1 015 962 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Absolut ska de det, det är en hygienfaktor.P pmd skrev:
Däremot måste vi sluta att tänka i banorna att vi ska anpassa våra live efter hur illa en grupp trasiga individer lyckas anordna vården. Vården ska såklart organiseras efter de behov när vi lever precis så fritt som vi ska. Detta har varit ett problem i årtionden, så att yrvaket skylla på en tillfällig influensa är bara trams. Nu har ju regionerna dessutom haft ytterliggare två år på sig att ställa om och skala upp men de flesta har valt att bemöta situationen med det som i praktiken blir ytterliggare neddragningar.
Så att dra den om Covid biter inte på mig, hade att varit fine and dandy i januari 2020 så kanske den hade funkat men redan då låg hela vården på minus och hölls endast ihopa av frivilliga krafter, dvs personal som arbetade utöver det de skulle.
Det blir lätt så att folk blandar ihopa grundkapacitet med beredskap, nu felade bägge och då blir det negativ förstärkning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är mycket få länder som inte har några restriktioner alls.Nissens skrev:
Det är farligt med en mycket hög smittspridning som leder till att nya varianter får en chans att spridas. Inkl. varianter som kommer runt det immunsystem som är anpassat för en tidigare variant som omikron. Det har hänt flera gånger förut med alfa, beta, gamma, delta och omikron.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Han är inte den enda, det har de senaste dagarna länkats till fler artiklar på det temat.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Regeringen har haft förslaget om utökad användning av vaccinationspass på remiss och har nu landat i beslut om en förordning, något som Aftonbladet var först med att rapportera om. Den ger Folkhälsomyndigheten möjlighet att meddela föreskrifter om att använda vaccinationsbevis på privata sammankomster, en del långväga kollektivtrafik, kultur- och fritidsverksamhet, serveringsställen och handelsplatser.
https://www.dn.se/sverige/gront-ljus-for-vaccinpass-pa-restauranger/
Länken till Aftonbladet är till deras live-ström och det var kl. 9.23 som de skrev om det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
trähandtag skrev:
Såg på nyhetsmorgon att det är stora mängder virus avloppsvatten i Göteborg. I de flesta fall är det en koppling till spridningen i samhället, men om jag inte minns fel så har det var några gånger då virusnivåerna i avloppsvattnet öka, men ej medfört någon ökad smittspridning i samhället. Vi får se hur det blir.
Nu har det gått ytterligare en vecka och det rapporteras om ändå högre halter virus i Göteborgs avloppsvatten.BirgitS skrev:
Det står om det här: [länk]
"Nivån är nu motsvarande toppnoteringen under pandemins tredje våg i våras. "
"Den kraftiga uppgång som nu kan konstateras är den största under en enskild vecka sedan årsskiftet, då pandemins andra våg pågick. "
Fler orter finns redovisade på sidan [länk] .
Det är svårt att korrelera halterna i avloppsvattnet med antal människor eftersom mängden vatten per dag varierar. Man bör därför titta på trender över några veckor.
Senaste provtagningsomgången är 27/12 - 2/1 och omikron har gått om delta.
Även influensa- och vinterkräksjuksvirus ökar.
TT t.ex. via https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/högre-smitta-i-avloppsvattnet-än-i-våras-1.63153535
Att ökningstakten har minskat tyder på en något avtagande smittspridning under själva julhelgen.
Nu "låste" Aftonbladet snabbt sin artikel och förpassade den till de som betalar.BirgitS skrev:
Ofta behöver de extra syretillförsel för att de deras andningsförmåga inte räcker till för att syresätta blodet i tillräcklig omfattning med vanlig luft. Det behövs inte IVA-vård för det.
Under pandemin har åldersgruppen 60-80 år varit vanligast på IVA men eftersom den åldersgruppen är så väldigt väl vaccinerad så är det en mycket mindre andel av de smittade i den gruppen som behöver IVA-vård däremot så är gruppen 40-60 år, som tidigare var undantaget på IVA, numera vanlig eftersom det är en större andel i den gruppen som är ovaccinerade. Men vaccineringen har gjort att andelen av de smittade som behöver IVA-vård har minskat.
