P
Ulltand Ulltand skrev:
Källan på rad ett är uppenbart den primära och han talar inte om sig själv i tredje person i citatet.
I detta fallet verkar det vara en tidningsartikel eller liknande som du tagit uttalandet ifrån (vi vet inte just eftersom du inte källhänvisat) och då är det tidningen/artikeln som är källan dit andra kan gå för att undersöka källan.

En text som innehåller ett uttalande av en person är av väldigt lite värde om det inte finns en hänvisning till källan, publikationen eller liknande där uttalandet gjordes.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
I detta fallet verkar det vara en tidningsartikel eller liknande som du tagit uttalandet ifrån (vi vet inte just eftersom du inte källhänvisat) och då är det tidningen/artikeln som är källan dit andra kan gå för att undersöka källan.

En text som innehåller ett uttalande av en person är av väldigt lite värde om det inte finns en hänvisning till källan, publikationen eller liknande där uttalandet gjordes.
Är du på riktigt?

"3 403 nya smittofall har konstaterats i Stockholm den senaste veckan.

Det är nära 30 procent fler jämfört med förra fredagens rapport, skriver regionen på sin hemsida.

Fyra fall av omikron har konstaterats hittills. Totalt ligger 84 covidpatienter inlagda, 8 fler än förra fredagen. 16 personer vårdas nu på Iva, vanligtvis är det antalet under 10."

Ser alltså ut som en ny våg är på väg utan Omicron.

Såg att i Sydafrika hade man fått en dubblering av smittade var 3:e dag typ. Det skulle betyda att vi får en explosion av sjukdom i närtid. (januari). Kan inte annat än tro att det betyder hårdare restriktion för att vården skall ha en chans att klara anstormningen. Även om vi förutsätter att vaccination ger ett 90 % skydd mot svår sjukdom så verkar genombrottsinfektion väldigt vanligt och då blir det många svårt sjuka på totalen ändå.

Köp munskydd nu när det finns och priset är lågt.

Fairlane
Vaccinationspassen verkar fungera. En spelning ställs nu in efter att många besökare inte vill/kan skaffa fram vaccinationspass. Länk

• Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Är du på riktigt?
Du behöver nog läsa på lite hur man källhänvisar på ett trovärdigt sätt.

Du har ju enligt min åsikt en historia av att inte alltid vara så noga med sanningen i dessa coronatrådar så det borde vara i ditt eget intresse att du källhänvisar på ett bra sätt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Är du på riktigt?
Fast han har ju faktiskt helt rätt?!
Du som är lite intresserad av vetenskap etc, tycker du själv att dina källhänvisningar är bra alltid?
Du skrev precis ytterligare ett inlägg, helt utan källhänvisning, trots att folk efter frågar det.
Jag vill minnas att du också själv gärna kräver av andra att de ska ge källor, försök leva som du lär.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du behöver nog läsa på lite hur man källhänvisar på ett trovärdigt sätt.

Var yrar du om? Källan står på första raden. En forskare i Sydafrika. Vill du komma närmare hans data får du googla. Men gör gärna det om du tycker det verkar konstigt att barn smittas mer av omicron än andra varianter,.

Markera fösta meningen. Högerklicka. Välj sök på google. Tog mig 5 sekunder när jag testade nyss.

Om du misslyckas kan tipsa om TT.

Tar det igen då för några utvalda.

Ovaccinerade barn ny växande patientgrupp i Sydafrika.

"" Enligt den sydafrikanske virusforskaren Michelle Groome är r-talet i Gauteng-provinsen, där storstäderna Johannesburg och Pretoria ligger och omikronviruset varit som mest förekommande, över 2. Det är det högsta reproduktionstalet landet noterat sedan början av pandemin.

Groome påpekar att barnavdelningarna måste förbereda sig, eftersom fler små barn visat sig behöva sjukvård på grund av omikronvarianten.

– Vi har sett en kraftig ökning i alla åldersgrupper, men särskilt barn under fem år, säger läkaren Wassila Jassat från Sydafrikas folkhälsomyndighet, NICD.

Barn under fem år är förutom personer över 60 år den vanligaste gruppen att vårdas i sjukhusens covidavdelningar. Den senaste veckan har även barn mellan 10 och 14 år testat positivt i högre utsträckning än tidigare.

Barn under 12 år har inte fått vaccinera sig i Sydafrika, och läkare har vittnat om det är främst ovaccinerade som behöver vård, även bland de vuxna.

Det är däremot fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser kring hur den nya virusvarianten sprids och sjukdomsförloppet som följer."" TT

• Gilla
optimum
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Var yrar du om? Källan står på första raden. En forskare i Sydafrika. Vill du komma närmare hans data får du googla. Men gör gärna det om du tycker det verkar konstigt att barn smittas mer av omicron än andra varianter,.

Markera fösta meningen. Högerklicka. Välj sök på google. Tog mig 5 sekunder när jag testade nyss.
Är DU på riktigt? Ange källan istället för att kräva att andra ska ”googla” fram var du grävt fram dina grejor.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Är DU på riktigt? Ange källan istället för att kräva att andra ska ”googla” fram var du grävt fram dina grejor.
Kolla ovan jag har lagt till "TT" om det gör dig lugnare.

Blev du det? Och varför i så fall?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Kolla ovan jag har lagt till "TT" om det gör dig lugnare.

Blev du det? Och varför i så fall?
För att det tillhör vanligt hyfs att uppge sina källor, speciellt när det efterfrågas.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
För att det tillhör vanligt hyfs att uppge sina källor, speciellt när det efterfrågas.
'
Hyfs är väl inte direkt din starka sida.

Men när Birgitt klagar är det ju uppenbart för en chans att misskreditera avsändaren och helt i onödan.

P
Ulltand Ulltand skrev:
'
Hyfs är väl inte direkt din starka sida.

Men när Birgitt klagar är det ju uppenbart för en chans att misskreditera avsändaren och helt i onödan.
Så du låter bli att uppge källa för att BirgitS inte ska ha möjlighet att granska det du påstår och dina källor, ja det säger väl en hel del om din debattstil vill jag påstå.

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Så du låter bli att uppge källa för att BirgitS inte ska ha möjlighet att granska det du påstår och dina källor, ja det säger väl en hel del om din debattstil vill jag påstå.
Jag anger alltid källa om det har betydelse eller är svårare att hitta än två klick bort.

Men nu framgick ju källan på rad 1 i citatet så jag vet inte vad jag skall göra för att förtydliga det ännu mer? Understruket, kursiv text, fetstil?

Jag förutsätter dock att folk kan tänka själva.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag anger alltid källa om det har betydelse eller är svårare att hitta än två klick bort.
Källan i upphovsrättslagens mening är sidan där du hämtar ditt citat. Citaträtten kräver att man uppger vem som har skrivit texten från början. Man får inte heller citera allt det som står på sidan utan det ska vara en mindre delmängd.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.