1 015 621 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Mitt inlägg handlade om avlidna eftersom ditt förra inlägg handlar om avlidna. Om du ska diskutera något annat finns det ingen anledning att citera mitt inlägg.Ulltand skrev:
Det finns folk nu som ligger på IVA med dubbelvaccination utan att fått möjlighet till en tredje dos. Alla är inte+80. Alla (under x år) som inte har 6 månader från andra dosen kan inte få den den tredje nu när den skulle behövas som mest.
Men det stora problemet blir nu med omicron. 3 doser ger ett skapligt skydd mot sjukdom men 2 doser gör det inte. Det innebär en stor belastning på sjukvården igen och annan sjukvård får vänta.
Men om du tror att det finns något land i världen som kan vaccinera hela befolkningen på 2 veckor så lever du nog i en annan värld. För det är väl ungefär den enda hastighet som du skulle vara nöjd med.
I sista stycket blandar du skydd mot sjukdom med skydd mot allvarlig sjukdom. Det är det sista som är betydelsefullt när det gäller belastningen på sjukvården. Om alla var vaccinerade skulle det vara en betydligt bättre situation inom vården eftersom en stor majoritet av de inlagda är ovaccinerade och dessutom skulle smittspridningen vara lägre och därmed sjukfrånvaron etc. också. Så skyll inte situation inom vården på de vaccinerade utan på de ovaccinerade.
Ja det finns så klart avlidna som inte fått den tredje dosen heller.BirgitS skrev:
Mitt inlägg handlade om avlidna eftersom ditt förra inlägg handlar om avlidna. Om du ska diskutera något annat finns det ingen anledning att citera mitt inlägg.
Men om du tror att det finns något land i världen som kan vaccinera hela befolkningen på 2 veckor så lever du nog i en annan värld. För det är väl ungefär den enda hastighet som du skulle vara nöjd med.
.
Nej man kan inte vaccinera alla på två veckor men det problemet hade man sluppit om man kommit igång tidigare.
Har du glömt den stora kritiken tidigare från många forskare att det dröjer för länge med dos 3?
Andra har varit klart snabbare tex både Danmark och Israel.
""”Halkar efter på tredje dosen”
Tove Fall menar att det skulle behövas fler åtgärder för att dämpa effekterna av smittan och belastningen på sjukvården. En åtgärd i rätt riktning är att korta intervallet för dos tre till fem månader, menar hon. Något som exempelvis Region Kalmar redan infört.
– Vi halkar efter på tredje dosen. I den region jag bor i finns det lediga vaccinationstider, men jag kan inte gå och vaccinera mig. I andra länder har man satt in väldigt stora resurser på att verkligen få ut tredje dosen och den vet vi ökar skyddet mot svår sjukdom."" Expressen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det går som sagt bra att göra redan efter 5 månader för de regioner som klarar det.Ulltand skrev:
Att kräva det för de regioner som inte klarar det efter 6 månader känns väl lite meningslöst?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ja, det finns t.ex. ovaccinerade som avlider. Som sagt tre doser är inget fullständigt skydd mot att avlida heller.Ulltand skrev:
Så bra att vi är överens om att det inte går att vaccinera alla innevånare på två veckor i alla fall.Ulltand skrev:
Fast du inser väl då att de äldsta skulle ha haft ett sämre skydd idag om de hade blivit vaccinerade tidigare.
Om du vill ha en diskussion med mig kring en tidningsartikel får du länka till den för några lösryckta citat säger ingenting och så intressant är det inte så att jag har lust att lägga tid på att leta efter artikeln.
BirgitS skrev:
Men du missar ju helt att folk har avlidit i brist på på den tredje dosen! Och fler lär det bli. Tråkigt att du inte kan ta in vad Tove Fall skriver om detta.
""Åtta personer har avlidit med covid-19 på ett äldreboende i Överkalix efter ett utbrott. Omkring 30 personer – både personal och boende – har insjuknat, merparten var dubbelvaccinerade.""
https://www.svd.se/atta-doda-med-covid-19-pa-aldreboende
Även ett sämre långtidsskydd kan vara tillräckligt och bättre i det korta perspektivet och är det det inte ger man dem en fjärde dos! Det finns ingen egenintresse i att maximera långtidseffekten av vaccination. Det gäller att rädda så många liv som möjligt. Vaccin finns
När väl tredje dosen påbörjades fanns inte omikron i omlopp, så omikron har ju satt mångas strategier ur spel. Det finns ju också en stor grupp med who i spetsen som vill ha allt vaccin ska ges till de mindre utvecklade länderna.
FHM var sena även med tredje dosen ur ett Deltaperspektiv.trähandtag skrev:
Jag har en vän som bor i ett Afrikansk land. Ingen vill ha vaccinet där. Nyligen fick man också kassera ett stort antal doser som skickats till Afrika via Covax. Problemet där är att folk inte är intresserade att få det vilket få uppmärksammat. Det i sin tur beror ju på att befolkningen är ung och dödstalen är extremt låga,
Dessutom kan man inte distribuera Moderna eller Pfizer i U-länder då dessa vacciner kräver en lågtemperatursförvaring som inte är möjlig. Återstår Astra som vi inte använder längre.
Exemplet på effekter av att vänta med dos 3 för länge.
""I två veckor i december låg förlossningsläkaren Jona Elings Knutsson hemma sjuk i covid – istället för att ta hand om patienter.
