1 014 650 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
En studie gjord vid Umeå Universitet och publicerad i The Lancet visar att:
som skrivit utgående från pressmeddelandet https://www.mynewsdesk.com/se/umea_...t-kombinera-olika-vaccin-mot-covid-19-3136145
Där det också står att registerstudien har gällt tiden med deltavarianten.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/studie-vaccinkombination-kan-ge-starkare-skydd-1.57277213
som skrivit utgående från pressmeddelandet https://www.mynewsdesk.com/se/umea_...t-kombinera-olika-vaccin-mot-covid-19-3136145
Där det också står att registerstudien har gällt tiden med deltavarianten.
Jag har skrivit det förut. Problemet är att de inte erbjudits något annat vaccin. En dos ger otillräckligt skydd så nu har vi en grupp som är fortsatt mottagliga för sjukdom som är mycket större risk än den andra dosen Moderna.BirgitS skrev:
""Folkhälsomyndigheten, FHM, har agerat som den förre amerikanske presidenten Donald Trump under pandemin och systematiskt nedprioriterat vissa medier. Kritiska frågor och diskussioner har därmed fått en ytterst liten plats vid dess pressträffar, säger TV-veteranen Jan Scherman till Bulletin.""
https://bulletin.nu/jan-scherman-fh...zODNWCoJt-uOS4e_Hiqaxgvpob77JGA-6fWt6NC6N29GY
https://bulletin.nu/jan-scherman-fh...zODNWCoJt-uOS4e_Hiqaxgvpob77JGA-6fWt6NC6N29GY
Jag har inga som helst belägg för att detta är Covid-relaterat, men när vi pratat om likheter och skillnader mellan Sverige och våra grannländer så...
En rätt ny undersökning i EU visar att i Sverige har vi betydligt lägre tilltro till våra medmänniskor (och våra folkvalda) än i Finland och Danmark (Norge är inte med i EU, och ingår därför inte i undersökningen).
Noterbart också är att Sverige är det ENDA landet i EU där man litar MER på de folkvalda i riksdagen än på våra medmänniskor!
Men visst kan detta ha påverkat t.ex. smittspridningen. Om man i Finland och Danmark är mer benägna än i Sverige att t.ex. lita på och lyssna på myndigheternas uppmaningar.
En rätt ny undersökning i EU visar att i Sverige har vi betydligt lägre tilltro till våra medmänniskor (och våra folkvalda) än i Finland och Danmark (Norge är inte med i EU, och ingår därför inte i undersökningen).
Noterbart också är att Sverige är det ENDA landet i EU där man litar MER på de folkvalda i riksdagen än på våra medmänniskor!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men visst kan detta ha påverkat t.ex. smittspridningen. Om man i Finland och Danmark är mer benägna än i Sverige att t.ex. lita på och lyssna på myndigheternas uppmaningar.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fast det kommer ju besked vilken dag som helst nu ju som jag skrev i inlägg #13226Ulltand skrev:
Så vad har man sagt om unga och Moderna i de andra nordiska länderna då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Om man tror att en presskonferens/träff är ett diskussionsforum har man nog missförstått det hela. Typiskt nog så är det ju bara Bulletin och Vetenskapsforum som försöker diskutera under presskonferenserna.Ulltand skrev:
""Folkhälsomyndigheten, FHM, har agerat som den förre amerikanske presidenten Donald Trump under pandemin och systematiskt nedprioriterat vissa medier. Kritiska frågor och diskussioner har därmed fått en ytterst liten plats vid dess pressträffar, säger TV-veteranen Jan Scherman till Bulletin.""
[länk]
Du menar typiskt Jan Scherman antar jag för det är han som kommer med kritiken denna gång.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag vet inte vad som är typiskt för Jan Scherman eftersom jag inte vet vad han brukar skriva. Däremot så är det ju en artikel i Bulletin som tar upp att just Bulletin och Vetenskapsforum missgynnas.Ulltand skrev:
Efter att ha hört de två vid många presskonferenser så kan jag förstå det, flera minuters (känns det som i alla fall) svamlande innan det kommer en fråga. Men de har bättrat sig lite den sista månaden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Franska vaccintillverkaren Valneva rapporterar att deras mindre fas 3-studie (4000 personer) har gått bra och gett minst lika bra skydd mot sjukdom som Astra Zenecas vaccin och signifikant färre biverkningar än det. Utfördes när deltavarianten dominerade.
