1 016 172 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Exakt! Så då är skidresor med tillhörande transport till och från fjällen inte något som helst problem om det görs på ett ansvarsfullt sätt och inte alls ”tveksamt om man överhuvudtaget ska hålla på med sådant”optimum skrev:
Jag tycker det är viktiga saker du tar upp. Allt detta ger belastning till sjukvården och vi alla bör nog medverka till att det inte ökar och gärna minskar.
Jag ser varje dag i mörkret nu idioter som går med mörka kläder utan reflexer. I tron om att de är odödliga vänder de på klacken och kliver ut på övergångsställen för de har rättighet att göra så (tror de)
Även cyklister utan reflexer eller tända lampor.
Hur korkade får folk vara.
Bilförare med dåliga däck som kör för fort och skyller på halkan när de hamnar i diket. Ja för inte kan det vara deras fel.
Alla kan göra något för att förbättra situationen.
En stor hyllning till alla med reflexer på sig. De som fattar att man ska anpassa hastigheten med bilen efter väglaget och trafiksituationen.
Idioter som ska ut genom snösträngen på 2:1 vägar för att komma förbi. Ja jag kör inte långsamt men förståndigt och jag låg i 90 men de skulle om ändå. Jag kör en 4-hjulsdriven SUV med jäkligt bra däck men vill fortsätta utan inblandad i olyckor som jag klarat mig ifrån i nu 45 år. Man tänker själv när man ska köra bil och lyssna gärna på myndigheternas varningar om väglaget. Ibland åker man inte alls eller så väntar man tills vägarna är plogade och säkrare att köra på.
Flera bilar som körde om var vanliga 2-hjulsdrivna och troligen inte bättre däck än vad jag har.
Men det var bra saker du tog upp. Kan vi minska olyckor med 10-20% nu så har vi skapat mer kapacitet till sjukvården.
Jo promenader. Jag har vinterkängor som jag använder när jag går ut med hunden. Förra vintern köpte jag lösa skruvdubb och satte i sulorna. Utstick ca 6 mm) Kanonbra lösning som man inte glömmer att sätta på som lösa broddar samt de sitter fast och ger ett jäkligt bra grepp på hårdpackad snö och is.
(jo det finns färdiga kängor med dubbar men jag tycker man ska återvinna om det funkar)
Dock ger de fula märken i yttertrappan av tryckimpregnerat så där har jag nu satt på gummimattor på trappstegen att kliva på. (de ska bort till våren igen) På så sätt har jag radikalt minskat risken att halka.
Nej det är inte OT, det handlar om hur vi alla kan hjälpas åt att se till att sjukvårdens resurser räcker till bättre och speciellt ni mitt i pandemin.
Alltså borde de som inte har vaccinerat sig än förstå att de ska vaccinera sig snarast för att de annars riskerar att dö på sjukhus.D djac skrev:De som använder uttryck som att vården är belastad pga Covis är tondöva och historielösa, vården har genomgått en organisatorisk kollaps under lång tid innan denna influensan, visst har den synliggjort en del brister och synder men var inte så naiva att gå på den att "beredskapen borde varit högre", nej vårdorganisationen borde varit robustare och mer ramstark så hade man kunnat absorbera detta bättre. Några munskydd i ett förråd hade inte gjort någon betydande skillnad.
Högre beredskapen hade knappast skadat.
Jag vill inte betala högre landstingskatt. Jag vill att mina skattepengar ska användas effektivare än till att bygga skrytbyggen och betala högkvalificerad personal till att utföra arbete som andra kan göra lika bra.B b8q skrev:
Mer pengar kommer inte att automatiskt göra sjukvården effektivare.
Jodå, jag tror att det är ansträngt, och det är bedrövligt att människor väljer bort vaccinering och därmed dubblerar belastningen på vården…BirgitS skrev:
@Nissens och andra som inte riktigt tror att det är problem med den nuvarande belastningen på sjukvården
"Personal på akutsjukhusen i Stockholm slår larm om fulla avdelningar – redan innan trettonhelgen, som normalt sett brukar utgöra årets tuffaste dagar för vården."
