid.shinyapps.io/crush_covid/

A
BirgitS BirgitS skrev:
Lite då och då kommer frågan om var folk smittas upp i denna och de andra covidtrådarna, och nu har forskningsprojektet Crush Covid i samarbete med smittspårarna i region Uppsala presenterat en graf över var folk uppger att de kan ha smittats.
[bild]
Familj, arbetsplats och skola/universitet dominerar stort förutom under helgveckorna då de privata träffarna ökade markant i stället.
Det finns motsvarande diagram för var de tror de kan ha smittat någon annan samt för vårdpersonal dels i veckorapporten och dels på sidan för aktuell information.
[länk]
[länk]
Så slutsatsen blir då kanske att munskydd skulle ha mest effekt på smittspridningen om de används i hemmet, på arbetsplatserna och i skolan. Men rekommenderas idag i affärer och i kollektivtrafiken.

@optimum, du som gör mer än de flesta och gärna går längre än rekommendationerna. Det skulle vara intressant att höra din åsikt kring detta. Har du munskydd när du är hemma och när du är på jobbet? Om inte, har du övervägt att ha det?

optimum
tusenett skrev:
Så slutsatsen blir då kanske att munskydd skulle ha mest effekt på smittspridningen om de används i hemmet, på arbetsplatserna och i skolan. Men rekommenderas idag i affärer och i kollektivtrafiken.

@optimum, du som gör mer än de flesta och gärna går längre än rekommendationerna. Det skulle vara intressant att höra din åsikt kring detta. Har du munskydd när du är hemma och när du är på jobbet? Om inte, har du övervägt att ha det?
Jag använder sällan munskydd då jag har möjlighet att undvika situationer där det behövs.
Alltså jag behöver inte åka kollektivt. Samåker inte med någon annan än hustrun i bilen.
Har alltid avstånd till andra utanför hushållet. Är aldrig i samma mindre rum som andra.
På jobbet blir det ibland situationer då vi behöver vara närmare än 2 meter och då gäller munskydd hos oss och då använder jag det också. Men det är sällan jag behöver vara nära.
Alla i produktionen där vi inte kan ordna så man är på minst 2 meter mellan varandra så är det munskydd som gäller. Men infördes rätt sent då myndigheterna envisats med att påstå att de inte hjälper.
På vår arbetsplats infördes detta i höstas när andra vågen drog igång.
Vi har ingen smittspridning som vi kan finna mellan våra medarbetare på jobbet. Däremot ett par som dum nog på fritiden spelade padel och kollega fick det av den andra som smittats hemma.

Jo jag gör nog mer än genomsnittliga personer gör. Rätt så envis och försöker så långt som det rimligt att inte bli sjuk av detta vidriga virus. Nej jag har absolut inte munskydd hemma.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:

Att bara följa myndigheternas råd är ju inte att tänka själv, tvärtom.

Ta munskyddsfrågan tex. Tänker man själv så kollar man vad majoriteten av forskarna kommit fram till och drar slutsatser av det. Man hittar inte på en egen teori och tror mer på den.

Just när det gäller munskydden så visar forskningen att de har allt ifrån liten till ingen eller i värsta fall förvärrande verkan för smittspridningen vid användning i allmän miljö av allmänheten. Det styrks också av länder som har munskyddstvång.

Ändå finns det de som säger sig ”tänka själv” och tror helt ogrundat att de har betydande funktion.
Det är mycket märkligt.

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att bara följa myndigheternas råd är ju inte att tänka själv, tvärtom.
Ta munskyddsfrågan tex. Tänker man själv så kollar man vad majoriteten av forskarna kommit fram till och drar slutsatser av det. Man hittar inte på en egen teori och tror mer på den.
Just när det gäller munskydden så visar forskningen att de har allt ifrån liten till ingen eller i värsta fall förvärrande verkan för smittspridningen vid användning i sllmän miljö av allmänheten. Det styrks också av länder som har munskyddstvång.
Ändå finns det de som säger sig ”tänka själv” och tror helt ogrundat att de har betydande funktion.
Det är mycket märkligt.
Tja det jag har läst mig till är att munskydd rätt använt fungerar.
Problemet är att få alla och envar att använda dem rätt, och där har du helt rätt i att den totala effekten blir (om inte alla är tvingade att använda munskydd) precis som du säger.. "liten till ingen eller i värsta fall förvärrande verkan för smittspridningen"

Vad är då rätt använt? (om jag nu förstått det rätt )
1) Du tar på munskyddet hemma.
2) Du rör aldrig munskyddet medan du är utanför hemmet
3) Direkt du kommer hem tvättar du händerna som om du hade hackat habanero/chilli
4) Då du ska ta av munskyddet så rör endast fästöglorna/snöret runt öronen och släng munskyddet direkt i sopkorgen.
5) Tvätta händerna igen som om du ytterligare engång hackat habanero/chilli

Hur många ser man inte som pillar på sitt munskydd? eller tar det av och på?
Välkommen till att viruset som sitter på utsidan skyddet då förflyttas till händerna ... och glömms det att tcätta händerna.... jepp välkommen till ökad smittspridnings risk.

Tar vi situationen att alla har munskydd (verkligen alla mot att man får stora böter om man inte har det på allmän plats) så är det inte lika noga längre med hur munskydden hanteras.
Detta för att de som är smittsamma inte kan sprida virus lika effektivt och det är konstaterat otaliga gånger att ett munskydd begränsar utgående smittspridning till ca 1m istället för 2-3m. Och därmed minskar även risken att det kommer virus på munskydden till alla och en var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.