B b8q skrev:
Jag upprepar frågan utifall @Ulltand missade den.

Som studien visade Sverige var sämst i den rika delen av världen. Klart mycket sämre än tex Tyskland och tom sämre än Belgien när man likställer förutsättningarna.

Jag vet inte Bolsonaro räknas dit men sannolikt inte.

Ulltand Ulltand skrev:
Som studien visade Sverige var sämst i den rika delen av världen. Klart mycket sämre än tex Tyskland och tom sämre än Belgien när man likställer förutsättningarna.

Jag vet inte Bolsonaro räknas dit men sannolikt inte.
Nu frågade jag inte om någon studie, utan om hur du vill förklara att det för närvarande går betydligt bättre för Sverige än Tyskland och Brasilien, trots att de har mycket högre munskyddsanvändning i dessa länder. Du sa att det inte beror på munskydden, utan att det måste bero på nåt annat. Så vad ÄR det då för saker vi gör bättre i Sverige, tror du?

Eller är det omöjligt för dig att medge att Sverige gör något bra?

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I Danmark har man nu konstaterat att man har samhällsspridning av omikron.
Enligt SSI, den danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, har man nu upptäckt ett antal fall av omikronsmitta där de drabbade varken har rest utomlands själva eller träffat personer som rest.
Totalt 183 fall har konstaterats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15:42

• Gilla
pmd
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nu frågade jag inte om någon studie, utan om hur du vill förklara att det för närvarande går betydligt bättre för Sverige än Tyskland och Brasilien, trots att de har mycket högre munskyddsanvändning i dessa länder. Du sa att det inte beror på munskydden, utan att det måste bero på nåt annat. Så vad ÄR det då för saker vi gör bättre i Sverige, tror du?

Eller är det omöjligt för dig att medge att Sverige gör något bra?
Oki ja det beror så klart på att Sverige inte ligger i fas med resten av europa i smittvågorna. Det vet väl alla?

När det går ner där kommer det att gå upp här.

Anledningen till detta är att Sverige släppte fram smittan när alla andra bromsade i början.

Ulltand Ulltand skrev:
Anledningen till detta är att Sverige släppte fram smittan när alla andra bromsade i början.
Aha, så du tror det beror på att vi har många som redan haft smittan och fått viss immunitet? Jag har iofs inte minne av att Brasilien bromsade hårt i början.

B b8q skrev:
Aha, så du tror det beror på att vi har många som redan haft smittan och fått viss immunitet? Jag har iofs inte minne av att Brasilien bromsade hårt i början.
Nej egentligen inte men det blir lite för långdraget att förklara.

Brasilien bruka jag passa att analysera då de gjort allt fel från början. Du får fundera över Sverige vs Brasilien själv,

optimum
L Lilllen skrev:
Vilken typ av mask har du? Jag tycker att FFP3 antingen brukar vara lite tröga att andas igenom eller så har de utandningsventil. Då de med ventil bör skydda alla andra omkring bra mycket sämre, så har jag istället använt FFP2 utan ventil eller i undantagsfall kirurg.
Numera har jag FFP3 enbart utan ventil.
Men det är sällan jag behöver använda sådana.
De enklare mest för tillfällen då alla har mask och det endast krävs för aktuellt område.

Har funkat bra hittills då jag fortfarande är frisk. (not. jag väntar fortfarande på senaste PCR testen som skulle redovisats inom 48 timmar och det var kl. 16 idag, vår hantering av pandemin är klart bristfällig) Har därför satt mig i frivillig karantän tills jag vet mer.
Kommer jobba hemifrån hela veckan då jag är av läggningen att inte riskera att sprida något till kolleger på företaget. Min chef är av samma åsikt.
Hoppas den här skiten snart är över.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Denmark sees ‘concerning’ jump in omicron cases — a warning sign for Europe,
Först rapporterade ECDC om 182 omicron-fall i EU + Norge & Island från 17 länder, sen rapporterade Danmark att antalet danska fall ökat från 18 till 183.
UK rapporterar 246 fall.

Danmark är bland de bästa i världen på att utföra PCR-tester och sekvensiera positiva provsvar.
Många smittkedjor saknar koppling till Afrika-resor.