Hon är en av flera inom sjukvården i Stockholm som är kritiska till att vårdpersonal inte prioriterats för den tredje dosen.
– Det får stora konsekvenser för samhället när så många av oss är hemma sjuka, säger hon.""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxRrER/lakarens-tredje-dosen-kritik-som-en-small-i-ansiktet
""I två veckor i december låg förlossningsläkaren Jona Elings Knutsson hemma sjuk i covid – istället för att ta hand om patienter.
Hon är en av flera inom sjukvården i Stockholm som är kritiska till att vårdpersonal inte prioriterats för den tredje dosen.
– Det får stora konsekvenser för samhället när så många av oss är hemma sjuka, säger hon.""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxRrER/lakarens-tredje-dosen-kritik-som-en-small-i-ansiktet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hur ska jag kunna ta in vad Tove Fall skriver när jag inte får veta vad hon skriver.Ulltand skrev:
Men du missar ju helt att folk har avlidit i brist på på den tredje dosen! Och fler lär det bli. Tråkigt att du inte kan ta in vad Tove Fall skriver om detta.
""Åtta personer har avlidit med covid-19 på ett äldreboende i Överkalix efter ett utbrott. Omkring 30 personer – både personal och boende – har insjuknat, merparten var dubbelvaccinerade.""
[länk]
Även ett sämre långtidsskydd kan vara tillräckligt och bättre i det korta perspektivet och är det det inte ger man dem en fjärde dos! Det finns ingen egenintresse i att maximera långtidseffekten av vaccination. Det gäller att rädda så många liv som möjligt. Vaccin finns
Du länkar till en låst artikel som är skriven av TT. Vad är det med Tove Fall att göra?
Överkalix-fallen var ju under början på september så det är ju inte särskilt relevant för en nyhetstråd. Problemet var framförallt personalen som inte skötte vårdhygienen så en av dem smittade de äldre.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/brister-i-vardhygien-ledde-till-dodsfallen-i-overkalix
Som sagt man kan inte ge hur många doser på hur kort tid som helst, det kan ge negativa effekter.
Du vet om att i ett globalt perspektiv finns inte tillräckligt med vaccin och att ohejdad smittspridning pga. utebliven vaccinering leder till nya varianter (alfa, beta, gamma, delta, omikron). För jag hoppas att du inte menar att svenska liv är viktigare än liv i Afrika. Naturligtvis går det att få folk att vaccinera sig i Afrika också, det lyckas man ju med när det gäller andra vacciner.
Därför att jag citerade henne i inlägget. Här kommer en repris.BirgitS skrev:
"""”Halkar efter på tredje dosen”
Tove Fall menar att det skulle behövas fler åtgärder för att dämpa effekterna av smittan och belastningen på sjukvården. En åtgärd i rätt riktning är att korta intervallet för dos tre till fem månader, menar hon. Något som exempelvis Region Kalmar redan infört.
– Vi halkar efter på tredje dosen. I den region jag bor i finns det lediga vaccinationstider, men jag kan inte gå och vaccinera mig. I andra länder har man satt in väldigt stora resurser på att verkligen få ut tredje dosen och den vet vi ökar skyddet mot svår sjukdom."" Expressen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Som sagt några lösryckta citat kan jag inte ta in eller diskutera.Ulltand skrev:
Därför att jag citerade henne i inlägget. Här kommer en repris.
"""”Halkar efter på tredje dosen”
Tove Fall menar att det skulle behövas fler åtgärder för att dämpa effekterna av smittan och belastningen på sjukvården. En åtgärd i rätt riktning är att korta intervallet för dos tre till fem månader, menar hon. Något som exempelvis Region Kalmar redan infört.
– Vi halkar efter på tredje dosen. I den region jag bor i finns det lediga vaccinationstider, men jag kan inte gå och vaccinera mig. I andra länder har man satt in väldigt stora resurser på att verkligen få ut tredje dosen och den vet vi ökar skyddet mot svår sjukdom."" Expressen
Norska VG har kollat igenom hur man gör i Europa och att få ner "karantäntiden" vid sjukdom är flera länder inne på.
Sedan precis som svenska Fohm så trycker alla på det här med vaccinering, franska Macron verkar nästan inne på ett "heligt krig" mot anti-vaxxare.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...er-disse-landene-kutter-likevel-isolasjonstid
Sedan i avslutningen så konstaterar man att i Danmark tar man det här med gott mod!
Det här blir bra!
Sedan precis som svenska Fohm så trycker alla på det här med vaccinering, franska Macron verkar nästan inne på ett "heligt krig" mot anti-vaxxare.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...er-disse-landene-kutter-likevel-isolasjonstid
Sedan i avslutningen så konstaterar man att i Danmark tar man det här med gott mod!
Det här blir bra!
Det tycks inte vara helt klart än. Visserligen verkar det som att omikron inte ger lika allvarliga symptom i allmänhet, men den är rejält mycket smittsammare än tidigare varianter, så hur slutsumman blir vet vi nog inte riktigt än. Jag tycker att det vore dumt att chansa på att det går bra att låta skobarn bli smittade.Nissens skrev:
Det är en annan fråga än hur pandemin ska hanteras akut. Så småningom blir det räfst och rättarting i vissa landsting, men det är då och nu är nu.D djac skrev:
Vilket landsting är det f.ö. som du har ett horn i sidan till?