1 013 999 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Landstinget i Stockholms län tycks vara lite eljest. Det var ju även en del strul med den app man skulle använda för att boka tid i våras.optimum skrev:
I Uppsala län fick man en förbokad tid. Om man inte kan använda den tiden fick man boka om. Det gör att det blir lägre tryck på bokningssystemet.
Om jag har tolkat informationen på 1177 rätt (och det är inte alltid så lätt) så ska samma system användas nu.
Jag håller med. Det är ett bra exempel på vad vi kan göra för varandra när det gäller.
Redigerat:
Till ni förstår att lagar som inte fungerar måste ändras.P pmd skrev:
Lagar stiftas av människor för människornas gagn. Del är liksom inte som Moses stenatvalor om någon tror det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Har du kontaktat några politiker för att få dem att skriva en motion i riksdagen?Ulltand skrev:
Jag har inte sett något om att några har lagt motioner för att ändra smittskyddslagen och ändå mindre grundlagen förstås.
Fohm måste ju följa de lagar som gäller så det hjälper ju inte att gnälla på dem i alla fall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Lite barnsjukdomar då, det är ju inte trivialt att se till att det fungerar med 100 000 samtidiga inloggningar (eller vad det nu var).P pmd skrev:
Problemet nu är ju att folk föredrar att stå och vänta utanför en buss i flera timmar i stället för att vänta en vecka eller två för att få en bokad tid. Det är ju inte så att det inte finns några bokningsbara tider alls utan bara att några hundratusen människor inte kan vaccineras på en vecka (närmare 250 000 har fått tredje dosen hittills plus en drös dos 1 och 2 samtidigt, men det är ju många kvar).
Vaccinbussarna kom ju egentligen till för att bli en morot för de där som har svårt att ta sig för att åka någonstans för att vaccinera sig.
Smittskyddslagen är stark. Den räcker långt om man vill använda den som botten. Att tvinga någon att testa sig för en samhällsfarlig sjukdom är inga som helst problem i nuvarande lagstiftning. Men det vill visst inte FHM.BirgitS skrev:
Frågan är snarare vem är ansvarig när tydliga lagar som redan finns inte följs?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Man kan ju fråga sig om det är du eller juristerna som är bäst på att veta vad smittskyddslagen innebär.Ulltand skrev:
Smittskyddslagen är stark. Den räcker långt om man vill använda den som botten. Att tvinga någon att testa sig för en samhällsfarlig sjukdom är inga som helst problem i nuvarande lagstiftning. Men det vill visst inte FHM.
Frågan är snarare vem är ansvarig när tydliga lagar som redan finns inte följs?
Det problemet blir man av med, eller minskar åtminstone en hel del tycks det, med Uppsalas metod.BirgitS skrev:
Men om folk hellre vill stå och frysa i fem timmar än att vänta nån vecka eller tre så får de väl göra det.
Ja den frågan får du nog adressera till dem.B b8q skrev:
Deras krav och man bara följer det.
Vill du prova att trotsa detta? Ja testa får du se.
Hej då på ett tag om du leker med dem.
Jag är kvar men inte du.
Samma sak i Grekland, Bulgarien med flera. Maskerna är bara ett opium för folket. Forskningen är också grymt splittrad.optimum skrev:
Jo det är enligt mig förslappat.P pmd skrev:
Vi kommer aldrig tillrätta med pandemin genom frivilliga åtgärder när så många skiter fullkomligt i att följa dem.
Det är du och jag som får lida för slappheten. Vi som följer råd och rekommendationer som de vore en lag.
Gå gärna in på flsachback.org och se vad fanskapen anser om vaccin och krav på att hantera detta på ett vuxet sätt. De anser vi är idioter och kommer snart dö på grund av vaccinet. Så jävla sjuka människor det finns.
Ofattbart att det finns sådana i Sverige. Och de är myndiga och har rösträtt.
Länk till där idioter och förståndiga slåss. (nej jag har lämnat dem i sitt förfall)
https://www.flashback.org/t3111908p43478
Vad säger du då om Bulgarien som ett tag hade den värsta snittspridningen i Europa, trots långvarigt munskyddstvång…Ulltand skrev:
Så kunde man resonera om det bara var skillnad i munskyddsanvändande och allt annat var likvärdigt. Men så är det ju inte så frågan saknar dessvärre relevans.
Tänk istället hur mycket sämre kunde det varit i Tyskland utan munskydd. Alternativt hur mycket bättre hade kunna vara i Sverige med munskydd. Svaret ligger sannolikt i intervallet 20-30 %
Munskydd är endast ett sätt att få människor att tro att myndigheterna är handlingskraftiga. Uppenbarligen fungerar det på vissa…
Sicket struntprat. Du kan ju inte veta mer än vad forskarna vet.Ulltand skrev:
Så kunde man resonera om det bara var skillnad i munskyddsanvändande och allt annat var likvärdigt. Men så är det ju inte så frågan saknar dessvärre relevans.
Tänk istället hur mycket sämre kunde det varit i Tyskland utan munskydd. Alternativt hur mycket bättre hade kunna vara i Sverige med munskydd. Svaret ligger sannolikt i intervallet 20-30 %
Det enda som garanterat fungerar är avstånd.