optimum
Minskad smittspridning i julhelgen?

Nej knappast. nedanstående från pågående pressträff.

Diagram som visar antal fall av covid-19 per vecka i Sverige, med en markant ökning under de senaste veckorna.

Kvinna talar vid pressträff med texten "Ökning med 228 procent på landets sjukhus
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Minskad smittspridning i julhelgen?

Nej knappast. nedanstående från pågående pressträff.

[bild]

[bild]
De fall som bekräftades förra veckan blev som sagt inte smittade under julhelgen utan innan. Det är längre tid än en vecka mellan smittotillfälle och analyssvar, i en del fall två veckor (SVT har nyligen skrivit om en i VGR som väntat 6 dagar på sitt svar).

Nej, det är ingen ökning med 228 % på en vecka utan en ökning med 228 personer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
Från pressträffen

Vaccinera sig
Följa råden
Stanna hemma om man har symptom, testa sig,
Statistik många nya smittade kraftig ökning
Omikron dominerar
Scenarier
Vaccinationsfördelning

INGET NYTT


Angående Scenarier som nu smittspridningen går igenom taket så ställdes frågan från journalist och då börjar man tramsa om att den stämmer nog ändå.
Med tanke på väntetider på testning och väntetider på svar så vet man inte allt.
Helt klart har vi haft en otroligt hög smittspridning

Det där med att platta till kurvan verkar numer borta. Man tror att det gör över av sig själv.

Som vanligt, för lite och för sent.


Nej inga förbud mot skidresor så det är fritt fram.
Ta med Alvedon och kör försiktigt (mitt råd)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Minskad smittspridning i julhelgen?

Nej knappast. nedanstående från pågående pressträff.

[bild]

[bild]
Ja nu exploderar det. FHM vanliga senfärdighet gör att vi inte ligger bra till med tredje vaccindosen. Det är ingen nyhet att den hade behövt börjas ges tidigare.

""39 nya dödsfall med covid-19 har rapporterats i dag. Totalt har nu 15 369 personer avlidit med covid-19 i Sverige. I går var den siffran 15 330.

1 375 267 personer har smittats med covid-19 i Sverige sedan pandemins start. I går var den siffran 1 357 753. Det innebär en ökning med 17 517 fall.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik registrerades 17 320 nya fall under gårdagen. Det är den högsta dygnssiffran som uppmätts under hela pandemin.

Totalt 8 275 personer har fått intensivvård för covid-19 sedan pandemins start.

7 761 586 har nu fått en dos vaccin mot covid-19. Det motsvarar 85,9 procent av befolkningen över 12 år. 7 412 643 personer har fått två doser vaccin. Det motsvarar 82 procent av befolkningen över 12 år."" Aftonbladet
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Sidan gick bra att läsa och den gav en länk till ytterligare en intressant sida: länk

Det handlar om kristdemokraten Sara Skyttedal som blivit smittad av Covid-19 (hon är vaccinerad).

Citat:
Riktar rejäl kritik
Hon riktar rejäl kritik mot den omtalade coronahanteringen.
– Jag har covid. Önskar jag hade insjuknat i Bryssel istället för i Stockholm, framhåller Sara Skyttedal.


Ett stort clusterfuck
Hon anser att coronahanteringen är ett fiasko.
– Vilket geni har dragit slutsatsen att de enda som saknar egen bil och behöver mobila provtagningsenheter är de i utsatta områden? Hur kan hanteringen TVÅ ÅR in i pandemin vara ett så stort clusterfuck, frågar sig Sara Skyttedal i dag.


Kanske kan någon förklara för Sara Skyttedal att KD sitter med i den allians som styr Region Stockholm. Bland annat så kommer vårdutvecklingsregionrådet Désirée Pethrus från KD... :crysmile:
Hon rör sig bra för att ha så grava hjärnskador...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja nu exploderar det. FHM vanliga senfärdighet gör att vi inte ligger bra till med tredje vaccindosen. Det är ingen nyhet att den hade behövt börjas ges tidigare.
Menar du att det borde vara som i Danmark som har gett fler dos 3?
Tyvärr verkar det ju inte hjälpa när det gäller antalet på sjukhus i alla fall.
Danmark 784 st på sjukhus varav 80 på IVA
Sverige 934 st på sjukhus varav 112 på IVA
Danmark har ungefär hälften så stor befolkning som Sverige.

Nej, det är inte så enkelt att allt hänger på när tredje dosen gavs. 75 % av de som las in på IVA förra veckan var ovaccinerade och de vaccinerade som har lagts in på IVA de senaste veckorna är 70+ som sen länge har kunnat få dos 3, men de har andra sjukdomar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det borde vara som i Danmark som har gett fler dos 3?
Tyvärr verkar det ju inte hjälpa när det gäller antalet på sjukhus i alla fall.
Danmark 784 st på sjukhus varav 80 på IVA
Sverige 934 st på sjukhus varav 112 på IVA
Danmark har ungefär hälften så stor befolkning som Sverige.

Nej, det är inte så enkelt att allt hänger på när tredje dosen gavs. 75 % av de som las in på IVA förra veckan var ovaccinerade och de vaccinerade som har lagts in på IVA de senaste veckorna är 70+ som sen länge har kunnat få dos 3, men de har andra sjukdomar.

Ja precis som i Danmark. Vi vet att en tredje dos ger ett skapligt skydd mot omicron. Vi vet också att skyddet mot delta är påtagligt försämrat efter 6 månader. Lätt att tänka sig vad som komma skall i Sverige.

Danmark ligger bara i fas med resten av världen i smitta. Vi ligger en halv period efter. De ovaccinerade kan vi inte göra mycket åt längre.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja precis som i Danmark. Vi vet att en tredje dos ger ett skapligt skydd mot omicron. Vi vet också att skyddet mot delta är påtagligt försämrat efter 6 månader. Lätt att tänka sig vad som komma skall i Sverige.

Danmark ligger bara i fas med resten av världen i smitta. Vi ligger en halv period efter. De ovaccinerade kan vi inte göra mycket åt längre.
Vi vet att två doser ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom även när det gäller omikron.
För att de äldsta ska vara så bra skyddade som möjligt nu under januari och februari är det viktigt att det inte har gått för lång tid sen de fick dos 3. Det kan alltså i februari visa sig att det var bra att de äldsta i Sverige fick sina doser senare än i Danmark.

Vet inte vad du avser med period och vad en halv period är men jag läste någonstans under de senaste dagarna att Danmark förväntade sig att smittspridningen skulle öka under januari och inte minska förrän i februari.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi vet att två doser ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom även när det gäller omikron.
Två doser ger inte ens ett bra skydd mot Delta efter 6 månader och gruppen män. Kvinnor har dock ett skapligt skydd menså är ju 70 % män som ligger på IVA.

Man måste vara lite snabb och proaktiv i en pandemin. Om man väntar för länge med besluten är det tyvärr för sent.

Häromdagen var Gisecke (Tegnells mentor och konsult) ute och tyckte man borde väntat ännu längre innan man införde nya restriktioner. För att se vilken effekt de gamla hade haft nu. Alla som sett smittkruvan för omicron inser ju att "vänta" inte är en speciellt god idé.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Två doser ger inte ens ett bra skydd mot Delta efter 6 månader och gruppen män. Kvinnor har dock ett skapligt skydd menså är ju 70 % män som ligger på IVA.
Nu har man ju knappt sett några dubbelvaccinerade under 70 år på IVA när det hade gått 6 månader sen 60-70 år fick sin andra dos, en åldersgrupp som annars har varit vanlig på IVA. Så nog hade de fortfarande ett mycket bra skydd mot kritisk sjukdom.

Socialstyrelsen har ju inte heller sett någon särskild ökning på andra vårdavdelningar av just den åldersgruppen när det närmade sig 6 månader för den åldersgruppen. Vaccinerade under 60 år var ovanliga på sjukhus under perioden 8/11 - 12/12 till skillnad från ovaccinerade i den åldersgruppen. Alltså de dubbelvaccinerade hade fortfarande ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom när det hade gått 5-6 månader.

Ulltand Ulltand skrev:
Man måste vara lite snabb och proaktiv i en pandemin. Om man väntar för länge med besluten är det tyvärr för sent.
Om man ger en dos långt innan man behöver skyddet av den så har den inte längre den önskade effekten när den väl behövs. Man vet också att ge doser med kort intervall inte höjer antikroppsnivån lika mycket som när det har gått en längre tid (6 månader), det är ju därför som Israel inte har fått så bra resultat av tredje dosen när de kortade ner till 3 månader.

Ulltand Ulltand skrev:
Häromdagen var Gisecke (Tegnells mentor och konsult) ute och tyckte man borde väntat ännu längre innan man införde nya restriktioner. För att se vilken effekt de gamla hade haft nu. Alla som sett smittkruvan för omicron inser ju att "vänta" inte är en speciellt god idé.
Häromdagen?
Det var ju den 21 dec.
Men då är du väl glad att Fohm inte gjorde som Giesecke tyckte.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Häromdagen var Gisecke (Tegnells mentor och konsult) ute och tyckte man borde väntat ännu längre innan man införde nya restriktioner. För att se vilken effekt de gamla hade haft nu. Alla som sett smittkruvan för omicron inser ju att "vänta" inte är en speciellt god idé.
Gisecke, vara det inte han som höll på med flockimmunitet ihop med Tegnell?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har man ju knappt sett några dubbelvaccinerade under 70 år på IVA när det hade gått 6 månader sen 60-70 år fick sin andra dos, en åldersgrupp som annars har varit vanlig på IVA. Så nog hade de fortfarande ett mycket bra skydd mot kritisk sjukdom.

Socialstyrelsen har ju inte heller sett någon särskild ökning på andra vårdavdelningar av just den åldersgruppen när det närmade sig 6 månader för den åldersgruppen. Vaccinerade under 60 år var ovanliga på sjukhus under perioden 8/11 - 12/12 till skillnad från ovaccinerade i den åldersgruppen. Alltså de dubbelvaccinerade hade fortfarande ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom när det hade gått 5-6 månader.


Om man ger en dos långt innan man behöver skyddet av den så har den inte längre den önskade effekten när den väl behövs. Man vet också att ge doser med kort intervall inte höjer antikroppsnivån lika mycket som när det har gått en längre tid (6 månader), det är ju därför som Israel inte har fått så bra resultat av tredje dosen när de kortade ner till 3 månader.


Häromdagen?
Det var ju den 21 dec.
Men då är du väl glad att Fohm inte gjorde som Giesecke tyckte.

Folk avlider för att det inte fått den tredje dosen i tid.

Det är då ganska ointressant om det nominellt är bäst att ge den efter 6 månader för bästa långvarigt skydd. Det går också att ge en fjärde dos så hela resonemanget är galet.

Och det inser ju FHM snart och kommer att korta tiden, men sent.
 
optimum optimum skrev:
Gisecke, vara det inte han som höll på med flockimmunitet ihop med Tegnell?
Ja det är i princip han som avgjort vilken strategi Tegenell/FHM valde till en början. Nu verkar han dock vara vara bortkopplad.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Folk avlider för att det inte fått den tredje dosen i tid.

Det är då ganska ointressant om det nominellt är bäst att ge den efter 6 månader för bästa långvarigt skydd. Det går också att ge en fjärde dos så hela resonemanget är galet.

Och det inser ju FHM snart och kommer att korta tiden, men sent.
Påstår du att de 80+ som avled i december inte har haft möjlighet att få en tredje dos innan de insjuknade?
Under vecka 50 var åldersgruppen med flest avlidna 80+.

Du vet väl om att de som avlider i huvudsak är gamla med milda symtom som in många fall har fått sin tredje dos. Är man skröplig med andra sjukdomar så kan även en mycket lätt feber och lite hosta vara för mycket för kroppen. I den gruppen avled även personer under våg 3 trots att de då nyligen hade fått dos 2 och det gällde alfa.

Meningslöst att just nu korta ner dosintervallet när regionerna precis hinner med 6-månadersintervall.

Dumt att utsätta folk för biverkningar om det inte medför någon nytta. Israel satte ju upp en studie med en grupp om 150 personer för att undersöka om det skulle vara något problem med att ge en fjärde dos, så det är inte alls säkert att det går att ge nya doser hur som helst. Man kan få nya biverkningar, immunitetsreaktioner på något ämne i vaccinet osv.

Tillägg: Däremot kan kortare tid till dos 3 vara bra för att eventuellt få ned smittspridningen. Det tas upp under frågestunden på dagens presskonferens. Men det har inget med avlidna att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Påstår du att de 80+ som avled i december inte har haft möjlighet att få en tredje dos innan de insjuknade?
Det finns folk nu som ligger på IVA med dubbelvaccination utan att fått möjlighet till en tredje dos. Alla är inte+80. Alla (under x år) som inte har 6 månader från andra dosen kan inte få den den tredje nu när den skulle behövas som mest.

Men det stora problemet blir nu med omicron. 3 doser ger ett skapligt skydd mot sjukdom men 2 doser gör det inte. Det innebär en stor belastning på sjukvården igen och annan sjukvård får vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.