1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Tror inte det kommer ge speciellt fler som vaccinerar sig. Tråkigt nog.D djac skrev:
Själv har jag fått 3 doser vilket jag är glad för.
Dock jäkla slapphet med 3:e dosen för många, inkl. min fru som i april fick AZ men ännu ingen 3:e dos och jobbar inom sjukvården.
Jag håller inte med.optimum skrev:
Anders Tegnell tycker vi ska hålla igen. Kan det vara så att han tycker vi ska köpa lite färre julklappar eller är det att inte äta så mycket julmat?
Pandemin har vi redan fått nya KRAFTFULLA råd som gäller från idag som t.ex. munskydd som han inte själv tror på. De nya råden kommer inte påverka utvecklingen av smittspridningen alls.
Jajaja, han säger att vi ska vaccinera oss. Det har alla gjort som ens bryr sig om vad han säger. De som är emot vaccin bryr sig inte ett skit om vad myndigheterna säger angående pandemin.
Snacka om att tala för döva öron.
Jag anser de nya råden som införs idag är fullständigt kass. Ger ingen effekt.
Orsak, de som bryr sig lever redan så. De som inte bryr sig skiter fullständigt i några råd från FHM.
Jag bryr mig det vet ni.
[bild]
Bild från Expressen
Jag tror det finns många som t.ex. varit tillbaka i tidigare mönster och nu ändrar sitt resande nu med de nya rekommendationerna.
Det är nog en hel del restauranger som förtätade när det släpptes på råden tidigare som nu glesar ut igen.
Folk som varit tillbaka på jobbet i större utsträckning går nu tillbaka till att arbeta hemifrån, osv, osv.
1. Jag tycker det är idiotiskt när bara vaccinpass gäller och inte tillfrisknandebevis eller nytaget negativt test.optimum skrev:
Det får stå för dig.
Själv tror jag på utökat användande av vaccinpass och det skulle redan beslutats för flera månader sedan då vi vet att denna perioden vi nu är i kommer ge ökad smittspridning.
Tycker du råden verkar kraftfulla?
Tror du de kommer ens märkas på smittspridningen?
Du verkar dock jättenöjd.
2. Det jag tror skulle ha mest dämpande inverkan på smittspridning är att stoppa allt onödigt resande kors och tvärs. Ha gränserna öppna bara för transporter och för de som jobbar i angränsande land.
3. Jag är jättenöjd med att bo i ett land som inte tvingar mig, utan ger mig valmöjligheter och ser till mina mänskliga rättigheter..
Jo kan vara så men på vårt företag ändrades reglerna redan i måndags.tusenett skrev:Jag håller inte med.
Jag tror det finns många som t.ex. varit tillbaka i tidigare mönster och nu ändrar sitt resande nu med de nya rekommendationerna.
Det är nog en hel del restauranger som förtätade när det släpptes på råden tidigare som nu glesar ut igen.
Folk som varit tillbaka på jobbet i större utsträckning går nu tillbaka till att arbeta hemifrån, osv, osv.
Exempelvis, tjänsteresor och besk återigen endast företagskritiska.
Tror att det är motsvarande på de flesta företagen redan.
Så det som kom igår ger inget alls för de som redan kan tänka själva.
Nytagen test ger inte mycket då man kan vara smittad och sjuk strax efter. Ett negativt PCR test säger bara hur det var precis då man testade sig.B b8q skrev:1. Jag tycker det är idiotiskt när bara vaccinpass gäller och inte tillfrisknandebevis eller nytaget negativt test.
2. Det jag tror skulle ha mest dämpande inverkan på smittspridning är att stoppa allt onödigt resande kors och tvärs. Ha gränserna öppna bara för transporter och för de som jobbar i angränsande land.
3. Jag är jättenöjd med att bo i ett land som inte tvingar mig, utan ger mig valmöjligheter och ser till mina mänskliga rättigheter..
Ett snabbtest ger jag inte mycket för i säkerhet. Skit. (min åsikt)
Vaccinpass är endast till för att få fler att vaccinera sig. Vi vet att vaccinerade kan bli smittade och även smitta andra även om det ger visst skydd mot sådant.
I stort sett alla jag känner som haft covid har tagit vaccin så varför i hela friden ska vi låta de som haft covid inte ta vaccin.
Dock synd om de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig. Men de får väl hålla sig borta från ställen som är aktuella för vaccinpass.
Jag fick PCR test ordnat förra måndagen inför resa till land som kräver sådant.
Jag tog även nytt PCR test vid återkomst till Sverige i fredags. (myndigheterna vill det och jag också)
Båda negativa.
Anser du att jag garanterat inte är smittad och kan bli sjuk och smitta andra nu?
Ja eller Nej ??? (gärna med motivering)
Min motivering.
Jag anser inte det är säkert, jag kan ha blivit smittad senaste dygnet men inte blivit sjuk ännu och jobbar därför hemifrån hela denna veckan och åker inte någon stans under 7 dagar från förra fredagen räknat. Jo det påverkade att jag inte kan göra vissa saker på jobbet som vi flyttade till nästa vecka men företaget och jag anser att det är rätt sätt att hantera eventuell risk.
Jag mår fortfarande bra enligt hur jag känner mig men kan vara smittad ändå.
Nej, det finns ingen garanti för att du inte är smittbärare - MEN det är betydligt mindre sannolikt om du har ett nytaget negativt test, än om du inte testat dig alls.optimum skrev:
Jag fick PCR test ordnat förra måndagen inför resa till land som kräver sådant.
Jag tog även nytt PCR test vid återkomst till Sverige i fredags. (myndigheterna vill det och jag också)
Båda negativa.
