1 015 558 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Men varför dör allt fler fullvaccinerade?I Ingvarhalt skrev:KRAFTIG ÖKNING AV FULLVACCINERADE SOM DÖR
Lösningen är att ta fler injektioner hävdar vaccinforskaren Ali Mirazimi.
"Större delen av populationen behöver en tredje dos"
Ali är forskare på Karolinska Institutet. Där bedrivs det forskning om vacciner, som de goda vaccintillverkarna och Bill & Melinda Gates Foundation finansierat. Den senare råkar för övrigt, sedan 1998, vara en av WHO:s allra största finansiärer genom tiderna.
2018/2019 var Bill & Melinda Gates Foundation WHO:s tredje största finansiär i alla kategorier, större än ALLA länder utom två, med 455 miljoner dollar. Under 2020/2021 kan de bli den allra största.
Hursomhelst, Ali är således underordnad kollega till professor Matti Sällberg, som vid sidan om sin synnerligen objektiva forskning på KI, också driver Svenska Vaccinfabriken Produktion AB.
Vem hade kunnat ana att just detta skulle bli lösningen?
Källor:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk] Health Organization&yearAwardedEnd=2021&yearAwardedStart=1998#jump-nav-anchor0
Är de äldre?
Var det länge sedan de vaccinerades?
Fick de en bra immunitet vid sin vaccinering?
Man kan väl vända på frågan.
Varför skulle vaccin mot sars-cov-2 viruset fungera så mycket annorlunda än tex influensa-vaccin?
Varför skulle immunförsvaret fungera annorlunda vid just sars-cov-2 infektion?
och övrigt…
Det är väl jättebra att Karolinskas forskning resulterar i en svensk vaccinfabrik.
Det vore väl värre om svensk forskning inte drog till sig forskningsanslag…
Svenska vaccinfabriken ägnar sig åt bland annat DNA vaccin. DNA-vaccin är jätteintressant eftersom det skulle kunna ge snabb och billig tillgång till vaccin inte bara för Sverige utan varma fattiga länder. DNA vaccin behöver tex inte frysförvaras. En DNA-vaccin-fabrik skulle kunna få plats i en container.
Vad syftar du på här? Att Sverige skulle kunna producera eget vaccin?
Om jag får vara lite konspiratorisk så är det lite förvånande att Pfizer trycker på för att alla ska få en boosterdos med motiveringen att studier visar att antikroppsnivåerna sjunker redan efter ett halvår. Vet inte om det är marknadsavdelning/aktieägarna eller forskarna som trycker på. Är det något Pfizer inte säger? Är det i så fall av ekonomisk eller medicinsk art?
Att studier på hur länge man har antikroppar kvar och om de är immuniserande görs är intressant, men om Pfizers forskare är förvånade så bör det ta fram någon lärobok om immunförsvaret. Redan första kapitlet lär ta upp att nivåerna av antikroppar sjunker efter infektionen.
Diagrammet nedan visar bland annat förekomsten av cellerna som producerar antikroppar. I den boken visas fenomenet redan på sidan 9.
Antikroppsnivåer efter en naturlig infektion.
I ett väldesignat vaccin försöker man få till så att det ge högre nivåer av och mer bestående antikroppar.
Upprepade infektioner eller boosterdoser kan man också förvänta sig ge högre och mer bestående nivåer.
Men då är ju problemet antingen risken med första infektionen eller om personen har någon känd eller okänd orsak till att bli svårt sjuk.
En ung person med ett väl fungerande immunförsvar behöver antagligen inte en boosterdos, medan det kan vara livsviktigt för vissa tex äldre och andra med nedsatt immunförsvar.
Det är lite ”tråkigt” att man inte i förväg säkert kan veta vilka som kan bli allvarligt sjuka.
Att studier på hur länge man har antikroppar kvar och om de är immuniserande görs är intressant, men om Pfizers forskare är förvånade så bör det ta fram någon lärobok om immunförsvaret. Redan första kapitlet lär ta upp att nivåerna av antikroppar sjunker efter infektionen.
Diagrammet nedan visar bland annat förekomsten av cellerna som producerar antikroppar. I den boken visas fenomenet redan på sidan 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antikroppsnivåer efter en naturlig infektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I ett väldesignat vaccin försöker man få till så att det ge högre nivåer av och mer bestående antikroppar.
Upprepade infektioner eller boosterdoser kan man också förvänta sig ge högre och mer bestående nivåer.
Men då är ju problemet antingen risken med första infektionen eller om personen har någon känd eller okänd orsak till att bli svårt sjuk.
En ung person med ett väl fungerande immunförsvar behöver antagligen inte en boosterdos, medan det kan vara livsviktigt för vissa tex äldre och andra med nedsatt immunförsvar.
Det är lite ”tråkigt” att man inte i förväg säkert kan veta vilka som kan bli allvarligt sjuka.
Så mycket farligare är Deltaviruset i ny studie.
""The present study found that all VOCs increased people’s risk of hospitalization, ICU admission, and death due to COVID-19.
However, the highest risks were from the Delta variant. In the Delta cases, there was a 108% increase in the risk of hospitalization, a 235% increased risk of ICU admission, and a 133% higher risk of death, compared with the original variant.""
https://www.medicalnewstoday.com/ar...her-risk-of-icu-admission-than-original-virus
""The present study found that all VOCs increased people’s risk of hospitalization, ICU admission, and death due to COVID-19.
However, the highest risks were from the Delta variant. In the Delta cases, there was a 108% increase in the risk of hospitalization, a 235% increased risk of ICU admission, and a 133% higher risk of death, compared with the original variant.""
https://www.medicalnewstoday.com/ar...her-risk-of-icu-admission-than-original-virus
Antivaxxers snedvrider fakta för att hitta argument emot vaccinerade.
Dessa bor på Flashback mm och har nu valt att sprida sina argument här.
Exempel på att de inte kör med sanningar
Antag att 100% vore fullvaccinerade. Alltså alla är fullvaccinerade.
Vi vet att vaccinet inte är lika med 100% skydd mot att avlida av covid.
Antag att det ger 99% skydd mot allvarlig sjukdom och död om man får covid
Då kommer en del avlida.
Om 100 får covid så blir det teoretiskt 1 person som avlider
Nu var det 0% ovaccinerade och då blir det 100% av de som avlider av covid är fullvaccinerade.
Då får antivaxxers det till att vaccinet är värdelöst.
Det är då vi får dessa vidriga rubriker här på forumet
"KRAFTIG ÖKNING AV FULLVACCINERADE SOM DÖR"
Inlägg 13177
Användare med bara 5 inlägg som enbart är om covid.
De argument och källor som framförs är vinklade plock som endast ger argument mot vaccinet.
Och de är inte ett skvatt intresserade av det faktumet att vaccinet verkar fungera fantastiskt bra.
Aktuell fakta över smittspridningen och antalet avlidna. OBS med aggressivare delta men nu med hög grad vaccinerade.
Jo skolorna är igång sedan en tid och vi har öppnat upp och jag trodde vi skulle få en uppgång men jag kan inte se att vaccinet är kass som dessa antivaxxers vill framföra.
Aktuell fakta om situationen i Sverige
Not: Antivaxxers är inte de som valt att inte ta vaccinet utan de som försöker tvinga på andra deras inställning till covid vaccin.
Dessa bor på Flashback mm och har nu valt att sprida sina argument här.
Exempel på att de inte kör med sanningar
Antag att 100% vore fullvaccinerade. Alltså alla är fullvaccinerade.
Vi vet att vaccinet inte är lika med 100% skydd mot att avlida av covid.
Antag att det ger 99% skydd mot allvarlig sjukdom och död om man får covid
Då kommer en del avlida.
Om 100 får covid så blir det teoretiskt 1 person som avlider
Nu var det 0% ovaccinerade och då blir det 100% av de som avlider av covid är fullvaccinerade.
Då får antivaxxers det till att vaccinet är värdelöst.
Det är då vi får dessa vidriga rubriker här på forumet
"KRAFTIG ÖKNING AV FULLVACCINERADE SOM DÖR"
Inlägg 13177
Användare med bara 5 inlägg som enbart är om covid.
De argument och källor som framförs är vinklade plock som endast ger argument mot vaccinet.
Och de är inte ett skvatt intresserade av det faktumet att vaccinet verkar fungera fantastiskt bra.
Aktuell fakta över smittspridningen och antalet avlidna. OBS med aggressivare delta men nu med hög grad vaccinerade.
Jo skolorna är igång sedan en tid och vi har öppnat upp och jag trodde vi skulle få en uppgång men jag kan inte se att vaccinet är kass som dessa antivaxxers vill framföra.
Aktuell fakta om situationen i Sverige
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Not: Antivaxxers är inte de som valt att inte ta vaccinet utan de som försöker tvinga på andra deras inställning till covid vaccin.
optimum skrev:
Antivaxxers snedvrider fakta för att hitta argument emot vaccinerade.
