P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du inser att det inte säger ett skvatt om att ivermektin hade någon betydelse i tillfrisknandet. Många har tillfrisknat efter IVA-vård utan ivermektin.
Man bör nog dessutom vara lite skeptiskt till sånt som The Epoch Times skriver.

P
Ulltand Ulltand skrev:
I Sverige stannar det vid frivilliga rekommendationer.
Finns det något annat alternativ?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är svårt att se saken nyktrare än så …
Sant. Så om Tegnell istället hela tiden skulle sagt ”Vi vet ingenting säkert och kan inte ge några rekommendationer”, så hade @Ulltand gett honom med beröm godkänt istället? ;)

• Älska
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H Huspappan skrev:
[bild]

[länk]
Man kan ju undra varför sjukhuset tyckte remdesivir var en lämplig behandling.
Att dottern ville prova någon annan medicin kan man väl ha viss förståelse för? WHO säger [min fetning]:
WHO has issued a conditional recommendation against the use of remdesivir in hospitalized patients, regardless of disease severity, as there is currently no evidence that remdesivir improves survival and other outcomes in these patients.
https://www.who.int/news-room/featu...st-the-use-of-remdesivir-in-covid-19-patients
:rolleyes:

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan ju undra varför sjukhuset tyckte remdesivir var en lämplig behandling.
Att dottern ville prova någon annan medicin kan man väl ha viss förståelse för? WHO säger [min fetning]:

[länk]
:rolleyes:
Kan det vara för att det har tillkommit ny forskning om remdesivir under de 12 månader som gått sen det där sidan skrevs?
https://en.wikipedia.org/wiki/Remdesivir#COVID-19

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Ovaccinerade barn ny växande patientgrupp i Sydafrika.

"" Enligt den sydafrikanske virusforskaren Michelle Groome är r-talet i Gauteng-provinsen, där storstäderna Johannesburg och Pretoria ligger och omikronviruset varit som mest förekommande, över 2. Det är det högsta reproduktionstalet landet noterat sedan början av pandemin.

Groome påpekar att barnavdelningarna måste förbereda sig, eftersom fler små barn visat sig behöva sjukvård på grund av omikronvarianten.

– Vi har sett en kraftig ökning i alla åldersgrupper, men särskilt barn under fem år, säger läkaren Wassila Jassat från Sydafrikas folkhälsomyndighet, NICD.

Barn under fem år är förutom personer över 60 år den vanligaste gruppen att vårdas i sjukhusens covidavdelningar. Den senaste veckan har även barn mellan 10 och 14 år testat positivt i högre utsträckning än tidigare.

Barn under 12 år har inte fått vaccinera sig i Sydafrika, och läkare har vittnat om det är främst ovaccinerade som behöver vård, även bland de vuxna.

Det är däremot fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser kring hur den nya virusvarianten sprids och sjukdomsförloppet som följer.""

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ovaccinerade barn ny växande patientgrupp i Sydafrika.

"" Enligt den sydafrikanske virusforskaren Michelle Groome är r-talet i Gauteng-provinsen, där storstäderna Johannesburg och Pretoria ligger och omikronviruset varit som mest förekommande, över 2. Det är det högsta reproduktionstalet landet noterat sedan början av pandemin.

Groome påpekar att barnavdelningarna måste förbereda sig, eftersom fler små barn visat sig behöva sjukvård på grund av omikronvarianten.

– Vi har sett en kraftig ökning i alla åldersgrupper, men särskilt barn under fem år, säger läkaren Wassila Jassat från Sydafrikas folkhälsomyndighet, NICD.

Barn under fem år är förutom personer över 60 år den vanligaste gruppen att vårdas i sjukhusens covidavdelningar. Den senaste veckan har även barn mellan 10 och 14 år testat positivt i högre utsträckning än tidigare.

Barn under 12 år har inte fått vaccinera sig i Sydafrika, och läkare har vittnat om det är främst ovaccinerade som behöver vård, även bland de vuxna.

Det är däremot fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser kring hur den nya virusvarianten sprids och sjukdomsförloppet som följer.""
Du har ju i vanlig ordning inte gett någon källa men jag läste häromdagen på kanske Reuters om ungefär samma sak och då sa läkaren att de faktiskt inte visste om barnen just hade covid för de hade inte tillräcklig hög testkapacitet för att testa alla. Då tänkte jag på den våg av RS-virus som har orsakat många inläggningar av bebisar i Sverige under hösten.

BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju i vanlig ordning inte gett någon källa
Källan står på rad nummer ett inlägget, den sydafrikanske virusforskaren Michelle Groome

Däremot finns det ingen länk men det klara du med en googling om du är intresserad av att läsa mer.

Ulltand Ulltand skrev:
Norge och våra grannar i norden inför hårdare reaktioner och gränskontroll. I Sverige stannar det vid frivilliga rekommendationer. Ser tyvärr ut som vi halkar efter igen.
för ett par dagar sen införde danmark obligatorisk testning för att komma in i landet för flyg som kommer i från dubai och dhoa

Ulltand Ulltand skrev:
Källan står på rad nummer ett inlägget, den sydafrikanske virusforskaren Michelle Groome

Däremot finns det ingen länk men det klara du med en googling om du är intresserad av att läsa mer.
Jag kan säkert också missa att lägga in länk ibland, men att lägga in länk ser jag som ett sätt att spara tid åt många andra. När jag ändå är inne och läser något intressant är inte merkostnaden för mig särskilt hög att även kopiera länken. Att alla andra ska börja googla förlorar kollektivet i stort mycket mer på.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Visst, men du kan ju se det som en påminnelse om att när du citerar en sida utan att ange vilken sida det är så är det ett upphovsrättsbrott.

Om du inte ger någon länk så tänker jag ungefär att om du inte ens ids klistra in en länk så är det inte läsvärt.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Sydafrikas folkhälsomyndighet, NICD
Jag tror att man snarare ska betrakta NICD som Sydafrikas smittskyddsmyndighet.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl en sekundärkälla du har citerat från?

P
L Lilllen skrev:
Jag kan säkert också missa att lägga in länk ibland, men att lägga in länk ser jag som ett sätt att spara tid åt många andra. När jag ändå är inne och läser något intressant är inte merkostnaden för mig särskilt hög att även kopiera länken. Att alla andra ska börja googla förlorar kollektivet i stort mycket mer på.
Dessutom blir inlägget mindre trovärdigt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väl en sekundärkälla du har citerat från?

Källan på rad ett är uppenbart den primära och han talar inte om sig själv i tredje person i citatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.