1 013 383 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nu är det väl så att det är regionerna som fattat de senaste besluten om munskydd och Fohm nog inte ändrat sin ståndpunkt speciellt mycket om det nu var dessa som du avsåg vara velepettrar.Staffan2000 skrev:
Redigerat av moderator:
Medlem
· Blekinge
· 12 201 inlägg
Diskussionen påminner lite om införandet av bilbälten. I början fanns det inte heller några studier som visade bilbältens nytta för inga hade dom ju. Sedan fanns det en del folk som tyckte att bälten gör mer skada än nytta för det är inte säkert att folk kan hantera bälten på rätt sätt: folk sätter på dom felaktigt och riskerar att kvävas/trycka in bröstkorgen/skada mjälten. Dessutom kan man lätt drunkna när bilen hamnar i vatten.
Nej, ordet försiktighetsåtgärd fanns inte då och inte i dagens munskyddsdiskussion i Sverige heller.
Nej, ordet försiktighetsåtgärd fanns inte då och inte i dagens munskyddsdiskussion i Sverige heller.
Hur många forskare känner du till som inte förordar munskydd?BirgitS skrev:
Precis just för att det inte går att beskriva "coronakunskap" med matematisk precision utan felmarginal så är det inte fakta innan det finns någon sorts samsyn bland forskarna och där är vi inte idag. Det finns många studier om munskydd och de kommer fram till olika resultat. Det är det kunskapsläge som vi har.
Kunskapsläget är inte entydigt åt någondera hållet, sen att du bestämmer dig för att bara studier som kommer fram till resultat som du gillar är "rätt" är inte mitt problem.
Jag upprepar det igen och för döva öron.
Vi måste ta beslut på det kunskapsläge vi har!
Studier tenderar ofta att komma fram till olika resultat och därför väger man samma dem. Sammanvägt vet vi att munskydd har bra effekt.
Det finns ingen samsyn om att den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. En handfull forskare hävdar annat. Alltså förordar du att att vi skall köra på som vanligt? Hör du inte hur dumt det låter?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Finns väl inga forskare som förordar någonting hoppas jag eftersom det är deras jobb att bara presentera forskningsresultat.Ulltand skrev:
Nej, vi vet inte det.Ulltand skrev:
Jo, det är stor samsyn om det bland forskare inom relevanta områden.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Ja, det finns förstås många alternativa förklaringar när det gäller anekdoter. Precis som att du tycker att folk viker undan just för att du har munskydd så kanske de egentligen viker undan för alla oavsett om de har munskydd eller inte. Det är sånt som gör anekdoter rätt meningslösa i diskussionen.Staffan2000 skrev:
Nja. Meningslösa är de inte. Man kan se de som en fingervisning. Att hjälpa någon, utan att först göra en konsekvensanalys, är mänskligt. Skulle du snubbla till framför mig, skulle du bli uppfångad i mina armar, med eller utan munskydd. Likaså att folk backar undan när de möter något ovanligt. Den senare effekten komma säkert att minska successivt, ju fler som bär mask.
Staffan
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
"Small to moderate" enligt ECDC. Medicinska masker då, inte tygstycken.Ulltand skrev:
https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ovid-19-face-masks-community-first-update.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg