Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
KVA tar också upp vilken skillnad det kunde ha gjort om alla inresande till Sverige hade rekommenderats att stanna hemma i karantän under en kort period. Debaclet med munskydd osv,
Debaclet med munskydd?
Syftar du på när KVA ansåg att man ska ha munskydd inomhus, men ingen av deras medlemmar levde som de lärde?

• Haha
djac
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
ett personligt råd: jag tror du ska se över din respekt för proffsen på alla områden. Inte för jag kan bättre men det finns nästan ingen vedersglig kunskap vare sig i ingenjörskonst, eldragning, huskonstruktion eller hantering pandemier. Jag har sett mycket inom akademian hur folk tabbar sig, tänkt fel, gick på fel antanganden eller gamla myter.
FHM är inte visdomens tempel.
(Jag antar att "vedersglig" betyder "vetenskaplig" när auto-correct har gjort sitt. ;))

Det hade inte funnits några ingenjörer utan vetenskap. Allt en ingenjör gör är baserat på vetenskap. Ingenjörens kunskaper är framtagna av vetenskapen under hundratals, för att inte säga tusentals, år.
Samma sak gäller eldragning och huskonstruktion. Hur mycket vetenskap det finns i pandemihantering kan man fundera på. Bland de flesta som har åsikter om hur man ska hantera en pandemi tycks det inte finnas så mycket vetenskap.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nej, deet skulle heta ovedersäglig, ursäkta stavfel.
Men detta :
Det hade inte funnits några ingenjörer utan vetenskap. Allt en ingenjör gör är baserat på vetenskap. Ingenjörens kunskaper är framtagna av vetenskapen under hundratals, för att inte säga tusentals, år.
Samma sak gäller eldragning och huskonstruktion.

är bara helt fel. Ingenjörskonsten är inte framtagen av vetenskapen utan baseras på erfarenheter från förr. Bara under de senare några hundra år har ingenjörerna tagit hjälp av matematiken för att förbättra sig. Men vetenskapen tar aldrig fram någon ingenjörskonst, då har du missuppfattat något.
ingenjörer sysslar med produkter, vetenskap sysslar med principer. Finns flytande övergångar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Förresten, kan du visar osss vilken vetenska som ligger bakom FHM's råd att hålla avstånd? Finns någon vetenskaplig artikel/undersökning kring detta?

P pmd skrev:
FOHM har just folkhälsan som sitt uppdrag. I folkhälsa ingår mycket mer än bara smittskydd.

Därför har vi 15.000 döda istället för 1.500?

Eller 100.000 med långtidscovid istället för 10.000?

Eller en enorm vårdkö istället för en liten?

Ja uppsidorna hade varit stora om FHM hade prioriterat att hålla smittan nere istället för att föröka nå flockimmunitet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I alla fall i Stockholm är vårdkön tillbaks på den kölängd som var normal innan pandemin enligt regionens talesperson.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Förresten, kan du visar osss vilken vetenska som ligger bakom FHM's råd att hålla avstånd? Finns någon vetenskaplig artikel/undersökning kring detta?
WHO har med avstånd i dokumentet de presenterade i juni 2020, samma dokument som de hade som underlag för munskydd. Kvaliteten är ju dock tveksam när där när det gäller båda delarna.

Men jag har inte sett att det finns någon som tror att covid kan smitta på 1000 m håll så det råder nog konsensus i världen om att avstånd har betydelse. Att hålla avstånd finns också med i stort sett alla länders råd till allmänheten. Även om det varierar med 1 m, 6 feet och 2 m. Allra lustigast tycker jag att något nordisk land (Norge?) är som varierar mellan 1 och 2 m beroende på smittoläget.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Jag påminner alla, inklusive mig själv, om att detta är nyhetstråden. ;)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Därför har vi 15.000 döda istället för 1.500?

Eller 100.000 med långtidscovid istället för 10.000?

