1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Fast det man gissningsvis vill är nog att få de som har varit sjuka att hamnar i den understa gruppen, för det är nog många med ett sånt skydd som behövs för att hålla nere smittspridningen ordentligt utan att en massa restriktioner behövs.J JBa skrev:Skulle den där studien stämma är vaccinationspasset så som det ser ut nu i Sverige ganska fel ute. Man borde i det "passet" addera genomgången infektion senaste 12 månaderna som minst och istället reducera tiden från senaste vaccinationsspruta till maximalt 4 månader om man bara har vaccinerats och inte haft konstaterad infektion.
Det må så vara men med nuvarande utformning invaggar vaccinationspasset vaccinerade i en falsk trygghet och de återgår till sitt kramande, klungbildande och kindpussande som om inget hänt när de egentligen, statistiskt sett, löper större risk och driver smittan mer än de som har en genomgången infektion och än inte vaccinerat sig av olika anledningar.BirgitS skrev:
Skönt iaf med lite fakta kring utfallet av infektion, vaccination och hybriden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
(Åter)införda rekommendationer och råd för alla, arbetsgivare och serveringsställen från och med i morgon: https://www.folkhalsomyndigheten.se...arder-for-att-begransa-spridning-av-covid-19/
På regeringens presskonferens talades det även om vilka åtgärder man tänker sig om/när smittspridningen ökar mer och vården blir mer belastad.
På regeringens presskonferens talades det även om vilka åtgärder man tänker sig om/när smittspridningen ökar mer och vården blir mer belastad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Stopp på det där i morgon i alla fall:J JBa skrev:Det må så vara men med nuvarande utformning invaggar vaccinationspasset vaccinerade i en falsk trygghet och de återgår till sitt kramande, klungbildande och kindpussande som om inget hänt när de egentligen, statistiskt sett, löper större risk och driver smittan mer än de som har en genomgången infektion och än inte vaccinerat sig av olika anledningar.
Blir ju också ytterligare åtgärder när det behövs framöver.
Har tröttnat lite på foliehattarna i tråden men vad är det senaste, hur många vaccinerade ligger inne och får avancerad behandling nuförtiden, eller är det fortfarande så att problemet egentligen bara är de som inte har fattat att de ska vaccinera sig?
Det blir ju såklart en fråga om vad som är praktiskt möjligt och rimligt. Det man kan konstatera är att det verkar finnas en vinst för samhället att även de med genomgången sjukdom att vaccinera sig. Sen tycker jag att det ger hopp om att det ska gå att förbättra skyddet mot infektion över tid även för oss som bara är vaccinerade.J JBa skrev:Spännande, hoppas det kommer fler studier likt denna så vi kan se mer svart på vitt vad vi bör fokusera på i samhället när det gäller att begränsa smittspridningen.
Skulle den där studien stämma är vaccinationspasset så som det ser ut nu i Sverige ganska fel ute. Man borde i det "passet" addera genomgången infektion senaste 12 månaderna som minst och istället reducera tiden från senaste vaccinationsspruta till maximalt 4 månader om man bara har vaccinerats och inte haft konstaterad infektion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Är det sån här info du vill se?D djac skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/Av de nya intensivvårdade patienterna under vecka 47 var 21 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 78 procent och antalet nya intensivvårdade patienter ökade bland ovaccinerade. Under de fyra senaste veckorna (vecka 44–47) var antalet intensivvårdade per 100 000 sju gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 53 år bland ovaccinerade och 72 år bland vaccinerade.
Sen ska väl sägas att fördelningen mellan ovaccinerade och vaccinerade på IVA inte har varit så ojämn tidigare under hösten, men det går ju inte än att veta om det beror på 3:e dosen till 65+ eller om det bara är en slumpmässig variation.
Eller för att citera mannen på den roliga bilden. Genen ger skydd 
Premium: Det speciella OAS1-proteinet ger ett naturligt skydd mot covid-19, visar en studie publicerad i Nature Medicine.
