162 111 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Och glömmer inte att noga passa in det runt näsan och ser till att det inte blir några glipor någonstans. Män kanske behöver vara nyrakade.M MrDizzy skrev:
Fast det gäller väl endast om du är utanför hemmet i mindre än ungefär en timme eftersom munskydd ska bytas så fort de blir fuktiga för att filterfunktionen inte ska påverkas, som jag har förstått det.M MrDizzy skrev:
Fast det är nog just när det är så som många ska visa att de minsann inte är några som blint gör som regeringen säger och då börjar använda munskydd på fel sätt, drar ner under näsan etc.M MrDizzy skrev:
Missat det med att de behöver bytas då de blir fuktiga. Tack för upplysningen.BirgitS skrev:
Och glömmer inte att noga passa in det runt näsan och ser till att det inte blir några glipor någonstans. Män kanske behöver vara nyrakade.
Fast det gäller väl endast om du är utanför hemmet i mindre än ungefär en timme eftersom munskydd ska bytas så fort de blir fuktiga för att filterfunktionen inte ska påverkas, som jag har förstått det.
Fast det är nog just när det är så som många ska visa att de minsann inte är några som blint gör som regeringen säger och då börjar använda munskydd på fel sätt, drar ner under näsan etc.
Sen alternativet med att alla ska ha det .. tänkte mest på Asiatiska länderna och speciellt Japan där detta med munskydd på allmänna platser (typ tunnelbana/buss/etc) är mer eller mindre en del av kulturen.
Här i "västvärlden" har du helt rätt i att vi kommer aldrig att uppnå "alla har munskydd"
Det kommer alltid att vara massor som gör tvärt om bara för att.
Enda sättet jag kan komma på är att sätta typ 20tusen i böter och sen en 3v polisinsats över hela Sverige där man verkligen jagar och bötfäller folk på allmänna platser utan munskydd.... fast det scenariot lär aldrig ske
Fast om man drar ner munskyddet så man inte andas i det hela tiden så behöver man ju inte byta lika ofta...
Har någon sett de amerikanska förebilderna?
Nya TV-serier där de har mask, men de tar av den så fort de träffar andra människor och behöver prata!?
Har inte sett att de tvättar händerna.
Har någon sett de amerikanska förebilderna?
Nya TV-serier där de har mask, men de tar av den så fort de träffar andra människor och behöver prata!?
Har inte sett att de tvättar händerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Japp, munskydd när man är ute och går (längre avstånd, kort tid man är nära någon) men när man kommer fram till mötet med några personer behövs det ingen mask när man står och pratar med varandra på en dryg meters håll inomhus och sen åker masken på när man går. Inget handtvättande eller desinficerande där vid något tillfälle.blackarrow skrev:
Men det är kanske annat med tygmunskydd?
Såg ett pressmöte är EU-kommissionens ordförande kommer in med tygmunskydd och sen tar av det, viker det dubbelt och håller det i handen medan hon pratar i mikrofonen.
Enligt den informationen som jag och sambon (som är steriltekniker) kunnat läsa oss till så minskar munskydd risken för att smittas om det används någotsånär rätt. Har man dessutom visir som skyddar mot de mesta stänken mot ögonen så minskar risken ännu mer.
Framför allt så blir risken för att smitta andra ytterst liten med munskydd på.
Min munskyddspraxis är baserad på dels tillgängliga fakta från bland andra THL och andra experter kombinerat med sunt förnuft och tanken att om man gör vad som är praktiskt möjligt och rimligt är det bättre än att göra ingenting:
-Utomhus när jag kan hålla 3-4m avstånd till andra använder jag inte munskydd
-När jag går in i affärer och andra utrymmen där det finns folk tar jag på mig munskydd och visir ute på gården och spritar händerna. Munskydd och handsprit minskar risken att sprida smitta till andra. Munskydd och visir minskar risken att själv smittas. Under tiden jag är inne undviker jag att röra med händerna vid munskydd och ansikte. Jag använder ett visir av industrimodell sådant som man använder då man slipar med vinkelslipmaskin.
-När jag kommer ut spritar jag händerna, tar av mig visir och munskydd och lägger dem från mig. Munskyddet i en påse för kontaminerade munskydd. Sedan spritar jag händerna igen.
Det här är inget 100-procentigt smittskydd men det är vad man som privatperson kan göra utan orimliga kostnader eller orimlig tidsåtgång.
Jag äter inte bland folk. I arbetet har jag suttit ensam i min enskilda improviserade kaffestuga med min egen mikrovågsugn och ätit min egen medhavda matlåda under hela epidemitiden. Framför allt undviker jag offentliga utrymmen och affärer och folk i allmänhet så mycket jag kan. Har en enda gång varit inne och hälsat på hos någon människa sedan mars i fjol. Den ända gången var ett viktigt ärende hos föräldrarna en gång när det inte gick att undvika och då höll vi 3-4 meters avstånd och bar munskydd allihop och jag spritade händerna före och efter.