Dessa bor på Flashback mm och har nu valt att sprida sina argument här.
Exempel på att de inte kör med sanningar
Antag att 100% vore fullvaccinerade. Alltså alla är fullvaccinerade.
Vi vet att vaccinet inte är lika med 100% skydd mot att avlida av covid.
Antag att det ger 99% skydd mot allvarlig sjukdom och död om man får covid
Då kommer en del avlida.
Om 100 får covid så blir det teoretiskt 1 person som avlider
Nu var det 0% ovaccinerade och då blir det 100% av de som avlider av covid är fullvaccinerade.
Då får antivaxxers det till att vaccinet är värdelöst.
Det är då vi får dessa vidriga rubriker här på forumet
"KRAFTIG ÖKNING AV FULLVACCINERADE SOM DÖR"
Inlägg 13177
Användare med bara 5 inlägg som enbart är om covid.
De argument och källor som framförs är vinklade plock som endast ger argument mot vaccinet.
Och de är inte ett skvatt intresserade av det faktumet att vaccinet verkar fungera fantastiskt bra.
Aktuell fakta över smittspridningen och antalet avlidna. OBS med aggressivare delta men nu med hög grad vaccinerade.
Jo skolorna är igång sedan en tid och vi har öppnat upp och jag trodde vi skulle få en uppgång men jag kan inte se att vaccinet är kass som dessa antivaxxers vill framföra.
Aktuell fakta om situationen i Sverige
[bild]
[bild]
Not: Antivaxxers är inte de som valt att inte ta vaccinet utan de som försöker tvinga på andra deras inställning till covid vaccin.
Intressant. Kanske tror de själva på kalkylen? Felet i resonemanget ligger i att vaccinet minskar risken att bli allvarligt sjuk med 90% .
Om risken tidigare var 10% i en åldersgrupp så sjunker den till 1 % efter vaccin. relativt sett.
IRL så sjunker dödstalen mycket mer eftersom också betydligt färre blir smittade övht efter vaccin.
Det råder inte någon direkt brist på vaccin, så du hindrar inte någon annan att vaccinera sig om du gör det.S Surly skrev:
Den nytta du gör genom att vaccinera dig (om du nu inte tror att det hjälper dig att inte bli sjuk) är att bidra till att smittspridningen minskar.
Jag tycker detta är ett märkligt synsätt (av regeringen/myndigheter), dvs att man ska ta sprutan inte för att skydda sig själv (som med alla "normala" vaccin), utan för att inte smitta andra. Samtidigt kan även vaccinerade bära smitta och smitta andra. Logiken saknas.P pmd skrev:
Att vaccinet endast har villkorat kodkännande känns inte heller bra. Det är ju drygt ett år kvar innan dom kan få slutligt godkännande (om dom nu blir godkända vill säga).
Jämför med svininfluensan för några år sedan. Det var panik och alla "måste" vaccinera sig. Sedan insåg dom att smittan inte var så farlig, samt att många drabbades av narkolepsi av vaccinet.
Tycker du inte själv att du för ett märkligt resonemang? Vaccinet är ju för både och… din slutsats att det var många som fick narkolepsi är ju bara bullshit. Mot normalförekomsten av narkolepsi var det 150 -200 stycken, där pandemrix bidrog. Vad som är många kan ju diskuteras, men som vanligt i sådan här diskussioner är argumenteringen svepande. Du får fortsätta din diskussion i någon antivaxers grupp på facebook.S SnickareHobb skrev:Jag tycker detta är ett märkligt synsätt (av regeringen/myndigheter), dvs att man ska ta sprutan inte för att skydda sig själv (som med alla "normala" vaccin), utan för att inte smitta andra. Samtidigt kan även vaccinerade bära smitta och smitta andra. Logiken saknas.
Att vaccinet endast har villkorat kodkännande känns inte heller bra. Det är ju drygt ett år kvar innan dom kan få slutligt godkännande (om dom nu blir godkända vill säga).
Jämför med svininfluensan för några år sedan. Det var panik och alla "måste" vaccinera sig. Sedan insåg dom att smittan inte var så farlig, samt att många drabbades av narkolepsi av vaccinet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det finns goda skäl att vaccinera sig för att skydda sig själv, risk-nytta-balansen för alla åldrar visar det, men eftersom en del vägrar tro att de kan bli allvarligt sjuka så kanske det går att få ytterligare några att vaccinera sig för att skydda de som har vaccinerat sig men som har fått dåligt skydd av vaccinet. Det finns med all säkerhet de som vaccinerar sig mot t.ex. influensa för att skydda personer som de lever med och som tillhör en riskgrupp eller är gamla.S SnickareHobb skrev:
Uppenbart blir ju många vaccinerade inte smittade trots att de har utsatts för viruset och om de skulle bli smittade är chansen större att symtomen blir mindre eller uteblir och därmed minskar risken att de skulle smitta någon annan. Det är därför helt logiskt att tycka att folk ska vaccinera sig för att skydda sig själva och andra. Man ser ju skillnad i utvecklingen nu under hösten i länder med hög resp. låg vaccinationstäckning.
