Då förstår jag varför du frågade...... och då kan man lägga från sig och backa.
 
optimum optimum skrev:
Gör du så när du kör bil?
Kör betydligt fortare om du har bälte på dig?

Om du tar på dig en reflex när du är ute och går. Kliver du då bara rakt ut i gatan och tror bilisterna ska hinna stanna för att du bär reflex?
Ja, jag kör betydligt fortare när jag har bälte på mig. Utan bälte krypkör jag bara.

Reflex använder jag inte. Inte av några principskäl. Jag har bara inte vanan inne. Men det är möjligt att jag skulle utgå från att jag syns bättre då, och därför sätta större tillit till mina medtrafikanter, och därmed ta större risker.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag ser dagligen folk med munskydd som tror att de skyddar dem. Och i den tron så går de för nära andra.
..
Hur vet du det?

Varje gång jag är i miljöer där det finns folk ser jag folk människor som är dåliga på att hålla avstånd. De flesta av dessa har inte munskydd.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fiskbuggaren skrev:
Hur vet du det?

Varje gång jag är i miljöer där det finns folk ser jag folk människor som är dåliga på att hålla avstånd. De flesta av dessa har inte munskydd.
För att jag ser det förstås...
Då har vi olika erfarenheter, vissa utan munskydd håller inte avståndet, men jag ser betydligt fler med munskydd som inte håller avståndet, speciellt tydligt är det när två med munskydd möts... då verkar båda tro att de är skyddade...
 
Nissens Nissens skrev:
Då har vi olika erfarenheter, vissa utan munskydd håller inte avståndet, men jag ser betydligt fler med munskydd som inte håller avståndet, speciellt tydligt är det när två med munskydd möts...
Nu var det inte det som var frågan. Hur kan du veta varför folk gör som de gör? Har du frågat dem?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
F fiskbuggaren skrev:
Nu var det inte det som var frågan. Hur kan du veta varför folk gör som de gör? Har du frågat dem?
Du menar att det är slumpen som gör att de med munskydd är mindre noga att hålla avståndet?
Mycket märkligt i så fall. Hur skulle det bli så menar du?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att det är slumpen som gör att de med munskydd är mindre noga att hålla avståndet?
Mycket märkligt i så fall. Hur skulle det bli så menar du?
Du kom med två påstående: att folk med mask inte håller avstånd och att anledning till detta är att de tror att de är helt skyddade. Bevisbördan för de här påståendena ligger helt och hållet hos dig.

Jag ser över lag väldigt få med mask. De flesta är kassa på avstånd. Därav följer helt naturligt att de flesta jag ser som inte håller avstånd inte heller har mask på sig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
F fiskbuggaren skrev:
Du kom med två påstående: att folk med mask inte håller avstånd och att anledning till detta är att de tror att de är helt skyddade. Bevisbördan för de här påståendena ligger helt och hållet hos dig.

Jag ser över lag väldigt få med mask. De flesta är kassa på avstånd. Därav följer helt naturligt att de flesta jag ser som inte håller avstånd inte heller har mask på sig.
Ok, det är den enda förklaringen jag kan komma på för att de med mask ofta är dåliga på att hålla avståndet.
Har du någon annan idé till vilket annat skäl det kan finnas till att just de så ofta struntar i avståndet?
Om du inte ens ser folk med mask så kan du inte heller noterat skillnaden antar jag...
 
Redigerat:
P
B bakterie skrev:
Ja, jag kör betydligt fortare när jag har bälte på mig. Utan bälte krypkör jag bara.

Reflex använder jag inte. Inte av några principskäl. Jag har bara inte vanan inne. Men det är möjligt att jag skulle utgå från att jag syns bättre då, och därför sätta större tillit till mina medtrafikanter, och därmed ta större risker.
Min ypperligt egna forskning på reflexer är att när jag springer ( ett par kvällar i veckan) på vintern i mörker med gatbelysning. Då stannar bilarna för mig om jag inte har reflexväst på övergångställen.
Tar jag på mig reflexväst försöker de köra över mig. Nån bil har bromsat ner och jag varit på väg över så kör de innan jag är förbi. (blev en rejäl smäll i bilens bakskärm och han våga inte stanna)

Detsamma dagtid. Springer jag ensam så stannar bilar, springer jag med löpvagn med barn så stannar inte bilar.

Nästa vinter ska jag ha julgransbelysning med batteri för att fortsätta forskningen.

Trevlig helg.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Anser du att vi skall göra ingenting för att det i nuläget är svårt att fastställa hur stor effekten blir av det vi gör? Med det resonemanget borde vi inte göra någonting åt någonting.

Rapporten drar slutsatsen att munskydd ger en minskad smittspridning!
Sålänge det inte är hundraprocentigt bevisat att munskydd ger hundraprocentigt skydd så kommer varken FHM eller deras hejdare som BirgitS och Nissens och andra att tro att munskydd kan ha en effekt.
Och lika länge kommer Sverige att dras med mycket höga infektionstal.
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Thomas_Blekinge skrev:
Sålänge det inte är hundraprocentigt bevisat att munskydd ger hundraprocentigt skydd så kommer varken FHM eller deras hejdare som BirgitS och Nissens och andra att tro att munskydd kan ha en effekt.
Och lika länge kommer Sverige att dras med mycket höga infektionstal.
Och det tragikomiska är att när Tegnell i samband med att det upptäcktes att munskyddslagren var tomma, basunerade ut att de var verkningslösa eller rentav skadliga, hyllades han av trådens antimaskkämpar. Men nu när han sin vana trogen ändrat sig och kallar det för ett komplement, är råden plötsligt inte vatten värda. För nu skall man helt plötsligt "tänka själv istället!:rofl:

Staffan
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Sålänge det inte är hundraprocentigt bevisat att munskydd ger hundraprocentigt skydd så kommer varken FHM eller deras hejdare som BirgitS och Nissens och andra att tro att munskydd kan ha en effekt.
Och lika länge kommer Sverige att dras med mycket höga infektionstal.
Tramsigt.
Studierna visar ju ett svagt resultat med stor osäkerhet. Det är så långt ifrån 100% skydd du kan komma.
Det hjälper inte att du och några till vill att de skall skydda bra, de skyddar dåligt ändå...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
de skyddar dåligt ändå...
Aha! "De skyddar dåligt". Det var ju glädjande att du tagit ditt förnuft till fånga och insett att de trots allt skyddar, åtminstone lite. Vilket är bättre än inget.
Sent skola syndaren vakna.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha! "De skyddar dåligt". Det var ju glädjande att du tagit ditt förnuft till fånga och insett att de trots allt skyddar, åtminstone lite. Vilket är bättre än inget.
Sent skola syndaren vakna.

Staffan
Ja, rent teoretiskt kan det givetvis skydda, perfekt använda under optimala förhållanden.

Om 50k människor bär ett munskydd dagligen kanske detta kan rädda livet på en människa. Men om detta vet vi långt mindre noll och intet, det kan ju lika gärna vara som så att det tar livet av en människa också.

Fråga inte mig hur. Men så är det.
 
Staffans2000
Du påstår alltså att dina lösa hypoteser till slut mynnar ut i en sanning?:giggle:

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.