Ja uppsidorna hade varit stora om FHM hade prioriterat att hålla smittan nere istället för att föröka nå flockimmunitet.
Måste vara jobbigt att går runt och känna sig så missförstådd, är det bara Coronahanteringen du tycker är dålig i Sverige eller sitter du på lika radikala sanningar om andra områden?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
DN skriver att det i The Guardian står att Nigeria har kunnat hitta omikron i prover som togs i oktober.
Liveflödet kl. 11.41

Ett större utbrott efter ett julbord i Oslo med minst 30 insjuknade av 100 deltagare verkar vara med omikron.
kl. 13.44 och 18.33

I Sverige ska man analysera avloppsvattnet i några städer för att se om just omikronvarianten har funnits i vattnet under november. Men det tar några veckor att analysera det.
kl. 12.58 hämtat från Sveriges Radio

Annika Linde har en nykter uppfattning som alltid. Tröttheten är oroväckande som jag tidigare skrev. Men har vi riktigt tur är omicron vägen till ett slut. Man kan hoppas på tur men det är bäst att ta höjd för det andra alternativet.

""Annika Linde, som var statsepidemiolog i Sverige 2005 till 2013, säger att det är alldeles för tidigt att säga ifall omikron kan vara vägen ur pandemin.

Detta då det ännu inte är klarlagt att omikron faktiskt är mildare än delta.

– Spridningshastigheten har ju ökat med varje variant. Om den här får spridning kan det alltså ske snabbt. Är det då saker som vi inte sett kan det få svåra konsekvenser, säger hon.

Linde menar att det finns symtom som kan vara svårtolkade.

– Den sydafrikanska läkaren har ju bland annat sagt att smittade drabbats av trötthet, och vad den tröttheten beror på vet vi inte.""

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Annika Linde har en nykter uppfattning som alltid. Tröttheten är oroväckande som jag tidigare skrev. Men har vi riktigt tur är omicron vägen till ett slut. Man kan hoppas på tur men det är bäst att ta höjd för det andra alternativet.

""Annika Linde, som var statsepidemiolog i Sverige 2005 till 2013, säger att det är alldeles för tidigt att säga ifall omikron kan vara vägen ur pandemin.

Detta då det ännu inte är klarlagt att omikron faktiskt är mildare än delta.

– Spridningshastigheten har ju ökat med varje variant. Om den här får spridning kan det alltså ske snabbt. Är det då saker som vi inte sett kan det få svåra konsekvenser, säger hon.

Linde menar att det finns symtom som kan vara svårtolkade.

– Den sydafrikanska läkaren har ju bland annat sagt att smittade drabbats av trötthet, och vad den tröttheten beror på vet vi inte.""
På vilket sätt är tröttheten oroande?

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt är tröttheten oroande?
Det är hjärnan som talar om i fall man är trött. I omicronfallen har rapporterats extrem trötthet som symtom som avviker från vanlig corona. Vi vet att coronavirus tycks ha förmåga att angripa många olika celler i kroppen inklusive nervceller. Gissar att Linde precis som jag känner en oro för att tröttheten beror att nervsystemet angrips.

Samtidigt har rapporterats om fall av påverkan på hjärtfrekvens vilket ju också styrs av hjärnan (i princip)

Men dessa rapporter rör bara ett 20-tal patienter .

Redigerat:
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det är hjärnan som talar om i fall man är trött. I omicronfallen har rapporterats extrem trötthet som symtom som avviker från vanlig corona. Vi vet att coronavirus tycks ha förmåga att angripa många olika celler i kroppen inklusive nervceller. Gissar att Linde precis som jag känner en oro för att tröttheten beror att nervsystemet angrips.

Samtidigt har rapporterats om fall av påverkan på hjärtfrekvens vilket ju också styrs av hjärnan (i princip)

Det är rätt långtgående spekulationer av dig. Vad är det för hjärtfrekvenspåverkan som rapporterats?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Jo, men det är mycket som kan göra en trött, som att en infektion tar energi, att man får dålig kondis, att man sover dåligt. Det kan vara helt ofarliga saker som orsakar trötthet. Tror inte att det finns en enda läkare som är speciellt orolig för trötthet.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.