Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. H
    Medlem · 988 inlägg
    Jag vet inte vad de andra som frekvent besökte Coronavirus-tråden tycker, men jag saknar iaf ett ställe att besöka för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna. Så här skapar jag en sådan tråd.

Syftet är att dela och kommentera nyheter och rön om coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen det orsakar, Covid-19. Syftet är inte att vara en debatttråd för/emot ämnen som munskydd, lockdown eller Sveriges sätt att hantera pandemin. Däremot tycker jag rön angående dessa ämnen bör få delas.

2. H
    Medlem · 988 inlägg
    "Storbritannien blir först i världen att börja vaccinera befolkningen mot covid-19 med start nästa vecka. Detta efter att landets läkemedelsverk, MHRA, har godkänt Pfizer-BioNTechs vaccin för användning"

https://www.dn.se/varlden/storbritannien-coronavaccin-i-hela-landet-nasta-vecka/

Mycket positivt, kanske den första positiva effekten av att de går ut ur EU, och därmed kan vara lite snabbare på fötterna än EMA med granskning och godkännande?

"Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström tycker att det brittiska godkännandet av Pfizer-Biontechs vaccin mot covid-19 är hoppingivande men inte oväntat. Beslutet påverkar dock inte när vaccinet kan bli godkänt i EU vilket troligen dröjer ytterligare några veckor."

3. blackarrow
    Medlem · 2 720 inlägg
    Fort verkar det gå också.
    UK approves Pfizer/BioNTech Covid vaccine for rollout next week, [TheGuardian]
    The health secretary, Matt Hancock, said the first doses would be issued to the most vulnerable people. The UK would have 800,000 doses available next week, he said.

Beroende på om lagringsmöjligheterna är begränsade (-70˚C) så kan de bli tvungna att utföra många av vaccineringarna under nästa vecka.

Andra vågen har börjat och det kommer vaccin, visserligen ”licensgodkänt” innan fas 3 är klar, men vi får väl hålla tummarna för att det går bra. Tajmingen gör väl att det borde omoraliskt att inte sätta igång med vaccinering med såpass bra resultat från studierna.

4. B
    Medlem · 6 840 inlägg
    Man fastnar lätt i endast det svenska nyhetsflödet, men när jag läste att Norge endast tillåter tio gäster till jul, undrade jag vad de menade; 10 totalt, eller är det OK för en familj på fyra att bjuda in 10 gäster?
    Så jag följde nyhetsspåret bakåt till norska TV2, men hittade inte direkt något svar.
    Däremot är det intressant att läsa andra länders nyheter och pandmiproblem, t.ex. att gränsövergångarna i norra Norge är obevakade kvälls- och nattetid, vilket gör att man oroar sig för att det kommer in en massa smitta den vägen, t.ex. säsongsarbetare i fiskeindustrin som kommer från Sverige, Ryssland mm.
    https://www.tv2.no/nyheter/11809767/

5. B
    Medlem · 16 919 inlägg
  6. B
    Medlem · 6 840 inlägg
    Med tanke på att vissa länder försökte konfiskera andras skyddsutrustning i våras, eller i något fall omdirigerade leveransen genom att bjuda över, så är man inte förvånad. Vi får se om vaccinleveranserna klarar sig bättre.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · 16 919 inlägg
    Inom EU så är det ju mängder och leveranser godkänd av alla länderna som jag har förstått det så det är nog inte så troligt att t.ex. Nederländerna lägger beslag på lastbilarna som ska till Sverige. Men det är långa transportvägar och troligen många nyanställda förare så risken för att lastbilar kapas av kriminella är nog inte försumbar.

8. H
    Medlem · 988 inlägg
    RNA vaccinen är ju iaf enkla att kolla så att det är rätt kod...

• Laddar…
  9. B
    Medlem · 16 919 inlägg
    Kod?

10. H
    Medlem · 988 inlägg
    RNA-kod, enkelt att kolla med PCR på några timmar

11. blackarrow
    Medlem · 2 720 inlägg
    Det väl det ryska och kinesiska vaccinerna som är mest aktuella för svarta marknaden.
    De är lättare att transportera med vanliga kyltransporter och kräver inte extremkyla.

Pris lokalt i Kina, $91, men då handlar det väl om kontakter och liten oskyldig muta för att få vård.
    Covid Vaccine Rush in China Raises Fears of Booming Black Market, [Bloomberg]
    Mer organiserat...
    COVID-19 vaccines sell for $ 24,000 on the black market, [alKhaleejToday]

Men risken att är stor att man får virus bara av att besöka internets mörka web-sidor...
    Om man får fake eller äkta covid vaccin/medicin är det nog ingen som vet.
    Tillgången är nog väldigt begränsad.

Det är iaf inget för den som är rädd och tvekar inför äkta vaccin. :p

12. B
    Medlem · 16 919 inlägg
    • Laddar…
  13. B
    Medlem · 6 840 inlägg
  14. U
    Medlem · 3 291 inlägg
    Tänker att det är viss nyhetsvärde i att se hur dödsfallen utvecklas. Extremt oroväckande. Numera har vi ju också en halverad dödlighet i Covid på sjukhus vilket innebär fler smittade per avlidna. Prognosen 7000 döda i år lät illa men uppenbarligen blir det värre.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0000.png

• Laddar…
  15. G
    Medlem · 634 inlägg
    Skulle du kunna köra samma graf men med ett senare startdatum, t ex från Oktober?

För att kunna jämföra den andra vågen.