av någon anledning så blir man inte förvånad

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
Som vid alla resor under hela (?) året så gäller att man ser till att testa sig så snart som möjligt när man har kommit hem och håller sig isolerad i en vecka samt testar sig ytterligare en gång efter 5 (?) dagar. Sånt går att läsa på 1177.

Det spelar ingen roll om man testar sig på Arlanda eller i Norrköping för det dröjer normalt i alla fall 1-2 dygn tills man får svaret på provet.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
25 % av alla sydafrikaner är dubbelvaccinerade. 50 % de kända första fallen med omikron i sydafrika var vaccinerade. Vi får hoppas dessa data inte står sig när det kommer upp i lite större antal.

Rapporterade symtom verkar milda men innehåller extrem trötthet och pulspåverkan hos yngre friska.

Sist jag var på VC för att testa mig fick jag en instruktion (på papper) och ett kit för att ta testet själv och sen lämnade man själv in provet i en låda.
Men trots att man registrerar sig själv finns nog några närmast olösbara praktiska och administrativa problem med att lämna ut självtestkit…

(Nästa dag har man antagligen en timeslot på 1h för att hämta ut ett självtest på sin VC, men ringer man för att fråga om tiden lär man få svar så sent att man får vänta ytterligare en dag. :rolleyes:
Hur svårt kan det vara…?)

• Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom några klagar på hur det fungerar med test och isolering/karantän i Sverige kan det ju vara bra att höja blicken och se hur det är i andra länder. I Norge skriver Dagbladet så här:
Nå det er sagt, er vi fremdeles avhengige av at folk selv tar ansvar hvis de har vært i områder med høy smitte, som i det sørlige Afrika.
- Vi kom fra Nederland, fra Schengen, så det var ingen kontroll. Vi kunne bare ha gått rett ut til parkeringsplassen, hvis vi ville, sier Onsrud.
Alltså även där är det fråga om att det förväntas att människor tar eget ansvar och följer de regler som finns.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Sist jag var på VC för att testa mig fick jag en instruktion (på papper) och ett kit för att ta testet själv och sen lämnade man själv in provet i en låda.
Men trots att man registrerar sig själv finns nog några närmast olösbara praktiska och administrativa problem med att lämna ut självtestkit…

(Nästa dag har man antagligen en timeslot på 1h för att hämta ut ett självtest på sin VC, men ringer man för att fråga om tiden lär man få svar så sent att man får vänta ytterligare en dag. :rolleyes:
Hur svårt kan det vara…?)
Jag har liknande erfarenhet.
Fick ett test kit för att göratesten själv.
Först så var beskedet att kan du komma inom 15 minuter så hinner du få det så du kan få svar imorgon.
En sköterska skulle komma ut 11:55 och lämna en påse titll mig bakom vårdcentralen.
Jag frågade om jag behövde ha mask men fick till svar att det behövdes inte då sköterskan hade det.
12:15 dök det upp en sköterska utan mask och påstod att hon glömt av det. Jag som höll på att åka då ingen kom.
Snabbt hem och gjorde testen enligt en instruktion som inte stämde. Jag skulle bl.a. gå in på en sida där en matrix kod skulle registreras men där var enbart ett inmatningsfält för koder.
Sedan skulle provet läggas i en liten mini-grippåse som inte fanns med och jag lyckades hitta en egen.
Detta var i höstas och vi borde väl för katten lärt oss hur det ska fungera.

Sedan snabbt ned och lade mitt prov i lådan 12:45 (15 minuter till godo för dead-line)
Inget prov kom nästa dag fredag. men det kom sedan på måndag eftermiddag.
Jo jag var misstänksam om jag hade åkt på covid då jag hade några symptom.
Tog kl. 7 ett snabbtest på jobbet som visade negativt.. Försiktighetsprincipen och då vi skulle åka bil 3 stycken så tog jag ett test till kl.9 strax före vi skulle åka som visade klart positivt.
Därför PCR test som slutligen visade negativt.
Nu är jag klok person som ändå höll mig hemma i 7 dagar då jag inte litade på detta hokus pokus PCR test.
Nej jag tror inte jag hade covid men skulle inte förlåta mig om jag råkade föra smittan vidare.
Då dubbelvaccinerad och nu med påfyllnadsdos.