Anser du att jag garanterat inte är smittad och kan bli sjuk och smitta andra nu?
Ja eller Nej ??? (gärna med motivering)
På samma sätt är det ingen garanti att personer med ett vaccinpass inte är smittbärare; även vaccinerade kan smittas och sprida smitta. Så jag förstår inte varför just ett vaccinpass skulle anses som en bättre "garanti" än ett nytaget test?
Om det är som du säger, att vaccinpass bara är till för att få fler att vaccinera sig, så finns det nog effektivare morötter. Plånboken är nästan alltid den effektivaste motivatorn för folk. "Vaccinera dig och få tio Trisslotter", typ.
Redigerat:
Ja det skulle ju behövas att råden är tvingande (tex munksydd i kollketivtrafik) och att man inte bara kunde strunta i dom utan. Precis som att måste köpa biljett. Gör man det inte finns en riskt att åka fast och få böta stålar.optimum skrev:
Anders Tegnell tycker vi ska hålla igen. Kan det vara så att han tycker vi ska köpa lite färre julklappar eller är det att inte äta så mycket julmat?
Pandemin har vi redan fått nya KRAFTFULLA råd som gäller från idag som t.ex. munskydd som han inte själv tror på. De nya råden kommer inte påverka utvecklingen av smittspridningen alls.
Jajaja, han säger att vi ska vaccinera oss. Det har alla gjort som ens bryr sig om vad han säger. De som är emot vaccin bryr sig inte ett skit om vad myndigheterna säger angående pandemin.
Snacka om att tala för döva öron.
Jag anser de nya råden som införs idag är fullständigt kass. Ger ingen effekt.
Orsak, de som bryr sig lever redan så. De som inte bryr sig skiter fullständigt i några råd från FHM.
Jag bryr mig det vet ni.
[bild]
Bild från Expressen
Annars skulle jag tex välkomna mer frivilliga parkeringsbestämmelser av typen råd utan sanktioner om man inte följer dom
Hänger nog ihop med att folk skulle bli kränkta av regler snarare än råd. Trots att det är en pandemi och många drabbas samt fler har avlidit av/med covid än i trafiken så kan vi inte ha riktiga krav på hur folk ska bete sig.Ulltand skrev:
Ja det skulle ju behövas att råden är tvingande (tex munksydd i kollketivtrafik) och att man inte bara kunde strunta i dom utan. Precis som att måste köpa biljett. Gör man det inte finns en riskt att åka fast och få böta stålar.
Annars skulle jag tex välkomna mer frivilliga parkeringsbestämmelser av typen råd utan sanktioner om man inte följer dom![]()
Är svenskarna världens mest lättkränkta folk?
Eller vad är fel i huvudet på folk när man skiter i anslag som t.ex. finns vid ingången till flygplatser om att munskydd ska användas?
Vägrar tro på att det är för att Anders Tegnell förnekat munskyddens effekt mot smittspridning. Det är väl inte många som lyssnar på vad han har att svamla om. Jag är glad för att de skippade honom på pressträffen igår, en tomte till hade blivit en för mycket även om det nu snart är jul.
15 dagar kvar till JUL
Här refereras det till en ny labundesökning som landar i att vaccinet ger 40 ggr lägre nivåer av neutraliserande antikroppar mot Omicron.
Precis som tidigare tor man inte att T-cellsskyddet mot svår sjukdom och död kommer att påverkas nämvärt.
Goda möjligheter att dra på sig såväl Delta som Omicron och kanske vanlig influensa också i vinter
https://www.bbc.com/news/world-59573037
Precis som tidigare tor man inte att T-cellsskyddet mot svår sjukdom och död kommer att påverkas nämvärt.
Goda möjligheter att dra på sig såväl Delta som Omicron och kanske vanlig influensa också i vinter
https://www.bbc.com/news/world-59573037
Ja! (behöver du ens fråga?)optimum skrev:
Svenskarna sägs vara mycket bra på att bevaka sina rättigheter samtidigt som de gärna blundar för sina skyldigheter och sitt samhällsansvar. Det blir lätt så när man alltid kan skylla på ”någon annan”.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
,
Det här är positivt:
Man ska vara lite försiktig med just den uppskattningen eftersom det bara är med 12 personer i den undersökningen. Det framgår inte heller hur länge sen det är sen de fick sin andra dos. Man vet inte heller vad det innebär när det kommer till smittorisk och smittspridning.Ulltand skrev:
Det här är positivt:
Tillägg: Sky News har med lite mer information:
https://news.sky.com/story/covid-19...s-less-effective-against-new-variant-12489417
Redigerat:
Ja det är en pusselbit bland flera. Moderna har också gått ut och sagt att man förräntar sig betydligt sämre skydd mot just smitta av Omicron. Förmodligen är det så. Beroende på hur dödligt varianten är kan man se olika scenarier. Kanske får vi svar redan denna vecka på det.BirgitS skrev:
,
Man ska vara lite försiktig med just den uppskattningen eftersom det bara är med 12 personer i den undersökningen. Det framgår inte heller hur länge sen det är sen de fick sin andra dos. Man vet inte heller vad det innebär när det kommer till smittorisk och smittspridning.
Det här är positivt:
Tillägg: Sky News har med lite mer information:
[länk]
Med tillräckligt låg dödlighet kan det också vara en uppsida att smittas av omicron först då t-cellsskyddet sannolikt då även gäller en farligare Delta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Första preliminära resultaten från Pfizer när det gäller omikron.
https://www.nbcnews.com/health/heal...ose-vaccine-protects-omicron-variant-rcna7970