Det här innebär att det är villkorat:S SnickareHobb skrev:
https://www.lakemedelsvarlden.se/det-finns-ett-olyckligt-missforstand-om-covid-19-vaccinerna/
Det handlar alltså inte om att man skulle tvivla på att vaccinet gör nytta vare sig för individen eller samhället eller att man tror att det finns några mer farliga biverkningar.
Tack vare att så många vaccinerade sig under hösten innan viruset hann bli väldigt spritt i Sverige, nära flockimmunitet, så blev det inte en stor våg av influensafall. Det hade förstås blivit helt annorlunda om inga eller bara få hade varit vaccinerade.S SnickareHobb skrev:
Det var några hundra som fick narkolepsi av det vaccinet och det var ett antal som fick narkolepsi av att få svininfluensa. Typ 50 får narkolepsi varje år. Det går förstås inte att veta hur många som hade fått narkolepsi om inga hade varit vaccinerade eftersom man inte vet hur många som då hade insjuknat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ett steg till tas nu för att undersöka hur viruset uppstod i Kina.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.40 som har hämtat informationen från https://edition.cnn.com/2021/10/12/asia/china-wuhan-blood-samples-covid-19-probe-intl-cmd/index.html
Så här långt in i pandemin är det skrämmande när du inte fattar varför vi ska vaccinera ossS SnickareHobb skrev:Jag tycker detta är ett märkligt synsätt (av regeringen/myndigheter), dvs att man ska ta sprutan inte för att skydda sig själv (som med alla "normala" vaccin), utan för att inte smitta andra. Samtidigt kan även vaccinerade bära smitta och smitta andra. Logiken saknas.
Att vaccinet endast har villkorat kodkännande känns inte heller bra. Det är ju drygt ett år kvar innan dom kan få slutligt godkännande (om dom nu blir godkända vill säga).
Jämför med svininfluensan för några år sedan. Det var panik och alla "måste" vaccinera sig. Sedan insåg dom att smittan inte var så farlig, samt att många drabbades av narkolepsi av vaccinet.
För att inte bli allvarligt sjuka och belasta vården
För att minska risken att avlida av covid
Att vi ska minska risken att föra smittan vidare.
Att vi nu har kunnat öppna upp samhället igen tack vare att så många vaccinerat sig.
En överbelastad vård av covid ger även överbelastning från t.ex. trafikolyckor och uppskjutna operationer mm.
Dessutom kostar det samhället pengar i att folk blir sjukskrivna med covid.
Och slutligen så har redan rätt många fått långtids covid.
Du letar uppenbarligen efter argument för att slippa och då får du väl göra det men var vänlig och sprid inte sådant till andra.
Det är just sådana här åsikter som är problemet. Alla som har funderingar eller är osäkra klumpas ihop som antivaxers, tillsammans med alla med märkliga ideer om vad vaccinen innehåller. Man kan inte ifrågasätta något utan att klumpas ihop med andra.trähandtag skrev:
Beträffande vad vaccinen är till för rekommenderar jag dig att läsa studierna från t.ex. Pfizer. Då slipper jag bli anklagad för att komma med falska påståenden.
Nej, jag letar inte efter argument. Jag är redan vaccinerad. Jag tycker bara det är trist att debatten i samhället saknas. Alla ska tycka likadant, annars är man antivaxer. Oavsett hur många vetenskapliga studier man kan visa på som säger emot vad som trummas ut i massmedia idag.optimum skrev:
De debatterna hålls bäst mellan folk som vet vad det handlar om, att kasta sig in och ha en åsikt om något man är så långt ifrån är dömt att bli fel, bara onödigt.S SnickareHobb skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Men det här är en tråd för nyheter och kommentarer till dem. Det finns andra covid/corona-trådar i forumet som är mer debattinriktade t.ex. om munskydd eller om vaccin. Just de om vaccin är dessa:S SnickareHobb skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-vaccinerat-er-mot-covid-19-corona.419995/
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-har-ni-inte-vaccinerat-er-mot-covid-19.425257/