Hursomhelst så bör vi ha mer fakta kring vilka som läggs in och varför? Det behövs ju sedan inte mycket för att en läkare skriver "medicinskt färdigbehandlad" och en patient skrivs ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag vet inte vilket artikel du syftar på.P paralun skrev:
Jag har lite svårt att förstå vad du vill veta men om du söker efter inlägg skrivna av KristinaRT med "Sök i ämne" i vaccinationstråden bör du kunna hitta lite om hur det ser ut för någon som jobbar på akuten och därmed är inblandad i processen att lägga in någon.
Pressträff idag kl 14.
Missa inte detta gyllen tillfälle att få lite intressanta påhitt som ska sänka smittspridningen här i Svrige.
Gissningsvis ska vi tvätta händerna oftare nu,
Vad mer kan de hitta på?
Jag hoppas de kunde kommer med lösningar så vi får bättre hantering av vaccindos 3 där jag hörde att Stockholm har stora problem och ligger på ca 20%
Då spelar vaccinpass mindre roll eftersom Omikron tar sig förbi rätt så enkelt om man bara har 2 doser.
Nej troligen stänger man inte skidorterna heller för det vore samhällsfarligt att göra så. Vissa kan inte avstå sådant denna vinter heller.
Missa inte detta gyllen tillfälle att få lite intressanta påhitt som ska sänka smittspridningen här i Svrige.
Gissningsvis ska vi tvätta händerna oftare nu,
Vad mer kan de hitta på?
Jag hoppas de kunde kommer med lösningar så vi får bättre hantering av vaccindos 3 där jag hörde att Stockholm har stora problem och ligger på ca 20%
Då spelar vaccinpass mindre roll eftersom Omikron tar sig förbi rätt så enkelt om man bara har 2 doser.
Nej troligen stänger man inte skidorterna heller för det vore samhällsfarligt att göra så. Vissa kan inte avstå sådant denna vinter heller.
Jo det var den här där Professor Gisslen framför samma åsikter som Edelstein i Israel.BirgitS skrev:
Jag vet inte vilket artikel du syftar på.
Jag har lite svårt att förstå vad du vill veta men om du söker efter inlägg skrivna av KristinaRT med "Sök i ämne" i vaccinationstråden bör du kunna hitta lite om hur det ser ut för någon som jobbar på akuten och därmed är inblandad i processen att lägga in någon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28XRgr/omikron-smittar-latt--darfor-kan-det-vara-positivt
Nu kan jag inte djupare gå in på varför jag tycker som jag gör men det ligger nog i sjukvårdens intresse att förklara den här sjukdomen så att inte en massa oroliga söker vård i onödan. Sen tror jag den är totalt felorganiserad just nu, öppenvård-slutenvård. Hovet gjorde en mycket bra poängtering igår att kungen och drottningen är covidsmittade men mår bra med små symptom, klart lugnande!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Räknat hur då?optimum skrev:
20 % av alla innevånare?
Det kan möjligen stämma eftersom 440 000 doser har getts men det verkar lite konstigt sätt att räkna eftersom långt ifrån alla innevånare har rätt att få en tredje dos. Det finns tydligen gott om vaccintider nästa vecka enligt SVT Stockholm för alla vuxna där det har gått 6 månader sen dos 2 så jag förstår inte varför det skulle vara stora problem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Testa att åka med familjen en gång. Min bild av det är lite annorlunda.P pmd skrev:Den enda gången jag har åkt skidor i franska alperna så var après ski mycket populärt. I Åre var det också fullt av folk i skidkläder i barerna sen eftermiddag. Visst kan man göra som du också, men jag misstänker att det är ganska många som inte vill vara utan en öl eller två direkt efter en dag i backen.
