162 042 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Ja, jag kör betydligt fortare när jag har bälte på mig. Utan bälte krypkör jag bara.optimum skrev:
Reflex använder jag inte. Inte av några principskäl. Jag har bara inte vanan inne. Men det är möjligt att jag skulle utgå från att jag syns bättre då, och därför sätta större tillit till mina medtrafikanter, och därmed ta större risker.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
För att jag ser det förstås...F fiskbuggaren skrev:
Då har vi olika erfarenheter, vissa utan munskydd håller inte avståndet, men jag ser betydligt fler med munskydd som inte håller avståndet, speciellt tydligt är det när två med munskydd möts... då verkar båda tro att de är skyddade...
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nu var det inte det som var frågan. Hur kan du veta varför folk gör som de gör? Har du frågat dem?Nissens skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Du kom med två påstående: att folk med mask inte håller avstånd och att anledning till detta är att de tror att de är helt skyddade. Bevisbördan för de här påståendena ligger helt och hållet hos dig.Nissens skrev:
Jag ser över lag väldigt få med mask. De flesta är kassa på avstånd. Därav följer helt naturligt att de flesta jag ser som inte håller avstånd inte heller har mask på sig.
Ok, det är den enda förklaringen jag kan komma på för att de med mask ofta är dåliga på att hålla avståndet.F fiskbuggaren skrev:Du kom med två påstående: att folk med mask inte håller avstånd och att anledning till detta är att de tror att de är helt skyddade. Bevisbördan för de här påståendena ligger helt och hållet hos dig.
Jag ser över lag väldigt få med mask. De flesta är kassa på avstånd. Därav följer helt naturligt att de flesta jag ser som inte håller avstånd inte heller har mask på sig.
Har du någon annan idé till vilket annat skäl det kan finnas till att just de så ofta struntar i avståndet?
Om du inte ens ser folk med mask så kan du inte heller noterat skillnaden antar jag...
Redigerat:
Min ypperligt egna forskning på reflexer är att när jag springer ( ett par kvällar i veckan) på vintern i mörker med gatbelysning. Då stannar bilarna för mig om jag inte har reflexväst på övergångställen.B bakterie skrev:Ja, jag kör betydligt fortare när jag har bälte på mig. Utan bälte krypkör jag bara.
Reflex använder jag inte. Inte av några principskäl. Jag har bara inte vanan inne. Men det är möjligt att jag skulle utgå från att jag syns bättre då, och därför sätta större tillit till mina medtrafikanter, och därmed ta större risker.
Tar jag på mig reflexväst försöker de köra över mig. Nån bil har bromsat ner och jag varit på väg över så kör de innan jag är förbi. (blev en rejäl smäll i bilens bakskärm och han våga inte stanna)
Detsamma dagtid. Springer jag ensam så stannar bilar, springer jag med löpvagn med barn så stannar inte bilar.
Nästa vinter ska jag ha julgransbelysning med batteri för att fortsätta forskningen.
Trevlig helg.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Sålänge det inte är hundraprocentigt bevisat att munskydd ger hundraprocentigt skydd så kommer varken FHM eller deras hejdare som BirgitS och Nissens och andra att tro att munskydd kan ha en effekt.H heimlaga skrev:
Och lika länge kommer Sverige att dras med mycket höga infektionstal.
Och det tragikomiska är att när Tegnell i samband med att det upptäcktes att munskyddslagren var tomma, basunerade ut att de var verkningslösa eller rentav skadliga, hyllades han av trådens antimaskkämpar. Men nu när han sin vana trogen ändrat sig och kallar det för ett komplement, är råden plötsligt inte vatten värda. För nu skall man helt plötsligt "tänka själv istället!T Thomas_Blekinge skrev:
Staffan
Tramsigt.T Thomas_Blekinge skrev:
Studierna visar ju ett svagt resultat med stor osäkerhet. Det är så långt ifrån 100% skydd du kan komma.
Det hjälper inte att du och några till vill att de skall skydda bra, de skyddar dåligt ändå...
Ja, rent teoretiskt kan det givetvis skydda, perfekt använda under optimala förhållanden.Staffan2000 skrev:
Om 50k människor bär ett munskydd dagligen kanske detta kan rädda livet på en människa. Men om detta vet vi långt mindre noll och intet, det kan ju lika gärna vara som så att det tar livet av en människa också.
Fråga inte mig hur. Men så är det.