P
D djac skrev:
Sweden ranked seventh best in world at handling health crises
[länk]
Anti-FoHM-laget börjar misskreditera källan om 3…2…1…

• Haha
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du inser att det inte säger ett skvatt om att ivermektin hade någon betydelse i tillfrisknandet. Många har tillfrisknat efter IVA-vård utan ivermektin.
Oavsett vad du tycker så har det nyhetsvärde. Vill du diskutera Ivermektin i detalj så får du väl starta en ny relevant tråd?

BirgitS
H Huspappan skrev:
Oavsett vad du tycker så har det nyhetsvärde. Vill du diskutera Ivermektin i detalj så får du väl starta en ny relevant tråd?
Jag tycker inte att en intetsägande anekdotisk händelse har något nyhetsvärde. Lika lite som att länka till berättelser om alla de som har tillfrisknat utan ivermektin.

Ivermektin har vid flera tillfällen diskuterats i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-har-ni-inte-vaccinerat-er-mot-covid-19.425257/ .

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att en intetsägande anekdotisk händelse har något nyhetsvärde. Lika lite som att länka till berättelser om alla de som har tillfrisknat utan ivermektin.

Ivermektin har vid flera tillfällen diskuterats i tråden [länk] .
Jättegulligt. Om min länkning visar sig vara falsk så tar jag såklart bort den. Tills vidare får du nog tåla att den är där. Rekommenderar dig att ta kontakt med dottern som gick till domstolen för att sin pappa skulle få medicinen, berätta för henne allt det där som du tycker så kan ni två fortsätta diskussionen om Ivermektin.

BirgitS
H Huspappan skrev:
Jättegulligt. Om min länkning visar sig vara falsk så tar jag såklart bort den. Tills vidare får du nog tåla att den är där. Rekommenderar dig att ta kontakt med dottern som gick till domstolen för att sin pappa skulle få medicinen, berätta för henne allt det där som du tycker så kan ni två fortsätta diskussionen om Ivermektin.
Jag har inga problem med att tåla ditt inlägg. Har du problem med att tåla mina?

Jag är totalt ointresserad av att diskutera något med dottern.

BirgitS
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inga problem med att tåla ditt inlägg. Har du problem med att tåla mina?

Jag är totalt ointresserad av att diskutera något med dottern.
Jag tål dina, men just nu är du lite som en geting i ansiktet när man försöker äta middag utomhus i lugn och ro. Man måste inte alltid berätta sina åsikter till allt och alla hela tiden.

• Gilla
JBa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ECDC har kommit med en riskuppdatering angående omikron idag.
Myndigheten uppger att deras prognoser visar att varianten inom några månader kan stå för över hälften av alla covidfall i Europa.
Andrea Ammon säger också att det behövs en strategi på flera nivåer för att minska spridningen av omikron i Europa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14:31

Norge och våra grannar i norden inför hårdare reaktioner och gränskontroll. I Sverige stannar det vid frivilliga rekommendationer. Ser tyvärr ut som vi halkar efter igen. Dags att återuppta statistiken över dödsfall i norden igen. Så här såg det ut för en tid sedan.

181788292_4221733601194134_1666026684922186075_n.jpg

https://www.svd.se/omikronfall-bekraftat-efter-julbord-i-oslo

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Norge och våra grannar i norden inför hårdare reaktioner och gränskontroll. I Sverige stannar det vid frivilliga rekommendationer. Ser tyvärr ut som vi halkar efter igen. Dags att återuppta statistiken över dödsfall i norden igen. Så här såg det ut för en tid sedan.
Det är ju redan välkänt att det går utmärkt att avvika från karantänhotellen i Norge utan att något händer.
Föreslår att du läser #13762

Så vitt jag förstår av artikeln är det bara i Oslo-området som man skärper restriktionerna, vilka förstås just är rekommendationer om hemarbete, avstånd etc.

Sen införde de ju hårdare restriktioner i Blekinge häromdagen eftersom vården är belastad där.

Det är väl inte så konstigt om Norge vill ta till hårdare restriktioner i form av rekommendationer när det skrivs in kring 2-3 gånger fler/vecka på IVA i Norge än i Sverige och antalet på sjukhus är närmare 50 % högre.
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~NOR
Fohm har ju flaggat för hårdare restriktioner i Sverige också av ungefär samma typ som de som införs i Oslo-området.

När det gäller antalet som dör så ser det ut så här detta halvår:
Graf över dagliga nya bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon människor i Norge och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~NOR
Ser ju inte så bra ut för Norge för närvarande.
Sen har det väl mer vaccinering av de äldsta att göra så det känns inte så relevant när det gäller restriktioner.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:

[bild]

[länk]
Jag ser att Skåne är borta från grafen nu
Jag minns i början av pandemin när Norge, Danmark och Finland gjorde allt rätt, Sverige allt fel.. Då hade du med Skåne på grafen och av någon anledning så klarade sig Skåne riktigt bra trots Anders Tegnell och trots att förutsättningarna i hela Norden var lika.... Märkligt. Det är nästan så att man skulle kunna tro att förutsättningarna inte var lika...

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingenjörskonsten är inte framtagen av vetenskapen utan baseras på erfarenheter från förr.
Vet Ingenjörsvetenskapsakademien om det?
;)

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Förresten, kan du visar osss vilken vetenska som ligger bakom FHM's råd att hålla avstånd? Finns någon vetenskaplig artikel/undersökning kring detta?
Det bästa är nog att ställa den frågan till FOHM.

Om jag får gissa (och det får jag förstås; vi är ju på ett internetforum :-)) så baseras det förmodligen på vetenskapliga rön om hur smittspridning av virussjukdomar brukar fungera. Eftersom SARS-CoV-2 är ett relativt nytt virus så måste man förstås göra en del antaganden och utgå från hur smittspridningen går till med snarlika virus, som SARS-CoV, eller andra typer av coronavirus. Jag gissar vidare att man har kunnat samla in mer kunskap under den pågående pandemin för att få ett hyfsat stabilt underlag för rekommendationer om avståndstagande.

Men, som sagt, ställ frågan till FOHM om du vill ha ett säkrare svar.

P
B b8q skrev:
Lite kul att det enda hon egentligen säger i ditt citat är "Vi vet egentligen ingenting än. Omikron kan vara bra och det kan vara dåligt", vilket gör att du tycker att hon har en nykter uppfattning.
Det är svårt att se saken nyktrare än så …

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Svårt att boka tider för test för barn mellan 6-12. Har en grabb som har haft halsont länge, tänkte jag skulle boka in ett test.
Finns inga valbara tider i det ålderspannet i Norrköping eller Linköping via 1177
Här gör vi testerna själva. Hämta ett testkit. Testa. Lämna provet på samma ställe som man hämtade testkitet. Kan göras när som helst utan några tidsbokningar (men görs helst i ett tidigt skede av sjukdomsförloppet).
När och hur man får svar är dock fortfarande ett mysterium.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.