Proteinet är nedärvt från neandertalarna och minskar kraftigt risken att bli svårt sjuk, även mot nya varianter.
– Den ger absolut skydd mot omikron, säger Michael Hultström, verksam vid Uppsala universitet och en av de svenska forskare som deltagit i studien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Premium: Det speciella OAS1-proteinet ger ett naturligt skydd mot covid-19, visar en studie publicerad i Nature Medicine.
Proteinet är nedärvt från neandertalarna och minskar kraftigt risken att bli svårt sjuk, även mot nya varianter.
– Den ger absolut skydd mot omikron, säger Michael Hultström, verksam vid Uppsala universitet och en av de svenska forskare som deltagit i studien.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Danmark lättar nu på en rekommendation om isolering när omikron har fått samhällsspridning.
TT t.ex. via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.33 och 20.45
Tack, en väldigt precis länkning. Ja men detta är ungefär som jag trodde, nu kommer vi eventuellt bränna våra barn på coronabålet för att de mest irrationella själarna ska överleva.. det är väldigt irrationellt. Jag hoppas de besinnar sig och att det stannar vid de åtgärder som nu annonseras.BirgitS skrev:
I USA offrar man skolbarns liv för stollars rätt att leka med vapen, i Europa detsamma men då för deras rätt att bara vara allmänt stolliga.
Anders Tegnell tycker vi ska hålla igen. Kan det vara så att han tycker vi ska köpa lite färre julklappar eller är det att inte äta så mycket julmat?
Pandemin har vi redan fått nya KRAFTFULLA råd som gäller från idag som t.ex. munskydd som han inte själv tror på. De nya råden kommer inte påverka utvecklingen av smittspridningen alls.
Jajaja, han säger att vi ska vaccinera oss. Det har alla gjort som ens bryr sig om vad han säger. De som är emot vaccin bryr sig inte ett skit om vad myndigheterna säger angående pandemin.
Snacka om att tala för döva öron.
Jag anser de nya råden som införs idag är fullständigt kass. Ger ingen effekt.
Orsak, de som bryr sig lever redan så. De som inte bryr sig skiter fullständigt i några råd från FHM.
Jag bryr mig det vet ni.
Bild från Expressen
Pandemin har vi redan fått nya KRAFTFULLA råd som gäller från idag som t.ex. munskydd som han inte själv tror på. De nya råden kommer inte påverka utvecklingen av smittspridningen alls.
Jajaja, han säger att vi ska vaccinera oss. Det har alla gjort som ens bryr sig om vad han säger. De som är emot vaccin bryr sig inte ett skit om vad myndigheterna säger angående pandemin.
Orsak, de som bryr sig lever redan så. De som inte bryr sig skiter fullständigt i några råd från FHM.
Jag bryr mig det vet ni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från Expressen
Toppen, de har fått alla chanser, nu går tåget!optimum skrev:
Anders Tegnell tycker vi ska hålla igen. Kan det vara så att han tycker vi ska köpa lite färre julklappar eller är det att inte äta så mycket julmat?
Jag bryr mig det vet ni.
[bild]
Bild från Expressen
Det får stå för dig.B b8q skrev:
Själv tror jag på utökat användande av vaccinpass och det skulle redan beslutats för flera månader sedan då vi vet att denna perioden vi nu är i kommer ge ökad smittspridning.
Tycker du råden verkar kraftfulla?
Tror du de kommer ens märkas på smittspridningen?
Du verkar dock jättenöjd.
Vad du än säger så har FHM och regeringen uppnått mycket bra resultat ur pandemiperspektivet.optimum skrev:
Jag bryr mig det vet ni.
[bild]
Bild från Expressen
Till och med Tyskland säger att Sverige måste ha hanterat pandemin på ett bra sätt.
Därför är det tråkigt att se det här återkommande gnället…