P
Fairlane Fairlane skrev:
Det var några år sen jag åkte, men jag vill minnas att det var hyfsad träning även i utförsåkning och jag har inget minne av att jag drack alkohol heller är jag åkte. Det hände att man tog en öl eller ett glas vin hemma i stugan igen, men det kan jag ju göra hemma i huset också.
Den enda gången jag har åkt skidor i franska alperna så var après ski mycket populärt. I Åre var det också fullt av folk i skidkläder i barerna sen eftermiddag. Visst kan man göra som du också, men jag misstänker att det är ganska många som inte vill vara utan en öl eller två direkt efter en dag i backen.

Längdåkning har inte samma koppling till semester med alkohol.
 
P
optimum optimum skrev:
Borde det inte vara lämpligt att han ber om ursäkt snart för sina galna gissningar?
Nu när vi sett resultatet.

Någon som vet vad han använder för sina spådomar?
[bild]

[länk]
Du spår väl att det ska bli ökad smittspridning hela tiden? Med den metoden får man ju rätt lite då och då, men det är få som klagar om man har spått fel åt det hållet.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Tveksamt om man överhuvudtaget ska hålla på med sådant under pandemin som läget är nu. Sjukvården är rätt så tungt belastad ändå.

*kan innehålla spår av ironi*
Hel oironiskt håller jag med. Cyklister borde åtminstone ha hjälm om de envisas med att cykla i biltrafik.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ibland är systemet med receptförskrivning kontraproduktivt. Köp ivermektin hos Lantmännen!
Sorry!

Avmaskningsmedel för andra djur än hund och katt, är receptbelagt.

Så man får kontakta veterinär istället...
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller förstås inte bara sjukvården utan här är en rapport från skolvärlden om hur hög smittspridning leder till att barnen inte får den undervisning som de har rätt till: [länk]
Det kanske är dags att börja vaccinera skolbarn.
 
Nissens
P pmd skrev:
Det kanske är dags att börja vaccinera skolbarn.
Äh, låt omikron göra jobbet. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Det leder ju till problem som vi inte vill ha. Se sista stycket i inlägg #14909.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vill inte betala högre landstingskatt. Jag vill att mina skattepengar ska användas effektivare än till att bygga skrytbyggen och betala högkvalificerad personal till att utföra arbete som andra kan göra lika bra.

Mer pengar kommer inte att automatiskt göra sjukvården effektivare.
Men om man frågar vårdpersonalen som säger upp sig vad som skulle få dem att stanna, så är det dels lägre belastning (dvs fler kollegor), dels bättre betalt.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P
Det går nog att göra omfördelningar inom landstingsbudgetarna.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Du spår väl att det ska bli ökad smittspridning hela tiden? Med den metoden får man ju rätt lite då och då, men det är få som klagar om man har spått fel åt det hållet.
Nej knappast men jag följer smittspridningen i de länder som får respektive mutation före oss.
Vi såg förra hösten att en ny variant spred sig i UK och ca en månad senare hade vi samma spridning här.
Även att i år är det inget onormalt att luftvägssjukdomar har kraftig tillväxt under vintern och att vi under julledigheten skulle få en ökning med dem nya varianten Omikron är rätt så självklart.
Den metod FHM använder är att bygga scenarier utifrån data de matar in.

Dock innehåll scenarierna en rätt så kraftig ökning under samma period som AT gick ut med att han inte trodde det skulle bli någon ökning. Han kan alltså inte ens hålla sig till de scenarier FHM själva tar fram.
Alltså AT kör sitt egna race.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Nej knappast men jag följer smittspridningen i de länder som får respektive mutation före oss.
Vi såg förra hösten att en ny variant spred sig i UK och ca en månad senare hade vi samma spridning här.
Även att i år är det inget onormalt att luftvägssjukdomar har kraftig tillväxt under vintern och att vi under julledigheten skulle få en ökning med dem nya varianten Omikron är rätt så självklart.
Den metod FHM använder är att bygga scenarier utifrån data de matar in.

Dock innehåll scenarierna en rätt så kraftig ökning under samma period som AT gick ut med att han inte trodde det skulle bli någon ökning. Han kan alltså inte ens hålla sig till de scenarier FHM själva tar fram.
Alltså AT kör sitt egna race.
Som sagt, nu har allt fler länder slutat att försöka stoppa smittspridningen eftersom Omikron är mindre ”aggresiv”.
AT kör inte sitt eget race… :crysmile:
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det leder ju till problem som vi inte vill ha. Se sista stycket i inlägg #14909.
Om du tänker på skolan, så var inte förra rundan omikron. Tydligen är risken för att behöva sjukhusvård 40-70% lägre med omikron, så det lär inte bli lika bökigt denna gången.
 
Nissens Nissens skrev:
Problemet är väl att mycket sjukvårdspersonal är sjukskrivna, så underbemanningen är betydande..
Jo men vad är symptomen och vårdbehovet hos alla de som kommer in? (dvs covidsmittade)

Hursomhelst så träder äntligen en av de mer tongivande professorerna fram och diskuterar att omikron och vaccinerade kan vara en stor fördel. Typiskt att det är en Göteborgare som vågar gå emot strömmen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28XRgr/omikron-smittar-latt--darfor-kan-det-vara-positivt
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo kort är jag klart förbryllad över vårdbehovet när inte IVA-behovet stiger nämvärt.
Att något är "ansträngt" vete tusan vad det egentligen innebär, vad behöver de här patienterna hjälp med egentligen? Tycker det ser klart lovande ut men det kanske är politiskt inkorrekt!
Ofta behöver de extra syretillförsel för att de deras andningsförmåga inte räcker till för att syresätta blodet i tillräcklig omfattning med vanlig luft. Det behövs inte IVA-vård för det.

Under pandemin har åldersgruppen 60-80 år varit vanligast på IVA men eftersom den åldersgruppen är så väldigt väl vaccinerad så är det en mycket mindre andel av de smittade i den gruppen som behöver IVA-vård däremot så är gruppen 40-60 år, som tidigare var undantaget på IVA, numera vanlig eftersom det är en större andel i den gruppen som är ovaccinerade. Men vaccineringen har gjort att andelen av de smittade som behöver IVA-vård har minskat.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.