Tanken är:
Om jag smittas och blir svårt sjuk eller får bestående men skall jag inte behöva ligga och gräma mig varför jag inte försökte undvika det. Jag kan ärligt tänka att jag gjorde så gott jag kunde med de resurser och den kunskap jag hade. Om jag smittar någon som blir sjuk eller dör skall jag med gott samvete kunna tänka att jag försökte undvika det så gott jag kunde.
Ett tips för att öka munskyddsanvändningen:
Ha ett par billiga munskydd i en påse i fickan och bjud ut åt folk som går utan munskydd där sådant skulle göra nytta. Det tvingar dem att tänka.
Framför allt så blir risken för att smitta andra ytterst liten med munskydd på.
Min munskyddspraxis är baserad på dels tillgängliga fakta från bland andra THL och andra experter kombinerat med sunt förnuft och tanken att om man gör vad som är praktiskt möjligt och rimligt är det bättre än att göra ingenting:
-Utomhus när jag kan hålla 3-4m avstånd till andra använder jag inte munskydd
-När jag går in i affärer och andra utrymmen där det finns folk tar jag på mig munskydd och visir ute på gården och spritar händerna. Munskydd och handsprit minskar risken att sprida smitta till andra. Munskydd och visir minskar risken att själv smittas. Under tiden jag är inne undviker jag att röra med händerna vid munskydd och ansikte. Jag använder ett visir av industrimodell sådant som man använder då man slipar med vinkelslipmaskin.
-När jag kommer ut spritar jag händerna, tar av mig visir och munskydd och lägger dem från mig. Munskyddet i en påse för kontaminerade munskydd. Sedan spritar jag händerna igen.
Det här är inget 100-procentigt smittskydd men det är vad man som privatperson kan göra utan orimliga kostnader eller orimlig tidsåtgång.
Jag äter inte bland folk. I arbetet har jag suttit ensam i min enskilda improviserade kaffestuga med min egen mikrovågsugn och ätit min egen medhavda matlåda under hela epidemitiden. Framför allt undviker jag offentliga utrymmen och affärer och folk i allmänhet så mycket jag kan. Har en enda gång varit inne och hälsat på hos någon människa sedan mars i fjol. Den ända gången var ett viktigt ärende hos föräldrarna en gång när det inte gick att undvika och då höll vi 3-4 meters avstånd och bar munskydd allihop och jag spritade händerna före och efter.
Tanken är:
Om jag smittas och blir svårt sjuk eller får bestående men skall jag inte behöva ligga och gräma mig varför jag inte försökte undvika det. Jag kan ärligt tänka att jag gjorde så gott jag kunde med de resurser och den kunskap jag hade. Om jag smittar någon som blir sjuk eller dör skall jag med gott samvete kunna tänka att jag försökte undvika det så gott jag kunde.
Ett tips för att öka munskyddsanvändningen:
Ha ett par billiga munskydd i en påse i fickan och bjud ut åt folk som går utan munskydd där sådant skulle göra nytta. Det tvingar dem att tänka.
Jag vet inte vilken forskning du talar om.Nissens skrev:
Att bara följa myndigheternas råd är ju inte att tänka själv, tvärtom.
Ta munskyddsfrågan tex. Tänker man själv så kollar man vad majoriteten av forskarna kommit fram till och drar slutsatser av det. Man hittar inte på en egen teori och tror mer på den.
Just när det gäller munskydden så visar forskningen att de har allt ifrån liten till ingen eller i värsta fall förvärrande verkan för smittspridningen vid användning i allmän miljö av allmänheten. Det styrks också av länder som har munskyddstvång.
Ändå finns det de som säger sig ”tänka själv” och tror helt ogrundat att de har betydande funktion.
Det är mycket märkligt.
Statistiken visar att flitig munskyddsanvändning i samhället minskar smittspridningstalet R med ungefär 0,4 i samhället i stort. Ännu mer om alla använder munskydd och generellt mer ju bättre folk är på att använda dem rätt.
Jag anser att munskydd är ett komplement till övriga metoder för att minska smittspridningen.
Hade myndigheterna gått ut tidigare med att man rekommenderar det hade vi sluppit den debatt vi fick på jobbet några dagar tills alla fattat att munskydd fungerar.
Nu är det enklare då myndigheterna har med munskydd som ett av rekommendationerna för att minska smittspridningen. Bra! Och de som inte följer myndigheternas råd anser jag gör fel. Deras råd är bra även om jag själv lagt till saker såsom munskydd redan för över ett år sedan. Även social distans++
Oavsett hur dåligt man sköter munskyddet så skyddar det för att salivdroppar inte far iväg ett längre stycke och risken att smittspridning minskar. Alltså givetvis ska munskyddet vara framför mun och näsa.
Rätt använt och av rätt typ är min åsikt att munskydd är rätt så bra. Den som tror man kan ersätta social distans helt med munskydd är nog rätt korkade.
Oavsett hur litet vetenskapliga värdet är så ser vi på jobbet där det används vid de moment man inte kan hålla minst 2 meter att det verkar ha effekt. Vi har ett antal som hittills blivit sjuka med bekräftad covid-19. Vi genomför givetvis smittspårning och vi ser ingen smittspridning inom företaget. Den sker hemma och ofta via de med mindre barn och ungdomar i familjen eller någon fritidsaktivitet.
