BirgitS
T tergo skrev:
här kan du se inslaget tryck på afspil nu
TV AVISEN 18:30 - 2. DEC 2021 18:30 | Se online her | DRTV
Nog kan jag förstå ungefär vad dansk text handlar om men jag kan inte förstå talad danska tillräckligt bra. Men jag menar inte att du har hittat på utan bara att det kommer olika information från olika håll.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja detta är verkligen inte någon slutlig sanning med får mig att bli försiktigt hoppfull i alla fall.
– De preliminära studier som kommit från Sydafrika visar att den verkar smitta väldigt lätt och om man har haft andra varianter verkar det som man kan smittas av omikron också. Det verkar även som om att inkubationstiden är kortare, säger SVT:s vetenskapsreporter Johan Bergendorff i Morgonstudion.
– Av de rapporter vi hittills har hört, det är från unga människor ska vi veta, så verkar de inte tappa lukt och smak. De får hosta och ont i halsen.
Men SVT:s vetenskapsreporter Johan Bergendorff säger att dagens vaccin sannolikt skyddar mot allvarligare sjukdom.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Sverige tester för lite enligt tidigare statsepidemiolog Annika Linde och överläkaren Johan Styrud, Troligen har vi ett större mörkertal av Omicron. Sedan FHM lade ner testerna för vaccinerade (hårt kritiserat) har man inte kommit upp i samma nivå igen.

”Vi har nog en stor spridning som vi inte känner till”
Även Annika Linde, statsepidemiolog mellan 2005 och 2013, har sagt till Expressen att hon anser att Sverige borde testa mer.

– Sverige borde testa mer, men jag vet inte om vi ska upp i dansk nivå. De har utfört väldigt många test per identifierat fall, och det kan bli onödigt kostsamt.

– Men Sverige ligger sämst i Norden vad det gäller test per bekräftade fall, så vi har nog en stor spridning som vi inte känner till.

Till de som är oroliga för den nya varianten säger Johan Styrud att det är viktigt att vaccinera sig och stanna hemma om man känner sig krasslig.

– Det är tyvärr det gamla reglerna som gäller: håll avstånd, stanna hemma om du känner dig sjuk, och gå och vaccinera dig. "" Expressen

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sedan FHM lade ner testerna för vaccinerade (hårt kritiserat) har man inte kommit upp i samma nivå igen.
Vad betyder det, vad för nivå?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad betyder det, vad för nivå?
Skulle ha varit samma nivå som Norge och Danmark.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Skulle ha varit samma nivå som Norge och Danmark.
Nivå av vad?
Var det samma nivå (av vad det nu är) innan vissa fullvaccinerade inte behövde testa sig?

Stora vaccinationsproblem nu också. Lär vi något av pandemin? Var det oväntat att det skulle behövas en tredje dos? Not!

Min spaning: Ekonomismen som tillåts styra allt har sina nedsidor.

""I våras öppnade flera stora vaccinationscenter i Stockholm för att klara av arbetet med att massvaccinera stockholmarna. Men nio av dem har nu stängt och blivit rum för annan verksamhet.

En sådan lokal är konsertlokalen Fållan, belägen i Slakthusområdet i södra Stockholm, där Doktor 24 genomförde vaccination mot coivd-19. Fram till och med september hade sammanlagt 150 000 stick delats ut i lokalen.

– När trycket var som högst vaccinerades runt 10 000 personer per vecka hos oss i Fållan, säger Christoffer Berg, affärschef på Doktor24.""

https://www.svd.se/stor-brist-pa-vaccintider--utmaning-att-skala-upp

Ulltand Ulltand skrev:
Min spaning: Ekonomismen som tillåts styra allt har sina nedsidor.”
Absolut är det så. Folk tänker med plånboken och har en tendens att rösta på det parti som lovar bäst ekonomi för dem. Pensionärer röstar på de som vill höja pensionen, villaägare röstar på de som vill sänka villaskatt och höja ROT, lönearbetare röstar gärna på de som vill sänka skatten för dem, osv.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Nja, här måste jag ändå säga att det står helt tydligt att de som styr och organiserar våra regioner alla hämtats från botten av begåvningspyramiden.
Alla "regioner" är inte lika klantiga. Som jag skrev i inlägg #13997 så fungerade organiserandet av vaccinationerna riktigt bra i Uppsala län.