Valneva hoppas att bli godkända av EMA i mars.
https://www.reuters.com/business/he...ts-its-covid-19-vaccine-candidate-2021-10-18/
Vaccinet bygger på inaktiverat virus och en av dess anläggningar finns utanför Stockholm.
Valneva hoppas att bli godkända av EMA i mars.
https://www.reuters.com/business/he...ts-its-covid-19-vaccine-candidate-2021-10-18/
Vaccinet bygger på inaktiverat virus och en av dess anläggningar finns utanför Stockholm.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Så har då en svensk riksdagspolitiker kallat vaccinet för giftsprutan etc
DN skrev:
"Riksdagsledamoten Roger Richthoff (SD) har jämfört vaccin mot covid-19 med ”en giftspruta” på Facebook.
Han skriver också att ”nackdelen med att ta vaccinet överstiger med råge den nytta det gör” – helt tvärtemot vad Folkhälsomyndigheten slagit fast.
Sverigedemokraternas vice gruppledare kallar ordvalet för ”polariserande och dumt”."
https://www.dn.se/sverige/riksdagsledamoten-kallade-vaccin-mot-covid-19-for-giftspruta-pa-facebook/
Uppenbarligen så har han surfat runt på lite för många konspirationssidor på internet:
"På sitt Facebookkonto har bland annat delat flera vaccin-kritiska videoklipp från den högerpopulistiska sajten Swebbtv. I ett klipp lyfts antiparasitmedlet ivermektin fram som ett alternativ till vaccin.
”Ingen läkare, jo tandläkare. Har kopplingar till vaccinindustrin , enligt uppgift så är hans bolag god för flera hundra miljoner. Följ detta i ett program på Swebbtv.se! Vakna!”, skriver Richthoff vid ett annat tillfälle, om en intervju med vaccinforskaren Matti Sällberg den 8 september.
DN skrev:
"Riksdagsledamoten Roger Richthoff (SD) har jämfört vaccin mot covid-19 med ”en giftspruta” på Facebook.
Han skriver också att ”nackdelen med att ta vaccinet överstiger med råge den nytta det gör” – helt tvärtemot vad Folkhälsomyndigheten slagit fast.
Sverigedemokraternas vice gruppledare kallar ordvalet för ”polariserande och dumt”."
https://www.dn.se/sverige/riksdagsledamoten-kallade-vaccin-mot-covid-19-for-giftspruta-pa-facebook/
Uppenbarligen så har han surfat runt på lite för många konspirationssidor på internet:
"På sitt Facebookkonto har bland annat delat flera vaccin-kritiska videoklipp från den högerpopulistiska sajten Swebbtv. I ett klipp lyfts antiparasitmedlet ivermektin fram som ett alternativ till vaccin.
”Ingen läkare, jo tandläkare. Har kopplingar till vaccinindustrin , enligt uppgift så är hans bolag god för flera hundra miljoner. Följ detta i ett program på Swebbtv.se! Vakna!”, skriver Richthoff vid ett annat tillfälle, om en intervju med vaccinforskaren Matti Sällberg den 8 september.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Därför har en en person anmält de tre kommunerna till JO för diskriminering eftersom anledningen till att man inte har vaccinerat sig kan vara religiösa skäl.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...nmals-for-omplacering-av-ovaccinerad-personal
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Intressant. Det kan vara av religiösa skäl. Säkert samma religion som anmälaren, medlem i foliehattskyrkan. Känns rätt tydligt när man läser motiveringen.BirgitS skrev:
Utredningen klar. Man hittade inget fel på vaccinet då man jämfört antikroppsnivåer. Man har kontrollerat de som fått vaccin från den batch med vaccin som de som dog fick.BirgitS skrev:
Efter de åtta som avled på äldreboendet i Överkalix har nu en utredning påbörjats där man kommer att mäta antikroppsnivåerna hos de andra boende samt på ett annat boende i Norrbotten och ett i Umeå för att se om det är någon skillnad. Här är några av de frågor man försöker få fram svar på: [länk]
Det är inte helt fastställt vad som orsakade utbrottet på äldreboendet i Överkalix men man vet att alla smittades samtidigt.
[länk]
Det var heller ingen ny virusstam.
Beskedet efter dödsfallen på äldreboende i Överkalix: ”Inget fel på vaccinet”
PUBLICERAD 14 OKTOBER 2021
Efter dödsfall och ett större utbrott av covid-19 på äldreboende i Överkalix och i Norrfjärden konstaterar smittskyddsläkaren att det inte var något fel på vaccinet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...-pa-aldreboende-det-var-inget-fel-pa-vaccinet