Källa https://www.washingtonpost.com/world/2021/12/05/denmark-omicron-sequencing/

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Lite barnsjukdomar då, det är ju inte trivialt att se till att det fungerar med 100 000 samtidiga inloggningar (eller vad det nu var).

Problemet nu är ju att folk föredrar att stå och vänta utanför en buss i flera timmar i stället för att vänta en vecka eller två för att få en bokad tid. Det är ju inte så att det inte finns några bokningsbara tider alls utan bara att några hundratusen människor inte kan vaccineras på en vecka (närmare 250 000 har fått tredje dosen hittills plus en drös dos 1 och 2 samtidigt, men det är ju många kvar).

Vaccinbussarna kom ju egentligen till för att bli en morot för de där som har svårt att ta sig för att åka någonstans för att vaccinera sig.
Nja, här måste jag ändå säga att det står helt tydligt att de som styr och organiserar våra regioner alla hämtats från botten av begåvningspyramiden. Jag kan intyga att dessa IT-relaterade "utmaningar" verkligen inte är utmaning för en normalbegåvad organisation, precis som deras ständiga oförmåga att driva HR-funktioner, schemaläggningar, planeringar, osv, allt detta hade funkat om de klivit upp en hylla och vågat anställa normalbegåvade. Aldrig har väl uttrycket "in the land of blinds the one eyed is the king" passat så bra.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Intressanta data från Sydafrika och ett antal inlagda med Covid19 i den fjärde vågen. Ser lite hoppfullt ut. Betydligt färre behöver syrgas eller intensivvård. Men å andra sidan gör ju smittsamheten att att sjukvården riskerar kollaps i vilket fall.

[länk]
Absolut intressant men lite svårt att jämföra när man inte vet hur många som har haft covid förut. Jag menar att det kanske är så att det år så stor andel milda fall därför att så många har ett visst skydd från början pga. tidigare sjukdom, precis som vaccineringen ger ett visst skydd även mot andra varianter. Samt att 80 % är under 50 år.
An analysis of 166 patients admitted to the SBAH/TDH Complex in the period 14 -29 November 2021, revealed that the age profile differed markedly from the previous 18 months. In the last two weeks, no fewer than 80% of admissions were below the age of 50 years. This is in keeping with the age profile of admissions in all public and private hospitals in Tshwane and throughout the Gauteng Province in the last two weeks as reported by the NICD and the Gauteng Provincial Government. Nineteen (19) percent were children aged 0-9 years and the highest number of admissions was in the age group 30-39 years, making up 28 percent of the total.

BirgitS BirgitS skrev:
Absolut intressant men lite svårt att jämföra när man inte vet hur många som har haft covid förut. Jag menar att det kanske är så att det år så stor andel milda fall därför att så många har ett visst skydd från början pga. tidigare sjukdom, precis som vaccineringen ger ett visst skydd även mot andra varianter. Samt att 80 % är under 50 år.

Ja detta är verkligen inte någon slutlig sanning med får mig att bli försiktigt hoppfull i alla fall.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
enl tv-avisen så planerar danskarna att vaccinera en 1/2 miljon på en vecka, de snabbutbildar tex bönder o piloter till det, de får bl.a öva på en apelsin
Enligt TT:
"Snabbutbildningen har i första hand gällt testning av corona, då soldater och räddningspersonal nu byter ut uniformen mot munskydd och tops som främsta vapen.

– Först och främst är det redan vårdutbildad personal samt personal som går en vårdutbildning som sköter vaccinationerna, säger Anders Kühnau (S), ordförande i regionrådet."
Kan t.ex. läsas här: https://www.gp.se/nyheter/världen/soldater-hjälper-till-att-testa-och-vaccinera-1.60887972

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt TT:
"Snabbutbildningen har i första hand gällt testning av corona, då soldater och räddningspersonal nu byter ut uniformen mot munskydd och tops som främsta vapen.

– Först och främst är det redan vårdutbildad personal samt personal som går en vårdutbildning som sköter vaccinationerna, säger Anders Kühnau (S), ordförande i regionrådet."
Kan t.ex. läsas här: [länk]
här kan du se inslaget tryck på afspil nu
TV AVISEN 18:30 - 2. DEC 2021 18:30 | Se online her | DRTV

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.