P
Ny studie från Israel om minskande immunitet efter genomgången infektion, vaccinerad med två doser, vaccinerad med tre doser, genomgången infektion och sen vaccinerad, vaccinerad och sen genomgången infektion.
Graf som jämför bekräftade infektionsfrekvenser efter återhämtning, vaccinering och booster i en studie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tolkar datat korrekt så förefaller kombinationen genomgången infektion och sen vaccination vara ”bäst” och genomgången infektion näst ”bäst” över tid, trippelvaccinerade finns det antagligen för lite data om över tid så det går nog inte uttala sig om ännu.

Nej, man ska inte tolka detta inlägg som att jag förespråkar att man ska försöka bli infekterad istället för att vaccinera sig.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.04.21267114v1

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Från DN låst artikel https://www.dn.se/varlden/sydafrikansk-lakare-om-omikron-jag-ar-forsiktigt-optimistisk/
Preliminära uppgifter från en ännu inte publicerad amerikansk studie tyder på att omikronvarianten kan ha använt sig av genetiskt material från ett vanligt förkylningsvirus, vilket skulle kunna förklara varför det sprider sig snabbare och inte ger lika allvarlig sjukdom enligt Washington Post, som också skriver att det gäller HCoV-229E och det tyder på att omikron har utvecklats i en patient som varit infekterad med båda virusen. Det innebär också att det är möjligt att omikron inte längre är ett årstidsbundet virus.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
smittade i vår grannregion. Avgå SÖREN o FRODE!!!!!
Linjediagram visar nya bekräftade fall av Covid-19 i EU, Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
När inte ens hälsoministern lyckas hålla sig frisk, vet man att man har samhällssmitta...

Nyhetsrubrik som meddelar att Danmarks hälsominister har fått covid-19, med en länk till live-rapportering.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Alla "regioner" är inte lika klantiga. Som jag skrev i inlägg #13997 så fungerade organiserandet av vaccinationerna riktigt bra i Uppsala län.
Det kan jag inte säga något om, kan vara att de är bättre än alla andra men regionledningar överlag verkar genomgående misslyckas med det mesta, inte bara sjukvård utan allt som de ska ansvara för. Sen handbollsräddas väl sjukvården ofta av sin personal, som ju är tydligt från en annan och högre begåvningshylla än sin ledning.

tusenett skrev:
Ny studie från Israel om minskande immunitet efter genomgången infektion, vaccinerad med två doser, vaccinerad med tre doser, genomgången infektion och sen vaccinerad, vaccinerad och sen genomgången infektion.
[bild]
Om jag tolkar datat korrekt så förefaller kombinationen genomgången infektion och sen vaccination vara ”bäst” och genomgången infektion näst ”bäst” över tid, trippelvaccinerade finns det antagligen för lite data om över tid så det går nog inte uttala sig om ännu.

Nej, man ska inte tolka detta inlägg som att jag förespråkar att man ska försöka bli infekterad istället för att vaccinera sig.

[länk]
Spännande, hoppas det kommer fler studier likt denna så vi kan se mer svart på vitt vad vi bör fokusera på i samhället när det gäller att begränsa smittspridningen.

Skulle den där studien stämma är vaccinationspasset så som det ser ut nu i Sverige ganska fel ute. Man borde i det "passet" addera genomgången infektion senaste 12 månaderna som minst och istället reducera tiden från senaste vaccinationsspruta till maximalt 4 månader om man bara har vaccinerats och inte haft konstaterad infektion.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.