Nissens
optimum optimum skrev:
Gör du så när du kör bil?
Kör betydligt fortare om du har bälte på dig?

Om du tar på dig en reflex när du är ute och går. Kliver du då bara rakt ut i gatan och tror bilisterna ska hinna stanna för att du bär reflex?

Nej du den gick inte. Visst det finns säkert några som tror de är skyddade helt av munskydd men generellt är det nog tvärtom, folk går längre bort om den de möter har munskydd.
Jag ser dagligen folk med munskydd som tror att de skyddar dem. Och i den tron så går de för nära andra.
Helt galet eftersom de inte gör någon nämnvärd skillnad ...
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Gör du så när du kör bil?
Kör betydligt fortare om du har bälte på dig?
Du kan ju läsa slutet av inlägg #469 varifrån just exemplet med att erbjuda andra munskydd nog kommer. Så förekommer det eller inte?
Hur gör man det på mer än 2 m avstånd?

Sen kan du ju tänka på de som kramades när Bidén hade blivit insvuren som president. Hade de gjort det om de inte hade haft munskydd under rådande omständigheter?
 
E
optimum optimum skrev:
Precis och hävdar man sådant om att munskydd är ett sätt att förtrycka folk ja då är man troligen konspiratorisk mot Sveriges myndigheter som rekommenderar munskydd i bl.a. kollektivtrafiken.

Jag får en känsla av att vi har några motståndare till svenska myndigheter här. De som inte vill följa myndigheternas råd utan hävdar de är felaktiga eller att det är för att förtrycka svenska folket.

Det var väl en del sådant man demonstrerade om förra helgen i Stockholm.

Tänk vad enkelt det vore om alla vore som vi som följer allt och gärna lite extra skydd samt gärna låter oss vaccineras och inte ständigt rapporterar hur farligt vaccinet kan vara.
Det är inte ett sätt att förtrycka folk, det är ofta använt istället för alternativ 1, avstånd/distansiering, istället för som komplement, som det borde varit.

Inget att göra åt det, alla regioner har sina förutsättningar och får anpassa åtgärderna enligt detta.

I Sverige behövdes munskydd i begränsad omfattning och vi har klarat oss bättre eller lika bra som andra länder.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju läsa slutet av inlägg #469 varifrån just exemplet med att erbjuda andra munskydd nog kommer. Så förekommer det eller inte?
Hur gör man det på mer än 2 m avstånd?

Sen kan du ju tänka på de som kramades när Bidén hade blivit insvuren som president. Hade de gjort det om de inte hade haft munskydd under rådande omständigheter?
Är du också motståndare till myndigheternas rekommendationer?

Man kan tro det när du argumenterar emot deras råd om munskydd. Försöker hitta argument emot myndigheterna.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Är du också motståndare till myndigheternas rekommendationer?
Man kan tro det när du argumenterar emot deras råd om munskydd. Försöker hitta argument emot myndigheterna.
Min åsikt har inte med att göra hur folk agerar med och utan munskydd, det är bara att använda sina ögon och se hur folk beter sig. Om du tror att folk med munskydd inte slarvar med avstånd så behöver du se fler människor med munskydd.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Min åsikt har inte med att göra hur folk agerar med och utan munskydd, det är bara att använda sina ögon och se hur folk beter sig. Om du tror att folk med munskydd inte slarvar med avstånd så behöver du se fler människor med munskydd.
Jag ser dagligen medarbetare där jag jobbar som har munskydd.
Stämmer inte in att de minskar avstånden.

Hur många på din arbetsplats ser du men munskydd?
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hur många på din arbetsplats ser du men munskydd?
Inga, eftersom jag jobbar hemifrån 100 % :D
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Min åsikt har inte med att göra hur folk agerar med och utan munskydd, det är bara att använda sina ögon och se hur folk beter sig. Om du tror att folk med munskydd inte slarvar med avstånd så behöver du se fler människor med munskydd.
Alla ska ju få göra som de tycker.

Men tyvärr missförstår många och tror att skyddet hindrar viruset att smitta.
 
P
optimum optimum skrev:
Gör du så när du kör bil?
Kör betydligt fortare om du har bälte på dig?

Om du tar på dig en reflex när du är ute och går. Kliver du då bara rakt ut i gatan och tror bilisterna ska hinna stanna för att du bär reflex?

Nej du den gick inte. Visst det finns säkert några som tror de är skyddade helt av munskydd men generellt är det nog tvärtom, folk går längre bort om den de möter har munskydd.
Här har du en artikel som påvisar att när munskyddskrav infördes började folk röra sig mer ute i samhället, s.k. riskkompensation.

https://www.nature.com/articles/s41598-021-82574-w
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Nog är det nu ynkligt med rikssvenskarna om ni inte klarar av att hålla avstånd med munskydd på.

Min hypotes är att i och med att era myndigheter med Tegnell i spetsen ville ha stor smittspridning från början för att snabbt få flockimmunitet så har ni vant er vid och omedvetet accepterat ett betydligt större risktagande än vi har här i Finland. Därav de minskade avstånden.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Nog är det nu ynkligt med rikssvenskarna om ni inte klarar av att hålla avstånd med munskydd på.

Min hypotes är att i och med att era myndigheter med Tegnell i spetsen ville ha stor smittspridning från början för att snabbt få flockimmunitet så har ni vant er vid och omedvetet accepterat ett betydligt större risktagande än vi har här i Finland. Därav de minskade avstånden.
Studien jag postade ovan är gjord i USA så det är nog inte enbart ett svenskt fenomen.
 
[QUOTE="heimlaga, post: 4124466, member: 157115"
Min hypotes är att i och med att era myndigheter med Tegnell i spetsen ville ha stor smittspridning från början för att snabbt få flockimmunitet[/QUOTE]

Fast så var det ju inte. Skall du bygga en hypotes kan du väl bygga den utifrån fakta i stället för konspirationsteorier?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Nog är det nu ynkligt med rikssvenskarna om ni inte klarar av att hålla avstånd med munskydd på.
Jag är mest undrade över hur du gör för att erbjuda någon annan ett munskydd på minst 2 m håll. Eller om du inte gör det själv men tycker att andra ska göra det hur du har tänkt att det ska gå till.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är mest undrade över hur du gör för att erbjuda någon annan ett munskydd på minst 2 m håll. Eller om du inte gör det själv men tycker att andra ska göra det hur du har tänkt att det ska gå till.
Då jag har gjort det har jag lagt det från mig och backat eller langat över det på raka armar utomhus. Jag har ovanligt långa armar så om mottagaren sträcker ut en arm underskrids 2 meter bara en liten aning under en sekund och det har skett utomhus.
 
BirgitS
H heimlaga skrev:
Då jag har gjort det har jag lagt det från mig och backat eller langat över det på raka armar utomhus. Jag har ovanligt långa armar så om mottagaren sträcker ut en arm underskrids 2 meter bara en liten aning under en sekund och det har skett utomhus.
Mina armar är typ 60 cm långa och även om man lägger på 10 cm för avståndet mellan axeln och huvudet så blir det omöjligt att komma upp i närheten av 2 m om inte den andra personen har armar som är en bra bit över 1 m, vilket i normalfallet skulle betyda att personen behöver vara långt över 2 m lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.