1 016 172 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Den enda gången jag har åkt skidor i franska alperna så var après ski mycket populärt. I Åre var det också fullt av folk i skidkläder i barerna sen eftermiddag. Visst kan man göra som du också, men jag misstänker att det är ganska många som inte vill vara utan en öl eller två direkt efter en dag i backen.Fairlane skrev:
Längdåkning har inte samma koppling till semester med alkohol.
Du spår väl att det ska bli ökad smittspridning hela tiden? Med den metoden får man ju rätt lite då och då, men det är få som klagar om man har spått fel åt det hållet.optimum skrev:
Men om man frågar vårdpersonalen som säger upp sig vad som skulle få dem att stanna, så är det dels lägre belastning (dvs fler kollegor), dels bättre betalt.P pmd skrev:
Nej knappast men jag följer smittspridningen i de länder som får respektive mutation före oss.P pmd skrev:
Vi såg förra hösten att en ny variant spred sig i UK och ca en månad senare hade vi samma spridning här.
Även att i år är det inget onormalt att luftvägssjukdomar har kraftig tillväxt under vintern och att vi under julledigheten skulle få en ökning med dem nya varianten Omikron är rätt så självklart.
Den metod FHM använder är att bygga scenarier utifrån data de matar in.
Dock innehåll scenarierna en rätt så kraftig ökning under samma period som AT gick ut med att han inte trodde det skulle bli någon ökning. Han kan alltså inte ens hålla sig till de scenarier FHM själva tar fram.
Alltså AT kör sitt egna race.
Som sagt, nu har allt fler länder slutat att försöka stoppa smittspridningen eftersom Omikron är mindre ”aggresiv”.optimum skrev:
Nej knappast men jag följer smittspridningen i de länder som får respektive mutation före oss.
Vi såg förra hösten att en ny variant spred sig i UK och ca en månad senare hade vi samma spridning här.
Även att i år är det inget onormalt att luftvägssjukdomar har kraftig tillväxt under vintern och att vi under julledigheten skulle få en ökning med dem nya varianten Omikron är rätt så självklart.
Den metod FHM använder är att bygga scenarier utifrån data de matar in.
Dock innehåll scenarierna en rätt så kraftig ökning under samma period som AT gick ut med att han inte trodde det skulle bli någon ökning. Han kan alltså inte ens hålla sig till de scenarier FHM själva tar fram.
Alltså AT kör sitt egna race.
AT kör inte sitt eget race…
Tre fall och kineserna stänger ner en storstad: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/66KXa3/miljonstad-stangs-ner-efter-tre-fall-krossa-smittan
Jag skulle tro att folk där (som börjat idka byteshandel bara för att få mat) vore jäkligt glada om de ”bara” behövde covidpass.
Jag skulle tro att folk där (som börjat idka byteshandel bara för att få mat) vore jäkligt glada om de ”bara” behövde covidpass.
Jo men vad är symptomen och vårdbehovet hos alla de som kommer in? (dvs covidsmittade)Nissens skrev:
Hursomhelst så träder äntligen en av de mer tongivande professorerna fram och diskuterar att omikron och vaccinerade kan vara en stor fördel. Typiskt att det är en Göteborgare som vågar gå emot strömmen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28XRgr/omikron-smittar-latt--darfor-kan-det-vara-positivt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Ofta behöver de extra syretillförsel för att de deras andningsförmåga inte räcker till för att syresätta blodet i tillräcklig omfattning med vanlig luft. Det behövs inte IVA-vård för det.P paralun skrev:
Under pandemin har åldersgruppen 60-80 år varit vanligast på IVA men eftersom den åldersgruppen är så väldigt väl vaccinerad så är det en mycket mindre andel av de smittade i den gruppen som behöver IVA-vård däremot så är gruppen 40-60 år, som tidigare var undantaget på IVA, numera vanlig eftersom det är en större andel i den gruppen som är ovaccinerade. Men vaccineringen har gjort att andelen av de smittade som behöver IVA-vård har minskat.