Imorgon nytt PCR test (för 1600:-) då jag ska ut och åka där det inte ens räcker med att vara fullvaccinerad.
Hoppas det visar negativt annars får jag stanna hemma. Tjänsteresa och inte det bäst läget med tanke på vad som är på gång. Nej inte Sydafrika.

I den bästa av världar kan Omikron "Covid21" ge lindrig sjukdom och B-cellsimmunitet. Precis som man misstänker att coronaförkylningar kan skydda mot Covid-19.

Smittsamheten verkar vara "good enough" men även om ingen blivit svårt sjuk av varianten ännu så länge är symtomen imo lite oroväckande. Slemhinnorna tycks mer vara en ingång i kroppen. Pulsen styrs av hjärnan liksom vakenhet. Där vill man inte ha några svårläkta skador.

Ulltand Ulltand skrev:
I den bästa av världar kan Omikron "Covid21" ge lindrig sjukdom och B-cellsimmunitet. Precis som man misstänker att coronaförkylningar kan skydda mot Covid-19.

Smittsamheten verkar vara "good enough" men även om ingen blivit svårt sjuk av varianten ännu så länge är symtomen imo lite oroväckande. Slemhinnorna tycks mer vara en ingång i kroppen. Pulsen styrs av hjärnan liksom vakenhet. Där vill man inte ha några svårläkta skador.
Ja, vi får hoppas att även Omicron varianten ger B-cellsimmunitet, annars är vi illa ute. Då blir det inga antikroppar.

Vi kan också hoppas att alla 10 spikmutationerna gör viruset svagare, så det får svårare att infektera.
Det rapporterades dock någon stans ifrån om att Omicron gått till 90% andel av nyinfekterade på 2 veckor. Det låter oroväckande, men kan kanske varit från ett litet geografiskt område. Har inte kvar källan.

Vad slemhinnor hade med hjärnan att göra förstod jag inte.Vad har du nu läst för något…?

Jag såg ett YouTube klipp här om dagen där man presenterade ett nytt tyskt vaccin som skulle aktivera vita blodkroppar i stället för att generera antikroppar. Antikroppar bildas ju av B-celler som är en typ av vit blodkropp. :oops:
Nu behöver det ju inte vara ett dåligt vaccin för det…önskar dem bättre lycka med detta än Tyskarnas ”gröna” mRNA vaccin. Det blev ju inte så bra.

P
H Huspappan skrev:
Jodå, tror dock inte att matematiken är syftet med hela detta caset, utan att personerna som vill ha ut infon mer eller mindre kan glömma det.
FDA har begränsade resurser och vill kanske prioritera sånt som de tycker är viktigare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Med reservation för det jag sagt ovan, att min kunskap i ämnet är begränsad så tänker jag mig ändå några svar:
Angående punkt 1: det finns förmodligen annat än personuppgifter i materialet som är känsligt. Affärshemligheter finns det nog en del av också.

Men den viktigaste anledningen för FDA att förhala är förstås att ett offentliggörande av hela materialet skulle avslöja Den Stora Konspirationen. ;)

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Länder som har stängd gräns och inga fall av omikron kan man ju ha öppet till.
Vad vore poängen med det? Då överlåter man till det andra landet att avgöra när folk ska få passera gränsen.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad vore poängen med det? Då överlåter man till det andra landet att avgöra när folk ska få passera gränsen.

Det är väl uppenbart att tex Danmark, Sverige och Norge kan ha öppna gränser mot varandra om man har stängt mot andra länder och inga fall i landet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl uppenbart att tex Danmark, Sverige och Norge kan ha öppna gränser mot varandra om man har stängt mot andra länder och inga fall i landet.
Nu har man ju troligen minst två omikronfall i Danmark samtidigt som Sverige är beroende av transporter från/via Danmark samt arbetskraftspendling över sundet.

Det finns nog omikron på många håll eftersom det finns kända fall sen 3 veckor tillbaka och många har rest från Sydafrika till andra länder sen dess.

BirgitS
Omikronvarianten kommer troligen att sprida sig internationellt , vilket innebär en "väldigt hög" global risk då smittoppar kan få "allvarliga konsekvenser" i vissa områden, uppger Världshälsoorganisationen WHO, enligt Reuters.

WHO uppmanar nu sina 194 medlemsländer att påskynda vaccinationen av riskgrupper samt se till att planer finns på plats för upprätthållandet av nödvändiga hälsotjänster.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.