Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Frågan ”Varför har ni inte vaccinerat er mot covid-19?” riktar sig till de som tvekar, avvaktar eller inte tänker vaccinera sig, inte till de som av olika skäl inte haft möjlighet att vaccinera sig ännu.
 
  • Gilla
XMian och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
  • Älska
OramaC och 58 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Hur tänker du då? TBE verkar drabba 250-350 personer per år, mindre än hälften av dessa får bestående men, hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 117 till
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
Anonymiserad 220941 och 310 till
  • Laddar…
RoTe
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
OramaC och 90 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
Dessa 14000+ har inte dött AV covid utan MED covid, det är en väldigt stor skillnad.

Covid kan vara allt mellan 0 & 100% bidragande orsak i dödsfallen.


En liten jämförelse:
Hur många dör av rökning?
Hur många dör där rökningen är en bidragande orsak?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
jonas.o och 35 till
  • Laddar…
@RoTe hur tror du smittan och dödsfallen hade sett ut om vi hade levt på exakt samma sätt 2020 som 2018?
Där personer går snuviga/sjuka till arbeten, där många hostar rakt up, där snoriga barn/ungdomar är på dagis/skola/fritids, där flera tusen människor samlas packade som sardiner (konserter mm), där människor sällan hade tvättat händerna med två & vatten eller använt handsprit, etc?

Hade dödsfallen legat kvar på samma nivå eller hade det stigit?
Hade antalet sjuka personer på sjukhus legat kvar på samma nivå eller hade det stigit?
 
  • Gilla
jonas.o och 24 till
  • Laddar…
tommib
Poängen är inte hur många som dör av/med Covid, poängen är belastningen på sjukvården. Om vi skulle strunta i att behandla alla med Covid, alternativt införa en behandlingsbegränsning för intensivvård (eller intermediärvård) så skulle vården klara sig fint. Patienterna, not so much. Självklart dör inte alla som får Covid, inte ens en procent faktiskt. Problemet med dem som så att säga "kastar tärningarna" är att de kallt räknar med att vården finns där för dem om det skiter sig och det blir dubbla ettor. Jag har lite problem med det.

Att äldre går bort i en säsongsinfluensa, eller Covid, är lite ett faktum och inget att hetsa upp sig för. Problemet är att det inte är dem vi lägger på intensivvårdsavdelningarna.

RoTe RoTe skrev:
Det vi vet är ju att säsongsinfluensa samt vinterkräksjuka helt försvann och ersattes av den nya så kallade pesten
Ja, tänk vad lite handhygien kan göra...

RoTe RoTe skrev:
Totalpanik utbröt i världen för något som inte har högre dödlighet än en värre influensa i princip
Jag tror inte att du har koll på magnituden på problemet här. Igen, det handlar inte om dödligheten direkt, det handlar om belastningen på vården. Av de smittade blir 3-4 % så sjuka att de kräver sjukhusvård. Om vi räknar lågt och säger att 1 % av befolkningen insjuknar varje vecka så blir det 100 000 fall, varav 3-4000 kräver sjukhusvård. Jag tycker att du ska ta en titt på hur mycket vårdplatser det finns på våra sjukhus i normalfallet. Då vill jag också påminna om att det inte direkt anses vara tillräckligt även utan pandemin.

Att vi inte får fler döda/invalidiserade av Covid beror på att sjukvården ändå har fungerat hjälpligt. Jag är inte jättesugen på att få veta vad mortaliteten är utan modern sjukvård.

TL;DR: Gå och vaccinera er. Nu.
 
  • Gilla
  • Älska
Sigge1960 och 141 till
  • Laddar…
Tror du inte att influensan och vinterkräksjukan hämmades tack vare att många stannade hemma så fort de kände sig lite krassliga samt hade bättre hygien än tidigare samt färre personer per golvyta i tex affärer?


Jag har förr bl.a. på Ikea sett personer gå ut från toabåsen å ut i affären utan att tvätta händerna. Jag misstänker att sådant beteende har minskat en del samt att det är färre personer i affärer mm.
 
  • Gilla
Sörhaga och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pjkw skrev:
Hur tänker du då? TBE verkar drabba 250-350 personer per år, mindre än hälften av dessa får bestående men, hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
Därför att jag inte tillhör snittbefolkningen när det gäller fästingbett. Damernas intresse för min läckra lekamen resulterar i ett större antal sugande mödrar. Så rent statistiskt sätt är jag en riskgrupp. Dessutom bor jag mitt i TBE:träsket. Likaså är det vaccinet väl utprovat och har funnits länge.Tvärs emot Coronaditot, med andra ord. Så jag vaccinerar mig när det finns ett behov. Inte för att "Alla andra" gör det.

Staffans
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
ch75 och 27 till
  • Laddar…
RoTe
tommib tommib skrev:
det handlar inte om dödligheten direkt, det handlar om belastningen på vården.
TL;DR: Gå och vaccinera er. Nu.
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
 
  • Gilla
  • Arg
Monica59 och 14 till
  • Laddar…
Jag tycker det är märkligt att folk inte bara kan betrakta fakta, och gå och vaccinera sig.
Finns det något inslag av "religion" i diskussionerna runt coronapandemin är det religionen att inte vaccinera sig. Lyckligtvis verkar den vara ganska liten, men den oroar mig ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 77 till
  • Laddar…
RoTe
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det är märkligt att folk inte bara kan betrakta fakta, och gå och vaccinera sig.
Finns det något inslag av "religion" i diskussionerna runt coronapandemin är det religionen att inte vaccinera sig. Lyckligtvis verkar den vara ganska liten, men den oroar mig ändå.
Oavsett ämne kommer det finnas människor som inte håller med. Om nu säg 80% är vaccinerade, vad är problemet? Är dessa 20% så farliga att de vaccinerade kommer dö av detta de är vaccinerade mot?
 
  • Gilla
  • Arg
Siarhei och 16 till
  • Laddar…
Staffans2000
Demmpa Demmpa skrev:
Tror du inte att influensan och vinterkräksjukan hämmades tack vare att många stannade hemma så fort de kände sig lite krassliga samt hade bättre hygien än tidigare samt färre personer per golvyta i tex affärer?


Jag har förr bl.a. på Ikea sett personer gå ut från toabåsen å ut i affären utan att tvätta händerna. Jag misstänker att sådant beteende har minskat en del samt att det är färre personer i affärer mm.
Jo. Samt att rätt många vanliga influensor som folk fick, gick som corona av bara farten. Sedan har naturligtvis en god handhygien varit av godo, i största allmänhet.

Staffans
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det är märkligt att folk inte bara kan betrakta fakta, och gå och vaccinera sig.
Finns det något inslag av "religion" i diskussionerna runt coronapandemin är det religionen att inte vaccinera sig. Lyckligtvis verkar den vara ganska liten, men den oroar mig ändå.
Det är just det där med "fakta".
Det som är fakta ena stunden, är utskrattad (I bästa fall) i nästa stund.
Dessutom verkar det råda en: -"har jag tagit den här skiten, skall du banne mig göra det, du också"mentalitet bland de vaccinerade. Föga övertygande argumentationsteknik, på min ära.

Staffans
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Monica59 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.