Hade myndigheterna gått ut tidigare med att man rekommenderar det hade vi sluppit den debatt vi fick på jobbet några dagar tills alla fattat att munskydd fungerar.
Nu är det enklare då myndigheterna har med munskydd som ett av rekommendationerna för att minska smittspridningen. Bra! Och de som inte följer myndigheternas råd anser jag gör fel. Deras råd är bra även om jag själv lagt till saker såsom munskydd redan för över ett år sedan. Även social distans++
Oavsett hur dåligt man sköter munskyddet så skyddar det för att salivdroppar inte far iväg ett längre stycke och risken att smittspridning minskar. Alltså givetvis ska munskyddet vara framför mun och näsa.
Rätt använt och av rätt typ är min åsikt att munskydd är rätt så bra. Den som tror man kan ersätta social distans helt med munskydd är nog rätt korkade.
Oavsett hur litet vetenskapliga värdet är så ser vi på jobbet där det används vid de moment man inte kan hålla minst 2 meter att det verkar ha effekt. Vi har ett antal som hittills blivit sjuka med bekräftad covid-19. Vi genomför givetvis smittspårning och vi ser ingen smittspridning inom företaget. Den sker hemma och ofta via de med mindre barn och ungdomar i familjen eller någon fritidsaktivitet.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Glöm inte att det finns olika typer av ”munskydd” - de som skyddar brukaren och de som skyddar brukarens omgivning.....
Många tycks inte förstå skillnaden utan tycks tänka att alla former av ”papper” framför munnen skyddar.
Många tycks inte förstå skillnaden utan tycks tänka att alla former av ”papper” framför munnen skyddar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Det där tror jag väldigt många missar. Jag tror att väldigt många tror att munskyddet sitter rätt, men om de sätter på sig ett par glasögon så är risken mycket stor att dessa immar igen, dvs då sitter inte munskyddet rätt.BirgitS skrev:
Jag har glasögon ibland och ibland inte och jag har använt de vanliga blå munskydden när jag åkt kollektivt på sistone (2 ggr) och jag lovar att de är ruskigt svårt att få de att sitta bra så inte glasögonen immar igen. Jag ser hellre till att åka tider när färre åker och hålla så stora avstånd det går, vilket innebar att jag stod i tunnelbanan. Och för tydlighets skull, så använde jag munskyddet, men som sagt, glasögonen immar igen...
Var kan man läsa den statistiken?H heimlaga skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Japp, jag såg också ett inslag på SVT för någon vecka sen eller så där det var någon som ville att fler skulle ha munskydd i affärerna samtidigt som den personen hade korsat snörena så att hens munskydd läckte rejält vid öronen.Fairlane skrev:
Det där tror jag väldigt många missar. Jag tror att väldigt många tror att munskyddet sitter rätt, men om de sätter på sig ett par glasögon så är risken mycket stor att dessa immar igen, dvs då sitter inte munskyddet rätt.
Jag har glasögon ibland och ibland inte och jag har använt de vanliga blå munskydden när jag åkt kollektivt på sistone (2 ggr) och jag lovar att de är ruskigt svårt att få de att sitta bra så inte glasögonen immar igen. Jag ser hellre till att åka tider när färre åker och hålla så stora avstånd det går, vilket innebar att jag stod i tunnelbanan. Och för tydlighets skull, så använde jag munskyddet, men som sagt, glasögonen immar igen...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
I USA (åtminstone vissa delar) går man väl sen ett tag ut med att folk ska ha dubbla munskydd, först ett kirurgskydd och sen ett tygmunskydd ovanpå för att förbättra skyddet. Jag tolkar det som att man inte tycker man får särskilt mycket skydd av det enstaka som användes tidigare på det sätt som det användes.KristinaRT skrev:
Min teori är att munskydden är till för att ledarna i de länder där det inte går att få folk att följa rekommendationerna ordentligt ska kunna slippa bli påhoppade för att de inte vidtar ordentliga åtgärder.
På så vis kan folk i princip leva livet som vanligt men utåt sett verka duktiga med munskydd vid tv-intervjuer och annat.
Detta är ju såklart en sämre lösning, men går nog inte att få det så mycket bättre på dessa platser.
På så vis kan folk i princip leva livet som vanligt men utåt sett verka duktiga med munskydd vid tv-intervjuer och annat.
Detta är ju såklart en sämre lösning, men går nog inte att få det så mycket bättre på dessa platser.
Om din teori stämmer, är den svenska munskyddstaktiken, än mer obegriplig.E El-Löken66 skrev:Min teori är att munskydden är till för att ledarna i de länder där det inte går att få folk att följa rekommendationerna ordentligt ska kunna slippa bli påhoppade för att de inte vidtar ordentliga åtgärder.
På så vis kan folk i princip leva livet som vanligt men utåt sett verka duktiga med munskydd vid tv-intervjuer och annat.
Detta är ju såklart en sämre lösning, men går nog inte att få det så mycket bättre på dessa platser.
Staffan