Längdåkning har inte samma koppling till semester med alkohol.
Jag har åkt med kompisar/jobb några gånger och då har det varit After-Ski, men det är inte aktuellt idag.
Jag har åkt betydligt fler gånger med familj, både som barn och i vuxen ålder och inte har jag då stått på After-Ski och druckit öl och jäger.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Absolut, skidåkning undviker vi, cykling undviker vi, promenader undviker vi, bilåkning likaså.P pmd skrev:
Visserligen ger ovanstående saker ett mervärde också, men stryk allt som har en negativ sida också och som inte enbart är positivt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är väl samma info som här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskarna-omikron-kan-vara-steg-pa-vagen-ur-pandeminP paralun skrev:Jo det var den här där Professor Gisslen framför samma åsikter som Edelstein i Israel.
[länk]
Nu kan jag inte djupare gå in på varför jag tycker som jag gör men det ligger nog i sjukvårdens intresse att förklara den här sjukdomen så att inte en massa oroliga söker vård i onödan. Sen tror jag den är totalt felorganiserad just nu, öppenvård-slutenvård. Hovet gjorde en mycket bra poängtering igår att kungen och drottningen är covidsmittade men mår bra med små symptom, klart lugnande!
Det är inte så lätt att söka vård i onödan för om du kommer till akuten med besvär som inte kräver omhändertagande fort får du vänta upp till 20 timmar rapporterade ett av sjukhusen häromkring nyligen. De som är oroliga är väl de som ringer 1177 för där är tydligen väntetiderna ovanligt långa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Sidan gick bra att läsa och den gav en länk till ytterligare en intressant sida: länkL lob skrev:
Det handlar om kristdemokraten Sara Skyttedal som blivit smittad av Covid-19 (hon är vaccinerad).
Citat:
Riktar rejäl kritik
Hon riktar rejäl kritik mot den omtalade coronahanteringen.
– Jag har covid. Önskar jag hade insjuknat i Bryssel istället för i Stockholm, framhåller Sara Skyttedal.
Ett stort clusterfuck
Hon anser att coronahanteringen är ett fiasko.
– Vilket geni har dragit slutsatsen att de enda som saknar egen bil och behöver mobila provtagningsenheter är de i utsatta områden? Hur kan hanteringen TVÅ ÅR in i pandemin vara ett så stort clusterfuck, frågar sig Sara Skyttedal i dag.
Kanske kan någon förklara för Sara Skyttedal att KD sitter med i den allians som styr Region Stockholm. Bland annat så kommer vårdutvecklingsregionrådet Désirée Pethrus från KD...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Dessutom verkar hon ha läst väldigt dåligt på 1177 eftersom hon helt har missat möjligheten att få testkit hem med taxi eller att någon annan hämtar ett testkit på ett apotek. Båda delarna passar ju alldeles utmärkt för den som inte har bil.Fairlane skrev:
Det handlar om kristdemokraten Sara Skyttedal som blivit smittad av Covid-19 (hon är vaccinerad).
Citat:
Riktar rejäl kritik
Hon riktar rejäl kritik mot den omtalade coronahanteringen.
– Jag har covid. Önskar jag hade insjuknat i Bryssel istället för i Stockholm, framhåller Sara Skyttedal.
Ett stort clusterfuck
Hon anser att coronahanteringen är ett fiasko.
– Vilket geni har dragit slutsatsen att de enda som saknar egen bil och behöver mobila provtagningsenheter är de i utsatta områden? Hur kan hanteringen TVÅ ÅR in i pandemin vara ett så stort clusterfuck, frågar sig Sara Skyttedal i dag.
Kanske kan någon förklara för Sara Skyttedal att KD sitter med i den allians som styr Region Stockholm. Bland annat så kommer vårdutvecklingsregionrådet Désirée Pethrus från KD...
Själv har jag reagerat på att man i många andra länder förväntas gå iväg för att köa ihop med andra människor när både man själv och de andra har symtom.