Om akutmottagningar:
"På akutmottagningen på Danderyds sjukhus har fackförbunden Kommunal, Sveriges läkarförening och Vårdförbundet tillsammans gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket, för att man anser att arbetsmiljön är ohållbar."
"– Vissa har väntat i 20 timmar, det är extremt fullt på hela sjukhuset. Patienter ligger i läkarexpeditioner som gjort om, säger hon."
Om IVA:
94 av totalt 105 intensivvårdsplatser var upptagna. (Då ska man komma ihåg att 20 % ledigt är rekommendationen för att klara av en större trafikolycka, brand etc., min anm.)
"Av de inlagda patienterna vårdades en tredjedel, 31 patienter för covid-19. Det är en relativ ökning jämfört med dagarna före jul, då en fjärdedel av iva-patienterna i regionen vårdades med konstaterad covid-19."
"Håkan Kalzén, verksamhetsområdeschef för anestesi - och intensivvård på Södertälje sjukhus, säger att det utöver ökningen av covidpatienter har varit väldigt hög belastning inom den vanliga intensivvården i regionen den senaste tiden."
"På länets minsta sjukhus i Norrtälje, med normalt tre intensivvårdsplatser, vårdades fem patienter, varav tre med covid-19."
"Vi flyttar nu personal som har erfarenhet av intensivvård, bland annat från primärvården, säger Sune Forsberg."
[länk]
Detta då i ett läge när alla kurvor pekar uppåt.
Gäller förstås inte bara sjukvården utan här är en rapport från skolvärlden om hur hög smittspridning leder till att barnen inte får den undervisning som de har rätt till: [länk]
Till @BirgitS och andra som inte tror att omikron kan vara lösningen på eländet, 40-70 % mindre risk att hamna i sjukvården jämfört med tidigare varianter…
https://www.svd.se/en-gamechanger-i-synen-pa-pandemin
@optimum lär ju få blodstörtning nu när många länder slutar att försöka stoppa smittan.
https://www.svd.se/en-gamechanger-i-synen-pa-pandemin
@optimum lär ju få blodstörtning nu när många länder slutar att försöka stoppa smittan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Heeh, visst kan omikron vara lösningen men smittspridningen får inte gå för fort ändå. Det gäller att platta till kurvanNissens skrev:
Sen ska man ju komma ihåg att det innebär att omikron ungefär har ställt tillbaks risken till den som gällde 2020 eftersom alfa och delta var farligare än de tidiga varianterna.
Ja, det bör man. Jag vill inte riskera att bli utan adekvat sjukvård pga en skada som jag kunde ha minskat risken för genom att undvika en riskabel aktivitet.Fairlane skrev:
Ibland är systemet med receptförskrivning kontraproduktivt. Köp ivermektin hos Lantmännen!B b8q skrev:Till skillnad mot oss äldre:
1) Har ont i halsen när man sväljer, gissar av erfarenhet på halsfluss och vill ha antibiotika.
2) Ringer vårdcentral för att få någon att titta i halsen och skriva ut ett recept.
3) Vårdcentralen svarar att man har en ledig tid om tre veckor…
4) Blir förbannad på den underdimensionerade vården som gör att de enda alternativen man har är en digital läkarapp eller åka till akuten fast det inte är akut - man vet rätt säkert vad felet är och vill bara ha ett recept.
Av de två saker du nämnde är det uppenbarligen inte testandet som sprider smitta, så vad kan smittspridnigen bero på?G gaidin skrev:
Virus kan inte resa på egen hand. De behöver hjälp.
Jo kort är jag klart förbryllad över vårdbehovet när inte IVA-behovet stiger nämvärt.P pmd skrev:
Att något är "ansträngt" vete tusan vad det egentligen innebär, vad behöver de här patienterna hjälp med egentligen? Tycker det ser klart lovande ut men det kanske är politiskt inkorrekt!
Problemet är väl att mycket sjukvårdspersonal är sjukskrivna, så underbemanningen är betydande..P paralun skrev: